Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Dette burde i grunn ha vært en folkeavstemning på like linje med et eventuelt EU-medlemskap ...

Vil du løse opp den norske stat til fordel for en fristat hvor alle kulturer kan florere fritt og hedre sin opprinnelige tilhørlighet?

Ja

Nei

Hvis det norske folk ikke lenger kan forenes under en stat, med et statssymbol - da kan vi like godt bare avvikle det hele.

Ha en fortreffelig syttende mai, med norske flagg :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke prinsipper? Det at alt som flertallet synes er rart, teit eller gud vet hva burde forbys sånn at alle som tenker litt annerledes enn flertallet ikke skal ha muligheten til det? :hmm:

Jeg syns forresten også at saken er blåst helt ut av proporsjoner. Ingen skal kommer her og si at de har sett et flertall (eller så mye som tja, 3%) utenlandske flagg i et 17. mai-tog før.

Men hvorfor mener du folk skal gå med ndre flagg?

Jeg sier ikke at folk må gå med andre flagg, jeg sier at de burde ha retten til det hvis de vil.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Dette burde i grunn ha vært en folkeavstemning på like linje med et eventuelt EU-medlemskap ...

Vil du løse opp den norske stat til fordel for en fristat hvor alle kulturer kan florere fritt og hedre sin opprinnelige tilhørlighet?

Ja

Nei

Hvis det norske folk ikke lenger kan forenes under en stat, med et statssymbol - da kan vi like godt bare avvikle det hele.

I komedien Erasmus Montanus kommer Rasmus Berg hjem fra universitetet som Erasmus Montanus. Han hever seg over bygdefolket, i en scene overbeviser han moren sin om at hun er en stein. Mor Nille kan ikke fly, og det kan heller ikke en stein. Ergo er mor Nille en stein.

Det var et innlegg jeg syns passer til logikken her.

Lenke til kommentar

Ja

Nei

I komedien Erasmus Montanus kommer Rasmus Berg hjem fra universitetet som Erasmus Montanus. Han hever seg over bygdefolket, i en scene overbeviser han moren sin om at hun er en stein. Mor Nille kan ikke fly, og det kan heller ikke en stein. Ergo er mor Nille en stein.

Det var et innlegg jeg syns passer til logikken her.

Erasmus Montanus eksemplet er ofte brukt i diskusjoner der en parts argumenter ikke strekker til. Som en måte å sette motdebattantens dømmekraft, og generell viten i dårlig lys. Man insinuerer at motdebattanten gjemmer seg bak fremmedord osv.

Tenkte jeg skulle forklare det for deg, så bruker du det kanskje riktig neste gang :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilke prinsipper? Det at alt som flertallet synes er rart, teit eller gud vet hva burde forbys sånn at alle som tenker litt annerledes enn flertallet ikke skal ha muligheten til det? :hmm:

Jeg syns forresten også at saken er blåst helt ut av proporsjoner. Ingen skal kommer her og si at de har sett et flertall (eller så mye som tja, 3%) utenlandske flagg i et 17. mai-tog før.

Men hvorfor mener du folk skal gå med ndre flagg?

Jeg sier ikke at folk må gå med andre flagg, jeg sier at de burde ha retten til det hvis de vil.

Bare fordi du vil at det skal være fritt uansett hvilken dag i året det er? Bare fordi vi i Norge skal ha det FRITT uansett hva det gjelder..?

Lenke til kommentar
Men det betyr ikke - antar jeg - at det ikke er noen mening i diskusjonen. Som Venstremann er det mange saker der jeg er nødt til å følge flertallet i praksis, men det betyr ikke at jeg ikke kan være uenig i teori og tale, og jobbe for å endre flertallets syn.

Hvis mantraet "flertallet bestemmer, så det er ikke noe å diskutere" var rettesnoren, så ville verden stå rimelig stille, siden kjennetegnet på flertallet er at det er konservativt. I den forstand at de er mot forandring. (Det er derfor kommunistene paradoksalt nok representerer det konservative i kommunistiske land.)

Nei, det har du rett i. Jeg har aldri ment å fremstille det slik som at jeg ønsker å fjerne all diskusjon, uansett hva diskusjonen dreier seg om. Men i en såpass "ubetydlig" debatt som denne, som ikke har noen praktiske følger for noen av partene, bortsett fra at man kanskje føler seg fornærmet,støtt el., er det helt greit å følge "flertallsmantraet". At folk hele tiden ønsker å utfordre de eksisterende normer og regler er helt fint, jeg lar meg glatt overbevise om jeg føler at argumentene er gode nok.

Lenke til kommentar
Erasmus Montanus eksemplet er ofte brukt i diskusjoner der en parts argumenter ikke strekker til. Som en måte å sette motdebattantens dømmekraft, og generell viten i dårlig lys. Tenkte jeg skulle forklare det for deg, så bruker du det kanskje riktig neste gang :thumbup:

Ja? Ser ikke hva som ble feil med å bruke det på deg her. Kanskje vi burde forby det.

Lenke til kommentar
[name=Jorchi' date='14/05-2008 : 21:59' post='11158873]
Så, nå lurer jeg på hva mer dumt du klarer å lire av deg. Noe konstruktivt fra den kanten er vel for mye å forlange.

Enig, foreslå feks heller at utlendingene kan komme seg tilbake til moppen og vaskebøtta si, mye mer konstruktivt.

Lenke til kommentar
Erasmus Montanus eksemplet er ofte brukt i diskusjoner der en parts argumenter ikke strekker til. Som en måte å sette motdebattantens dømmekraft, og generell viten i dårlig lys. Tenkte jeg skulle forklare det for deg, så bruker du det kanskje riktig neste gang :thumbup:

Ja? Ser ikke hva som ble feil med å bruke det på deg her. Kanskje vi burde forby det.

Ja for jeg brukte jo så mange fremmedord. Ingen forsto hva jeg skrev her inne. man må kjenne sitt publikum. Kanskje derfor man ikke fører samme språk til en 4 åring og en 38 åring.

Vær så snill å ikke bruk det kortet der. Det er bare smålig. Påpek heller andre mangler som går på sak og ikke person.

Lenke til kommentar

Alltid like fornøyelig med de som faktisk klager over at andres folks problemer ikke er store nok til å kunne diskuteres eller klages over. :)

Om du sitter på noen genuint "ekte problemer" så kan du jo lage en tråd et annet sted og more deg der? Meningsløse "humoristiske" one-linere kan bli litt slitsomt i lengden i diskusjoner hvor de ikke hører hjemme, så det er forståelig at folk reagerer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Vær så snill å ikke bruk det kortet der. Det er bare smålig. Påpek heller andre mangler som går på sak og ikke person.

Sak og ikke person..som dette jeg plutselig og uventet kom over noen innlegg tidligere her?

Av det jeg har sett til nå har du ikke gjort annet enn å skape kvalme og uhygge.
Ok da, skal prøve.

Eks var ment til den logikken som ligger bak at det enten dreier seg om å oppløse Norge som nasjon eller forby alle andre flagg. Syns du selv ditt innlegg der du skrev

var et fornuftig innlegg i en avstemming om man skal forby andre flagg enn det norske 17 mai? Hvis du syns det var fornuftig syns jeg at mor nille er en stein.
Lenke til kommentar
Eks var ment til den logikken som ligger bak at det enten dreier seg om å oppløse Norge som nasjon eller forby alle andre flagg. Syns du selv ditt innlegg der du skrev
var et fornuftig innlegg i en avstemming om man skal forby andre flagg enn det norske 17 mai? Hvis du syns det var fornuftig syns jeg at mor nille er en stein.

Har du hørt om å sette ting på spissen? Jesus.

Lenke til kommentar
Påpek heller andre mangler som går på sak og ikke person.

Ok, å sammenlikne flagsaken med den fiktive ffolkeavstemingen din er en åpenbar stråmann, og et klasseeksempel på dårlig argumentasjon, Du oopkonstruerer et sinnsykt scenario som ingen andre enn deg selv har vært i nærheten av, og prøver å framstille det som om det er koblet til den "andre sidens" synspunkter på en eller annen måte. Det er både mangefull og forsøplende argumentasjon.

AtW

Lenke til kommentar
Påpek heller andre mangler som går på sak og ikke person.

Ok, å sammenlikne flagsaken med den fiktive ffolkeavstemingen din er en åpenbar stråmann, og et klasseeksempel på dårlig argumentasjon, Du oopkonstruerer et sinnsykt scenario som ingen andre enn deg selv har vært i nærheten av, og prøver å framstille det som om det er koblet til den "andre sidens" synspunkter på en eller annen måte. Det er både mangefull og forsøplende argumentasjon.

AtW

Så du tok det bokstavelig? Beklager, min feil.

Lenke til kommentar

Har du hørt om å sette ting på spissen? Jesus.

Ok, hvis du ikke mente det du skrev så gjorde jo så klart ikke jeg det heller. Jesus!

Lenke til kommentar

Hvofor var ikke det ett fornuftig argument i denne debatten?

Det er høyst relevant da en stor del av de etnisk norske i denne debatten som faktisk ønsker flere flagg båret i det norske 17 mai toget faktisk ønsker dette pga de ikke ønsker feks nasjonale grenser å nasjoner.

Det ultraliberalistiske utopia.

Lenke til kommentar

Norge er en fri stat, og folk kan florere fritt og hedre sin opprinnelige tilhørighet. Man må tilbake til 1944 for å finne forbud mot flagging og hedring av tilhørighet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...