Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er paranoid å tro at de fremmedkulturele ønsker det norske flagget fjernet fra vår egen nasjonaldag. Det blir å ilegge dem egenskaper som kynisme, og det har vel ingen rot i virkligheten.

Problemet er heller at grupper innad i de fremmedkulturelles rekker, ønsker å benytte vår nasjonaldag til å fronte sin "egentlige" nasjon, da fordi de ikke anser seg som norke, men anser deres opphold i Norge som en mellomstopp til de kan dra hjem. Det vil jeg ikke ha noe av. Det ødelegger nasjonaldagen.

Lenke til kommentar
Det er paranoid å tro at de fremmedkulturele ønsker det norske flagget fjernet fra vår egen nasjonaldag. Det blir å ilegge dem egenskaper som kynisme, og det har vel ingen rot i virkligheten.

Problemet er heller at grupper innad i de fremmedkulturelles rekker, ønsker å benytte vår nasjonaldag til å fronte sin "egentlige" nasjon, da fordi de ikke anser seg som norke, men anser deres opphold i Norge som en mellomstopp til de kan dra hjem. Det vil jeg ikke ha noe av. Det ødelegger nasjonaldagen.

Hehe, nå har jeg rettet opp ifeilformuleringen i innlegget mitt du henter dette ifra.

Jeg sier det er grupper som ønsker fjerne det norske flagget ifra sine rekker, ikke at de forsøker fjerne det norske flagget totalt.

Men som litt ettertanke til deg,

siden de nå først er her, hvorfor dra hjem, hvorfor ikke endre norge til noe ala sitt "hjemland"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vi skal helt klart utvikle oss som samfunn, men på våre premisser.

Mennesker som omskjærer døttrene sine fordi de skal holde seg til én mann, som dreper barna sine fordi de har påført familien skam, menn som gjemmer kvinnene fra samfunnet, de har noe til felles for min del. De kommer aldri til å nå meg lenger enn til knærne, og jeg har ikke tenkt til å ta imot noen forslag som skal utvikle samfunnet fra disse menneskene. Da må de vise at de befinner seg i 2008 først.

Nå er det igjen islam som trekkes frem. Hvorfor det? Jeg snakker faktisk ikke om det!

Vi kan faktisk ikke bestemme alle premisser selv, fordi vi er en liten "fjert" i global sammenheng, og gjennom historien har vi adoptert andres verdier og premisser for å overleve, så hvordan ser du for deg at vi kan tviholde på vår egen "sannhet" uten å måtte svi for den?

Du har helt rett i at vi skal adoptere holdninger osv. fra resten av den internasjonale verden. Men ikke holdninger fra Østen som vi selv benyttet oss av for 1000 år siden. Det fremmer ingen utvikling men er et steg tilbake. Anser du ting som kapitalisme, maktfordelingsprinsippet, folkesuverenitetsprinsippet, ytringsfrihet, menneskeverd, demokrati og frihet som viktige deler av samfunnet så er det Vesten som gjelder.

Hvorfor er dette relevant? Jo fordi majoriteten av Norges innvandrere kommer fra Østen. Mennesker fra Østen har holdninger og oppfattninger som strider så fundamentalt med våre egne at det er viktig å vise at i Norge gjelder ikke Koranen, men våre egne regler og restriksjoner. Hvis ikke kan det gå veldig galt, og det er ingen av partene tjent med.

Det er enten eller, det finnes ikke noe midt imellom. Menneskeverd og æresdrap lar seg vanskelig forene.

Hvis du nå som et lite eksperiment forsøker å ikke tenke på islam hver gang du får et spørsmål, så lurer jeg på hvilke store kulturelle forskjeller snakker du om da?

Lenke til kommentar

Matkulturen, og - hmmm - åpningstidene i butikkene. Heldigvis vet nordmenn å verne om det norske, så vi har i hvertfall tatt vare på norsk drikkekultur. Kebab og helgefyll, et godt eksempel på at det beste fra to kulturer møtes. ;)

Ellers vet jeg ikke. Innvandrerne kom til Norge med sånne fæle ideer som at det er viktig ta vare på de eldre, og da sa vi "Fint! Da kan jo dere ta vare på dem for oss!" og satte dem til å jobbe på gamlehjem hvor de passer på våre foreldre. Det får jo være grenser for toleranse...

Det kan jo ellers hevdes med en viss grad av troverdighet at den norske kulturen byttet vi gladelig ut med Hollywood og MTV for lenge siden. Tviler på at det er mange her som bruker bunaden utenom 17. mai (tviler egentlig på at det er mange som har bunad), eller at det er mange som hører på Sæverud og leser Garborg.

Det finnes militante islamister, spesielt i Holland og Danmark. (BTW: Det sier kanskje litt om suksessen til Danmarks strenge innvandringspolitikk at deres muslimer er langt mer militante enn våre.) Men de er en minoritet som ikke er representative for den vanlige innvandrer, ikke engang de muslimske.

Så er det selvsagt mange av dem som ønsker å bevare sin kultur og identitet selv om de er i et annet land. Det har noen problemer med, her skal man etterlate sin kulturelle identitet på Gardermoen når man ankommer. Noen av oss synes ikke det er riktig, selv om det er ulike uttrykk for slik kultur som ikke er akseptabelt etter vestlige normer. Det kan tenkes at det går an å ha to tanker i hodet samtidig, også for innvandrere. Så hvis det er islam vi er redd for er det kanskje bedre å fokusere på tvangsgiftemål og andre problemer enn hvilket flagg de bruker på 17. mai.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jaja, bla bla, snille, glade, fred og felleskap osv. Når du engang også opplever vondt vil du vel kanskje forstå. Jeg vet ikke hvor i Norge du bor, men her i Oslo kan du ikke gå i dress på andre siden av akerselva uten at en tilsynelatende fremmedkulturell kommer bort og kaster dritt. Du kan ikke dra på byen uten at en fremmedkulturell skal lage bråk og kvalme, og det skal godt gjøres å finne en taxisjåfør som snakker tilstreklig godt norsk til at han forstår deg.

"Heldigvis" har jeg gått på en videregående skole hvor fremmedkulturelle er sterkt i mindretall. Det gjør at de få fremmedkulturelle faktisk må tilpasse seg majoriteten, hvilket fører til at de fremmedkulturelle på skolen min er utelukkende hyggelig mennesker. De praktisere normal folkeskikk. Det eneste problemet vi har i tilknytning til fremmedkulturelle på skolen er de som kommer fra andre skoler og rundstjeler guttegarderoben vår for titusener.

Vi er alle enige om at vi har vært heldig, for på andre siden av byen er nok situasjonen en ganske annen.

Det er kanskje greit å ta stilling til noen praktiske erfaringer, jeg mener, når du selv åpenbart ikke vet hvor skoen trykker.

Lenke til kommentar
Jaja, bla bla, snille, glade, fred og felleskap osv. Når du engang også opplever vondt vil du vel kanskje forstå. Jeg vet ikke hvor i Norge du bor, men her i Oslo kan du ikke gå i dress på andre siden av akerselva uten at en tilsynelatende fremmedkulturell kommer bort og kaster dritt. Du kan ikke dra på byen uten at en fremmedkulturell skal lage bråk og kvalme, og det skal godt gjøres å finne en taxisjåfør som snakker tilstreklig godt norsk til at han forstår deg.

Jeg tror du overvurderer hvor allmenngyldig dine holdninger er om du bare antar at det er fordi folk ikke bor/har festet/har gått i dress i oslo at folk ikke er enig med deg. Mange bor/har bodd/oppholder seg i oslo, også i denne diskusjonen.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror du overvurderer hvor allmenngyldig dine holdninger er om du bare antar at det er fordi folk ikke bor/har festet/har gått i dress i oslo at folk ikke er enig med deg. Mange bor/har bodd/oppholder seg i oslo, også i denne diskusjonen.

AtW

Det har jeg da aldri antatt? Jeg nevner eksempler i fleng, og det er mye flere der de kommer fra.

På flere utesteder i Oslo er det nå 23-25 årsgrense. Er du 20 kommer du inn, hvis du er etisk nordmann vel og merke. Disse aldersgrensene brukes nemlig for å sile ut innvandrere, da de av erfaring vet at de står for det meste av bråket.

Er dette en utvikling vi vil ha?

Lenke til kommentar
Jaja, bla bla, snille, glade, fred og felleskap osv. Når du engang også opplever vondt vil du vel kanskje forstå. Snip...

Det er kanskje greit å ta stilling til noen praktiske erfaringer, jeg mener, når du selv åpenbart ikke vet hvor skoen trykker.

Jeg er ikke sikkert på om jeg bryr meg om å diskutere person, Jorchi. Jeg kjenner ikke deg, og du kjenner ikke meg.

Men det er litt morsom for en 51 år gammel mann å høre en 16-19 år gammel pjokk forelese om praktiske erfaringer og "engang å oppleve noe vondt" i livet. (Ikke negativt ment, du sier du går på videregående, så jeg tar meg den frihet å anta at du er i den alderen.) Der tviler jeg på at vi konkurrerer på like betingelser. Vi kan heller ta den praten når du selv runder 50, om jeg fortsatt er live. Men det vonde jeg har opplevd i livet har vært med på å gjøre meg til den jeg er. Jeg er antagelig blitt snillere med årene, ikke omvendt.

Til informasjon tilbrakte jeg nesten 40 av de årene i Oslo. Og nei, jeg vokste ikke på vestkanten. Den første negative opplevelsen jeg hadde med innvandring var når jeg var 15 eller deromkring og bekjente av mine foreldre ikke ville komme i et selskap fordi de hadde invitert en jente fra Bangladesh. Den første av mange ganger jeg traff innvandrere på et utested var 30 år siden. Det eneste negative jeg husker fra den opplevelsen var den etnisk norske nynazisten som plutselig sto øverst i trappa og ropte "Jeg hater pakkiser".

Hvilket ikkke betyr at jeg ikke ser problemer i dagens innvandrermiljø, spesielt i min hjemby Oslo. Men jeg velger å se på dem som utfordringer vi må løse. Og hvilket flagg vi skal gå med på 17. mai er ikke blant dem.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Heldigvis" har jeg gått på en videregående skole hvor fremmedkulturelle er sterkt i mindretall. Det gjør at de få fremmedkulturelle faktisk må tilpasse seg majoriteten, hvilket fører til at de fremmedkulturelle på skolen min er utelukkende hyggelig mennesker. De praktisere normal folkeskikk. Det eneste problemet vi har i tilknytning til fremmedkulturelle på skolen er de som kommer fra andre skoler og rundstjeler guttegarderoben vår for titusener.

Vi er alle enige om at vi har vært heldig, for på andre siden av byen er nok situasjonen en ganske annen.

Jeg bor en times biltur fra Oslo, og har vært der ofte gjennom de ti siste årene. Har også vært på de kantene av byen som noen sier er så farlige, men har aldri opplevd noe i nærhet

n av det du beskriver.

Kan hende det var bare tilfeldigheter, men får selv det hele til å stemme med egen respektfulll opptreden overfor selv våre nye landsmenn.

Lenke til kommentar
Jaja, bla bla, snille, glade, fred og felleskap osv. Når du engang også opplever vondt vil du vel kanskje forstå. Snip...

Jeg er ikke sikkert på om jeg bryr meg om å diskutere person, Jorchi. Jeg kjenner ikke deg, og du kjenner ikke meg.

Men det er litt morsom for en 51 år gammel mann å høre en 16-19 år gammel pjokk forelese om praktiske erfaringer og "engang å oppleve noe vondt" i livet. (Ikke negativt ment, du sier du går på videregående, så jeg tar meg den frihet å anta at du er i den alderen.) Der tviler jeg på at vi konkurrerer på like betingelser. Vi kan heller ta den praten når du selv runder 50, om jeg fortsatt er live. Men det vonde jeg har opplevd i livet har vært med på å gjøre meg til den jeg er. Jeg er antagelig blitt snillere med årene, ikke omvendt.

Til informasjon tilbrakte jeg nesten 40 av de årene i Oslo. Og nei, jeg vokste ikke på vestkanten. Den første negative opplevelsen jeg hadde med innvandring var når jeg var 15 eller deromkring og bekjente av mine foreldre ikke ville komme i et selskap fordi de hadde invitert en jente fra Bangladesh. Den første av mange ganger jeg traff innvandrere på et utested var 30 år siden. Det eneste negative jeg husker fra den opplevelsen var den etnisk norske nynazisten som plutselig sto øverst i trappa og ropte "Jeg hater pakkiser".

Hvilket ikkke betyr at jeg ikke ser problemer i dagens innvandrermiljø, spesielt i min hjemby Oslo. Men jeg velger å se på dem som utfordringer vi må løse. Og hvilket flagg vi skal gå med på 17. mai er ikke blant dem.

Så de gamle er eldst også her altså?

Jeg kunne satt meg ned og skrevet en fire siders respons på det du sier, hvilket var langt på vei påbegynt før jeg innså hvor nytteløst det er. Vi er i to vidt forskjellige faser i livet, følgelig har den enkelte av oss null forutsetninger for å forstå den andres opplevde virkelighet. På den andre siden er det godt å se at en mann i femtiårene ikke opplever innvandringen og den manglende integreringen så problematisk som jeg selv. Forhåpentligvis er ringvirkningene mindre i din del av samfunnet. Det er godt å vite.

Som ungdom i Norge er det dessverre en annen virkelighet en må forholde seg til, en virkelighet jeg av respekt for din alder skal la være å forsøke å forklare. :)

Nå skal det sies at selv om min fysiske alder som du nevner er 18 år, er psykisk alder alt fra 6-37. :p

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tiderligere er ikke problemet at de går med et annet flagg. Det er fullstendig greit hvis det er bare noen få folk som gjør det. Problemet kommer hvis dette ender opp med at mesteparten av innvandre ikke går med norske flagg. Det vil jeg synes være veldig synd, er ikke du enig?

Lenke til kommentar

Jeg er vel sånn ca dobbelt så gammel som deg så livserfaringsforelesningen din ser jeg på som litt humoristisk. Jeg har forresten bodd 20 år i Oslo etter å ha bodd 20 år på en annen kant av landet først. Jeg gikk i dress til/fra jobb og bodde på Grunerløkka. Jeg flytta fra Oslo for 1 år siden så det må ha skjedd mye skummelt det siste året. De gangene jeg havnet i bråk var jeg frivillig delaktig selv, og ingen av gangene var med fremmedkulturelle. Jeg har aldri møtt en taxisjåfør som ikke har forstått meg. Er du sikker på at du har hatt disse erfaringene?

At de fremmedkulturelle har en tendens til å samle seg der det feks er lavere boligpriser er sant. Vi burde spre dem rundt i Oslo vest også. Da hadde de blitt tvunget til å bruke norske flagg på 17 mai og så kunne de fått lært seg vestkantfolkeskikk ellers i året?

Jeg var nettopp i Houston siden jeg jobber med grunnen til vår rikdom, oljen, der bodde det 2 mill spanjoler og afroamerikanere i sentrum og 5 mill hvite i forstedene rundt, det var et pussig syn. Tro hvorfor det er slik? Fordi de spanske innvandrerene nekter å integrere seg enda de er født der?

En av grunnene til at vi er rike er at vi tapper den 3. verden for råvarer og kompetanse, med bakgrunn i det kan vi i det minste gi en god del u-hjelp og ta i mot innvandrere tilbake. Den dagen de videreforedler råvarene sine selv, lukker markedene en periode (slik vesten gjorde), samhandler med hverandre (Asia er 60% av jordas befolkning) og stopper hjerneflukten til Europa har vi et problem. Hvis du så gjerne vil opprettholde din levestandard, slik at du og dine kompiser feks kan ha titusener liggende i garderoben så burde du være for å holde de nede slik vi gjør i dag? Selv er jeg for fri arbeidsinnvandring for alle overalt.

Uansett så håper jeg å se stolte personer feire 17 mai og Norge med det flagget de har lyst til, tviler på at det blir så voldsomt mange andre enn norske uansett.

Kanskje jeg tar feil og 17 mai blir en orgie i æresdrap, flaggbrenning og hellig krig, det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Som ungdom i Norge er det dessverre en annen virkelighet en må forholde seg til, en virkelighet jeg av respekt for din alder skal la være å forsøke å forklare. :)

Jeg er noen år få eldre enn deg, jeg har gått på byen i de fleste av landets større byer, men jeg har ikke opplevd noe av det du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg er yngre enn dere, og det gjør mine holdninger automatisk mindre verdt? Det er flott, når deres alder og erfaring fordelt på antall år levd skal veie tyngst i en diskusjon. Kanskje på tide å la unge krefter slippe til?

Hvilken forutsetning har jeg for å vite at dere er 40 og 50 år? Jeg snakker på grunnlag av hvordan jeg oppfatter dere, og det må jeg få lov til. Noen premisser må en få sette på et uoffisielt diskusjonsforum på internett.

Dere kan ta så lang avstand fra det jeg sier dere bare vil. Riste på hodet og skrike ung, naiv og uerfaren. Hvilken rolle spiller det for meg uansett? Dere har utøvet deres rolle og nå er det meg og mine som skal få slippe til i en 20 år. Som Bob Dylan sa i sin tid: The times they are a-changing. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...