Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-156236
Si meg, hvor er jeg "uhistorisk" og "ulogisk"?

 

Jeg vil si det er mer ulogisk å si at hele den somaliske nasjon støtter krigsforbrytelser. Derfor sa jeg at USA måtte være med på listen din, da NOEN i staten/nasjonen har gjort det, og i følge den kammingen må USA også bli dratt med. Det er liksom like usaklig.

Nå vet jeg ikke om Somalia, men når det gjelder Iran, Sudan, osv så er det myndighetene SELV som begår mennekerettighetsbrudd. Ikke bare "NOEN i staten/nasjonen". Det er en tydelig forskjell mellom at myndighetene i Iran henretter noen for å være homofil enn det er at en amerikansk soldat bryter militærets regler og mishandler en fange. Akkurat derfor var sammenligningen din uhistorisk og ulogisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-156236
Kva for ein planet lever du på? Dette er allmenkunnskap.

Eh, jeg har feiret 4. juli i USA, som amerikaner, over 15 år tilsammen. Men hva vet jeg?

 

De gangene jeg har vært i Houston, USA på den datoen så har jeg sett flere lone star flagg enn USAs flagg. Mon tro om det er fordi de ikke eier nasjonalfølelse (hentet fra argumentasjonen her i tråden) eller fordi de er for nasjonalistiske på egen stats vegne. Uansett virker det som om de feirer 4. juli "som seg selv" samtidig som de er kjent for å være mer patrioter enn andre.

Vel, 4. juli var også en dag for hver stat som uavhengig som delstat. Så det blir ikke det samme som å gå med et annet lands flagg. Det heter De forente stater for en grunn. ;)

Lenke til kommentar

Ufattelig at enkelte venstreradikalere prøver å vri en debatt om hvorvidt det burde være sosialt akseptert at innvandrere bruker flagg fra sitt hjemland på den norske nasjonaldagen over på nazisme.

 

Rasismepolitiet er vel så totalitært som det nasjonalistiske, kan det virke som.

Lenke til kommentar
Ufattelig at enkelte venstreradikalere prøver å vri en debatt om hvorvidt det burde være sosialt akseptert at innvandrere bruker flagg fra sitt hjemland på den norske nasjonaldagen over på nazisme.

 

Rasismepolitiet er vel så totalitært som det nasjonalistiske, kan det virke som.

Kan du konkretisere hva og hvem du snakker om her?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ufattelig at enkelte venstreradikalere prøver å vri en debatt om hvorvidt det burde være sosialt akseptert at innvandrere bruker flagg fra sitt hjemland på den norske nasjonaldagen over på nazisme.

 

Rasismepolitiet er vel så totalitært som det nasjonalistiske, kan det virke som.

Kan du konkretisere hva og hvem du snakker om her?

 

AtW

 

Helheten i tråden, kunne vel listet opp brukernavn men er ikke verd bryet å lære seg disse.

Er vant til å se kontraster når man snakker om saker som angår menneskerettigheter, men hadde vært fantastisk å se en av disse trådene gjennomføres uten at folk bruker ordene "raserenhet", "nazist" eller "ekte nordmann".

 

Disse begrepene brukes utelukkende når fornuften har erklært fallitt, og jeg kan ikke fatte eller begripe hvor disse skal ha en plass i en slik debatt.

 

Og til sist, rasismepolitibiten.

Venstreradikale gjør det umulig å holde en slik debatt saklig over tid, da de begynner å slenge ut uttrykk som nevnt over SAMME ØYEBLIKK som noen viser seg å være uenige i hva de har å si.

 

Om jeg hadde vært moderator, hadde alle variasjoner av ordet "nazist" vært grunnlag for BOS i dette underforumet, da det gjentas til det kjedsommelige og knapt har en mening i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Her er begge sider like gode."Rasistene" hyler sosialist,og "raddisen" kauker nazist tilbake.

 

:hrm:

 

Det er vel ingen som assosierer ordet sosialist med massedrap heller med mindre du går et stykke ut i periferien med røde khmer, så det har strengt tatt ikke samme slagkraft eller nivå av usaklighet.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Her er begge sider like gode."Rasistene" hyler sosialist,og "raddisen" kauker nazist tilbake.

 

:hrm:

 

Det er vel ingen som assosierer ordet sosialist med massedrap heller med mindre du går et stykke ut i periferien med røde khmer, så det har strengt tatt ikke samme slagkraft eller nivå av usaklighet.

 

Glem nå ikke våre nabovenner i øst!

Lenke til kommentar
Ufattelig at enkelte venstreradikalere prøver å vri en debatt om hvorvidt det burde være sosialt akseptert at innvandrere bruker flagg fra sitt hjemland på den norske nasjonaldagen over på nazisme.

 

Rasismepolitiet er vel så totalitært som det nasjonalistiske, kan det virke som.

Kan du konkretisere hva og hvem du snakker om her?

 

AtW

 

Helheten i tråden, kunne vel listet opp brukernavn men er ikke verd bryet å lære seg disse.

Er vant til å se kontraster når man snakker om saker som angår menneskerettigheter, men hadde vært fantastisk å se en av disse trådene gjennomføres uten at folk bruker ordene "raserenhet", "nazist" eller "ekte nordmann".

 

 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen venstreradikalere som har sagt noe slikt i denne tråden, så når du ikke klarer å eksemplifisere, så får du tilgi meg at jeg da ser på innlegget ditt som et klassisk tilfelle av folk som benytter enhver anledning til å fabrikere meninger hos "venstreradikale" meningsmotstandere, som hverken er venstreradikale, elelr har de nevnte meninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er begge sider like gode."Rasistene" hyler sosialist,og "raddisen" kauker nazist tilbake.

 

:hrm:

 

Det er vel ingen som assosierer ordet sosialist med massedrap heller med mindre du går et stykke ut i periferien med røde khmer, så det har strengt tatt ikke samme slagkraft eller nivå av usaklighet.

 

Glem nå ikke våre nabovenner i øst!

Tenker du på Sverige? Finland? Hva er du tenker på siden jeg kan ikke finne noen særlig sosialistiske stater i øst. Vet om to som var kommunistisk da, men ikke sosialistisk.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske å ha sett noen venstreradikalere som har sagt noe slikt i denne tråden, så når du ikke klarer å eksemplifisere, så får du tilgi meg at jeg da ser på innlegget ditt som et klassisk tilfelle av folk som benytter enhver anledning til å fabrikere meninger hos "venstreradikale" meningsmotstandere, som hverken er venstreradikale, elelr har de nevnte meninger.

 

AtW

 

Jepp, alt sammen er fabrikert, ingen av uttrykkene jeg nevnte er brukt i tråden.

Du kan begynne på side 1 og bla deg utover. Med mindre du mener i fullt alvor at ordene nazist og raserenhet ikke blir brukt i så godt som hver eneste tråd som har med innvandringsforhold eller menneskerettigheter å gjøre.

Men det er jo gøy at du med innlegget ditt tilegner meg en nasjonalistisk holdning.

Det var nok utilsiktet, tenker jeg.

 

Og nei, sosialist er ikke sammenlignbart med nazist. Hva russerne drev med etter lenin kan vanskelig kalles demokratisk, eller rettferdig for den saks skyld, men uttrykket har simpelthen ikke den samme slagkraften.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske å ha sett noen venstreradikalere som har sagt noe slikt i denne tråden, så når du ikke klarer å eksemplifisere, så får du tilgi meg at jeg da ser på innlegget ditt som et klassisk tilfelle av folk som benytter enhver anledning til å fabrikere meninger hos "venstreradikale" meningsmotstandere, som hverken er venstreradikale, elelr har de nevnte meninger.

 

AtW

 

Jepp, alt sammen er fabrikert, ingen av uttrykkene jeg nevnte er brukt i tråden.

Du kan begynne på side 1 og bla deg utover. Med mindre du mener i fullt alvor at ordene nazist og raserenhet ikke blir brukt i så godt som hver eneste tråd som har med innvandringsforhold eller menneskerettigheter å gjøre.

Men det er jo gøy at du med innlegget ditt tilegner meg en nasjonalistisk holdning.

Det var nok utilsiktet, tenker jeg.

 

Og nei, sosialist er ikke sammenlignbart med nazist. Hva russerne drev med etter lenin kan vanskelig kalles demokratisk, eller rettferdig for den saks skyld, men uttrykket har simpelthen ikke den samme slagkraften.

 

Å bruke ordet "nazist" er ikke det samme som å dreie ting over på nazisme. Og ikke sier det noe som helst om folkene som bruker de er venstreradikale heller. At jeg tilegner deg en "nasjonalistisk holdning" kan jeg ikke se noe som helst dekning for i innlegget mitt, så det får stå for din egen regning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Her er begge sider like gode."Rasistene" hyler sosialist,og "raddisen" kauker nazist tilbake.

 

:hrm:

 

Det er vel ingen som assosierer ordet sosialist med massedrap heller med mindre du går et stykke ut i periferien med røde khmer, så det har strengt tatt ikke samme slagkraft eller nivå av usaklighet.

 

Glem nå ikke våre nabovenner i øst!

Tenker du på Sverige? Finland? Hva er du tenker på Sosialist er et  jeg kan ikke finne noen særlig sosialistiske stater i øst. Vet om to som var kommunistisk da, men ikke sosialistisk.

 

Sosialist er en veloppdragen kommunist.

 

;)

Lenke til kommentar
Ufattelig at enkelte venstreradikalere prøver å vri en debatt om hvorvidt det burde være sosialt akseptert at innvandrere bruker flagg fra sitt hjemland på den norske nasjonaldagen over på nazisme.

 

Rasismepolitiet er vel så totalitært som det nasjonalistiske, kan det virke som.

 

Skiller man i konservative, sosialister og liberale så er mitt inntrykk i denne tråden en annen enn din. Jeg kan ikke se noen vensterradikale (i betydningen sosialist fra SV og til venstre) i denne tråden som hyler rasist/nazist. Det er heller liberale/ultraliberale (Venstre og kanskje gammel FrPere fra Tor Mikkel Waras tid) som er mindretallet i denne debatten. De gangene rasist/nazist er trukket inn så er det like ofte de verdikonservative (H, Frp, KrF) som føler seg truffet, med rette eller ei, som det er intensjonen til de liberale eller sosialistene (i den grad de er representert).

Lenke til kommentar
Kva for ein planet lever du på? Dette er allmenkunnskap.

Eh, jeg har feiret 4. juli i USA, som amerikaner, over 15 år tilsammen. Men hva vet jeg?

Ikke nok, tydeligvis.

 

http://www.sfgate.com/cgi-bin/object/artic...MNGEV7GTPD1.DTL

 

Nå aner jeg ikke hvor du bor eller hvor heterogent det området er, men her i the Bay area er det relativt store grupper med innvandrerbakgrunn som ikke har noe problem med å vise en flerfasettert tilhørighet. Også på 4. juli.

 

Dette er for øvrig ikke noe unikt tilfelle, dette bildet tok det rundt et minutt å finne på flickr:

http://www.flickr.com/photos/nicholaslopez...57600663279733/

 

Det er heller ikke noe nytt fenomen:

http://query.nytimes.com/gst/abstract.html...9659C94659ED7CF

 

Men du har rett i at det alltid er noen forvirrede 'patrioter' som er i mot - også i Usa. Men du tar definitivt feil når du hevder det kun er amerikanske flagg som vaier denne dagen.

Lenke til kommentar
, alt sammen er fabrikert, ingen av uttrykkene jeg nevnte er brukt i tråden.

Du kan begynne på side 1 og bla deg utover. Med mindre du mener i fullt alvor at ordene nazist og raserenhet ikke blir brukt i så godt som hver eneste tråd som har med innvandringsforhold eller menneskerettigheter å gjøre.

Nå har jeg brukt forumets utmerkede søkefunksjon, og også høyst manuelt bladd meg gjennom de 10-11 første sidene i tråden. Bortsett fra denne sidens metadiskusjon, og diskusjonen for et par sider siden om det å gå med pakistanske flagg kan sammenlignes med å gå med naziflagg, er ordene nazist og rasist brukt bare noen få ganger i tråden. De aller fleste av dem er motstandere av forslaget som sier "Jeg er ikke rasist men", eller "nå kommer jeg nok til å bli stemplet som rasist" eller "det er innvandrerne som er rasister her". Bare et par brukere faller for fristelsen til å spille rasistkortet, en av dem som et tilsvar til en post som spiller snillist-kortet.

 

Jeg må sitere meg selv fra en annen tråd:

 

Akkurat som den motsatte siden bruker uttrykk som "venstresosialistiske snillister" og lignende. Det skyldes ikke mangel på argumenter, det skyldes at folk tror det er en effektiv måte å sette motparten ut av spill på. Dessverre, fordi det er en destruktiv måte å diskutere på.

 

Likelig fordelt på begge sider i debatten er den i allefall.

Jeg er helt enig med deg i at det er en uting, men jeg er uenig i at det er et spill bare den ene siden spiller.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så synes jeg det samiske flagget burde vært forbudt på 17- mai også. Samene har en egen nasjonaldag, hvorfor skal de ha større rettigheter enn andre land til å gå med andre flagg enn det norske da? (nei, så lenge de har egen nasjonaldag så regner jeg ikke det samiske flagget som "norsk" på 17. mai).

 

Ellers har jeg noen ganske enkle argumenter for nei til andre flagg på 17. mai. Det er den norske nasjonaldagen! Jeg har feiret andre nasjonaldager i andre land, og det kunne ikke falle meg inn å gå med norsk flagg der da. For meg er det frekt å gå med andre flagg på 17. mai, det blir som om de vil si "nei, vi gir egentlig f*** i at vi feirer Norges nasjonaldag, vi vil bare være stolte av vårt eget land

og respekterer ikke at dette handler om Norge".

 

Dere kan godt kalle meg trangsynt, men se på statistikken. Hvem er det som egentlig har rett her?

Lenke til kommentar
Nå har jeg brukt forumets utmerkede søkefunksjon, og også høyst manuelt bladd meg gjennom de 10-11 første sidene i tråden. Bortsett fra denne sidens metadiskusjon, og diskusjonen for et par sider siden om det å gå med pakistanske flagg kan sammenlignes med å gå med naziflagg, er ordene nazist og rasist brukt bare noen få ganger i tråden. De aller fleste av dem er motstandere av forslaget som sier "Jeg er ikke rasist men", eller "nå kommer jeg nok til å bli stemplet som rasist" eller "det er innvandrerne som er rasister her"

 

Usj, fakta har den ekle bieffekten at de kan ødelegge enhver god diskusjon :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...