Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så typiskt! Gaule om hva som er typiskt norskt og hvor norskt 17. mai skal være. Vel, hva er norskt? Kjøttkaker, fenalår og bunad?

Nordmenn flest spiser grandiosa og andre utenlandske retter. Kebab er veldig in for tiden.

Gå ut i gaten, ta en random person og be ham om å si det første verset på nasjonalsangen. Du blir garantert overrasket over hvor få "ekte" nordmenn det er som kan sangen.

Hva med å feire dagen som en gledesdag for store og små, innvandrere og nordmenn uavhengig av hvilket flagg de heiser til topps?

Hva med å bare feire Norge som nasjon, dens uavhengighet og det nasjonen står for idag? Man trenger ikke å kunne grunnloven på rams og spise kjøttkaker hver dag, hele året for å være stolt av landet sitt.

Poenget er at det norske flagget er et symbol på Norge som nasjon. Andre lands flagg er symboler på andre nasjoner. Det blir som å komme med FrP button på SVs landsforsamling. Det er ganske tydelig hvilket signal man prøver å sende.

Lenke til kommentar
Poenget er at det norske flagget er et symbol på Norge som nasjon.

Mener du flagget er viktigere symbol en et symbol for Norge enn det å akseptere og utvikle seg til å bli en nasjon som aksepterer et kulturelt mangfold?

Det er ganske tydelig hvilket signal man prøver å sende.

Orly? Hvilket "signal" snakker vi om?

Det blir som å komme med FrP button på SVs landsforsamling. Det er ganske tydelig hvilket signal man prøver å sende.

Det var en litt brutal analogi. Mener du at andre nasjoners er motsandere på samme måte som noen av norges mest høyrevridde og venstrevridde partier er motsandere?

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
Det finnes nå norske innvandrere/norskættede i USA feirer der med både bunad og norske flagg de på 4. juli. Men også i statene ble det noen som klaget over andre flagg. Men folk flest bryr seg ikke, heldigvis.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?...MNGEV7GTPD1.DTL

Og dette er respektløst! Litt som om min folover skal annonsere at også han skal gifte seg, under talen til brudgommen. Som at en person jeg har invitert til middag i mitt hus, på eget intiativ inviterer andre av hans venner.

Si meg en ting. Vil vi ikke at våre nye landsmenn skal bli norske? Skal de fortsette å bo her, og videreføre generasjoner med tilhørlighet til en annen nasjon? Skal det eksistere egne grupper som ikke er en del av landet og samfunnet vårt?

Lenke til kommentar
Det blir som å komme med FrP button på SVs landsforsamling. Det er ganske tydelig hvilket signal man prøver å sende.

Det var en litt brutal analogi. Mener du at andre nasjoners er motsandere på samme måte som noen av norges mest høyrevridde og venstrevridde partier er motsandere?

Frp'ere og SV'ere kan forsåvidt fint være sammen uten å være "motstandere", så lenge man respekterer hverandre. Men når man møter opp i dedikerte forum, slik som en landforsamling, og prøver å prakke sitt budskap og sin mening på de som er der, da blir man gjerne motstandere i negativ forstand.

Lenke til kommentar
Mener du flagget er viktigere symbol en et symbol for Norge enn det å akseptere og utvikle seg til å bli en nasjon som aksepterer et kulturelt mangfold?

Jeg ser ikke hvordan "å akseptere og utvikle seg til å bli en nasjon som aksepterer et kulturelt mangfold" er et symbol på Norge. Ei heller ser jeg at det er uforenlig med det å feire Norge.

Orly? Hvilket "signal" snakker vi om?

You tell me. Hvordan ville du tolket det?

Det er på ingen måte en brutal analogi. Det er en sammenligning av bruken av symbolikk og dens effekt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner rett og slett ikke at en innvandrer kan komme med et slikt forslag? Hva med et obligatorisk kurs i respekt og folkeskikk før de får boltre seg rundt i samfunnet, og blamere seg som klovner?

Det er på tide å vise hvor skapet skal stå. Gjør vi det ikke nå kan vi si hadet til den demokratiske staten NOrge slik den fremstår i dag. At folk med etnisk opprinnelse stifter et eget parti for innvandrere er for meg nok bevis. Noe må gjøres, problemer må tas ved roten. For et problem, det er det. Det er nå en gang slik at koranen ikke gjelder i Norge. Enten en liker det eller ikke.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Frp'ere og SV'ere kan forsåvidt fint være sammen uten å være "motstandere", så lenge man respekterer hverandre. Men når man møter opp i dedikerte forum, slik som en landforsamling, og prøver å prakke sitt budskap og sin mening på de som er der, da blir man gjerne motstandere i negativ forstand.

Men det forandrer ikke faktumet at de er politisk sett motstandere som står for svært motstridende politiske idelogier, de kan flott funke sammen, men å sammenlikne partier som i bunn grunn er politiske konkurrenter med to nasjoner er drøyt. Synes uansett at innvandrere tar initiativ til å marsjere i tog sammen med etnisk "rene" nordmenn vitner til et samhold som overskrider dette med fargene på et tøystykke som de vil vifte. Er man med i et tog øpå 17. Mai viser man respekt for landet uavhengig av flagget så lenge en oppfører seg anstendig.

Hva med dem som ikke går med flagg eller bunad, eller ikke går i tog? Er de derfor respektløse. Selv sluttet jeg å gå i tog når jeg begynte på videregående, det betyr ikke at jeg ikke respekterer Norge. Jeg mener faktisk Norge er en av verdens beste nasjoner og jeg er glad for at jeg bor her, men jeg gjør langt mindre for å symbolisere det enn de som går i tog enten de har norgesflagg eller ei. Selv er jeg født på Island og ved huset pleier vi å flagge med Islandsk flagg, (pleide å gå med et norskt et når jeg gikk i tog da). Det betyr ikke at alle i familien ikke er glad i Norge eller at vi ikke er takknemlige for mye av det fantastiske som finnes her. På ett vis viser vi at vi er Islendinger som er glad i Norge og jeg tror det kan være mye av hensikten til de innvandrerne som det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan "å akseptere og utvikle seg til å bli en nasjon som aksepterer et kulturelt mangfold" er et symbol på Norge. Ei heller ser jeg at det er uforenlig med det å feire Norge.

Eh, et rødt hvitt og blått tøystykke i seg selv kan da heller ikke symbolisere my om Norge, men det representerer Norge på mange vis. Jeg mener da at Norge er et land som står for frihet og velstand og en drøss av andre (for det meste) positive ting og hva er vel mer representativt for frihet og ytringsfrihet enn å tillate mangfold.

You tell me. Hvordan ville du tolket det?

Skal jeg fortelle deg hva du mente med det du sa? :dontgetit: Ansvaret ligger på deg, om noen, å svare på mitt spørsmål da det var rettet til deg. Ya see, that's how a question works.

Uansett jeg mener å ta med et utenlandsk flagg kan "signalisere" ganske mye. Du kan selv tolke signalene og vri det om til at de er respektløse, norgeshatende idioter som bør bli kastet på hodet ut. (ser ut som om mange dessverre tenker slik her). Det er hensikten som har noe å si. Angående hensikt skrev jeg dette: På ett vis viser vi at vi er Islendinger som er glad i Norge og jeg tror det kan være mye av hensikten til de innvandrerne som det er snakk om her. Selv om det kan være langt flere baktanker da.

Det er på ingen måte en brutal analogi. Det er en sammenligning av bruken av symbolikk og dens effekt.

Jeg er lat, les: Men det forandrer ikke faktumet at de er politisk sett motstandere som står for svært motstridende politiske idelogier, de kan flott funke sammen, men å sammenlikne partier som i bunn grunn er politiske konkurrenter med to nasjoner er drøyt. Synes uansett at innvandrere tar initiativ til å marsjere i tog sammen med etnisk "rene" nordmenn vitner til et samhold som overskrider dette med fargene på et tøystykke som de vil vifte. Er man med i et tog øpå 17. Mai viser man respekt for landet uavhengig av flagget så lenge en oppfører seg anstendig.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at dette blir noe av,heldigvis. Og jeg håper at denne meningen ikke representerer flertallet av innvandrere, for viss det gjør så har vi et problem.

Hva slags problem?

Når det først snakkes om sv, så blir det jo en fin sammenligning at det nytter like lite å si til snillistene at det er feil å veive med utenlandske flagg på 17.mai som det nytter å si at det er feil å håndhilse på terrorist-ledere til sv'erne.

Når det eneste argumentet deres er at NORGE NASJONEN ikke skal bli besudlet av andre flagg så er det ikke så rart at det nytter lite å si det til oss "snillister" (BTW: Snillist er et oppbrukt begrep, det er så utvannet. De fremmedfiendtlige og rasistene slenger det ut hele tiden, det har ingen mening lenger. :cool: ).

Lenke til kommentar
Men det forandrer ikke faktumet at de er politisk sett motstandere som står for svært motstridende politiske idelogier, de kan flott funke sammen, men å sammenlikne partier som i bunn grunn er politiske konkurrenter med to nasjoner er drøyt. Synes uansett at innvandrere tar initiativ til å marsjere i tog sammen med etnisk "rene" nordmenn vitner til et samhold som overskrider dette med fargene på et tøystykke som de vil vifte. Er man med i et tog øpå 17. Mai viser man respekt for landet uavhengig av flagget så lenge en oppfører seg anstendig.

På samme måte som en FrPer fronter sitt budskap på SV's landsmøte?

Hva med dem som ikke går med flagg eller bunad, eller ikke går i tog? Er de derfor respektløse. Selv sluttet jeg å gå i tog når jeg begynte på videregående, det betyr ikke at jeg ikke respekterer Norge. Jeg mener faktisk Norge er en av verdens beste nasjoner og jeg er glad for at jeg bor her, men jeg gjør langt mindre for å symbolisere det enn de som går i tog enten de har norgesflagg eller ei. Selv er jeg født på Island og ved huset pleier vi å flagge med Islandsk flagg, (pleide å gå med et norskt et når jeg gikk i tog da). Det betyr ikke at alle i familien ikke er glad i Norge eller at vi ikke er takknemlige for mye av det fantastiske som finnes her. På ett vis viser vi at vi er Islendinger som er glad i Norge og jeg tror det kan være mye av hensikten til de innvandrerne som det er snakk om her.

Det er ingen som har sagt at dem som ikke ønsker å feire er respektløse, eller at de har noe imot innvandrere i 17. mai-tog. Men når man deltar på arrangementer som feirer Norge for å feire andre nasjoner, så er det respektløst.

Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi dette. Er vel bare å bruke sunn fornuft. På Norges nasjonaldag feirer de som vi hedre og ære Norge. På andre nasjoners nasjonaldager kan en feire disse. Det er ikke påskaften på julaften og motsatt. Dette er da grunnleggende moralske spørsmål, er det ikke?

Må si jeg ler godt når innvandrere og andre med etningsk bakgrunn uttaler seg om hvordan det er å være norsk. Det er jo vel og bra det, de har vel norsk statsborgerskap og er per definisjon norske. Men når de utaler seg om emnet, som om de skulle vite det bedre enn vi som faktisk har bodd her i tiår eller mer. Da blir det bare dumt. Hykleri?

Lenke til kommentar
På samme måte som en FrPer fronter sitt budskap på SV's landsmøte?

Mener faktisk FrP skal har rett til det, selv om det er idiotisk og er noe helt annet enn det som tråden handler om av og jeg mener det av grunner som jeg har forklart en del ganger.

Det er ingen som har sagt at dem som ikke ønsker å feire er respektløse, eller at de har noe imot innvandrere i 17. mai-tog. Men når man deltar på arrangementer som feirer Norge for å feire andre nasjoner, så er det respektløst.

Hvorfor antar du at de da bare feirer sin egen nasjon, baserer du dette på det faktum at de har et flagg som ikke er norskt? Hva med faktumet at de går i et tog som er et symbol og en markering av Norges grunnlovsdag. Blir dedikeringen til Norge som det krever annullert av at de viser at det også finnes andre land som er viktige for dem? Hvis jeg selv skulle begynne å gå i tog igjen ville enten ikke gått med flagg eller gått med et norskt ett, men jeg mener absolutt at folk skal kunne gå med utenlandske flagg uten å bli hetset og kalt respektløse. Er det ikke mangel på respekt for ytringsfriheten (noe av det mest sentrale i Norsk lovreglement) å påstå at skal uttrykke seg selv på denne måten?

Lenke til kommentar
(BTW: Snillist er et oppbrukt begrep, det er så utvannet. De fremmedfiendtlige og rasistene slenger det ut hele tiden, det har ingen mening lenger. :cool: ).

Blir litt OT det her men synes det var så rasende ironisk at du skulle trekke frem "snillisme" som et utvannet og "oppbrukt begrep" når du i samme setning slenger om deg med begreper som "rasister og fremmedfiendtlige" :lol:

Lenke til kommentar
Eh, et rødt hvitt og blått tøystykke i seg selv kan da heller ikke symbolisere my om Norge, men det representerer Norge på mange vis. Jeg mener da at Norge er et land som står for frihet og velstand og en drøss av andre (for det meste) positive ting og hva er vel mer representativt for frihet og ytringsfrihet enn å tillate mangfold.

Hva er et flagg om det ikke er et symbol?

Flagg er (som regel) et tøystykke med en farge- og mønsterkombinasjon som gir en bestemt mening. Flagg brukes særlig som symbol for en nasjon eller geografisk region

http://no.wikipedia.org/wiki/Flagg

Et absolutt mangfold er ikke bra. Det blir det grøt av.

Skal jeg fortelle deg hva du mente med det du sa? :dontgetit: Ansvaret ligger på deg, om noen, å svare på mitt spørsmål da det var rettet til deg. Ya see, that's how a question works.

Vet du hva en analogi er? Det brukes som regel for å overføre betydningen av et enkelt konsept til et mer komplisert konsept. Hvis du ikke forstår det enkle konsptet så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Uansett jeg mener å ta med et utenlandsk flagg kan "signalisere" ganske mye. Du kan selv tolke signalene og vri det om til at de er respektløse, norgeshatende idioter som bør bli kastet på hodet ut. (ser ut som om mange dessverre tenker slik her). Det er hensikten som har noe å si. Angående hensikt skrev jeg dette: På ett vis viser vi at vi er Islendinger som er glad i Norge og jeg tror det kan være mye av hensikten til de innvandrerne som det er snakk om her. Selv om det kan være langt flere baktanker da.

Et nasjonalflagg er et symbol på en nasjon. Symbolikk er et kraftig virkemiddel, som jeg har forsøkt å illustrere. Det vil garantert provosere mange nordmenn, og derfor mener jeg det er unødvendig og idiotisk. Det er på ingen måte veien til bedre integrering. Snarere tvert imot.

Jeg er lat, les: Men det forandrer ikke faktumet at de er politisk sett motstandere som står for svært motstridende politiske idelogier, de kan flott funke sammen, men å sammenlikne partier som i bunn grunn er politiske konkurrenter med to nasjoner er drøyt. Synes uansett at innvandrere tar initiativ til å marsjere i tog sammen med etnisk "rene" nordmenn vitner til et samhold som overskrider dette med fargene på et tøystykke som de vil vifte. Er man med i et tog øpå 17. Mai viser man respekt for landet uavhengig av flagget så lenge en oppfører seg anstendig.

Dette har jeg svart på. Symbolikk er et sterkt virkemiddel.

Lenke til kommentar
(BTW: Snillist er et oppbrukt begrep, det er så utvannet. De fremmedfiendtlige og rasistene slenger det ut hele tiden, det har ingen mening lenger. :cool: ).

Blir litt OT det her men synes det var så rasende ironisk at du skulle trekke frem "snillisme" som et utvannet og "oppbrukt begrep" når du i samme setning slenger om deg med begreper som "rasister og fremmedfiendtlige" :lol:

Det var noe av poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...