Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Flaggbruk er jo tydelig ikke universelt nok til at vi, som et lite ensartet segment av den norske befolkning klarer å bli enig engang. Og selv om et var universelt, så gjør ikke det ting automatisk rett eller galt.

Enkelte ting kan ikke defineres som strengt rett eller strengt galt, men er basert på respekt og hvordan flertallet oppfatter en sak. Således vil man heller aldri oppnå 100% enighet om en bestemt ting, men man er nødt til å ta flertallet til følge (direkte eller indirekte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper virkelig jeg har misforstått debatten her og hva som egentlig menes med dette. Men om jeg har forstått det riktig, så, selvfølgelig skal det ikke være tillatt med noen andre enn Norske flagg på 17.mai. Skjønner ikke hva som er meningen med en debatt rundt dette engang. 17.mai er jo Norges dag og det å bære et flagg fra et annet land, uansett hvilket, blir jo helt teit. Hvorfor skal noen feire Norges frigjøring ved å veive med et annet lands flagg? Poenget er jo lik null.

Blir jo det samme som at jeg drar til USA 4.Juli og begynner å veive med det Norske flagg.. Like poengløst.

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig jeg har misforstått debatten her og hva som egentlig menes med dette. Men om jeg har forstått det riktig, så, selvfølgelig skal det ikke være tillatt med noen andre enn Norske flagg på 17.mai. Skjønner ikke hva som er meningen med en debatt rundt dette engang. 17.mai er jo Norges dag og det å bære et flagg fra et annet land, uansett hvilket, blir jo helt teit. Hvorfor skal noen feire Norges frigjøring ved å veive med et annet lands flagg? Poenget er jo lik null.

Blir jo det samme som at jeg drar til USA 4.Juli og begynner å veive med det Norske flagg.. Like poengløst.

Det store spørsmålet er jo om man skal forby noe bare fordi det er teit ...

Lenke til kommentar
Enkelte ting kan ikke defineres som strengt rett eller strengt galt, men er basert på respekt og hvordan flertallet oppfatter en sak. Således vil man heller aldri oppnå 100% enighet om en bestemt ting, men man er nødt til å ta flertallet til følge (direkte eller indirekte).

Men det betyr ikke - antar jeg - at det ikke er noen mening i diskusjonen. Som Venstremann er det mange saker der jeg er nødt til å følge flertallet i praksis, men det betyr ikke at jeg ikke kan være uenig i teori og tale, og jobbe for å endre flertallets syn.

Hvis mantraet "flertallet bestemmer, så det er ikke noe å diskutere" var rettesnoren, så ville verden stå rimelig stille, siden kjennetegnet på flertallet er at det er konservativt. I den forstand at de er mot forandring. (Det er derfor kommunistene paradoksalt nok representerer det konservative i kommunistiske land.)

Jeg er ellers enig at hesten er nokså mørbanket i dette forum og denne omgang. Jeg har sagt mitt om saken, og ser ikke noen grunn til å gjenta det tild et kjedsommelige.

Skjønner ikke hva som er meningen med en debatt rundt dette engang.

Du må gjerne synes det er teit å flagge med andre lands flagg. Derom er vi uenige, men det er greit. Men å poste på et diskusjonsforum for å si at du ikke skjønner meningen med debatt synes jeg er noe bakvendt. Rent bortsett fra de personlige motivene bak å delta i forumdebatter, er all diskusjon etter min mening av det gode, selv om debatten selvsagt ikke alltid er spesielt fruktbar. Ingen diskusjon fører i hvert fall ikke til noe...

Geir :)

Lenke til kommentar

Ok, meningsløst da. Kanskje er bedre ord? :p Uansett så forblir poenget det samme! Det er jo Norges frigjøringsdag og da er det jo Norske flagg som skal heises! Hvorfor skal man gå rundt med et flagg fra et annet land på Norges frigjøringsdag da? Da kan de jo liksågodt velge hvilken som helst dag ellers i året, det får jo like lite mening. Dette må være noe av det mest latterlige jeg har hørt om..

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Ok, meningsløst da. Kanskje er bedre ord? :p Uansett så forblir poenget det samme! Det er jo Norges frigjøringsdag[/] og da er det jo Norske flagg som skal heises! Hvorfor skal man gå rundt med et flagg fra et annet land på Norges frigjøringsdag da? Da kan de jo liksågodt velge hvilken som helst dag ellers i året, det får jo like lite mening. Dette må være noe av det mest latterlige jeg har hørt om..

17. mai er ikke frigjøringsdagen ...

Lenke til kommentar

Ok, meningsløst da. Kanskje er bedre ord? :p Uansett så forblir poenget det samme! Det er jo Norges frigjøringsdag[/] og da er det jo Norske flagg som skal heises! Hvorfor skal man gå rundt med et flagg fra et annet land på Norges frigjøringsdag da? Da kan de jo liksågodt velge hvilken som helst dag ellers i året, det får jo like lite mening. Dette må være noe av det mest latterlige jeg har hørt om..

I lol'ed :)

Lenke til kommentar
Alle bør jo vite at det er da norge fant opp bindersen

Nei, bindersen er ingen norsk oppfinnelse.

Fra wikipedia: "Nordmannen Johan Vaaler har lenge feilaktig vært tilskrevet rollen som bindersens oppfinner."

Ostehøvelen derimot:

"Ostehøvelen ble oppfunnet og patentert av snekkermester Thor Bjørklund fra Lillehammer i 1925, produksjonen startet i 1927."

Det var altså 17. mai 1925. ;)

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Jaja, poenget forblir jo det samme. Det er en Norsk dag. Finito.

Edit: Grunnlovsdag da dersom det er så viktig :p

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å godta at noen gjør ting på en annen måte enn en selv. Det må da gå an å følge Kardemommeloven, eller den jeg 'bruker' "Din frihet slutter der andres begynner"? Å forby noen å bære noe annet enn et Norsk flagg på dagen man feirer at man fikk retten til å gjøre nettopp det er bare helt feil.

Skulle du se et og annet Svensk, Dansk, Pakistansk, eller Tysk flagg og det plager deg, så se en annen vei en stund. :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å godta at noen gjør ting på en annen måte enn en selv. Det må da gå an å følge Kardemommeloven, eller den jeg 'bruker' "Din frihet slutter der andres begynner"? Å forby noen å bære noe annet enn et Norsk flagg på dagen man feirer at man fikk retten til å gjøre nettopp det er bare helt feil.

Skulle du se et og annet Svensk, Dansk, Pakistansk, eller Tysk flagg og det plager deg, så se en annen vei en stund. :)

Det handler om prinsipper. Selv tror jeg dette er oppblåst sak. Jeg tror ikke egentlig at det er så mange som vil gå med et annet flagg enn det norske. Jeg tror selv en utlending ikke skjønner logikken med å gå med et utenlandsk flagg på nasjonaldagen.

Lenke til kommentar

Hvilke prinsipper? Det at alt som flertallet synes er rart, teit eller gud vet hva burde forbys sånn at alle som tenker litt annerledes enn flertallet ikke skal ha muligheten til det? :hmm:

Jeg syns forresten også at saken er blåst helt ut av proporsjoner. Ingen skal kommer her og si at de har sett et flertall (eller så mye som tja, 3%) utenlandske flagg i et 17. mai-tog før.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Hvilke prinsipper? Det at alt som flertallet synes er rart, teit eller gud vet hva burde forbys sånn at alle som tenker litt annerledes enn flertallet ikke skal ha muligheten til det? :hmm:

Jeg syns forresten også at saken er blåst helt ut av proporsjoner. Ingen skal kommer her og si at de har sett et flertall (eller så mye som tja, 3%) utenlandske flagg i et 17. mai-tog før.

Men hvorfor mener du folk skal gå med ndre flagg?

Lenke til kommentar

Men hvorfor mener du folk skal gå med ndre flagg?

Jeg ville heller gått med et annet flagg selv enn å forby det, stilt ovenfor de to valgene. Kan ikke tenke meg at det blir noe problem å tillate det, men å forby det på selve frigjøringsdagen (!) blir for meg helt feil for både dagens historie og hensikt og sakens hensikt. Avventer nå en del svar av typen:

A: "du er bare politisk korrekt og mener ikke det du sier" selv om de politisk korrekte ofte tilhører flertallet er denne brukt mange ganger

B: "hør på de som vet best, nemlig det flertallet som en gang trodde jorda var flat" Ok, siste del av denne forklaringen får jeg nok ikke.

C: "muslimene tvinger oss til å bli undertrykket i vårt eget land" eller deromkring

Skjønner ikke helt hvorfor jeg fortsatt engasjerer meg, de fleste her har gjentatt seg selv en del ganger inkl meg. Kanskje fordi det snart er 17. mai?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...