Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Det er kanskje vinen som gjør det, men jeg føler at jeg blir glad når jeg ser resultatet på avstemningen så langt. Det blir mye mer artig å feire 17. mai når vi faktisk har noe å feire.

Enig, at over 43 % syns mennesker kan velge selv eller ikke har bestemt seg var flere enn forventet, enda så skjevt utvalget av de spurte er.

Det hadde vært unødvendig å ty til patetiske virkemidler som dette om argumentene dine faktisk hadde holdt stand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kanskje vinen som gjør det, men jeg føler at jeg blir glad når jeg ser resultatet på avstemningen så langt. Det blir mye mer artig å feire 17. mai når vi faktisk har noe å feire.

Enig, at over 43 % syns mennesker kan velge selv eller ikke har bestemt seg var flere enn forventet, enda så skjevt utvalget av de spurte er.

Det hadde vært unødvendig å ty til patetiske virkemidler som dette om argumentene dine faktisk hadde holdt stand.

Åja, det var de 57% andre du ville feire?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg skal gå fremst i 17. mai toget i år, trur nokon at eg får den "æren" å gå med eit flagg som ikkje har noko i det heile tatt å gjøre med norges najonaldag.

Eg kan berre sei det sonn at eg skal nekte å gå med eit utenlandsk flagg uansett kva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det skal være forbud, men jeg synes at folk burde ha vett nok tilå skjønne at man kan få mer ut av å velge en annen dag enn den norske nasjonaldagen til å demonstrere at man av stolt av en anne tilknytning. Det er helt greit å være stolt av det (å være finsk, amerikansk, botsvansk, vietamesiks, indisk, eller hva det nå måtte være), men hva med å bruke den norske nasjonaldagen til å vise at du er stolt av å være norsk og hvis du ikke er det så drit i å feire og velg en annen dag til å feire den tilknytningen du er stolt over.

Lenke til kommentar

Jeg derimot, i en tidlig morgenstund, og helt uten noe vin i nærheten, synes det er trist at så mange mennesker ser ut til å mene at Kardemommeloven ikke kan komme til anvendelse i denne saken. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være et ideologisk paradoks fordi en del av dem så opplagt tror på individets rettigheter til å foreta egne valg i andre saker.

Det er antagelig derfor så mange av skribentene på ulike fora der dette har blitt diskutert tyr til personlige argumenter og sier "Vel, det plager meg", når det butter.

Så blir kanskje det den store forskjellen på en del av oss. Jeg regner meg som en liberaler, og tror prinsipielt på individets frihet i den utstrekning det ikke plager andre. Det gjelder politisk, økonomisk og på andre områder.

Så er jeg sosialliberaler og tror på fellesskapets ansvar, men det er for meg ansvaret for at ingen sulter i en velferdsstat. Utover det har jeg sansen for at folk får velge selv, enten det er hvilket sykehus man skal behandles på, hvilket kjønn de vil gifte seg med, hvor de vil jobbe så lenge noen vil ansette dem, eller hvordan de vil feire 17. mai.

Så lenge de ikke plager andre, og av alle de ting som kunne plaget meg i livet må dette sies å være noe av det mest ubetydelige. Men nå plager det meg ikke i det hele tatt. Jeg synes det er en strålende idé som det bare kommer godt ut av. Uansett: Det ville være meningsløst for meg å hive min liberalisme på båten av rent nasjonalistiske hensyn.

Tvert imot, kanskje er det nettopp når det gjelder de tingene som plager oss litt at jeg synes det er viktig å holde på prinsippene. Det er jo ikke vanskelig å være prinsipiell når man er enig uansett.

Geir :)

Lenke til kommentar
Eg skal gå fremst i 17. mai toget i år, trur nokon at eg får den "æren" å gå med eit flagg som ikkje har noko i det heile tatt å gjøre med norges najonaldag.

Eg kan berre sei det sonn at eg skal nekte å gå med eit utenlandsk flagg uansett kva som skjer.

Nei, nokon trur ikke du får den æren. Det er ingen som har sagt at noen skal tvinges til å gå med utenlandske flagg. Det var spurt om barn(!) med utenlandsk tilknytning skulle få vise det sammen med feiringen av det norske. Tvangen er det vi som står for når vi sier at "Nei, det får dere ikke lov til".

Jeg synes ikke det skal være forbud, men jeg synes at folk burde ha vett nok tilå skjønne at man kan få mer ut av å velge en annen dag enn den norske nasjonaldagen til å demonstrere at man av stolt av en anne tilknytning.

Det er snakk om et barnetog her. Og jeg er uenig: Nettopp ved å vise det på 17. mai viser man at man er stolt av både det norske og sitt etniske opphav, og at det er fullt mulig å være begge deler på en gang. For det er faktisk det det er snakk om. De er både norske og vietnamesiske, eller norske og chilenske, 365 dager i året, enten de får lov å vise det ekker ikke. Det faktum slutter ikke å være sant på 17. mai. Selvsagt kunne de feiret sitt etniske opphav på en annen dag i året, men det ville da bare understreke at de ikke kan være begge deler. På 17. mai har vi(!) anledningen til å vise - ihvertfall symbolsk - at det går an å være norsk uten å være født på Toten eller Averøy, og at man ikke trenger å legge fra seg sitt etniske opphav for å bli fullverdig nordmann.

Det er helt greit å være stolt av det (å være finsk, amerikansk, botsvansk, vietamesiks, indisk, eller hva det nå måtte være), men hva med å bruke den norske nasjonaldagen til å vise at du er stolt av å være norsk og hvis du ikke er det så drit i å feire og velg en annen dag til å feire den tilknytningen du er stolt over.

Det er ingen som sier at de ikke er stolte av å være norske. Da ville de ikke gått i 17. mai-tog i det hele tatt. Det er ikke noe enten eller i denne saken.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Nei, nokon trur ikke du får den æren. Det er ingen som har sagt at noen skal tvinges til å gå med utenlandske flagg. Det var spurt om barn(!) med utenlandsk tilknytning skulle få vise det sammen med feiringen av det norske. Tvangen er det vi som står for når vi sier at "Nei, det får dere ikke lov til".

Nei, dette stemmer ikke helt, lederen av Norsk innvandrerforum var ikke fornøyd med at de kunne bruke sitt lands flagg ilag med det norske.

Fordi saken handler om at de ikke ønsker bruke det norske, kun sitt lands flagg.

Jeg synes ikke det skal være forbud, men jeg synes at folk burde ha vett nok tilå skjønne at man kan få mer ut av å velge en annen dag enn den norske nasjonaldagen til å demonstrere at man av stolt av en anne tilknytning.

Det er snakk om et barnetog her. Og jeg er uenig: Nettopp ved å vise det på 17. mai viser man at man er stolt av både det norske og sitt etniske opphav, og at det er fullt mulig å være begge deler på en gang. For det er faktisk det det er snakk om. De er både norske og vietnamesiske, eller norske og chilenske, 365 dager i året, enten de får lov å vise det ekker ikke. Det faktum slutter ikke å være sant på 17. mai. Selvsagt kunne de feiret sitt etniske opphav på en annen dag i året, men det ville da bare understreke at de ikke kan være begge deler. På 17. mai har vi(!) anledningen til å vise - ihvertfall symbolsk - at det går an å være norsk uten å være født på Toten eller Averøy, og at man ikke trenger å legge fra seg sitt etniske opphav for å bli fullverdig nordmann.

Jepps, men hva viser man når når kun går med ett utenlandsflagg i 17 Mai toget?

At de føler seg norske å? ;)

Det er helt greit å være stolt av det (å være finsk, amerikansk, botsvansk, vietamesiks, indisk, eller hva det nå måtte være), men hva med å bruke den norske nasjonaldagen til å vise at du er stolt av å være norsk og hvis du ikke er det så drit i å feire og velg en annen dag til å feire den tilknytningen du er stolt over.

Det er ingen som sier at de ikke er stolte av å være norske. Da ville de ikke gått i 17. mai-tog i det hele tatt. Det er ikke noe enten eller i denne saken.

Kan ikke si at det virker som de som ønsker kutte ut det norske flagget føler seg særlig stolte over å være norsk akkurat.

For da hadde de vel ikke ønsket kutte ut det norske flagget å kun gå med "sitt" lands flagg...

Denne saken handler egentlig om at enkelte grupper av norske statsborgere ikke ønsker gå med det norske flagget i 17 Mai toget, men bytte det ut med "sitt" lands flagg, å kun sitt lands flagg.

Hvorfor ønsker de ikke gå med det norske flagget?

Lenke til kommentar
Edit: Forøvrig er jeg enig i at avstemningen ikke er helt heldig utformet. Jeg føler at min mening faller litt mellom to stoler, siden jeg hverken synes at det skal være forbudt eller at det er greit.

Nå er jeg ikke så opptatt av avstemningen eller resultatet av den, til det er utvalget for skjevt her på forumet. Men jeg er enig i at den er uheldig. Ved å blande to ulike problemstillinger inn i svaralternativene for samme spørsmål vil noen falle utenfor. Istedet burde det vært to avstemninger her, for eksempel:

1. Bør folk selv få velge, eller ønsker du et forbud?

2. Synes du personlig det er greit om folk bruker andre flagg?

Uttrykk som "plages" av det hører ikke hjemme i avstemningen, fordi det innsnevrer svaralternativene. Det kan være andre mer prinsipielle grunner til å si nei enn at man plages av det. Og det uten at man ønsker et forbud.

Og ikke minst det motsatte: Man kan stusse på poenget med kun å dele opp ja-siden i de som plages av det og ikke. Det fører til at nei-flertallet virker større, fordi de som sier ja men at de "plages av det" tilsynelatende blir litt nei og litt ja og kan tas til inntekt for begge syn.

Men det samme skillet finnes jo på nei-siden. Det er mange som sier at de ikke plages av det, men allikevel ikke ønsker det av ulike grunner. Skal man først gjøre akkurat det til et spørsmål, ville det vært relevant å se hvor mage som plages av ideen og hvor mange som er imot av rent prinsipielle grunner.

Lenke til kommentar
Edit: Forøvrig er jeg enig i at avstemningen ikke er helt heldig utformet. Jeg føler at min mening faller litt mellom to stoler, siden jeg hverken synes at det skal være forbudt eller at det er greit.

Nå er jeg ikke så opptatt av avstemningen eller resultatet av den, til det er utvalget for skjevt her på forumet. Men jeg er enig i at den er uheldig. Ved å blande to ulike problemstillinger inn i svaralternativene for samme spørsmål vil noen falle utenfor. Istedet burde det vært to avstemninger her, for eksempel:

1. Bør folk selv få velge, eller ønsker du et forbud?

2. Synes du personlig det er greit om folk bruker andre flagg?

Men disse alternativene hadde blitt ennå mer feil, da spørsmål 2 er litt av ett "lure" spørsmål.

Isåtilfelle burde det vært ett 3 alternativ her; Synes du det er greit om folk bruker ett annet flagg itillegg til det norske?

Så burde jo ingressen til undersøkelsen si det som det er, ikke pynte på sannheten.

Nemlig at enkelte grupper av norske statsborgere ønsker kutte ut det norske flagget i 17 mai toget.

Det er jo det Norsk innvandrerforum kjemper for, de kjemper ikke for å få lov til å bære sitt lands flagg ilag med det norske, men for å kutte det norske ut.

Lenke til kommentar
Nei, dette stemmer ikke helt, lederen av Norsk innvandrerforum var ikke fornøyd med at de kunne bruke sitt lands flagg ilag med det norske.

Kilde? Hadde det vært tilfelle så er jeg uenig med ham. Men jeg siterer brevet fra Innvandrerforumet til 17. mai komiteen, undertegnet av lederen Athar Ali:

Vi har med glede registrert at den samiske minoritet i Oslo fikk lov til å vise sitt flagg under barnetog i fjor. Vi mener at etniske minoriteter, deres kulturer, religioner og språk er en del av det norske samfunn. Det vil derfor være riktig å gi minoritetsspråklige elever mulighet til å vise sine hjemlandets flagg og drakter i tillegg til det norske under barnetog og feiring av 17. mai.

Og i en kommentar igår:

Det bør gis skriftlig melding til alle skolene at barn kan ta med andre flagg i tillegg til norske.

Kilde: Norsk innvandrerforum

Og på NRK.no og flere nettaviser er han sitert som følger:

- Vi tenker at minoriteters kulturer, språk og drakter er en del av det norske samfunnet. Minoriteter feirer også 17. mai. Derfor tenker vi at de kan vise sin egenart i tillegg til det norske ikke istedenfor det norske, sier Athar Ali.

Er det noe du vet som jeg ikke har fått med meg, så må du gjerne dokumentere det.

Lenke til kommentar
Men disse alternativene hadde blitt ennå mer feil, da spørsmål 2 er litt av ett "lure" spørsmål.

Isåtilfelle burde det vært ett 3 alternativ her; Synes du det er greit om folk bruker ett annet flagg itillegg til det norske?

Nja, jeg ser ikke hvor lureriet er i dette. Enten synes man det er greit, ellers så synes man det ikke. Man kunne jo godt spurt om sambruk også, men det behøver ikke være et eget spørsmål, men ett av svarlaternativene på spørsmål to. Det er ikke galt å ha flere svaralternativer enn ja og nei. Da kunne spørsmålet være:

2. Synes du personlig det er greit om folk bruker andre flagg, alene eller sammen med det norske?

* Nei, jeg synes alle burde bære norske flagg.

* Ja, men bare sammen med det norske.

* Ja, også om de bærer det alene.

Så burde jo ingressen til undersøkelsen si det som det er, ikke pynte på sannheten. Nemlig at enkelte grupper av norske statsborgere ønsker kutte ut det norske flagget i 17 mai toget.

Det er jo det Norsk innvandrerforum kjemper for, de kjemper ikke for å få lov til å bære sitt lands flagg ilag med det norske, men for å kutte det norske ut.

Derom strides vi altså. Men det er da uansett ikke relevant for spørsmålet. Jeg er for ytringsfrihet, selv om jeg vet at noen vil bruke den til ytringer jeg ikke liker. Det finnes sikkert innvandrere som ikke ønsker å "bli norske", og kanskje endog noen som ønsker at Norge skal slutte å være norsk, men jeg tror de kjemper mot en betydelig overmakt om de prøver å snikinnføre det på 17. mai. 80% av innbyggerne i Oslo er nordmenn, og størsteparten av de resterende 20% er innvandrere som synes det er helt greit å være norske. Det er ingen som helst fare for at 17. mai toget ikke lenger skal være norsk.

Lenke til kommentar

Nja, jeg ser ikke hvor lureriet er i dette. Enten synes man det er greit, ellers så synes man det ikke. Man kunne jo godt spurt om sambruk også, men det behøver ikke være et eget spørsmål, men ett av svarlaternativene på spørsmål to. Det er ikke galt å ha flere svaralternativer enn ja og nei. Da kunne spørsmålet være:

2. Synes du personlig det er greit om folk bruker andre flagg, alene eller sammen med det norske?

* Nei, jeg synes alle burde bære norske flagg.

* Ja, men bare sammen med det norske.

* Ja, også om de bærer det alene.

Dette ville vært mer redelige spørsmål ja, enkelt å greit :thumbup:

Så burde jo ingressen til undersøkelsen si det som det er, ikke pynte på sannheten. Nemlig at enkelte grupper av norske statsborgere ønsker kutte ut det norske flagget i 17 mai toget.

Derom strides vi altså. Men det er da uansett ikke relevant for spørsmålet. Jeg er for ytringsfrihet, selv om jeg vet at noen vil bruke den til ytringer jeg ikke liker. Det finnes sikkert innvandrere som ikke ønsker å "bli norske", og kanskje endog noen som ønsker at Norge skal slutte å være norsk, men jeg tror de kjemper mot en betydelig overmakt om de prøver å snikinnføre det på 17. mai. 80% av innbyggerne i Oslo er nordmenn, og størsteparten av de resterende 20% er innvandrere som synes det er helt greit å være norske. Det er ingen som helst fare for at 17. mai toget ikke lenger skal være norsk.

Som du ser av uttalelsene ifra Norsk innvandrerforum, er det ett skritt i riktig retning at Fabian Stang uttaler at de som føler for det kan bære sitt lands flagg ilag med det norske.

Men det er allikavel feil fordi Fabian Stang sier alle bør bære det norske itillegg til sitt lands flagg.

Så er da ingen som helst tvil om hva Norsk innvandrerforum kjemper for, å nå har de jo vunnet det første slaget ;)

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Jeg tolker det akkurat som det står: At han ikke er enig med Fabian Stang i at alle bør gå med det norske flagget. Det er forøvrig hentet fra samme uttalelsen som jeg siterte, og der finner du begrunnelsen, som er utelatt i ditt sitat.

Vi får skylde på VG, Aftenposten med flere har klart å få den med seg:

– Det ordfører Fabian Stang sier nå, er et skritt i riktig retning. Men det er likevel et feil signal fordi han sier at alle bør gå med det norske flagget og det er mest naturlig. Hvordan kan et barn gå med et annet flagg når det oppfattes som unaturlig og lite ønskelig? Han bør være ordfører for alle, og ønske flere flagg velkommen, sier Athar Ali i Norsk Innvandrerforum.

Altså: Han oppfatter det som om Stang sier at helst vil han hatt (bare) norske flagg. Det er en "Om de absolutt må så skal de få lov"-holdning han reagerer på. Nå tror jeg han feiltolker Stang der, men det er en annen sak. Det dreier seg fortsatt ikke om annet enn at han ønsker at det å feire det etniske sammen med det norske skal være en naturlig og grei ting. Løsrevet fra de andre uttalelsene han har kommet med, og med VGs klipping av utsagnet, kan han til nød oppfattes anderledes, men det er ingenting som tilsier at det er slik det er ment.

Edit: Ble et quote inni et quote der.

Lenke til kommentar

Jeg tolker det akkurat som det står: At han ikke er enig med Fabian Stang i at alle bør gå med det norske flagget. Det er forøvrig hentet fra samme uttalelsen som jeg siterte, og der finner du begrunnelsen, som er utelatt i ditt sitat.

Vi får skylde på VG, Aftenposten med flere har klart å få den med seg:

– Det ordfører Fabian Stang sier nå, er et skritt i riktig retning. Men det er likevel et feil signal fordi han sier at alle bør gå med det norske flagget og det er mest naturlig. Hvordan kan et barn gå med et annet flagg når det oppfattes som unaturlig og lite ønskelig? Han bør være ordfører for alle, og ønske flere flagg velkommen, sier Athar Ali i Norsk Innvandrerforum.

Altså: Han oppfatter det som om Stang sier at helst vil han hatt (bare) norske flagg. Det er en "Om de absolutt må så skal de få lov"-holdning han reagerer på. Nå tror jeg han feiltolker Stang der, men det er en annen sak. Det dreier seg fortsatt ikke om annet enn at han ønsker at det å feire det etniske sammen med det norske skal være en naturlig og grei ting. Løsrevet fra de andre uttalelsene han har kommet med, og med VGs klipping av utsagnet, kan han til nød oppfattes anderledes, men det er ingenting som tilsier at det er slik det er ment.

Edit: Ble et quote inni et quote der.

Med all respekt, dette er tullprat.

Han sier klart å tydelig: Dette er ett skritt i riktig retning.

Dette sier han som en kommentar til at Fabian Stang sier at de som ønsker det kan gå med "sitt lands" flagg itillegg til det norske om de ønsker det.

Men det er allikavel feil fordi Fabian Stang samtidig sier at man må gå med det norske å.

Hadde lederen av Norsk innvandrerforum kun vært ute etter å få lov til å gå med "sitt lands" flagg itillegg til det norske, hadde han ikke kommet med en slik uttalelse.

Som han selv sier det; Dette er ett steg i riktig retning.

Hvorfor sier han det om han kun var ute etter å få lov til å bruke sitt lands flagg ilag med det norske?

Det får han jo her tillatelse til.

Men nei, den tillatelsen er bare ett lite steg i riktig retning ;)

Ekke det bittelitt snodig ass? :D

Lenke til kommentar
Så er da ingen som helst tvil om hva Norsk innvandrerforum kjemper for, å nå har de jo vunnet det første slaget ;)

Hva er det for noe fælt de kjemper for da? At en håndfull av de 20% som ikke er etnisk norske vifter med pakistanske flagg uten samtidig å vifte med det norske?

Det synes jeg egentlig er helt greit. Om Norge skulle stå i fare for å slutte å være norsk så er det nok ikke fordi innvandrerne kupper 17. mai-toget.

Men dette er ikke noe mer å diskutere. Du tar et enkelt sitat, løsrevet fra sammenhengen det faktisk ble sagt i, og tolker det i verste mening på tross av at både denne og andre uttalelser fra vedkommende sier noe annet.

Jeg siterer igjen, i sin helhet (minus kontaktinfo), den originale pressemeldingen som jeg linket til lenger oppe.

Fabian Stang gir et feil signal. Det er positiv at ordfører Fabian Stang ikke vil forby flere flagg på 17.mai. Stang gir samtidig et feil signal fordi han sier at alle bør gå med det norske flagget og det er mest naturlig. Hvordan kan et barn gå med et annet flagg når det oppfattes som unaturlig og lite ønskelig? Han bør være ordfører for alle, og ønske flere flagg velkommen. Det bør gis skriftlig melding til alle skolene at barn kan ta med andre flagg i tillegg til norske. Foreldre og elever bør gjøres kjent med det.

Om du klarer å få det til å bli en slags konspirasjon med skumle utsikter for 17. mai og alt vi er stolte av så får det stå for din regning. Det er neppe noe jeg kan si som får deg til å endre mening.

Jeg er uansett ikke tilhenger av å si nei til noe jeg synes er helt greit fordi det kanskje senere kan komme forslag om noen jeg ikke synes er like greit. For meg er det helt uvesentlig hvem som mener hva om dette. Det viktige for meg er at jeg synes det er en god idé, og jeg er glad for at Stang viste fornuft i denne saken.

Lenke til kommentar

Hva er det for noe fælt de kjemper for da? At en håndfull av de 20% som ikke er etnisk norske vifter med pakistanske flagg uten samtidig å vifte med det norske?

Om vi snakker Oslo her er det korrekte en håndfull av de 24 % som ikke er etnisk norske;)

Jepp, de kjemper for å kunne kutte ut det norske flagget i feiringen av den norske nasjon!

Det er avskyelig at 17 Mai skal gjøres om til en arena for politisk religiøs demonstrasjon.

Det synes jeg egentlig er helt greit. Om Norge skulle stå i fare for å slutte å være norsk så er det nok ikke fordi innvandrerne kupper 17. mai-toget.

Nei, ikke alene, men noen steder må man jo starte?

Hva er vel bedre enn vår nasjonaldag?

Hva sier de som ikke ønsker gå med det norske flagget i 17 Mai toget oss??

At de hedrer norge å det vi står for?

Men flagget vårt ønsker de ikke bære?

Why???

Men dette er ikke noe mer å diskutere. Du tar et enkelt sitat, løsrevet fra sammenhengen det faktisk ble sagt i, og tolker det i verste mening på tross av at både denne og andre uttalelser fra vedkommende sier noe annet.

Jeg siterer igjen, i sin helhet (minus kontaktinfo), den originale pressemeldingen som jeg linket til lenger oppe.

Fabian Stang gir et feil signal. Det er positiv at ordfører Fabian Stang ikke vil forby flere flagg på 17.mai. Stang gir samtidig et feil signal fordi han sier at alle bør gå med det norske flagget og det er mest naturlig. Hvordan kan et barn gå med et annet flagg når det oppfattes som unaturlig og lite ønskelig? Han bør være ordfører for alle, og ønske flere flagg velkommen. Det bør gis skriftlig melding til alle skolene at barn kan ta med andre flagg i tillegg til norske. Foreldre og elever bør gjøres kjent med det.

Jada, jada, VG lyver seff.

Men uansett er nevnte herremann ikke fornøyd med at det norske flagget ønskes brukt i fødselsdagsfeiringen til nasjonen Norge.

Selv om vi er kastet inn i det flerkulturelle eksperiment, er vi en nasjon, ikke en føderasjon med masse forskjellige delstater for hver enkelt minoritet vi har her i landet, selv om det ser ut som der er den veien vi går.

Finnmark har vi gitt til samene, er vel ikke lenge til innvandrer grupper kommer med samme krav.

Ikke engang nasjonaldagen vår kan feires under ett felles samlende flagg..

Jepps, slik bygger vi fredfulle velfungerende multikulturelle samfunn. :no:

Om du klarer å få det til å bli en slags konspirasjon med skumle utsikter for 17. mai og alt vi er stolte av så får det stå for din regning. Det er neppe noe jeg kan si som får deg til å endre mening.

Konspirasjon?

Neej, vil ikke si det, mannen er da helt åpen om hva han ønsker, selv om han etterhvert har markedstilpasset sine uttalelser.

Han ønsker frihet til å feire nasjonen Norges bursdag med en fremmed nasjons flagg, alene.

Det norske flagget ønskes ikke brukt.

Kjempeflott ass... Virkelig hedring av Norge, helt i særklasse jah.

Jeg er uansett ikke tilhenger av å si nei til noe jeg synes er helt greit fordi det kanskje senere kan komme forslag om noen jeg ikke synes er like greit. For meg er det helt uvesentlig hvem som mener hva om dette. Det viktige for meg er at jeg synes det er en god idé, og jeg er glad for at Stang viste fornuft i denne saken.

Nettop det er farlig, for hva er konsekvensen her?

Hvorfor ønsker du norske statsborgere med kun andre nasjoners flagg i toget for feiringen av sen norske nasjonens bursdag?

Fordi det skaper felleskapsfølelse?

Uhm, nej, det kan det jo ikke være, for det samlende symbolet som det norske flagget er, ønskes jo kuttes ut.

Det ønskes skapes ett skille til resten av oss nordmenn.

Slikt skal seff legges til rette for. :no:

Lenke til kommentar
[...]det går an å være norsk uten å være født på Toten eller Averøy, og at man ikke trenger å legge fra seg sitt etniske opphav for å bli fullverdig nordmann.

Man kan aldri "bli" en fullverdig nordmann.

Med all respekt å melde, men jeg tror det ville være lurt å holde slike holdninger for seg selv. Jeg sier ikke at det er ment slik, men for mange kan det nok oppfattes som svært ekskluderende, endog rasistisk.

-

For min del er det ikke snakk om hvem som er nordmann eller ikke. Det er snakk om at vi som faktisk anser oss som nordmenn får retten til å feire nasjonaldagen vår, og da uten tilskudd fra andre nasjoner med deres respektive nasjonale symboler.

Norge er blitt et flerkulturelt samfunn, men nasjonaldagen vår, den skal vi få ha i fred.

Det må bli slutt på at vi skal tilpasse oss de fremmedkulturelle, det er strengt tatt de som skal tilpasse seg oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...