Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Mange folk har redusert meg til en rasistisk, tungnem, høyreekstrem ultranasjonalist. Kanskje ikke akkurat her i denne tråden, men i andre sammenhenger.

2. Jeg registrerer ikke at jeg slenger noe drittpakke mot noen. Er å si at den typiske personen som går inn for andre flagg enn norske befinner seg mot SVs trakter å slenge drit? Eller var det kritikken av Bay Area Liberals du tok som et skudd for baugen?

3. I løpet av denne diskusjonen har jeg aldri argumentert for et forbud mot å gå med andre flagg på 17. mai, men at det vil være fullstendig uten logikk å gjøre det, og at folk som arrangerer et tog den 17. mai må få lov å sette sine egne premisser for hva som skal foregå i det toget.

1. Da burde du kanskje holde deg for god å dele ut tilsvarende merkelapper til andre.

2. Som du burde ha registrert har de fleste som er uenig med deg tatt til orde mot forbud, og stilt seg likelydende eller svakt positive/svakt negative til annen flaggbruk enn den norske. Jeg tviler på at noen av de mer markante motstanderne mot 17. mai komiteens reguleringsønske til en ren norsk flaggborg den 17.mai, f.eks. Dotten og TWFA i denne tråden, eller Fabian Stang i Oslo, mener en plassering av dem politisk 'mot SVs trakter' er spesielt korrekt. Og forsøket på å stemple tilhengerne av et spesielt syn med noe som fra høyresiden stort sett alltid menes negativ ('liberals', gjerne med SF foran i USA, "SV" i Norge), kan neppe sies å være spesielt fruktbarrt.

3. Som har vært diskutert tidligere, dette er et arrangement arrengert av det offentlige (Oslo kommune). Det offentlige skal være svært forsiktige med hvilke rammer de setter for folks ytringer eller måte å feire på. Når det gjelder logikken i å gå med andre symboler enn rent norske, så ser jeg vanskeligheter med i å det hele tatt sette rammer og reguleringer for folks uttrykksmåter - og hvertfall å utlede dem logisk og objektivt. Om ikke annet, så er dette nettopp et følelesbestemt og emosjonelt tema langt fra logiske øvelser. Et forbud og/eller skarp motstand mot alt annet enn norske symboler skaper frontlinjer som jeg umulig kan se tjener integrering. Og når alt tyder på at dette er et lite fenomen - som du selv gjør et poeng av - gjør den skarpe og store motstanden mot det enda mer uforståelig. Jeg ville overhodet ikke reagert negativt om jeg så en liten jente med et sør-vietnamesisk flagg i et hav av norske. Jeg ønsker ikke å sette rammer ved hvilken identitet de med røtter i flere kulturelle bakgrunner ønsker å flagge. For å redusere flagglogikken enda mere, ville det vært galt å sende en amerikansk gutt i 17. mai-toget med en pin med The Stars and Stripes på skjortelommen og norsk flagg i hånda, eller for å bruke din egen terminologi, helt ulogisk?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

1. Tar selvkritikk på det.

2. Nå tror jeg ikke Stang egentlig "går inn for andre flagg", bare at han ikke vil ha noe forbud. Men SV-linja i denne saken er å faktisk gå god for det. Da tar jeg Kristin Halvorsens utsagn om temaet til inntekt, og mange andre likesinnede.

3. Arrangementet er arrangert av privatpersoner, som har blitt tildelt en oppgave av det offentlige. Men så bestemte Fabian Stang seg for å overkjøre dem når de ikke gjorde som han ville. ;)

For å redusere flagglogikken enda mere, ville det vært galt å sende en amerikansk gutt i 17. mai-toget med en pin med The Stars and Stripes på skjortelommen og norsk flagg i hånda, eller for å bruke din egen terminologi, helt ulogisk?

Det hadde vært helt ulogisk, ja. Hva har The Stars and Stripes med 17. mai å gjøre? Hva har USA å gjøre med den norske grunnlovsdagen? Bortsett fra ingenting, mener jeg. ;)

Hvis gutten vil det, skal han selvfølgelig få lov til det, men jeg ser ikke poenget eller logikken i det. Det er som kjent ikke ulovlig å gjøre ulogiske ting i offentlighet. :)

Lenke til kommentar
3. Arrangementet er arrangert av privatpersoner, som har blitt tildelt en oppgave av det offentlige. Men så bestemte Fabian Stang seg for å overkjøre dem når de ikke gjorde som han ville. ;)

Det stemmer vel ikke? Arrangøren er 17. maikomiteen i Oslo, som er politisk oppnevnt etter følgende kriterier (i utdrag):Retningslinjer for 17. mai-komiteen i Oslo

17. mai-komiteen består av representanter oppnevnt av bystyrets kultur- og utdanningskomite og 1 representant oppnevnt av lærerorganisasjonene. De representanter som oppnevnes av kultur- og utdanningskomiteen skal være bystyremedlemmer eller varamedlemmer. Alle partier som er representert i bystyret bør være representert i 17. mai-komiteen med ett medlem hver.

Snip...

17. mai-komiteen i Oslo har det overordnede ansvaret for å fastsette rammene rundt hovedstadens offisielle feiring av grunnlovsdagen.

Dette er ikke privatpersoner, det er en kommunal komité bestående av bystyrepolitikere, som er satt til å arrangere en offisiell feiring.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Well I'll be damned!

Da legger jeg meg på den linja at 17. mai komitéen kan anmode om å bruke norske flagg, men ikke kan legge ned noe forbud mot å gå med andre flagg. Som er vel egentlig det lederen av komitéen har sagt hele tiden:

Tidligere har 17. mai-komiteen tviholdt på at andre lands flagg ikke er tillatt i barnetoget i hovedstaden på nasjonaldagen. Nå kaller ikke Sheihk komiteens uttalelser for et forbud, men en anmodning om å bare bruke norske flagg, samiske flagg og FN-flagg.

– Og det vedtaket vil ikke 17. mai-komiteen endre på. Vi vil heller ikke anmode folk om å bruke andre flagg. Men det er ikke forbudt, det er ytringsfrihet her i landet, sier Sheikh.

Var Halvorsen og Gahr Støres oppfordringer til å kunne bruke andre flagg som jeg og mange andre har reagert på. For min del bare på det logiske planet, men for andre på det nasjonalistiske planet.

Lenke til kommentar
Well I'll be damned!

Da legger jeg meg på den linja at 17. mai komitéen kan anmode om å bruke norske flagg, men ikke kan legge ned noe forbud mot å gå med andre flagg. Som er vel egentlig det lederen av komitéen har sagt hele tiden:

Tidligere har 17. mai-komiteen tviholdt på at andre lands flagg ikke er tillatt i barnetoget i hovedstaden på nasjonaldagen. Nå kaller ikke Sheihk komiteens uttalelser for et forbud, men en anmodning om å bare bruke norske flagg, samiske flagg og FN-flagg.

– Og det vedtaket vil ikke 17. mai-komiteen endre på. Vi vil heller ikke anmode folk om å bruke andre flagg. Men det er ikke forbudt, det er ytringsfrihet her i landet, sier Sheikh.

Sitatet du tar med viser jo klart og tydelig at 17.maikomiteen har endret sin språkbruk, fra først å snakke om at "andre lands flagg ikke er tillatt", til senere å komme med en "anmodning om å bare bruke norske flagg, samiske flagg og FN-flagg".

Hadde de sagt det fra starten av, så hadde det neppe blitt noen debatt, i hvert fall ikke en som jeg ville ha engasjert meg i.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Hadde de sagt det fra starten av, så hadde det neppe blitt noen debatt, i hvert fall ikke en som jeg ville ha engasjert meg i.

Det var Norsk Innvandrerforum som startet debatten ved å i det hele tatt begynne å snakke om at barn skulle gå med utenlandske flagg - selv om det viser seg at nesten ingen innvandrere vil dette. Unødvendig provokasjon fra dem, de kunne kanskje sjekket med dem de representerer før de begynte å slenge med leppa??

Uansett, på bakgrunn av Kristin Halvorsens idiotiske utsagn og resonnement rundt dette temaet, skal jeg forsikre meg om at hun får se et stort amerikansk flagg vaie foran henne hele 17. mai. ;)

Lenke til kommentar

Det var Norsk Innvandrerforum som startet debatten ved å i det hele tatt begynne å snakke om at barn skulle gå med utenlandske flagg - selv om det viser seg at nesten ingen innvandrere vil dette. Unødvendig provokasjon fra dem, de kunne kanskje sjekket med dem de representerer før de begynte å slenge med leppa??

Når noen kommer med et idiotisk innspill, så er det i mange tilfeller bedre å tie det ihjel enn å overreagere slik 17.maikomiteen først gjorde. Hadde de gjort det, eller sagt at de anmodet alle om å bruke norske eller samiske flagg, så hadde ikke temperaturen i debatten blitt så høy. For min del var det snakket om å innføre flaggforbud som fikk det til å renne over.

Uansett, på bakgrunn av Kristin Halvorsens idiotiske utsagn og resonnement rundt dette temaet, skal jeg forsikre meg om at hun får se et stort amerikansk flagg vaie foran henne hele 17. mai. ;)

Som sagt, når noen kommer med et idiotisk innspill ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo nettopp når noen slenger med leppa at vi får slike viktige debatter. Hadde alle vært veloppdragne så hadde utviklingen stoppet opp.

Så vi bør takke de som startet sirkuset.

:)

Lenke til kommentar

Enig med PencilCase. Det er nettopp ved at noen utfordrer de vante dogmer og etablerte sannheter at vi får den debatt som bringer verden framover. Det betyr ikke at alle forslagene er egnet til å bringe verden framover, men debatten er av det gode uansett. Fordi av debatt kommer forståelse, og en gang i mellom er det noen som foreslår at jorden er rund når resten mener at den er flat. Eller for å ta et for dette emnet mer nærliggende eksempel: At jøder bør ha adgang til Norge selv om Eidsvollsmennene mente noe annet.

Så vil det selvagt være noen som fremmer forslag om at jorden er firkantet, eller at jøder ikke bør ha adgang til riket. (Eller i våre dager oftere muslimer.) Men den slags skader det heller ikke å få fram i dagen og opp til diskusjon.

Det er det som er så fint med ytringsfriheten: Det kommer noe godt ut av det selv når du sier noe dumt, så lenge det fører til debatt.

Ikke at jeg synes forslaget var dumt. Enn så lenge er tydeligvis ikke tiden moden for det, men det kan den godt bli. Jeg skal være forsiktig med å spå, men det er ikke utenkelig at om noen år er dette forslaget relativt ukontroversielt. Slik går det ofte med ting der motstanden er bygget på sedvane og tradisjoner, og der en liberalisering ikke egentlig har konsekvenser utover å rokke ved disse tradisjonene.

Og ja, er du amerikansk synes jeg du skal ta Halvorsen på alvor og vifte med det amerikanske flagget. Skjønt nå var det vel helst barnetoget og små barn det var snakk om i forslaget til innvandrerforumet. Ikke at jeg vet hvor gammel du er... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

Kor har du det frå?

Lenke til kommentar
2. Nå tror jeg ikke Stang egentlig "går inn for andre flagg", bare at han ikke vil ha noe forbud. Men SV-linja i denne saken er å faktisk gå god for det. Da tar jeg Kristin Halvorsens utsagn om temaet til inntekt, og mange andre likesinnede.

...

Stangs linje - ikke-forbud - og Norsk innvandrerforums ønske - at minoritetselever skal ha muligheten til å gå med andre flagg enn det norske, er ikke merkbart forskjellig. Norsk innvandringsforum ville gi barn med minoritetsbakgrunn en reell mulighet til å velge. Den eneste forskjellen er at Stang oppfordrer til norsk flaggbruk. Det er 17. mai-komitéens ønske om forbud som skiller seg ut.

Stangs oppfordring om norsk flagging, og komitéens ønske om forbud - er hva som sender feil signaler. Det burde være ukontroversielt å la barn ha muligheten til å ta med seg de symbolene de ønsker. Og at det er få som ønsker å gå med utenlandske flagg er faktisk ikke at argument mot å forby det - men for å åpne for det. Man trekker en unødvendig skarp skillelinje om man ettertrykkelig skal slå fast hva som er korrekt feiremåte, og det er bedre at den mindredelen som ønsker å ta med seg andre enn rent norske symboler som del av sin bakgrunn inkluderes i feiringen enn at man fremmedgjør dem ved å nærmest stemple dem som unorske.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Og ja, er du amerikansk synes jeg du skal ta Halvorsen på alvor og vifte med det amerikanske flagget. Skjønt nå var det vel helst barnetoget og små barn det var snakk om i forslaget til innvandrerforumet. Ikke at jeg vet hvor gammel du er... ;)

Vel, hvis du så på Halvorsens svar om temaet på Landstinget på TV2, var det tydelig at hun ikke bare mente barnetoget, men støtten hele idéen om at folk skal vise hvem de er ved å gå med andre flagg hvis de vil. Så siden jeg er amerikansk, må jeg vel ta Halvorsens utfordring på alvor.... ;)

Lenke til kommentar

Det er uproblematisk så lenge det er bare et par stykker som gjør, men som sagt før ser jeg mye flere nagative sider med denne saken enn positive.

Positivt:

Det positivet er at vi ønsker ikke å bryte med ytruingsfriheten og det er vansklig å gjennomføre. Hitill, har jeg bare hørt varianter av dette problemet bli stilt opp.

Negativt:

Det nagative er mange flere aspekter. En av dem er at vi feirer Norge og ikke et annet land.

1. Det er veldig synd at folk føler seg så lite norske at de ikke en gang vil gå med det norske flagget på 17 mai. Jeg har ingen tro på at de vil føle seg mer norske om alle de kjenner ikke en gang går med norske flagg.

2. Et annet problem er at hvis det blir en viss mengde som gjør det, som ikke er altfor unormalt fordi hvis noen innvandre gjør det har det en tendens til å bli flere. Da vil det komme til å bli sosialt press på resten for at de skal gjøre det samme, dermed mindre ytringsfrihet og færre som vil føle seg norske.

3. Det siste problemet er at det kommer til å bli mye flere rasister. Hvis mange begynner å bruke flagg på 17 mai, kommer innvandre til å bli anklaget for å ha ødelagt 17 mai. Jeg er ganske fredlig av meg, men jeg vet at jeg hadde blitt litt forbannet av at 30% av flaggene på 17 mai var utlandske flagg. Da kan jeg tenke meg at mange andre vil bli mye mer forbannet siden de er ganske forbannet allerede.

Lenke til kommentar
Det er vel bare ment som et (overdrevent) eksempel på at enkelte ting er universalt verden over. Flagg og flaggbruk er ett av dem.

Men hvor lenge skal vi fortsette å hamre løs på denne stakkars døde hesten egentlig?

Flaggbruk er jo tydelig ikke universelt nok til at vi, som et lite ensartet segment av den norske befolkning klarer å bli enig engang. Og selv om et var universelt, så gjør ikke det ting automatisk rett eller galt.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...