Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes sammenligningen mellom flagg og muhammed-karikaturer er snodig!?

 

:)

 

Det er fordi man ikke helt har sett forskjellen på en karikatur og et nasjonalflagg. Et flagg og en karikatur har jo som kjent to forskjellige oppgaver.

 

 

 

Ellers, for å svare på et par andre innlegg før jeg tar dagen (det går litt fort her):

 

- Ignoranse vil jeg alltid tale opp mot, det er ikke trass som styrer meg der.

- Min kunnskap på området var det en annen bruker som bragte på banen ved å spørre tidligere i tråden.

- Tråkke på flagget er et godt eksempel på vanæring. Eller å brenne hull i det med sneipen.

- Flagget vil alltid ha funksjon at bæreren signaliserer noe. Nasjonalflagg signaliserer nasjonaliteten til bæreren. Det er nasjonalflaggets funksjon. Signalflagg kan brukes til å signalisere at man er i nød, at man er fiskefartøy, at man er sanitet osv. Flertallets ignoranse vil nok ikke endre det, akkurat som flertallet ikke kan omdefinere 2+2. Røde kors løper ikke rundt og sier "heie Røde Kors" med sitt flagg. De viser hvem de er. Dette er elementært, men med en gang noen muslimer snakker om å vise identitet (for det var aldri et tema før og det har alltid vært andre nasjonalflagg tidligere 17.mai) så blir det bråk. Da vil man med ett omdefinere slik at man kan legge ord i deres munn. Når man på trass ikke ønsker å ta til seg kunnskap så er det ignoranse og fint lite annet. Ta det for det som det er. Vær nå glad for at folk av annen nasjonalitet feirer landet vårt. Det er ingenting å hisse seg opp over. Men kveruler gjerne videre om man på død og liv må finne en unnskyldning til å mislike noe. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes sammenligningen mellom flagg og muhammed-karikaturer er snodig!?

 

:)

Det er fordi man ikke helt har sett forskjellen på en karikatur og et nasjonalflagg. Et flagg og en karikatur har jo som kjent to forskjellige oppgaver.

Ja, men ... ja, men ...

 

Bør det være lov å gå med en karikatur av det norske flagget i 17.mai-toget?

 

(Noe forøvrig mange gjør uten å vite om det ...

1. feil fargetoner

2. feil proporsjoner; 6-1-2-1-6 og 6-1-2-1-12 FTW! )

Lenke til kommentar
Jeg synes sammenligningen mellom flagg og muhammed-karikaturer er snodig!?

 

:)

 

Det er fordi man ikke helt har sett forskjellen på en karikatur og et nasjonalflagg. Et flagg og en karikatur har jo som kjent to forskjellige oppgaver.

Folk må få snakke for seg selv, men jeg trodde virkelig ikke at folk ville tro det var en direkte sammenligning av to konkrete fysiske handlinger. For de som misforsto: Det var en oveføring av prinsippet. ;)

 

- Ignoranse vil jeg alltid tale opp mot, det er ikke trass som styrer meg der.

Men dersom ignoransen kommer fra egen munn havner man jo i et gigantisk dilemma? Eller hva?

 

- Tråkke på flagget er et godt eksempel på vanæring. Eller å brenne hull i det med sneipen.

Dette er definitivt ikke noe jeg har sett tusenvis av nordmenn gjøre hvert år, selv når jeg selv var russ. Kanskje er det tøffere miljø enkelte steder/byer , men trodde ærlig talt at Oslo var et av de "tøffere" stedene hvor man ville bli utsatt for slikt hyppigere dersom det var noen særlig utbredelse av det. Men selvsagt er slikt også fullstendig respektløs opptreden det det evt. måtte inntreffe.

 

- Flagget vil alltid ha funksjon at bæreren signaliserer noe. Nasjonalflagg signaliserer nasjonaliteten til bæreren. Det er nasjonalflaggets funksjon. Signalflagg kan brukes til å signalisere at man er i nød, at man er fiskefartøy, at man er sanitet osv. Flertallets ignoranse vil nok ikke endre det, akkurat som flertallet ikke kan omdefinere 2+2. Røde kors løper ikke rundt og sier "heie Røde Kors" med sitt flagg. De viser hvem de er.

Igjen, du utelater selvfølgelig andre eksempler som at feks. soldater ikke løper rundt med sitt eget opphavslands flagg, uansett hvilken hær de tilhører. Men uansett: Du "glemmer" stadig at flaggregler og lover IKKE er noe som gjelder for privatpersoner her i landet. De er formet av defacto standarder og basert på "skikk&bruk". (som du jo faktisk selv linket til i en tidligere post.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Denne diskusjonen er ganske morsom fordi jeg mener at noen av dem som er mot denne formen for ytringsfrihet, selv påberoper seg denne friheten til å direkte fornærme muslimer (karikaturene). Jeg mener at vi snakker om verdier og da er ikke våre mere verdifulle enn andres.

 

Forøvrig er jeg ganske forbauset over resultatet. Ikke bare her på forumet men like meget på landsbasis ...?

 

Jeg lurer på om vi har et for dårlig selvbilde eller om problemet er at selvbildet er oppblåst?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det som er morsomt PC er at de samme muslimene som ropte høyt om karikaturene denne gangen påberoper seg retten til å vannære det norske folk med en krigshandling på selvseste nasjonaldagen.

 

Mulig det. Men nå har jeg en tro på at våre egne idioter vekker de skjeggete idiotene kledt i kjortler.

 

:)

Lenke til kommentar
Det som er morsomt PC er at de samme muslimene som ropte høyt om karikaturene denne gangen påberoper seg retten til å vannære det norske folk med en krigshandling på selvseste nasjonaldagen.

Krigshandling faktisk. :!:

 

Er det ikke å anse som en krigshandling å masjere rundt i gatene i ett land med fremmede nasjoners flagg? Akkurat slik tyskerne gjorde rundt midten av forrige århundre?

Lenke til kommentar
Er det ikke å anse som en krigshandling å masjere rundt i gatene i ett land med fremmede nasjoners flagg? Akkurat slik tyskerne gjorde rundt midten av forrige århundre?

Nei, der tar du nok helt feil. Det er tydelig at det hersker full forvirring om regler for flaggbruk mellom det offentlige og det private her. Som privatperson kan man ikke anse det som en krigshandling å bruke fremmede flagg, uansett situasjon. Om personen dog er ikledt et annet lands militæruniform samtidig som han bærer flagget vil nok saken stille seg annerledes. Svensker kan feks. helt fint ha parade ned Karl Johan med svenske flagg på sin nasjonaldag, uten at det vil bli oppfattet verken som noen krigshandling eller respektløst. ;)

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Forstår ikke hva som er så galt med at utlendinger bærer det norske flagg istedet for sitt eget..

 

Hvem er det som har sagt det er galt? Det er jo gjerne grovt sagt to leire her 1. Folk må få gå med det lands flagg de vil 2. Folk bør helst/må gå med kun norske flagg.

Nja, gruppen som klarer å se saken fra begge sider er jo like stor som de som ikke ønsker å respektere det norske flagg så strengt tatt er det 3 hovedleire her. ;) (Om man da skal ta utgangspunkt i at alt. 3 skal tolkes helt bokstavlig, med henvisning til lovverk.)

Lenke til kommentar

I hodet på noen norske muslimer:

 

I år drar vi en kul spøk på disse såkalte ytringsfrihetsbekjempende

og godtroende blekansiktene: Vi legger inn ett forslag om å få lov til å

bære pakistansk flagg på selveste norges nasjonaldag. Da får vi se hvor

mye ytringsfrihet de ønsker seg :O

Lenke til kommentar
Er det ikke å anse som en krigshandling å masjere rundt i gatene i ett land med fremmede nasjoners flagg? Akkurat slik tyskerne gjorde rundt midten av forrige århundre?

 

Nei det er ikke å anse som en krigshandling.

 

 

Ellers, når man snakker om tradisjoner så syntes jeg et annet snodig element der er at folk prøver med ett å omskrive den funksjonen nasjonalflagget alltid har hatt, også tradisjonelt. I tillegg har det alltid eksistert utenlandske flagg i 17. mai-tog. Hvert bidige år. Men det er vel en tradisjon man også ønsker å omskrive? Denne tradisjonen var aldri et problem før noen muslimer talte for å benytte seg av den samme rettigheten som er blitt benyttet hvert år på 17. mai.

 

Det er også en tradisjon i dette landet at folk selv heldigvis har den frihet at man selv velger hvilket flagg som best symboliserer seg selv.

 

Jeg vet ikke hvor mange strå man må gripe etter for å unngå å falle, men i denne diskusjonen er det kanskje mulig å få svar på det, så mange strå man strekker etter. Om man tramper i klaveret eller tråkker i salaten med forvrengningene av historie er jo også spennende, hva som er verst kan man jo diskutere her. Hjernen er jo som en fallskjerm, den fungerer best når den er åpen. Det er mange like barn som leker best, enkelte har turban og enkelte har bunad. Den som legger øret til livgivende irettesettelse, holder seg gjerne blant de vise og unngår å drepe fluer på sin venns panne med en øks. Vit at de vises tunger bruker kunnskapen godt, men dårers munn flyter over av dårskap. Hvorfor ikke se koppen som halvfull fremfor halvtom? Det er mange spørsmål, en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare.

 

Det er bedre å få tilgivelse enn tillatelse mener noen. Det er i hvert fall ikke lett å få tillatelse til å bære det flagg man selv ønsker i dette landet, sterke krefter krever heller at man skal seile under falskt flagg. Enhver fugl synger med sitt nebb, således synger jeg med mitt. Og man kan fint synge "heia Norge" med et pakistansk flagg i hånden.

 

flagg_jpg_219553i.jpg

En krigshandling sier noen. For en skremmende hær sier nå jeg. De feirer for ordens skyld alle grunnloven vår. Bildet er fra 2006...

Lenke til kommentar

Ironisk nok så (etter mine observasjoner) ønsker de fleste utlendinger i Norge IKKE å bære et utenlandsk flagg i 17.mai-toget. De forstår hva dette handler om, og respekterer det. Det er ikke sånn at alle de har et brennende ønske om å fylle 17.mai-toget med sine flagg, tvert imot. Fordi mange av dem er smartere nok til å forstå enn det mange nordmenn er. Det er stort sett rødgrønne nordmenn som står i spissen for denne idiotiske debatten.

 

(Igjen, dette er basert på mine observasjoner og generelle inntrykk etter å ha fulgt denne debatten en stund. Jeg tar det gjerne tilbake om det skulle være feil)

Lenke til kommentar
Ironisk nok så (etter mine observasjoner) ønsker de fleste utlendinger i Norge IKKE å bære et utenlandsk flagg i 17.mai-toget. De forstår hva dette handler om, og respekterer det. Det er ikke sånn at alle de har et brennende ønske om å fylle 17.mai-toget med sine flagg, tvert imot. Fordi mange av dem er smartere nok til å forstå enn det mange nordmenn er. Det er stort sett rødgrønne nordmenn som står i spissen for denne idiotiske debatten.

 

(Igjen, dette er basert på mine observasjoner og generelle inntrykk etter å ha fulgt denne debatten en stund. Jeg tar det gjerne tilbake om det skulle være feil)

 

Vel som en stor motstander av de rød-grønne så er jeg glad jeg kan gjøre det bildet også mer fargerikt.

 

Og selvfølgelig er det mange innvandrere som går med det norske flagget. Vi har et flott land og det er ikke rart mange føler tilhørighet til det når man bor her. Til og med mennesker som ikke bor her fast! For så bra er landet vårt. Men enkelte er så redd for at folk ikke skal kunne finne denne kjærligheten til vårt land at de gjerne vil tvinge alle til det fremfor at valget skal være fritt.

 

For en skam det er mot grunnloven vi feirer. For en skam!

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at man krever at noen skal seile under falskt flagg, men at man holder seg for god til å veive med fremmede nasjoners flagg under feiringen av norges bursdag. Det hadde aldri falt meg inn å reise til Danmark å vifte med det norske flagget på deres nasjonaldag, i respekt for deres feiring. Kanskje løsningen blir å gjøre som i Sverige og døpe om 17. Mai til "Det norske flaggets dag", da ville vel diskusjonen være avsluttet antar jeg.

Lenke til kommentar

17. mai handler om frihet og toleranse. Mange av meningene som uttrykkes her er jo helt motsatt av hva 17. mai handler om.

Har 17-mai blitt en kampdag?

For enkelte bitre motstandere av ytringsfriheten, muligens. Jeg, for min del, nyter at jeg bor i et fritt land og ser med glede fram til at andre kan uttrykke dette som de vil på nasjonaldagen.

 

Skulle ikke denne dagen være en folke fest, for alle som bor i Norge.

Hvem har sagt noe annet? Bortsett fra de som har uttrykt at de vil forsurne dagen ved å rive flagg ut av hendene til barn, selvfølgelig.

 

Norske flagg på 17-mai er en selvfølge!

Ingen har noensinne uttrykt noe annet. Hvor kommer dette fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...