Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Mener faktisk FrP skal har rett til det, selv om det er idiotisk og er noe helt annet enn det som tråden handler om av og jeg mener det av grunner som jeg har forklart en del ganger.

Jeg har heller inget ønske om å nekte noen å bære andre flagg på 17. mai. Men jeg mener det er idioti, og ønsker ikke at skoler o.l. skal oppmuntre til det. Og jeg mener heller ikke at det norske folk skal akseptere det.

Hvorfor antar du at de da bare feirer sin egen nasjon, baserer du dette på det faktum at de har et flagg som ikke er norskt? Hva med faktumet at de går i et tog som er et symbol og en markering av Norges grunnlovsdag. Blir dedikeringen til Norge som det krever annullert av at de viser at det også finnes andre land som er viktige for dem? Hvis jeg selv skulle begynne å gå i tog igjen ville enten ikke gått med flagg eller gått med et norskt ett, men jeg mener absolutt at folk skal kunne gå med utenlandske flagg uten å bli hetset og kalt respektløse. Er det ikke mangel på respekt for ytringsfriheten (noe av det mest sentrale i Norsk lovreglement) å påstå at skal uttrykke seg selv på denne måten?

Jeg baserer det på at man bytter ut Norges fremste nasjonalsymbol med en annen nasjons fremste symbol under feiringen av Norge. Det er slike virkemidler man bruker for å kuppe demonstrasjoner o.l.

Er det respekt for ytringsfriheten å banne i kirken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, jeg får innse at den demokratiske staten Norge som jeg har lært å elske, står for fall. Årsak? De som styrer landet var borte fra skolen da det ble undervist i basal fornuft og tankegang.

Jeg får returnere med samme mynt da, bestille en enveis billett til langtvekkistan, og leve ut drømmen om mine egne prinsipper der. Synge kristne bibelværs under fredagsbønnen i moskeen. Tegne humoristiske karikaturer av Mohammed til skrivekrampa tar meg. Ta med meg Johanne og Sofie, la dem kle av seg og elske med dem i åpen gate. Vise de innfødte mitt svulmende lem mens jeg roper: ” Ære være gud i det høyeste”.

Respektløst? Nei, for vi skal jo være tollerange ovenfor mennesker med andre verdier enn oss. Selv om det strider fundamentalt med våre egne.

Da blir et hæla i taket og tenna i tapetet da! Helt til ytringsfriheten min kommer til kort, og en minstelønnet identitetsløs kvinne med burka samler opp restene av meg.

Usaklig og infantil jeg? Ja, men likevel mye bedre enn dere snillistiske politisk korrekte og prinsippløse klovner.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

I stedet for at folk boikotter 17. Mai, synes jeg de skal feire den skikkelig! I stedet for å ligge i bakrus, så rop HURRA FOR NORGE! ÆRE VÆRE FEDRELANDET!

Vær skikkelig nasjonalist for en dag. Det er virkelig få dager man kan være det ellers i året, uten å bli stemplet som nazist eller rasist.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg får innse at den demokratiske staten Norge som jeg har lært å elske, står for fall. Årsak? De som styrer landet var borte fra skolen da det ble undervist i basal fornuft og tankegang.

Jeg får returnere med samme mynt da, bestille en enveis billett til langtvekkistan, og leve ut drømmen om mine egne prinsipper der. Synge kristne bibelværs under fredagsbønnen i moskeen. Tegne humoristiske karikaturer av Mohammed til skrivekrampa tar meg. Ta med meg Johanne og Sofie, la dem kle av seg og elske med dem i åpen gate. Vise de innfødte mitt svulmende lem mens jeg roper: ” Ære være gud i det høyeste”.

Respektløst? Nei, for vi skal jo være tollerange ovenfor mennesker med andre verdier enn oss. Selv om det strider fundamentalt med våre egne.

Da blir et hæla i taket og tenna i tapetet da! Helt til ytringsfriheten min kommer til kort, og en minstelønnet identitetsløs kvinne med burka samler opp restene av meg.

Usaklig og infantil jeg? Ja, men likevel mye bedre enn dere snillistiske politisk korrekte og prinsippløse klovner.

VI SLÅR ALARM! Andre flagg enn det norske i 17. mai-toget, demokratiet står for fall! ALARM!

Lenke til kommentar
VI SLÅR ALARM! Andre flagg enn det norske i 17. mai-toget, demokratiet står for fall! ALARM!

Du er veldig flink når du tar ting folk sier ut av sammenheng og bruker det mot dem.

Det er jo du som trekker tråden fra at en innvandrergruppe ønsker at det skal være lov med utenlandske flagg i 17. mai-toget via at "de som styrer" ikke har sunn fornuft(hvordan du kom frem til det utifra det første punktet skjønner ikke jeg) til demokratiets fall, ikke jeg.

Lenke til kommentar

Syntes det er veldig respektabelt at innvandrere kler seg i finstasen sin og tar del i feiringen, gjerne med flagg som viser hvor de har sin opprinnelse. Langt fra respektløst. De overdrevne reaksjonene gjør meg litt mindre stolt av å være norsk.

Denne her er ganske humoristisk, men akkurat nå får den meg til å minne om endel nordmenn. Fjern skjegget og erstatt teksten med "Run! A foreign flag on the bus!"

mob5_1144774562.jpg

Utrolig hva folk lar seg bli provosert av i et sivilisert samfunn.

Lenke til kommentar

Du er veldig flink når du tar ting folk sier ut av sammenheng og bruker det mot dem.

Det er jo du som trekker tråden fra at en innvandrergruppe ønsker at det skal være lov med utenlandske flagg i 17. mai-toget via at "de som styrer" ikke har sunn fornuft(hvordan du kom frem til det utifra det første punktet skjønner ikke jeg) til demokratiets fall, ikke jeg.

Men kjære deg. Du må jo se at denne hendelsen føyer seg inn i rekken av flere misstillitsforhold mellom innvandrere og den norske stat. Du må se det store bildet. Nytter ikke å se to meter forran deg, og tro at du ser hele virkligheten.

Mulig min skepsis til den manglende integreringen er en følge av alle mine dårlige erfaringer med våre nye landsmenn. Det hører til sjeldenheten at jeg blir postitivt overasket over en innvandrer. I dag skjedde det imidlertid, ved at formannen i 17. maikomiteen (som har innvandrerbakgrunn) gikk ut til offentligheten og sa hvor tåpelig dette var. Om han ikker er en Nordmann, kan jeg likevel respektere han, nettopp fordi han respekterer meg og mitt.

Lenke til kommentar

Det er egentlig en ganske meningsløs debatt, for ingen har noen logiske grunner til det de mener her. Det handler bare om følelser for det ene eller det andre, og å sette en form for moral opp mot en annen, men hvis vi skulle tatt en nasjonal avstemming på dette, så er jeg 100% sikker på at det ville blitt et overveldende flertall som mente at 17.mai skal få være som den er med flagg og bunad, kongefamilien som vinker på balkongen, is og brus og leker, og ikke noe tull og tøys sånn som dette med utenlandske flagg og andre nasjonaldrakter o.l.

Hvis noen ikke klarer å godta at nordmenn har denne rare tradisjonen og liker å ha den som den er, så er de bare ute etter å lage kvalme på en ellers så fin dag.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Andre nasjonaldrakter blir en annen ting igjen. Det ser jeg bare på som en måte å hedre deres "nye land" men samtidig vise deres tilhørlighet. Vel og merke så lenge de også holder det norske flagget. Enten i form av et flagg, pins, osv.

Dette har jeg faktisk sett, og det gjør meg glad. Disse menneskene ønsker jeg velkommen. Når jeg derimot ser pakistanere i hverdagsantrekk, med pakistansk flagg. Da er det noe som skjærer seg for min del.

Lenke til kommentar

Det paradoksale i dette, er at de menneskene som gir klarsignal og fritt fram for hvem som helst og hva som helst. Snillistiske og ellers politisk korrekte - Det er ofte de samme som er mot lange fengselsstraffer og tror at en voldtektsforbryter som har forgrepet seg på barn blir snill bare han blir snakket til fornuft. Vel, det er ikke slik det fungerer. Man må stå på kravene, og det har vi fullt og helt rett i. Det er vårt land.

Jeg kan ikke bli finansminister fordi jeg har sett en hundrelapp før. På samme måte kan en ikke bli norsk ved å bare få norsk statsborgerskap. En må ha intensjoner om å integreres og bidra til velferdssamfunnet NORDMENN har bygget opp. Ingen ting er gratis, selv ikke for innvandrere i Norge. Legalisering av utenlanske nasjonalistiske symboler i en feiring hvor Norges nasjonaldag skal feires er ikke integrering. Det er stockholm syndrom!

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Dette har da ingenting som helst med "å legge fra seg identiteten sin"??? Om det er fødseldagsfeiring så feirer man jo selvsagt den som har fødselsdagen? Man begynner ikke å trekke inn andre personer og ting som også bør feires bare fordi det er fest? Hvorfor i all verden skulle man gjøre det, bortsett fra dersom man med vilje vil være respektløs ovenfor den "feirede"?

Hvor er det respektløse i det, Vice? At man viser respekt for sin egen bakgrunn og identitet betyr ikke at man ikke kan vise respekt for den feirede? Dette er da en helt vanlig symbolikk. Når deltagerne i OL marsjerer inn på stadion under åpningsseremonien gjør de det under sitt eget lands flagg. Er det forakt for vertslandet?

Dette dreier seg ikke om deres respekt for vår kultur, den viser de ved å ville feire 17. mai. Det dreier seg om vår respekt for deres, som mange her i tråden viser en total forakt for:

Viser bare igjen at disse ikke har noe i Norge å gjøre. Her i Norge skal vi være norske. Kast dem ut først som sist.
De har allerede egen nasjonaldag fra før, åffer skal de og stjele vårs?
Hva faen tror han at han er? Judas, Quiskling - Slike frekke folk kommer jeg hvert fall aldri til å akseptere som nordmenn.
Men når de utaler seg om emnet, som om de skulle vite det bedre enn vi som faktisk har bodd her i tiår eller mer. Da blir det bare dumt. Hykleri?

Heldigvis finnes det folk som skjønner at det ene ikke utelukker det andre, man kan feire seg selv og feire andre. Her ser vi hvordan USA feirer sin egen nasjonaldag her i landet. (Beklager billedkvaliteten.)

post-52698-1207688159_thumb.jpg

post-52698-1207688169_thumb.jpg

post-52698-1207688184_thumb.jpg

Om man vil "beholde identiteten" sin kler normale folk seg opp i det fineste de har, gjerne nasjonaldrakter, og blir med på feiring av det som feires.

Men det er jo akkurat det de vil. Kle seg i det fineste de har, og bli med på feiringen. jeg minner om at i fjor var det et mindre ramaskrik her på forumet fordi formannen i 17. mai-komiteen et sted ville kle seg i sin nasjonaldrakt. (Hun er indisk.) Alt de ber om er at de har lov å vedkjenne seg sin bakgrunn selv om de vil være med å feire det norske. At vi skal nekte indere å være indiske den dag de slipper inn i Norge ser jeg ikke meningen med. Tvert om, at indere og amerikanere vil feire Norge med oss ser jeg som en god ting. Det viser at det er flere enn oss som synes Norge er noe å feire.

Om man ikke vil være med på "feiringens premisser" kan man jo ha sin egen feiring et annet sted.

Feiringens premisser er ikke statiske, Vice. Spilereglene forandrer seg i samfunnet. Akkurat som man endre størrelsen på fotballmålene, eller flytter "pitcher's mound" lenger unna i baseball. Hvis man alltid skulle følge "premissene" på ulike områder hadde samfunnet vært statisk. Norges nasjonaldag feires fordi en hel del mennesker ikke ville være med på premissene lenger. De tok ikke et nei for et nei (da England og de andre seierherrene i Napoelonskrigen nektet Norge selvstendighet.) Den gang som nå så var det folk (også i Norge) som mente at man måtte følge premissene som var lagt, å la svenske flagg vaie på norske bygninger.

Spørsmålet vi må stille oss er om de gjeldene premissene er gode. Hvis ikke bør vi endre dem. Jeg synes ikke de er det, i hvert fall om begrunnelsen for premissene er slik en del formulerer dem her i tråden, og synes absolutt de er modne for en endring. Så får det heller våge seg at noen mener jeg er hykler og prinsippløs, og egentlig bør forlate landet hvis jeg ikke er enig med dem, fordi da elsker jeg ikke landet nok. Jeg har bodd her i 50 år så langt, og føler jeg har ansiennitet nok til å si fra om jeg mener noe er på tverke i heimen.

Geir :)

Lenke til kommentar
Hva er et flagg om det ikke er et symbol?

Flagg er (som regel) et tøystykke med en farge- og mønsterkombinasjon som gir en bestemt mening. Flagg brukes særlig som symbol for en nasjon eller geografisk region

http://no.wikipedia.org/wiki/Flagg

Les: men det representerer Norge på mange vis. Jeg påsto ikke at et flagg ikke er et symbol, det er det. Men et flagg, og omtrentlig alle symboler, får sin betydning gjennom kontekst, historisk og samfunnsmessig. Poenget mitt var at både flagg og representering av mangfold og ytringsfrihet tatt ut av kontekst har lite betydning. Du gjorde/ så ut til å gjøre det når jeg nevnte mangfold og frihet som symboler og representative for norske verdier.

Et absolutt mangfold er ikke bra. Det blir det grøt av.

Hva har ”absolutt" mangfold med dette å gjøre og hva er det du definerer som absolutt mangfold (uten å dra dette in i en endeløs debatt om effekten av multikulturalisme)?

Vet du hva en analogi er? Det brukes som regel for å overføre betydningen av et enkelt konsept til et mer komplisert konsept. Hvis du ikke forstår det enkle konsptet så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Jeg vet veldig godt hva en analogi er. Jeg mener det er et av de beste og mest overbevisende virkemidlene for å sette holdninger og tanker i positivt/negativt lys. Det jeg svarte på der var: You tell me. Hvordan ville du tolket det? Noe som ikke er en analogi så vidt jeg kan se. Muligens en retorisk refleks for å avlede oppmerksomheten fra din påstand over på meg.

Et nasjonalflagg er et symbol på en nasjon. Symbolikk er et kraftig virkemiddel, som jeg har forsøkt å illustrere. Det vil garantert provosere mange nordmenn, og derfor mener jeg det er unødvendig og idiotisk. Det er på ingen måte veien til bedre integrering. Snarere tvert imot.

Integrering er noe som skjer fra begge sider, mesteparten av ansvaret ligger da på innvandrerne. I mine øyne er da å gå i tog på Norges grunnlovsdag noe som viser integrering, at en samtidig viser at en kommer fra et annet land, men er glad i Norge og norske verdier, men jeg kan forstå at det ligger noe i det du sier der. At nordmenn blir forbannede av å se dette hinter da også til ineffektiv integrering, om en ikke er åpen for at andre uttrykket sin nasjonale arv samtidig som en feirer sin tilstedeværelse i et norsk samfunn hinter også det, i minst like stor grad som å gå med utenlandsk flagg, at de ikke er åpen for integrering.

Dette har jeg svart på. Symbolikk er et sterkt virkemiddel.

Selvsagt. Og å i det hele tatt gå i tog på 17. Mai symboliserer en hengivelse til landet.

Jeg har heller inget ønske om å nekte noen å bære andre flagg på 17. mai.

Da er vi på sett og vis enige på dette punktet, de bør ha retten til å gjøre det. Det ser ikke ut som om vi blir noe mer enige om hva det ”signaliserer”, men så lenge du mener de har rett til det får det vel holde. Håper da ikke du ser ned på dem som gjør det selv om du ikke mener det er en effektiv måte å hedre grunnlovsdagen på (?).

Men jeg mener det er idioti, og ønsker ikke at skoler o.l. skal oppmuntre til det. Og jeg mener heller ikke at det norske folk skal akseptere det.

Jeg mener heller ikke de burde oppfordre det, men de burde heller ikke gjøre det motsatte og skape negativ stigma rundt det. Mener faktisk ikke skolen skal installere for mange tanker om hvordan barna ”bør”/”ikke bør” feire. De burde lære hvorfor dagen er så viktig og hva som skjer på den og om tradisjonene, men de bør ikke oppfordres/frarådes til en spesifikk måte feire den på som de skal se på som akseptabel/uakseptabel osv. Hvis noen skal gjøre det bør det være foreldrene, ikke skoleapparatet.

Jeg baserer det på at man bytter ut Norges fremste nasjonalsymbol med en annen nasjons fremste symbol under feiringen av Norge. Det er slike virkemidler man bruker for å kuppe demonstrasjoner o.l.

Bytte ut? Det ene eksluderer ikke det andre. At de vil uttrykke sin opprinnelige nasjonalitet samtidig som de feirer den de er i ferd med å bli en del av er ikke særlig respektløst spør du meg.

Er det respekt for ytringsfriheten å banne i kirken?

Å banne i kirken = å mislike grunnverdier i kirken og kristendommen (for det meste).

Å vifte utenlandsk flagg =/= å si mislike grunnverdiene i Norge.

Takker uansett for en temmelig interessant debatt. Forfriskende å se folk som er meget uenig med meg som faktisk ikke bruker totalt idiotiske argumenter.

De som styrer landet var borte fra skolen da det ble undervist i basal fornuft og tankegang.

”Basal fornuft”? Hmm, snakker vi om det gode gamle bondevettet som fikk folk til å konkludere med at jorda var flat og at sola roterte rundt den? Ganske overvurdert form for fornuft spør du meg.

Var det hensikten at den delen av innlegget skulle forsterke poenget til han andre?

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
Spørsmålet vi må stille oss er om de gjeldene premissene er gode. Hvis ikke bør vi endre dem. Jeg synes ikke de er det, i hvert fall om begrunnelsen for premissene er slik en del formulerer dem her i tråden, og synes absolutt de er modne for en endring. Så får det heller våge seg at noen mener jeg er hykler og prinsippløs, og egentlig bør forlate landet hvis jeg ikke er enig med dem, fordi da elsker jeg ikke landet nok. Jeg har bodd her i 50 år så langt, og føler jeg har ansiennitet nok til å si fra om jeg mener noe er på tverke i heimen.

Om du har bodd i 50 år i Norge burde du vite at syttende mai ikke er noe man klusser med. Alle de små rare tradisjonene vi har i forbindelse med denne dagen er noe som ligger dypt i folkesjelen, særlig siden vi er ganske ferskt frigjort fra både svergie og tyskland. Så da er det vel ikke så mye å be om å la denne dagen være som den er, og unngå at folk lager noe politisk spetakkel ut av det? For det er jo det det blir hvis ikke innvandrere bare kan svinge et norsk flagg og være fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Det paradoksale i dette, er at de menneskene som gir klarsignal og fritt fram for hvem som helst og hva som helst. Snillistiske og ellers politisk korrekte - Det er ofte de samme som er mot lange fengselsstraffer og tror at en voldtektsforbryter som har forgrepet seg på barn blir snill bare han blir snakket til fornuft. Vel, det er ikke slik det fungerer. Man må stå på kravene, og det har vi fullt og helt rett i. Det er vårt land.

Ja, det er "vårt" land. Blant annet mitt. Og jeg "krever" at vi viser respekt for folks bakgrunn når de ønsker å vise respekt for vår. Det synes jeg er en grei byttehandel. Norge blir ikke muslimsk av at innvandrerbarn får lov å være stolte av sine bakgrunn også på 17. mai. Og jeg er forøvrig, som nevnt mange ganger i tråder om det emnet, for skjerpede straffer for blant annet gjengangere her i Norge. Uten at det gir meg hverken mer eller mindre legitimitet i denne saken.

Jeg kan ikke bli finansminister fordi jeg har sett en hundrelapp før. På samme måte kan en ikke bli norsk ved å bare få norsk statsborgerskap. En må ha intensjoner om å integreres og bidra til velferdssamfunnet NORDMENN har bygget opp. INgen ting er gratis, selv ikke for innvandrere i Norge. Utenlanske nasjonalistiske symboler i er feiring hvor Norges nasjonaldag skal feires er ikke integrering.

Men man kan da ha intensjoner om å integreres og bidra til velferdssamfunnet selv om man vifter med fremmed flagg på 17. mai. Det ene har absolutt ingenting med det andre å gjøre. Og den norske velferdsstaten er ikke bygget opp av nordmenn alene. Norsk handelsvirksomhet er i stor grad bygget opp av utenlandsk viten og kapital, i den grad at halve forretningsstanden i Bergen fortsatt bærer navn som minner om hanseatisk dominans. Oljeindustrien er i også stor grad bygget opp av utlendinger. Først når de hadde lært oss triksene tok vi over. Uten utenlandsk hjelp og kapital hadde vi fortsatt vært bønder og fiskere. Og selv etter at velferdsstaten var etablert trengte vi dem. Velferden i Norge ville knapt gått rundt uten innvandrere og gjestearbeidere. Gå til et hvilket som helst sykehus eller aldershjem og spør hvor mye velferd du kunne vente deg hvis de bare hadde etnisk norske ansatte. Dette ikke til forkleinelse for alle de hardt arbeidende nordmenn som har bygget opp landet til det det er blitt. Men det har ikke skjeed i et vakum eller på tross av innvandring og utenlandsk støtte. Det kan vi godt ha i tankene når vi svulmer av nasjonal stolthet en fag i året. Da er det helt på sin plass at vi også på den dagen viser takknemlighet for den hjelpen, akkurat som de menneskene som kommer til Norge viser sin takknemlighet ved å feire vår nasjonaldag.

Geir :)

Lenke til kommentar

I mine 28 år kan jeg ikke komme på en eneste 17. mai hvor jeg ikke har sett utenlandske flagg. Det har aldri skapt noe rabalder. Denne generaliseringen om at nordmenn vil gå helt på tverke over dette er overdrevent. Naboen vår gjennom 20 år heiste dansk flagg hver bidige 17. mai. Svenske flagg har jeg sett flere ganger.

Ingen som skapte noe rabalder da. Men om en muslim, gud forby, nevner at han/hun gjerne kunne tenke seg å bruke et annet flagg så er det visst en fare for vår nasjonalitet. Jeg håper virkelig det blir et mangfold av flagg jeg, så kanskje vi kan få bukt på trangsyntheten og virkelig få en nasjon som vil bli kjent for åpenhet, mangfold og frihet. Et land vi kan bli enda mer stolt over. Dette er like mye mitt land som noen andres og jeg ønsker mangfoldet velkommen. Hos meg vil man i hvert fall ikke bli møtt med fiendtlighet. Alle som ønsker å feire vårt land med meg må bare slenge seg på, hvilket nasjonalt flagg man har med seg spiller ingen rolle. For det er vår grunnlovsdag vi feirer og forhåpentligvis et storsinnet land bygget på toleranse, respekt og mangfold.

Times are changin'. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...