Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere snakker som om det var ulovlig å bære et annet lands flagg hele året, det er ikke tilfellet. På Norges nasjonaldag brukes Norges flagg, og alle utlendingende kan godt veive med sitt flagg på sin nasjonaldag. Jeg synes også det blir helt latterlig å kalle det brudd på ytringsfriheten å ikke få veive med flagget til Irak på 17. mai. Skal man dra den så langt kan vi jo like godt oppheve alle lover og la folk gjøre som de vil, for at de ikke skal bli for krenket av loven som er i dag.

Man kan ikke bære flagget hele året. Ser ikke helt problemstillingen i det hele. Blir jeg og du noe mindre norsk fordi folk har frihet til å gjøre hva de vil?

 

Ikke du og jeg, men nasjonaldagen blir mindre norsk, det er problemet.

Lenke til kommentar

58 sider om flagg... herregud :roll:

 

Det er NORGES NASJONALDAG. Ingen andres (så vidt jeg vet). Og skulle et annet lands nasjonaldag tilfalle 17 mai, ja så foreslår jeg at de starter sitt EGET tog!

 

Hvorfor skal noen (la oss kalle dem venstreradikalt selvhater-pakk) på død og liv ødelegge for andre? Kan de ikke gjøre noe PRODUKTIVT til en forandring, som å starte en internasjonal hyllestparade for alle utlendinger og ambassadørene osv. som kan gå før eller etter det andre toget?

Lenke til kommentar
58 sider om flagg... herregud :roll:

 

Det er NORGES NASJONALDAG. Ingen andres (så vidt jeg vet). Og skulle et annet lands nasjonaldag tilfalle 17 mai, ja så foreslår jeg at de starter sitt EGET tog!

 

Hvorfor skal noen (la oss kalle dem venstreradikalt selvhater-pakk) på død og liv ødelegge for andre? Kan de ikke gjøre noe PRODUKTIVT til en forandring, som å starte en internasjonal hyllestparade for alle utlendinger og ambassadørene osv. som kan gå før eller etter det andre toget?

 

Det kan vel diskuteres hvem som "ødelegger for andre" når det er snakk om å lage så mye negativitet rundt en såpass uvensentlig ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
58 sider om flagg... herregud :roll:

 

Det er NORGES NASJONALDAG. Ingen andres (så vidt jeg vet). Og skulle et annet lands nasjonaldag tilfalle 17 mai, ja så foreslår jeg at de starter sitt EGET tog!

 

Hvorfor skal noen (la oss kalle dem venstreradikalt selvhater-pakk) på død og liv ødelegge for andre? Kan de ikke gjøre noe PRODUKTIVT til en forandring, som å starte en internasjonal hyllestparade for alle utlendinger og ambassadørene osv. som kan gå før eller etter det andre toget?

 

Det kan vel diskuteres hvem som "ødelegger for andre" når det er snakk om å lage så mye negativitet rundt en såpass uvensentlig ting.

 

AtW

En lov vil bare spille inn hvis maneg begynner å gjøre det og det blir et problem. Det er ikke uvensentlig hvis 90% av de muslimske innvandre i Oslo velger å gå med sitt etniske flagg. Da har vi et kjempeproblem.

Lenke til kommentar
Det kan vel diskuteres hvem som "ødelegger for andre" når det er snakk om å lage så mye negativitet rundt en såpass uvensentlig ting.

 

Jeg presser meg da for faen ikke inn i bursdagsselskapet ditt for å begynne å feire meg selv eller mine venner.

 

Det handler om VANLIG høflighet og fornuft. Alle innvandrere jeg kjenner er forøvrig IMOT utenlandske flagg på 17 mai, og er enige i at om noen ikke er villige til å gå med på en slik løsning så er det fordi de (venstreradikale) har en egen agenda, nemlig å fortsette sitt prosjekt med å bygge ned nasjonalidentiteten hos hvite mennesker.

Lenke til kommentar

Heh, ja det virker som at enkelte mennesker som er ute å går tror at å være stolt over landet sitt er det samme som å være en rasist eller en ekstrem-nasjonalist.

 

Jeg mener at det er kun de norske flagget som skal flagges på 17. mai, som nevnt før feirer vi grunnlovsdagen, og de prinsippene Norge er bygd på. Jeg klarer ikke se logikken i at man skal feire med andre lands flagg, når de strengt tatt ikke har noe med saken å gjøre.

Det blir det samme som at jeg ikke har noe med å drasse det norske flagget med meg på feiringen av et annets land nasjonaldag. Det ser jeg på som respektløst.

Ellers enn det er hver enkelt nasjon fri til å søke om og kunne gå tog, og veive med flagg for å feire sitt respektive lands nasjonaldag.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Heh, ja det virker som at enkelte mennesker som er ute å går tror at å være stolt over landet sitt er det samme som å være en rasist eller en ekstrem-nasjonalist.

 

Jeg mener at det er kun de norske flagget som skal flagges på 17. mai, som nevnt før feirer vi grunnlovsdagen, og de prinsippene Norge er bygd på. Jeg klarer ikke se logikken i at man skal feire med andre lands flagg, når de strengt tatt ikke har noe med saken å gjøre.

Det blir det samme som at jeg ikke har noe med å drasse det norske flagget med meg på feiringen av et annets land nasjonaldag. Det ser jeg på som respektløst.

Ellers enn det er hver enkelt nasjon fri til å søke om og kunne gå tog, og veive med flagg for å feire sitt respektive lands nasjonaldag.

Kort og godt. Verre er det vel egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Det kan vel diskuteres hvem som "ødelegger for andre" når det er snakk om å lage så mye negativitet rundt en såpass uvensentlig ting.

 

Jeg presser meg da for faen ikke inn i bursdagsselskapet ditt for å begynne å feire meg selv eller mine venner.

 

Det handler om VANLIG høflighet og fornuft. Alle innvandrere jeg kjenner er forøvrig IMOT utenlandske flagg på 17 mai, og er enige i at om noen ikke er villige til å gå med på en slik løsning så er det fordi de (venstreradikale) har en egen agenda, nemlig å fortsette sitt prosjekt med å bygge ned nasjonalidentiteten hos hvite mennesker.

 

I mine øyne så er det vanlig høflighet og fornuft å ikke nekte folk å bære flagg i en sånn folkefeiring. At mange innvandrere ikke vil gå med noe annet enn norske flagg er jo fint, skal det liksom være et argument for forbud? Vi bør forby det folk flest uansett ikke gjør? Å legge all motstand mot forslaget over på "venstreradikale" er jo usannsynlig lite treffsikkert, og vitner kun om en voldsom opptatthet av å skylde på venstreradikale hver eneste gang noen er uenig med deg.

 

AtW

Lenke til kommentar
I mine øyne så er det vanlig høflighet og fornuft å ikke nekte folk å bære flagg i en sånn folkefeiring.

Det kan være så, men hva høflighet angår så tilpasser man seg etter hva resten av selskapet mener. Om man selv mener det ikke er noe galt ved å fise ved bordet, så fiser man ikke ved bordet dersom ditt selskap på 5 mener at det er uhøflig. Om man hele tiden insisterer å gjøre som man selv mener er høflig og respektfullt, helt uten å lese det selskapet man befinner seg i, vil man komme opp i mange "uheldige" sitasjoner.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hjelp meg om det er fleire argument som skal vere med i denne lista:

 

For:

 

17. maitoget er på norges nasjonaldag og ein feiring Norge. Sjøvsagt skal det berre vere norske flagg i 17. maitoget!

 

Ingen forbyr nokon å flagge på andre dagar!*

 

Eit anna flagg enn det norske er ein markant protest, som vi ikkje kan ha i denne samanhengen!

 

Mot:

 

Det kan vere unødvendig med eit forbod når det ikkje er eit reellt problem per i dag.(?) Folk som sit med makta har viktigare ting å bry seg med, enn å vedta noko som kan oppfattast i overkanten av nasjonalistisk.

 

Enkelte områder ser ut til å ha ein tradisjon med fleire flagg i toget. (T.d. Bergen med nokre tradisjonar og Flekke kommune med UWC. ) Eit forbod bør derfor kun vere lokalt forankra og ikkje overstyrande.

 

Om vi tar eit tenkt vennskapsforbund, la oss kalle det "Sons of Norway", med norsk og utanlandsk flagg i kryss på banneret sitt. Skal då banneret telle som utanlandsk flagg og vere forbode i toget?

 

Eitt anna flagg er ein lojalitetserklæring ifrå ein ny kant! Eit menneskje kan ha fleire lojalitetsbånd og heie på meir enn eitt lag. T.d. i sport har folk flagga med meir enn eit land sitt flagg.

 

 

 

*Stemmer dette? Det må per i dag søkjast om dispensasjon til demonstrasjonar. Eg reknar og med at t.d. Gay Parade (med regnbogeflagget) treng tillatelse ifrå politiet før feiringa får sleppe seg laus.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

blackcurrant,

 

Problemet her er at dette i utgangspunktet bare handlet om å forby andre flagg i barnets tog, som er privatarrangert. Dette har aldri handlet om at det skulle innføres noen lov eller myndighetspålagt forbud på generell basis mot å vifte med andre flagg. Den eneste grunnen til at debatten har hoppet ut i det er at folk som er for å kunne ha andre flagg i barnetoget, på uredelig vis, har tatt alt ut av sammenheng fordi det vil være ganske grunnlovsstridig å nekte folk å vifte med et flagg på generell basis.

 

Arrangørene av barnas tog kan nekte barna som går i det å ha andre flagg hvis de så vil: det er tross alt deres eget tog. Hvis barn vil vifte med andre flagg enn norske, kan de bare gjøre det så mye de vil utenfor dette toget. Norsk innvandrerforum, så vidt jeg vet, ba kun om å tillate barn å ha andre flagg i dette spesifikke barnetoget, og snakket ikke om andre tog eller noe annet.

 

Det er ingen som kan hindre folk å gå med hvilket som helst flagg de vil på 17. mai utenfor privatarrangerte tog, og det har det egentlig aldri vært snakk om, heller.

 

Så når Halvorsen og Gahr Støre angrep Siv Jensen med "skal politiet gå rundt å ta fra barn flagg" og slikt på Landstinget på TV2, var dette kun en herseteknikk for å vinne debatten, en stråmann for å lure folk som ikke fulgte med på hva det egentlig handlet om.

Lenke til kommentar
blackcurrant,

 

Problemet her er at dette i utgangspunktet bare handlet om å forby andre flagg i barnets tog, som er privatarrangert. Dette har aldri handlet om at det skulle innføres noen lov eller myndighetspålagt forbud på generell basis mot å vifte med andre flagg. Den eneste grunnen til at debatten har hoppet ut i det er at folk som er for å kunne ha andre flagg i barnetoget, på uredelig vis, har tatt alt ut av sammenheng fordi det vil være ganske grunnlovsstridig å nekte folk å vifte med et flagg på generell basis.

 

Arrangørene av barnas tog kan nekte barna som går i det å ha andre flagg hvis de så vil: det er tross alt deres eget tog. Hvis barn vil vifte med andre flagg enn norske, kan de bare gjøre det så mye de vil utenfor dette toget. Norsk innvandrerforum, så vidt jeg vet, ba kun om å tillate barn å ha andre flagg i dette spesifikke barnetoget, og snakket ikke om andre tog eller noe annet.

 

Det er ingen som kan hindre folk å gå med hvilket som helst flagg de vil på 17. mai utenfor privatarrangerte tog, og det har det egentlig aldri vært snakk om, heller.

 

Så når Halvorsen og Gahr Støre angrep Siv Jensen med "skal politiet gå rundt å ta fra barn flagg" og slikt på Landstinget på TV2, var dette kun en herseteknikk for å vinne debatten, en stråmann for å lure folk som ikke fulgte med på hva det egentlig handlet om.

De færreste barnetog er privatarrangert. Som oftest så er de arrangert av en 17. mai-kommite som er satt ned av det offentlige.

Lenke til kommentar

Litt sent inne i denne tråden kanskje....

 

Men uansett....Er det ikke fantastisk at vi kan få vist alle hvor lite Norsk denne såkalte nasjonaldagen egentlig begynner å bli da?

 

Når vi først velger å ha en pakistaner til å lede 17.mai komiteen i hovedstanden, og flere bydeler stort sett har en overvekt av minoritetsbakgrunn, er det en naturlig konsekvens at vi bytter ut det kjedelige Norske flagget med noe mer spenstig noe...

 

Flott initiativ... La oss like godt bytte ut flagget på slottet også...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
De færreste barnetog er privatarrangert. Som oftest så er de arrangert av en 17. mai-kommite som er satt ned av det offentlige.

Komitéen er satt ned av det offentlige, ja, men det offentlige skal ikke blande seg inn i deres vedtak. Men hva vet jeg? Du vet vel tydeligvis bedre enn en jusprofessor:

 

Men jusprofessor Eivind Smith mener 17. mai-komitéen er på sikker rettslig grunn når de forbyr andre lands flagg i hovedstadens barnetog 17. mai.- 17. mai er et arrangement som noen står bak og arrangøren må kunne definere rammene for feiringen utfra nasjonaldagens hovedformål og tradisjon. Derfor kan det ikke være ulovlig å bestemme at bare visse flagg skal kunne vises i toget, sier han til Dagbladet.no.

Er komitéen ikke privat selv om den er utpekt av det offentlige?

 

Lurer på om du har samme mening om Federal Reserve Bank i USA... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Når vi først velger å ha en pakistaner til å lede 17.mai komiteen i hovedstanden, og flere bydeler stort sett har en overvekt av minoritetsbakgrunn, er det en naturlig konsekvens at vi bytter ut det kjedelige Norske flagget med noe mer spenstig noe...

Akkurat dette aspektet syns jeg er veldig komisk. Vi har en utenlandsk fyr som styrer komitéen, og han sier imot Norsk Innvandrerforum, mens ordfører Fabian Stang overkjører hans vedtak og tar side med Norsk Innvandrerforum, mens de fleste utenlandske politikere på tvers av partiene er uenig. Norsk idiotpolitikk på sitt morsomte!

Endret av medlem-156236
Lenke til kommentar
De færreste barnetog er privatarrangert. Som oftest så er de arrangert av en 17. mai-kommite som er satt ned av det offentlige.

Komitéen er satt ned av det offentlige, ja, men det offentlige skal ikke blande seg inn i deres vedtak. Men hva vet jeg? Du vet vel tydeligvis bedre enn en jusprofessor:

 

Men jusprofessor Eivind Smith mener 17. mai-komitéen er på sikker rettslig grunn når de forbyr andre lands flagg i hovedstadens barnetog 17. mai.- 17. mai er et arrangement som noen står bak og arrangøren må kunne definere rammene for feiringen utfra nasjonaldagens hovedformål og tradisjon. Derfor kan det ikke være ulovlig å bestemme at bare visse flagg skal kunne vises i toget, sier han til Dagbladet.no.

Er komitéen ikke privat selv om den er utpekt av det offentlige?

 

Lurer på om du har samme mening om Federal Reserve Bank i USA... :whistle:

Poenget er at 17.mai-arrangementet er et offentlig arrangement, ikke et privat arrangement som du påstår. Jeg tviler ikke på at det er lov for arrangøren å legge rammene for arrangementet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Pakistaneren som er leder for 17. maikomiteen i Oslo er like norsk som deg og meg. Jeg vil til og med gå så lang som å si at han har en sterkere nasjonalfølelse til landet sitt Norge, enn flere av de andre her.

Ja, det er han. Men han er også utenlandsk, som var poenget mitt. Det er for så vidt også jeg.

 

Poenget er at 17.mai-arrangementet er et offentlig arrangement, ikke et privat arrangement som du påstår. Jeg tviler ikke på at det er lov for arrangøren å legge rammene for arrangementet.

Det er et privat arrangement som foregår i det offentlige rom, får en si. Regner med at et hvert tog som skal gå i 17. mai toget på Karl Johan må få løyve til det? Men de bestemmer selv seg i mellom hva innholdet i akkurat deres tog skal være for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...