Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får lyst til å importere diverse utenlandske flagg og bruke dem denne 17.mai...

 

Noen som vet om en fin nettbutikk som selger tyske flagg? :ohmy:

 

Be om bråk fra stivpyntede FRP-ere... hihi!

 

Bare husk å spør mamma om lov da :)

 

Hvorfor det?

 

Hun kan vel muligens ha noen innvendinger mot en slik opptreden?

Lenke til kommentar
Får lyst til å importere diverse utenlandske flagg og bruke dem denne 17.mai...

 

Noen som vet om en fin nettbutikk som selger tyske flagg? :ohmy:

 

Be om bråk fra stivpyntede FRP-ere... hihi!

 

Bare husk å spør mamma om lov da :)

 

Hvorfor det?

 

Hun kan vel muligens ha noen innvendinger mot en slik opptreden?

 

Neeh, mamma er like kul som meg...

Lenke til kommentar

Har dere seriøst sett så mange utenlandske flagg på 17. mai før? Jeg har sett et islandsk et igjennom hele mitt liv, og det plaget meg ikke stort.

Har folk lyst til å feire 17. mai med sitt eget flagg skal de nå få lov til det. Ingen tar skade av det! Om det dukker opp et pakistansk flagg i folkemengden, så gjør det ingenting.

 

Men uansett, har utlendinger veldig lyst til å feire den norske nasjonaldagen? Jeg har sjeldent sett utlendinger ute i festhumør på 17. mai. Og når jeg bodde i USA hadde jeg ingen interesse av å feire den Amerikanske nasjonaldagen med et norsk flagg.

 

Altså, dere kommer til å se ufattelig lite av utenlandske flagg uansett. At det er tillatt gjør ingenting! Norge er et fritt land, der folk har lov til å si og gjøre det de vil. Skal vi forby andre lands flagg på vår nasjonaldag kan det jo sammenlignes med å forby tegninger av Mohammed!

 

Ja til frihet!

Lenke til kommentar

Det er klart at det ikke gjør noe om noen veiver med et utenlandsk flagg 17. mai, men det blir jo helt bak mål. Man roper da ikke "god jul" på st.Hans-aften, og om man gjør det så blir man bare sett rart på. Ikke lagt i jern eller steina.

 

Edit: Er enig i at spørreundersøkelsen er noe feil formulert.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Det er klart at det ikke gjør noe om noen veiver med et utenlandsk flagg 17. mai, men det blir jo helt bak mål. Man roper da ikke "god jul" på st.Hans-aften, og om man gjør det så blir man bare sett rart på.

 

Ja, i motsetning til at folk roper opp om at det er "repektløst" og "manglende integrering" og "et hån mot kristendommen" (kontra norge).

 

AtW

 

Men, ser jeg et utenlandsk flagg i toget så skal jeg sprenge den tilhørende nasjons ambassade. (Nei, jeg skal ikke det.)

 

Du møter idiotiske handlinger med idiotiske handlinger? Denne lett bisarre argumentasjonen har jo blitt brukt tidligere i tråden også "de vil ikke ha ytringsfrihet, så hvorfor skal vi ha det"....

 

AtW

Lenke til kommentar
Men, ser jeg et utenlandsk flagg i toget så skal jeg sprenge den tilhørende nasjons ambassade. (Nei, jeg skal ikke det.)
Du trenger ikke å være religiøs for å gå til drastiske skritt for å bli hørt. Jeg synes ikke vi skal oppfordre til oppvigleri og staten bør i alle fall ikke gjøre det.

Så du mener ikke ambassadesprengning er oppvigleri? Hvordan oppfordrer staten - eller andre - til oppvigleri i denne saken?

 

Så klart, når staten som er satt til å ivareta mine interesser ikke klarer oppgaven så må jeg gjøre det selv.

Det er da ikke statens oppgave å ivareta dine særinteresser? Det er statens oppgave å ivareta samfunnets interesser, slik de er vedtatt av et representativt flertall gjennom demokratiske organer, men det er noe helt annet. Det er en helt umulig tanke at staten skal ivareta individets interesser, utover de fundamentale almenne interessene. Det skyldes at individene ikke har felles interesser ut over dette. Hvis dine interesser og mine interesser ikke samstemmer, hvorfor skal staten ivareta dine noe mer enn mine, unntatt dersom mine går utover dine almenne rettigheter og krav på personlig sikkerhet?

 

Å ta saken i egne hender er selvtekt, å oppfordre til det er oppvigleri. I denne saken er det faktisk slik at de som kom med forslaget ba om tillatelse. Det er ikke oppvigleri, det er det derimot å oppfordre til å trenere eller sabotere en slik tillatelse når den først er gitt av de som har myndighet til det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De ba om tillatelse og fikk avslag! Det er altså ikke bare jeg som er i mot dette. Red.: Det er altså ikke mine særinteresser som skal ivaretas i denne saken.

 

Det er oppvigleri å vase rundt på norges nasjonaldag med fremmede nasjoners flagg. Så enkelt er det. Å oppfordre til slike handlinger er oppvigleri.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
De ba om tillatelse og fikk avslag! Det er altså ikke bare jeg som er i mot dette. Red.: Det er altså ikke mine særinteresser som skal ivaretas i denne saken.

 

Det er oppvigleri å vase rundt på norges nasjonaldag med fremmede nasjoners flagg. Så enkelt er det. Å oppfordre til slike handlinger er oppvigleri.

 

Det er bra vi har ambassadesprengende folk til å stagge dette oppvigleriet og ignoreringen av avslag da...

 

AtW

Lenke til kommentar
De ba om tillatelse og fikk avslag!

I først omgang ja. Men av en komité, ikke av myndighetene. Og det var et avslag forslagsstillerne som organisasjon ville respektert. Hvor kommer oppvigleriet inn i bildet da? Mener du at det ikke skal være lov å være kritisk til vedtak i et demokratisk samfunn?

 

Det er altså ikke bare jeg som er i mot dette. Red.: Det er altså ikke mine særinteresser som skal ivaretas i denne saken.

Det kan være en særinteresse selv om den deles av flere. Spørsmålet er i hvilke sammehenger mindretallets interesser trenger statens beskyttelse. Er dette en sak der så er tilfelle? Nå kan det selvsagt hende at du mener at du tilhører flertallet (og kanskje gjør det også), men hvorfor skulle dine interesser i så fall trenge statens beskyttelse?

 

Det er oppvigleri å vase rundt på norges nasjonaldag med fremmede nasjoners flagg. Så enkelt er det. Å oppfordre til slike handlinger er oppvigleri.

Det må du gjerne synes utfra din personlige moralske synsvinkel, men det er det altså ikke hverkens juridisk eller prinsipielt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at folk veiver med flagg i seg selv, men det jeg jeg frykter at noen vil overbruke det. Det vil være utrolig tåplig om 40% av flaggene på 17-mai er utlandske.

 

Dermed vil jeg ikke bry meg om noen f.eks. har et svensk flagg. Det husker jeg skjedde for noen år siden og ingen brydde seg, men hvis pakistanere bruker det pakistanske flagget fordi ikke føler seg norske vil det være verre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Vi feirer jo ikke Norge i seg selv som et land. Vi feirer grunnlovsdagen, der det ble laget en grunnlov som faktisk gir folk rett til å bære hvilket som helst flagg de bare ønsker på 17. mai.

17. mai er vår grunnlovsdag OG nasjoinaldag. Altså feirer vi både grunnloven OG nasjonen.

 

Edit: Forøvrig er jeg enig i at avstemningen ikke er helt heldig utformet. Jeg føler at min mening faller litt mellom to stoler, siden jeg hverken synes at det skal være forbudt eller at det er greit.

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Det er kanskje vinen som gjør det, men jeg føler at jeg blir glad når jeg ser resultatet på avstemningen så langt. Det blir mye mer artig å feire 17. mai når vi faktisk har noe å feire.

 

Enig, at over 43 % syns mennesker kan velge selv eller ikke har bestemt seg var flere enn forventet, enda så skjevt utvalget av de spurte er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...