Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Synes ikke dette bør utvikle seg til en "Islam mot røkla"-debatt. Det er faktisk en hel del muslimer og innvandrere som sitter i "flagg"-komitéen som har sagt at det bare brukes norske flagg. Det er den populististiske og politisk korrekte Fabian Stang som har sagt at alle bør kunne bruke sitt eget land sitt flagg.

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor det er en debatt. Det er Norge sin bursdag og da feirer man Norge, ikke Kina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår ikke hva som er så galt med at utlendinger bærer det norske flagg istedet for sitt eget..

Hvem er det som har sagt det er galt? Det er jo gjerne grovt sagt to leire her 1. Folk må få gå med det lands flagg de vil 2. Folk bør helst/må gå med kun norske flagg.

Nja, gruppen som klarer å se saken fra begge sider er jo like stor som de som ikke ønsker å respektere det norske flagg så strengt tatt er det 3 hovedleire her. ;) (Om man da skal ta utgangspunkt i at alt. 3 skal tolkes helt bokstavlig, med henvisning til lovverk.)

Jeg skjønner ikke hva du mener? Jeg mener jeg har mitt på det rene med de to ovedleirene, er det felre leire du vil tilføre? Man kan såklart argumentere for å findele den anre leiren litt mer. Men i kontekst av påstanden om at noen mener det er galt å ha norske flagg på 17 mai er inndelingen tilstrekkelig.

AtW

Lenke til kommentar
Det er faktisk en hel del muslimer og innvandrere som sitter i "flagg"-komitéen som har sagt at det bare brukes norske flagg. Det er den populististiske og politisk korrekte Fabian Stang som har sagt at alle bør kunne bruke sitt eget land sitt.

Ja og dette er det pradoksale, Vi blir påtvunget noe som ikke engang er et krav!

Lenke til kommentar
Jeg fatter egentlig ikke hvorfor det er en debatt. Det er Norge sin bursdag og da feirer man Norge, ikke Kina.

Om du tror at ungene som avbildet over ikke feirer vår grunnlov, så har du nok misforstått. De feier grunnloven sin som seg selv. At enkelte ønsker å omdefinere nasjonalflaggets tradisjonelle funksjon får så være. De har alle kledd seg opp og funnet frem flagg for samme formål; Å feire vår grunnlov. Så slapp av, det er ingenting å hisse seg opp over.

Dette er blitt gjort i 1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000 og det vil bli gjort i år. Illusjonen om at det kun har vært norske flagg på 17. mai og at dette her er et nytt fenomen hjelper vel heller ikke på forvirringen. Det er ikke noe å bry seg med, med mindre man så absolutt ønsker å tolke det på verst mulig måte og gjerne omskrive historien litt på veien ;)

Det var aldri en debatt tidligere når andre flagg fant sin vei inn i 17. mai-toget. Men det er med ett blitt det i år. Fulgte ikke alle de som syntes dette er så hårreisende med i tidligere år? Eller lar man seg bare bruke i misvisende skremselspropaganda?

Det er faktisk en hel del muslimer og innvandrere som sitter i "flagg"-komitéen som har sagt at det bare brukes norske flagg. Det er den populististiske og politisk korrekte Fabian Stang som har sagt at alle bør kunne bruke sitt eget land sitt.

Ja og dette er det pradoksale, Vi blir påtvunget noe som ikke engang er et krav!

Hva er det du blir påtvunget? Å se noe du ikke liker? Du kan gå med flagget du selv ønsker, det er ingen som tvinger deg til noe som helst. Tvangen er det Stangs motstandere som er tilhenger av. En tvang som er som spytt på vår grunnlov.

Lenke til kommentar
Hadde forfedrene våre vist om denne debatten ville de snudd seg i grava!

Historiker er jeg ikke, men jeg er nok uenig med deg der. Det er i hvert fall ikke de som er for fritt valg av flagg som provoserer dem til å vende seg. Historisk sett så bærte man det norske flagget for å vise hvem man følte man var, spesielt for å provosere svenskene ved å vise til sin egen identitet. Dagen ble et symbol for at mennesker selv skulle ha frihet til å vise sin egen identitet og ikke bli påtvunget noen annens. Så jeg vil nok tro at forfedrene våre mer enn noen ville støttet opp om at man må få gå med egne flagg og at det valget skal være fritt. :)

http://www.dagsavisen.no/meninger/article344379.ece

Lenke til kommentar
Ja, undertegnede blir mektig provosert, hvis muslimene skal bære sine flagg i toget på 17-mai. Dette er uakseptabelt! Hadde forfedrene våre vist om denne debatten ville de snudd seg i grava!

Hvis forfedrene våre hadde visst at noen mener at 17.mai skal feires med forbud og tvang, da tenker jeg de hadde fått skikkelig fart på rotasjonen!

Lenke til kommentar
Ja, undertegnede blir mektig provosert, hvis muslimene skal bære sine flagg i toget på 17-mai. Dette er uakseptabelt! Hadde forfedrene våre vist om denne debatten ville de snudd seg i grava!

Hvis forfedrene våre hadde visst at noen mener at 17.mai skal feires med forbud og tvang, da tenker jeg de hadde fått skikkelig fart på rotasjonen!

De hadde også rotert heftig vis de hadde vist at 17-mai skulle bli en kampdag for muslimer og andre minoriteter i Norge fremfor den fest dagen det egentlig skal være.

Lenke til kommentar
De hadde også rotert heftig vis de hadde vist at 17-mai skulle bli en kampdag for muslimer og andre minoriteter i Norge fremfor den fest dagen det egentlig skal være.

17. mai er en festdag ja. Den ble i sin tid forbudt fordi svenskekongen ble provosert av å se folk som viste sin identitet (noe forenklet). Et lignende forbud er det nå nordmenn som snakker om, fordi man ikke takler å se andre identiteter.

På en måte burde vi være takknemlig for at folk fra andre nasjoner minner oss på hva det er vi faktisk feirer. For det er tydelig at mange, blant annet et flertall her i pollen, har glemt akkurat det. Om de noensinne har visst det da. :)

Svenskekongen som i sin tid innførte forbudet mot feiringen må jo være kjempeglad for at ånden hans lever videre i så mange nordmenn....

Lenke til kommentar
Så det er råttent av meg å forvente at folk synger bursdagssangen for meg i min bursdag og ikke bursdagssangen til Jonas, kompisen min? Nå får du jammen rulle inn. :)

Hadde du blitt sur om en pakistaner kledde seg opp for å feire din bursdag og sang bursdagssangen på pakistansk?

Du må få inn dette med at sammenligningen din er feil. Ungene som var avbildet tidligere feiret faktisk vår grunnlov. De gikk i barnetog for å feire vår grunnlov. Hvorfor ignorerer du dette? Hvorfor prøver du så til de grader å skape en illusjon av at de ikke feiret vår grunnlov?

Akkurat som med en fallskjerm så vil sinnet ditt fungere best om det er åpent. Vil du ikke engang prøve å se det? Du må kunne forstå dette før du kan fatte en avgjørelse om du skal akseptere det eller ikke. Du har sagt at du ikke skjønner det, så prøv nå først å finn forståelsen slik at du har kunnskap du kan legge til grunn for om du skal gi din aksept eller ikke :)

Lenke til kommentar

Om han sang på pakistansk så ville jeg synes det var jævla kult faktisk og bedt ham om å lære meg det, men hadde han sunget sitt navn fremfor å bruke mitt så tror jeg faktisk at jeg hadde blitt litt lei meg.

Er du nå så sikker på at de feiret vår grunnlov og landet Norge? Ordene deres sier en ting, oppførselen sier noe annet. Tvetydige signaler er det de sender ut til meg i alle fall. De taler med 2 tunger slik jeg ser det.

Sammenlikningen står fortsatt ved lag, hvorfor feire Norge med å vifte med ett fremmed flagg. Norge har bursdag, noe som for meg betyr at du ikke tropper opp og vifter med det Svenske flagget, det er respektløst. Om de vil bruke sine festdrakter så er det bare hyggelig og de oppnår effekten med å vise at de har ett annet opphav enn Norge, men feirer bursdagen til Norge fordi de er glade i landet vårt.

Når de vifter med ett fremmed flagg så får jeg ikke den gode følelsen.

Lenke til kommentar
Sammenlikningen står fortsatt ved lag, hvorfor feire Norge med å vifte med ett fremmed flagg.

For å vise at man også har en annen tilhørlighet og gladelig feirer det flotte landet vi alle bor i.

Når de vifter med ett fremmed flagg så får jeg ikke den gode følelsen.

Jeg håper du og flere vil få det etter hvert, i friheten, toleransen, respekten og demokratiets navn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...