Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Sammenlikningen står fortsatt ved lag, hvorfor feire Norge med å vifte med ett fremmed flagg.

For å vise at man også har en annen tilhørlighet og gladelig feirer det flotte landet vi alle bor i.

Da kan man legge igjen det andre flagget akkurat på 17.mai, og heller ta det fram på det respektive lands nasjonaldag.

Enig i at vi skal vise toleranse og respekt, men vi må ikke glemme at det er noe som går begge veier. Og i mange tilfeller går toleransen over i dumsnillhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke hvordan man kan feire Norge med å vifte med ett annet lands flagg. At folk ikke forstår hvor idiotisk det høres ut fatter jeg bare ikke.

Jeg er i norges bursdag, men jeg vifter med det svenske flagget. Faen, burde det ikke være åpenbart at man feirer Norge med det norske flagget? :wallbash:

Jo, det burde være åpenbart, og det har da heller aldri vært og kommer neppe til å bli noe stort problem med ikke-norske flagg i 17.mai-toget.

Det idiotiske er at noen vil innføre et forbud mot det.

La Nord-Korea og denslags land få være alene om slike dumheter.

Lenke til kommentar
Da kan man legge igjen det andre flagget akkurat på 17.mai, og heller ta det fram på det respektive lands nasjonaldag.

Enig i at vi skal vise toleranse og respekt, men vi må ikke glemme at det er noe som går begge veier. Og i mange tilfeller går toleransen over i dumsnillhet.

Jeg skjønner ikke hva den typiske og undergravende betegnelsen "dumsnillhet" har med saken å gjøre? Er jeg liksom dumsnill når jeg syns mennesker ikke bør rammes av urettmessig tvang, og spesielt ikke på 17. mai?

Sånn rent hypotetisk, ville jeg blitt møtt med den samme toleransen om jeg hadde troppet opp med naziflagget hvis isralittene i byen feiret Israels nasjonaldag?

Og hva har dette med Norge å gjøre? :)

Edit: Jeg leste ikke godt nok gjennom innlegget ditt første gangen (trodde det dreide seg om hvis du gjorde det i Israel), men prinsippet er forsåvidt det samme. Vi må tåle å se noe vi ikke liker, det er prisen for et fritt demokrati. Israelitter er forresten betegnelsen på det historiske folket. I dag heter det "israeler" ;)

Endret av cun
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva den typiske og undergravende betegnelsen "dumsnillhet" har med saken å gjøre? Er jeg liksom dumsnill når jeg syns mennesker ikke bør rammes av urettmessig tvang, og spesielt ikke på 17. mai?

Nei det er du ikke, og jeg er enig i at det blir for dumt med et direkte forbud mot bruk av andre flagg. Derimot syns jeg dette er noe som burde være en uskreven regel som de fleste burde forstå. Jeg ønsker heller ikke at man skal skyte ned folk eller ta fra dem flagget dersom de bruker et annet enn det norske i 17.mai-toget, men jeg håper at det kan vises såpass forståelse og respekt for at flertallet ønsker at 17.mai skal være forbeholdt norske flagg.

Når det gjelder dumsnillheten så var den generelt myntet på kulturen med innvandring i Norge, og har egentlig ikke så mye i denne diskusjonen å gjøre. Mener bare at vi i Norge er så opptatt av å integrere innvandrere, men det som ofte skjer er at det er vi som må tilpasse oss dem, ikke omvendt. Og det syns jeg er feil. Ellers vil Norge i fremtiden bare bli et fristed for utlendinger.

Angrer egentlig på at jeg kastet meg inn i denne debatten nok en gang, føler jeg har vært gjennom den nok allerede, og syns egentlig ikke jeg har noe mer å tilføre. :p

Lenke til kommentar
Mener bare at vi i Norge er så opptatt av å integrere innvandrere, men det som ofte skjer er at det er vi som må tilpasse oss dem, ikke omvendt. Og det syns jeg er feil. Ellers vil Norge i fremtiden bare bli et fristed for utlendinger.

"Vi som må tilpasse oss dem" ??

På hvilken måte har vi måttet "tilpasse oss dem" ??

Hvilke begrensninger på våre norske liv har innvandring medført?

edit: Forresten, glem det - dette er OT og tråden er lang nok som den er.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg synes man burde få lov til å bruke utenlandske flagg i 17. mai-toget, nettopp for å vanne ut denne nasjonalistiske feiringen. Kulturelle eventer som denne er slike som er med på å sette skiller mellom folkegrupperinger, noe som ikke er i samfunnsutviklingens beste interesse. (Oss vs. Dem-mentalitet som avler splid)

Det at en diskusjon om bruk av et flagg tilstynelatende rokker ved særdeles sterke meninger blant folket tyder på en altfor sterk tilhørighetsfølelse til det å være norsk. Det er simpelthen ulogisk å bry seg så mye som enkelte gjør i denne saken.

Sterke emosjonelle tanker og følelser om bruken av flagg i diverse sammenhenger ER latterlig!

Tenk over det; Hva betyr egentlig flaggbruken for deg?

Lenke til kommentar
Sterke emosjonelle tanker og følelser om bruken av flagg i diverse sammenhenger ER latterlig!

Det kan så være. Likeledes er sterke emosjonelle tanker om feks. fotball-lag like latterlig, men det betyr likevel ikke at man ikke har lov til å ha dem. Jeg respekterer hjemmetribunen på en fotballstadion ved å følge den kultur som råder der. På samme måte respekterer jeg "hjemmetribunen" i landet jeg bor i ved å følge folkets kultur der.

Lenke til kommentar

Det finnes en forholdsvis stor gruppe i norge som føler

såpass nasjonal stolthet at de gjerne vil feire norge

og kun norge på 17.mai. Denne gruppen vil gjerne ikke se

pakistanske eller andre utenlanske flagg f.eks i barne-

toget på 17 mai.

Så finnes det en en liten gruppe som mener det hadde vært

hyggelig, ikke minst for dem selv, om de kunne vise sin

stolthet over sin _egen_ nationalitet ved å bære sine

egne flagg på denne samme dagen.

Om ikke begge disse gruppene kan få sine ønsker oppfylt,

denne dagen, hvem bør helst vike?

På 17 mai - norges nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Det finnes en forholdsvis stor gruppe i norge som føler

såpass nasjonal stolthet at de gjerne vil feire norge

og kun norge på 17.mai. Denne gruppen vil gjerne ikke se

pakistanske eller andre utenlanske flagg f.eks i barne-

toget på 17 mai.

stolthet over sin _egen_ nationalitet ved å bære sine

egne flagg på denne samme dagen.

På 17 mai - norges nasjonaldag.

Vi kan se det på en annen måte:

Det finnes en forholdsvis stor gruppe i Norge som føler

såpass nasjonal stolthet at de gjerne vil feire Norge

og kun Norge på 17.mai. Denne gruppen vil gjerne ikke se

pakistanere eller andre utlendinger f.eks i barne-

toget på 17. mai.

stolthet over sin _egen_ nasjonalitet ved å delta i

17.mai-toget på denne samme dagen.

På 17 mai - Norges nasjonaldag.

Jeg synes at begge disse "forholdsvis store gruppene" må finne seg i å se ting de ikke nødvendigvis liker, så lenge disse tingene ikke strider mot norsk lov.

Jeg liker ikke å se folk som tråkker på sitt eget flagg, eller folk som tørker av seg sennepen med den ene snippen av flagget, eller stiller opp med et flagg med feil fargetoner, eller flagg der den blå stripen er 4 ganger så bred som den hvite, osv. osv., men jeg krever da ikke at det skal innføres forbud mot det av den grunn.

Hvis vi skal innføre flaggpoliti her i landet, så foreslår jeg at de begynner med å slå hardt ned på alle de karikaturene av det norske flagg som det viftes med støtt og stadig.

edit: glemte et viktig "ikke" ....

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Norges nasjonaldag er for å feire Norge. Ikke Pakistan, ikke USA, ikke noe annet land. F.eks. det er frekt av meg å komme på den Amerikanske nasjonaldagen med et norsk flagg. Ja, hvis det er meg og et par stykker som gjør det er det bare morsomt, men hvis mange gjør det blir det bare tragiskt og viser at vi har folk i Norge som føler seg så lite norske at de ikke en gang vil bære Norges flagg på nasjonaldagen.

Dermed mener jeg at alle som er norske statsborgere må gå med norsk flagg på 17 mai.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Og man kan fint synge "heia Norge" med et pakistansk flagg i hånden.

Men hva når den lille pakistanske jenta, som bærer et pakistansk flagg, begynner å synge den pakistanske nasjonalsangen? Tror du fortsatt hun gjør dette for å feire Norge og vår grunnlov?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men hva når den lille pakistanske jenta, som bærer et pakistansk flagg, begynner å synge den pakistanske nasjonalsangen? Tror du fortsatt hun gjør dette for å feire Norge og vår grunnlov?

Fine greier! Har lyst til å høre den nasjonalsangen også, og hvilken dag ville være bedre for en slik fremføring enn vår egen 17-mai?

Personlig ønske er å høre den beste nasjonalhymnen, og det er det faktisk russerne som har. :cool:

Tror forøvrig ikke små barn, det være seg pakistanske eller norske vet eller bryr seg så mye om grunnloven. Jeg tror de synes det er fett nok med alle fargene og festen.

Edit: Du har enda ikke svart på den posten, du vet ... !?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Frykter du at det vil skje? Lever du i den tro at de små barna har "skumle hensikter" og at det hele er en storstilt konspirasjon for å felle vår kjære nasjon? De eneste som så langt er i nærheten av akkurat det er jo de som taler for å rive flagg ut av hendene til barna og føre samme retorikk som svenskekongen i sin tid gjorde når han ikke likte synet av norske flagg. Og retorikken muslimer bruker når karikaturtegninger i danske aviser plager dem.

En her presterte til og med å stille spørsmålstegn om det er riktig at man ikke skal få ytre sin mening om man er uenig med flertallet, eller flertallet ikke liker meningen. Som jo er selve definisjonen på undertrykkelse og diskriminering. Det er tydeligvis også nordmenn som må lære seg å takle friheten vår grunnlov gir oss.

Hvorfor vise så manglende respekt til vår grunnlov ved å bruke selve dagen ment til å feire den til å føre en retorikk som strider med dens essens? Hvorfor håner man vår grunnlov slik ved å i det hele tatt stemme på alternativ tre i denne pollen? Har man virkelig ikke den fjerneste anelse om hva det er vi feirer, historien bak denne dagen og hva som i sin tid gjorde at toget ble stelt i stand? Toget ble skapt for at folk skulle få vise sin identitet, for at folk som så toget værsågod måtte tåle synet av dette. Man prøvde å forby det, men det ble kun midlertidig.

Og nå, over 100 år senere så er det nordmenn som går i bresjen for å forby det samme. Som går i bresjen for å få fjernet det man ikke liker å se, identiteter man ikke klarer å håndtere synet av. Slikt er ikke oss verdig. Slikt er da ikke vårt land verdig? Er vi virkelig ikke bedre enn dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tenk over det; Hva betyr egentlig flaggbruken for deg?

Ingenting annet enn at det forteller hvilket utgangspunkt vi har.

Lenke til kommentar

Dotten: Jeg vil gjerne referere tilbake til min forrige post 1031 hvor jeg beskriver hvorfor vi burde ikke tilatte det. Jeg synes også eksemplet ditt med svenskene heller ikke passer, hvis du ikke har planer om at Pakistanerene skal få sin egen stat i Norge.

Lenke til kommentar
Dotten: Jeg vil gjerne referere tilbake til min forrige post 1031 hvor jeg beskriver hvorfor vi burde ikke tilatte det. Jeg synes også eksemplet ditt med svenskene heller ikke passer, hvis du ikke har planer om at Pakistanerene skal få sin egen stat i Norge.

Passer ikke eksempelet av Svenskekongen, som var en viktig grunn til at vi begynte å gå i tog i det hele tatt?

Jeg er for ytringsfrihet så jeg gir egentlig en god beng i alle som ønsker å kneble den i det offentlige. Det finnes ingen gode grunner til slikt, kun et ønske om å undertrykke og fjerne ytringer man ikke liker. Jeg verner om den friheten 17. mai ga oss. Andre ønsker å fjerne den og ved det håne hva det er vi feirer på den dag. Du ønsker å forby noe du ikke liker å se. Jeg ønsker hverken at du eller andre skal diktere hvilken flagg noen går med, slikt overformynderi er det kun svake og veike regimer driver med, ikke et demokratisk og noenlunde fritt land som Norge. Dagen hadde ikke vært verdt en dritt om slike holdninger vant frem. For da er det ikke noe å feire. ;)

"I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it."

Lenke til kommentar
Dermed mener jeg at alle som er norske statsborgere må gå med norsk flagg på 17 mai.

Make me!

Det jeg mente var at de ikke fikk lov til å gå med utlandsk flagg. Dermed, hvis det blir et problem er det vel bare å ta vekk utlandske flagg. Det viktigste er å ikke støtte det.

Dotten: Ja, hvis du har planer om at Pakistanere skal få en del av Norge kan svenskeeksemplet brukes. Vi gikk med flagg for å vise vår uavhengighet med svenskene og hvordan vi ikke var svensker. Hvis innvandre velger å ikke gå med norske flag viser de hvordan de ikke er nordmenn. Husk på at hvis noen gjør det kan det ende om med alle muslimer blir tvunget til å gjøre det fordi det er mye sosialt press og det er et like stort brudd på ytringsfriheten.

Jeg ser bare negative konsekvenser ved å ikke prøve å forhindre at folk som ikke føler seg norske, men er norske statsborgere til å gå med et utlandsk flagg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Frykter du at det vil skje? Lever du i den tro at de små barna har "skumle hensikter" og at det hele er en storstilt konspirasjon for å felle vår kjære nasjon? De eneste som så langt er i nærheten av akkurat det er jo de som taler for å rive flagg ut av hendene til barna og føre samme retorikk som svenskekongen i sin tid gjorde når han ikke likte synet av norske flagg. Og retorikken muslimer bruker når karikaturtegninger i danske aviser plager dem.

Si meg, hvor får du dette fra? Du er ganske brå når det gjelder ilegge andre holdninger og oppfattninger. Barna har ingenting å gjøre med det symbolske, de gjør som de blir fortalt, har lyst til, eller ser andre gjør.

-

Til dere som sier at vi skaper et paradoks ved å fremme muligheten for et forbud mot andre flagg, at vi med det bryter med det grunnloven står for. Vel, å ikke kunne vifte med det flagget man vil generelt er helt klart et brudd på ytringsfriheten. Å ikke kunne velge hvilket flagg man skal vifte med på en offisiell nasjonaldag, endog flaggdag, er ikke et brudd på ytringsfriheten.

På en slik dag er det satt opp faste regler og restriksjoner. Ytringsfriheten er nedfelt i grunnloven, like fullt er det alltid rom for unntak. Skal det være lov med bruk av andre flagg, som helt klart kan oppfattes støtende av noen, og som en måte å skape avstand på. Da kan vi ikke si nei til demonstrasjoner. Og jeg snakker vel for de aller fleste når jeg sier at et barnetog med Blitzdemonstranter er vel ikke et særlig fungerende barnetog.

Da kan vi like godt pakke sammen å legge ned 17. mai, for da har dagen tjent sin hensikt.

Dere bruker i grunn argumenter, tatt ut av sin kontekst, og derfor argumenter som ikke medfører riktighet. Hadde det vært meningen at total ytringsfrihet skulle praktiseres i samfunnet, da ville vi hatt et anarki uten lover og restriksjoner.

Er det derimot et genuint ønske hos minoritetene at de vil vise hvem de er i en lignende setting, ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan ha en multinasjonal flaggdag, en dag hvor alle, tross ulik opprinnelse kan komme sammen i gatene å feire samholdet, da snakker vi integrering.

Spørsmålet er hvorfor vi skal måtte gi opp 17. mai for dette, en dag hvor nordmenn skal feire Norge, når vi godt kan etablere en ny dag i tillegg. Det må da kunne gå an å møtes på halveien?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...