Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Dere starter tidlig i år, ser jeg. Denne diskusjonen har vi hvert år her i kategorien. Hvorfor? Fordi Bla bla' slår det opp hvert år, selvsagt, i trygg forvissning at det skremmer den utskjelte nasjonalfølelsen ut av skammekroken. På 17. mai har vi lov å være selvgode, må vite.

 

Jeg sier som jeg sier hvert år: Dersom et menneske er så stolt over sitt nye hjemland at de vil kle seg i det fineste de har (sin nasjonaldrakt) og gå ut å feire det med oss så er det en god ting. En strålende ting, faktisk. Og vil de vifte med hjemlandets flagg på nasjonaldagen er det et symbol på at de vil feire det norske uten å gi avkall på sin opprinnelse. Det er faktisk en god ting det også, selv om enkelte her har vanskelig for å se det. Det er ingen motsetning i dette, tvert imot.

 

Nordmenn som utvandret til USA sluttet ikke å være norske når de kom dit, like lite som italienerne sluttet å spise pasta. Betyr det at USA hadde en idiotisk integreringspolitikk? Tvert imot, det er en selvfølge at man skal ha lov til å være stolt over sin opprinnelse. Nekter man mennesker å være fulle og hele, så blir de aldri integrert, fordi de nektes å ta sjelen med seg inn i sitt nye hjemland. USA lykkes nettopp fordi de lot folk være amerikanere og nordmenn, italienere, irer etc. Etterhvert er de fleste blitt mest amerikanere, tar man tiden til hjelp går det gjerne sånn.

 

Jeg har naboer fra Chile litt lenger nede i gaten som har parabolantenne på veggen for å kunne se chilensk TV. De har vært her i 30 år, og er så integrert som det går an. Det er ingen som har foreslått å klippe ledningen av parabolen og tvinge dem til bare å se NRK. Tvert om, de er integrerte fordi ingen ba dem om å bli nordmenn, og tvang dem til å gå i lusekofte og beksøm. Idag gjør de det helt frivillig (går i lusekofte, altså.) De er norskchilenere, og det fungerer strålende. Deres barn er blitt mer norske enn chilenske, men slipper å skamme seg over sitt opphav.

 

"Jammen, det er jo 17. mai! En dag må vi jo få ha i fred for alt dette innvandringsmaset!!", Det har vært gjennomgangstonen i alle disse trådene opp gjennom årene. Men det er jo ikke innvandrerne som bråker her. Det er alle de som helst ikke ville hatt dem her i landet og er villig til å lage 5 digre kalkuner av den minste lille unnskyldningen av en fjær for å finne enda et eksempel på at innvandring er et problem.

 

Vel, jeg har godt nytt til dere: Innvandring er et problem. Ingen benekter det. Så la oss ta utfordringene på alvor, istedet for å irritere oss over folk som er så glad i sitt nye hjemland at de vil ut i gatene og feire det, uansett hvilket flagg de vifter med. Da blir de glade, og så bli vi glade, og gjett når integreringen går som lettest?

 

Jupp. Når vi er glade.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysj så grusomt det må være å se et annet flagg enn det norske på 17. mai....

 

Det skal ikke være lett. Før kunne jeg ikke brydd meg, men nå har jeg faktisk lyst til å se litt andre flagg enn det norske.

 

Folk som ikke takler synet av andre flagg på nasjonaldagen kunne jo dannet klubb sammen med muslimene som reagerer på karikaturtegningene. "Vi som vet å overreagere".

 

Begynner å lure på om det hadde vært bedre om mennesker var født blinde. Nesten som jeg har lyst til å feire 17. mai med Muhammed-karikatur på skjorten mens jeg vaier et muslimsk flagg. Så kan jeg få "ekstremistene" på begge sider etter meg. Kunne blitt en spennende feiring i hvert fall, der nasjonalisten Ola og den overreligiøse Ali kommer stormende hånd i hånd.

 

(og med dette innlegget så kanskje noen evner å se paradokset. Men jeg tviler.)

 

Jeg vet ikke om jeg skal beklage at jeg tar litt lett på dette her og synes det er litt i overkant komisk. Men det er nå bare meg. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Nordmenn som utvandret til USA sluttet ikke å være norske når de kom dit, like lite som italienerne sluttet å spise pasta. Betyr det at USA hadde en idiotisk integreringspolitikk? Tvert imot, det er en selvfølge at man skal ha lov til å være stolt over sin opprinnelse. Nekter man mennesker å være fulle og hele, så blir de aldri integrert, fordi de nektes å ta sjelen med seg inn i sitt nye hjemland. USA lykkes nettopp fordi de lot folk være amerikanere og nordmenn, italienere, irer etc. Etterhvert er de fleste blitt mest amerikanere, tar man tiden til hjelp går det gjerne sånn

 

Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Lenke til kommentar
Nesten som jeg har lyst til å feire 17. mai med Muhammed-karikatur på skjorten mens jeg vaier et muslimsk flagg. Så kan jeg få "ekstremistene" på begge sider etter meg. Kunne blitt en spennende feiring i hvert fall, der nasjonalisten Ola og den overreligiøse Ali kommer stormende hånd i hånd.

Jeg tror du oppsummerte det ganske greit mann...

Iallefall ga du et godt tips til de som er russ i år ;)

 

 

Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Så vi blir drept for no reason at all?

Huh..viste ikke at jaktsesongen på "nordmenn" var i gang :roll:

Lenke til kommentar
Jeg sier som jeg sier hvert år: Dersom et menneske er så stolt over sitt nye hjemland at de vil kle seg i det fineste de har (sin nasjonaldrakt) og gå ut å feire det med oss så er det en god ting. En strålende ting, faktisk. Og vil de vifte med hjemlandets flagg på nasjonaldagen er det et symbol på at de vil feire det norske uten å gi avkall på sin opprinnelse. Det er faktisk en god ting det også, selv om enkelte her har vanskelig for å se det. Det er ingen motsetning i dette, tvert imot.

At innvandrere vil feire den norske nasjonaldagen er bare flott det. Poenget er at når det er den norske nasjonaldagen som feires, så er det vel det norske flagget den skal feires med? Hvis jeg flytta til... la oss si Spania så hadde jeg sikkert fortsatt å feire 17. mai med andre nordmenn. Men jeg ville aldri dratt fram det norske flagget under spanjolenes nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Fysj så grusomt det må være å se et annet flagg enn det norske på 17. mai....

 

Det skal ikke være lett. Før kunne jeg ikke brydd meg, men nå har jeg faktisk lyst til å se litt andre flagg enn det norske.

 

Folk som ikke takler synet av andre flagg på nasjonaldagen kunne jo dannet klubb sammen med muslimene som reagerer på karikaturtegningene. "Vi som vet å overreagere".

 

Begynner å lure på om det hadde vært bedre om mennesker var født blinde. Nesten som jeg har lyst til å feire 17. mai med Muhammed-karikatur på skjorten mens jeg vaier et muslimsk flagg. Så kan jeg få "ekstremistene" på begge sider etter meg. Kunne blitt en spennende feiring i hvert fall, der nasjonalisten Ola og den overreligiøse Ali kommer stormende hånd i hånd.

 

(og med dette innlegget så kanskje noen evner å se paradokset. Men jeg tviler.)

 

Jeg vet ikke om jeg skal beklage at jeg tar litt lett på dette her og synes det er litt i overkant komisk. Men det er nå bare meg. :)

 

Så du meinar at ein tegning og ein nasjonaldag er den samme tingen?

17 mai er nasjonaldagen til Norge, viss du ikkje veit det, så kan du vær så snill å forlare meg kva eit utenlandsk flagg skal i 17. mai toget?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Så vi blir drept for no reason at all?

Huh..viste ikke at jaktsesongen på "nordmenn" var i gang :roll:

 

hæææ, jaktsesongen på nordmenn?

Lenke til kommentar
Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Så vi blir drept for no reason at all?

Huh..viste ikke at jaktsesongen på "nordmenn" var i gang :roll:

hæææ, jaktsesongen på nordmenn?
Jeg trodde indianerene forsvant fordi at de som kom til landet DREPTE de eller stuet de bort på leirer. Så vidt meg bekjent så skjer ikke dette i Norge i dag i det hele tatt. Med mindre du har noen innsideinformasjon som du kan fortell oss :roll:
Lenke til kommentar

twfa, jeg tviler på at nordmenn som utvandret til usa feiret den amerikanske nasjonaldagen med å veive med norske flagg.

Det er da ingen som forlanger at innvandrerne skal legge igjen sin identitet(hehe) og "bli" norske over natta, deres opprinnelseslands nasjonaldag kan de jo feire alt de vil, med flagg og tilbehør, men 17.mai er Norges nasjonaldag og da brukes norske flagg, omtrent som jeg regner med norske utvandrere brukte amerikanske flagg når den amerikanske nasjonaldagen skulle feires. Dette er bare skikk og bruk og allminnelig høflighet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Så vi blir drept for no reason at all?

Huh..viste ikke at jaktsesongen på "nordmenn" var i gang :roll:

hæææ, jaktsesongen på nordmenn?
Jeg trodde indianerene forsvant fordi at de som kom til landet DREPTE de eller stuet de bort på leirer. Så vidt meg bekjent så skjer ikke dette i Norge i dag i det hele tatt. Med mindre du har noen innsideinformasjon som du kan fortell oss :roll:

 

Nei, dei vart ikkje drept, nokon vart jo selfølgelegt drept i krig mot oss europearar.

Dei fleste vart jo vestlige etterkvert.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Hvorfor det? Den amerikanske kulturen er jo ikke lenger indianernes. Det skyldes forfedrenes synder, ikke dagens amerikanere. Og selv om indianerne ikke var blitt en minoritet i sitt eget land er det ikke sikkert de hadde drevet med den samme kulturen fortsatt. Vi driver da ikke med vikingeblot på 17. mai vi heller, uansett hvor nasjonalistike vi mååte føle oss. Skulle vi tenkt sånn hadde vi ikke feiret 17. mai. Den datoen har jo noe med moderne historie og internasjonal politikk å gjøre, ikke noe med den opprinnelige norske kulturen.

 

Henrik Wergeland, den store nasjonalist og selve gudfaren til dagens 17. mai-feiring, var samtidig den største forkjemperen for andre menneskers rett til å komme til landet, og mannen som la grunnlaget for at jødeparagrafen ble opphevet i Norge, selv om han døde før det skjedde. For ham var ikke dette noen motsetning, og det bør det ikke være for oss heller.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Vi kan jo sette oss på lik linje som indianerane, deira høgtider og feiringar forsvant jo på grunn av all innvandringa.

Så viss alle er blitt amerikanere burde dei jo danse rundt bålet og farga seg med maling, indenerane er jo dei som eigentleg er amerikanerar

Hvorfor det? Den amerikanske kulturen er jo ikke lenger indianernes. Det skyldes forfedrenes synder, ikke dagens amerikanere. Og selv om indianerne ikke var blitt en minoritet i sitt eget land er det ikke sikkert de hadde drevet med den samme kulturen fortsatt. Vi driver da ikke med vikingeblot på 17. mai vi heller, uansett hvor nasjonalistike vi mååte føle oss. Skulle vi tenkt sånn hadde vi ikke feiret 17. mai. Den datoen har jo noe med moderne historie og internasjonal politikk å gjøre, ikke noe med den opprinnelige norske kulturen.

 

Henrik Wergeland, den store nasjonalist og selve gudfaren til dagens 17. mai-feiring, var samtidig den største forkjemperen for andre menneskers rett til å komme til landet, og mannen som la grunnlaget for at jødeparagrafen ble opphevet i Norge, selv om han døde før det skjedde. For ham var ikke dette noen motsetning, og det bør det ikke være for oss heller.

 

Geir :)

 

Tvilar på at henrik wergeland hadde blitt så glad viss han såg eit pakistansk flagg på vår nasjonaldag, det du seie der har jo ikkje noko med utenlandske flagg i 17. mai tog.

Lenke til kommentar
At innvandrere vil feire den norske nasjonaldagen er bare flott det. Poenget er at når det er den norske nasjonaldagen som feires, så er det vel det norske flagget den skal feires med? Hvis jeg flytta til... la oss si Spania så hadde jeg sikkert fortsatt å feire 17. mai med andre nordmenn. Men jeg ville aldri dratt fram det norske flagget under spanjolenes nasjonaldag.

For å være ærlig mistenker jeg nordmenn flest i Spania for ikke å feire den spanske nasjonaldagen i det hele tatt, annet enn ved å spise kjøttkaker og drikke Rioja i gettoene sine på solkysten. Men det blir en annen diskusjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er mildt sagt forskrekket over den labre nasjonalfølelsen til folk her inne. Har dere ikke prinsipper? Og til dere som tror at de med minoritetsbakgrunn som vil feire med sitt eget flagg, gjør det av respekt for Norge som stat. Abre los ojos! Dette er mennesker som ser at vi feirer vårt land, og derfor vil benytte anledningen til å feire sitt eget, og samtidig vise deres "egentlige" tilhørlighet. Så vidt jeg ser det er ikke dette noe annet enn en erklæring av avstand til Norge og nordmenn. Det viser ikke annet enn deres fraværende ambisjoner om å intergere seg i den norske samfunnet.

 

Respektløst.Jeg er glad i dette landet, og alt det skal stå for. Som sagt, love it or leave it ...

Lenke til kommentar
At innvandrere vil feire den norske nasjonaldagen er bare flott det. Poenget er at når det er den norske nasjonaldagen som feires, så er det vel det norske flagget den skal feires med? Hvis jeg flytta til... la oss si Spania så hadde jeg sikkert fortsatt å feire 17. mai med andre nordmenn. Men jeg ville aldri dratt fram det norske flagget under spanjolenes nasjonaldag.

For å være ærlig mistenker jeg nordmenn flest i Spania for ikke å feire den spanske nasjonaldagen i det hele tatt, annet enn ved å spise kjøttkaker og drikke Rioja i gettoene sine på solkysten. Men det blir en annen diskusjon.

 

Geir :)

Hvilket land det er snakk om er egentlig helt irrelevant, man kødder ikke med et lands nasjonaldag. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg er mildt sagt forskrekket over den labre nasjonalfølelsen til folk her inne. Har dere ikke prinsipper? Og til dere som tror at de med minoritetsbakgrunn som vil feire med sitt eget flagg, gjør det av respekt for Norge som stat. Abre los ojos! Dette er mennesker som ser at vi feirer vårt land, og derfor vil benytte anledningen til å feire sitt eget, og samtidig vise deres "egentlige" tilhørlighet. Så vidt jeg ser det er ikke dette noe annet enn en erklæring av avstand til Norge og nordmenn. Det viser ikke annet enn deres fraværende ambisjoner om å intergere seg i den norske samfunnet.

Er du tankeleser? Og mener du virkelig at innvandrere skal legge fra seg identiteten sin ved grensa?

 

Respektløst.Jeg er glad i dette landet, og alt det skal stå for. Som sagt, love it or leave it ...

Hva skal Norge stå for?

Lenke til kommentar

Så typiskt! Gaule om hva som er typiskt norskt og hvor norskt 17. mai skal være. Vel, hva er norskt? Kjøttkaker, fenalår og bunad?

 

Nordmenn flest spiser grandiosa og andre utenlandske retter. Kebab er veldig in for tiden.

 

Gå ut i gaten, ta en random person og be ham om å si det første verset på nasjonalsangen. Du blir garantert overrasket over hvor få "ekte" nordmenn det er som kan sangen.

 

Hva med å feire dagen som en gledesdag for store og små, innvandrere og nordmenn uavhengig av hvilket flagg de heiser til topps?

Lenke til kommentar

La oss gjøre det forbudt med bunad og norske flagg på 17.mai, og heller kle oss opp med andre lands nasjonaldrakter og flagg for å vise at vi er en inkluderende og forståelsesfull nasjon. Istedenfor pølser og is burde vi ha kebab og tropiske frukter. Og istedenfor sekkeløp kunne vi ha hatt magedans. Da blir alle glade og smiler og ler!. :yes:

Lenke til kommentar

Dette har da ingenting som helst med "å legge fra seg identiteten sin"??? Om det er fødseldagsfeiring så feirer man jo selvsagt den som har fødselsdagen? Man begynner ikke å trekke inn andre personer og ting som også bør feires bare fordi det er fest? Hvorfor i all verden skulle man gjøre det, bortsett fra dersom man med vilje vil være respektløs ovenfor den "feirede"?

Om man vil "beholde identiteten" sin kler normale folk seg opp i det fineste de har, gjerne nasjonaldrakter, og blir med på feiring av det som feires. Om man ikke vil være med på "feiringens premisser" kan man jo ha sin egen feiring et annet sted.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Oh noes, innvandrere som uttrykker sin kulturelle identitet! Skal nordmenn liksom respektere andre kulturer? De har da nok med sin egen. Faktisk synes jeg regjeringen burde kreve at innvandrere av annen hudfarge skal male seg hvite og det bør være en selvfølge at de skjuler aksenten sin. Vi kan rett og slett ikke ha mangfold på en dag som skal symbolisere Norge som en nasjon som står for frihet kan vi vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...