Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

For å gjøre det enkelt: Det oppfordres fra alle hold til å respektere det norske flagg og dets verdier under 17.mai.

Er man kverulant og respektløs må man gjerne få lov til å være det, men å prøve å argumentere for at det er en en god ting blir bare trist. Dog støtter jeg opp om det enkelte individs rett til å være både respektløs, kunnskapsløs og drittsekk generelt uten å måtte stå rettslig til rette for det.

 

Fra alle hold? Er det du som er alle? Du oppfordres nok en gang til å lese innlegg #771.

For å gjøre det enkelt: Du har en helt annen forståelse av "det norske flagg og dets verdier" enn flere andre inkl meg. Å argumentere for at flere flagg er en god ting er til stor glede. Ellers støtter jeg det med respektløs, kunnskapløs drittsekk.

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det sedsberg sier kloke ord. Skjønner ikke hva vi skal med all slags andre flagg når vi skal feire landet NORGE. Blir ikke sur om jeg ser et lite kinesisk flagg akkurat, men å drive å veie rundt med flagg fra alle slags nasjonaliteter, blir for meg feil.

Lenke til kommentar
Fix link?

Edit: Ok, fik tak i linken din. Uansett må jeg si det var patetiske argumenter. Skal vi være ulydige bare for ulydighetens skyld? Dette hander uansett ikke om å være ulydig, men derimot å bare om å vise respekt. Derfor vil jeg heller ikke at noen skal måtte stå rettslig til rett for slik oppførsel.

Vær klar over dette, barn: Henrik Wergeland ville ha vært den første som bar pakistansk flagg opp Karl Johan. Og han ville gjort det i kjærlighet til Norge.

Tragisk tragisk. Henrik Hadde vridd seg i graven hadde han lest dritt som dette! Om man ikke vil respektere flagget, så kan man i det minste prøve å respektere grunnlovsmennene..

Lenke til kommentar
Jøss har VGD brukerne invadert forumet?

 

PS : Anbefaler deg å lese denne linken : http://www.dagsavisen.no/innenriks/article345159.ece

Reagerer du virkelig sterkt på innlegget mitt? Er det så lysende opplagt at de som er mot ikke-norske flagg på 17. mai er trangsynte, fremmedfiendtlige og gammeldagse Frp-ere? Saken du lenker til så jeg på TV2 Nyhetskanalen for et par timer siden, men ellers forstår jeg ikke hvorfor du mener jeg skal lese den. Tror du jeg er Frp-mann?

Lenke til kommentar
Detaljstyre?? 17. Mai er Norges nasjonaldag. Det er en dag hvor alle Nordmenn, uansett opprinnelse feirer Grunnloven vaar. Det er tydeligvis krefter i Oslo som proever aa gjoere dagen om til en slags multikulturell fridag. Det er maktarroganse og feie unna komiteens avgjoerelse.

Nordmenn har kun opprinnelse et sted.

For å gjøre det enkelt: Det oppfordres fra alle hold til å respektere det norske flagg og dets verdier under 17.mai.

Er man kverulant og respektløs må man gjerne få lov til å være det, men å prøve å argumentere for at det er en en god ting blir bare trist. Dog støtter jeg opp om det enkelte individs rett til å være både respektløs, kunnskapsløs og drittsekk generelt uten å måtte stå rettslig til rette for det.

Synes med dette at debatten er over.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Fix link?
Vær klar over dette, barn: Henrik Wergeland ville ha vært den første som bar pakistansk flagg opp Karl Johan. Og han ville gjort det i kjærlighet til Norge.

Tragisk tragisk. Henrik Hadde vridd seg i graven hadde han lest dritt som dette! Om man ikke vil respektere flagget, så kan man i det minste prøve å respektere grunnlnovsmennene..

Jeg tror deg om du hevder du prøver, men dessverre så var nok ikke kjære Henrik en grunnlovsmann. Du er klar over at han var 5 år da Grunnloven ble vedtatt, eller? Din manglende elementære kunnskap om slike ting gjør at jeg ikke kan ta dine vurderinger av hva Henrik Wergeland måtte mene om toleranse alvorlig. Suffice to say, hans verker gjør det meget klart hvor han står, og interkulturell toleranse står sentralt i mye av hans diktning (se f.eks. "De Tre" fra "Jøden").

 

PS: Hans far var en av eidsvoldsmennene, og du burde respektere ham såpass at du ikke blander ham med hans sønn.

Lenke til kommentar
Jøss har VGD brukerne invadert forumet?

 

PS : Anbefaler deg å lese denne linken : http://www.dagsavisen.no/innenriks/article345159.ece

Reagerer du virkelig sterkt på innlegget mitt? Er det så lysende opplagt at de som er mot ikke-norske flagg på 17. mai er trangsynte, fremmedfiendtlige og gammeldagse Frp-ere? Saken du lenker til så jeg på TV2 Nyhetskanalen for et par timer siden, men ellers forstår jeg ikke hvorfor du mener jeg skal lese den. Tror du jeg er Frp-mann?

 

Hva er det egentlig du prøver å si? Hva i alle dager har lenken med FrP å gjøre? Hvem her inne har nevnt noe liknende av at alle som er imot at det skal bæres andre flagg er trangsynte FrPere?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ATWindsor da ...!?

Du burde vite bedre! Så klart er alle som er for er noen forvorpne snillistiske raddiser. Mens de som er mot er trangsynte rasistiske lett brunede FRP'ere.

 

Det skaper sånn fin debattstemning.

 

:hrm:

Lenke til kommentar
I Norge vifter man med norske flagg, i Amerika med amerikanske flagg og i Iran med Iranske flagg, enkelt og greit ;)

 

17 mai er jo Norges nasjonaldag. Jeg mener derfor at man skal vifte med det Norske flagget. Hva har et Amerikans flag å gjøre med Norges nasjonal dag? Ingenting!

 

Det er min mening.

 

Din mening bærer preg på en misforstått oppfatning av hva det vil si å bære et flagg.

 

Jeg har allerede tilbakevist denne påstanden med kilder som Webster's Dictionary, kan du vennligst frembringe kilder som viser at det er vi som tar feil og at DU har den korrekte oppfatningen?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du prøver å si? Hva i alle dager har lenken med FrP å gjøre? Hvem her inne har nevnt noe liknende av at alle som er imot at det skal bæres andre flagg er trangsynte FrPere?

Myagos gir uttrykk for at det jeg skriver tyder på at jeg må være VGD-bruker, og sannsynligvis Frp-mann. Hva lenken hadde med mitt innlegg å gjøre er fortsatt uklart for meg, men så vidt jeg kan skjønne må det ha vært noe i retning av: "Du kan ta det helt med ro, barnetoget vil uansett ikke bli fullt av pakistanske og somaliske flagg."

 

Angående ditt siste spørsmål: Jeg synes flere ganger å ha kommet over kommentarer fra dem som er for ikke-norske flagg hvor det antydes at dette handler om inkludering og vidsyn, at 17. mai først og fremst skal være en festdag for alle som vil være med og ikke nødvendigvis må dreie seg om Norge. Velmenende pjatt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du prøver å si? Hva i alle dager har lenken med FrP å gjøre? Hvem her inne har nevnt noe liknende av at alle som er imot at det skal bæres andre flagg er trangsynte FrPere?

Myagos gir uttrykk for at det jeg skriver tyder på at jeg må være VGD-bruker, og sannsynligvis Frp-mann. Hva lenken hadde med mitt innlegg å gjøre er fortsatt uklart for meg, men så vidt jeg kan skjønne må det ha vært noe i retning av: "Du kan ta det helt med ro, barnetoget vil uansett ikke bli fullt av pakistanske og somaliske flagg."

 

Angående ditt siste spørsmål: Jeg synes flere ganger å ha kommet over kommentarer fra dem som er for ikke-norske flagg hvor det antydes at dette handler om inkludering og vidsyn, at 17. mai først og fremst skal være en festdag for alle som vil være med og ikke nødvendigvis må dreie seg om Norge. Velmenende pjatt, spør du meg.

 

Det ar da en særdelse underlig tolkning, du begynte først å dra inn FrP av en eller annen bisarr grunn, så Myagos spurte om du kom fra VGD, formodentlig pga av at du mer eller mindre uten grnn drar inn FrP. Hvordan du får det til at Myagos har dratt inn FrP er en gåte for meg.

 

Velmenene pjatt eller ikke, det er du som drar inn FrP i dette. Når folk bare sier at man bør ha mer vidsyn, så betyr ikke det at man mener meningsmotstandere er FrP-sympatisører. Det virker litt underlig å akke og bære seg over "FrP-hets" når det stort sett bare er deg som drar inn FrP

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke tolkningen er underlig. Jeg minner om hva Myagos skrev:

 

Jøss har VGD brukerne invadert forumet?

Her uttrykkes åpenbart en fiendtlig holdning til VGD-brukere, og med tanke på omstendighetene er det naturlig å anta at det trolig har noe å gjøre med Frp-utbredelsen på VGD.

 

At jeg var den første som trakk inn Frp er godt mulig, men jeg prøvde bare å få frem et poeng. Uavhengig av om noen har nevnt Frp tidligere, så er beskyldningene mot dem som taler mot ikke-norske flagg av en art som svært ofte brukes mot Frp. Du forstår retorikken, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke tolkningen er underlig. Jeg minner om hva Myagos skrev:

 

Jøss har VGD brukerne invadert forumet?

Her uttrykkes åpenbart en fiendtlig holdning til VGD-brukere, og med tanke på omstendighetene er det naturlig å anta at det trolig har noe å gjøre med Frp-utbredelsen på VGD.

 

At jeg var den første som trakk inn Frp er godt mulig, men jeg prøvde bare å få frem et poeng. Uavhengig av om noen har nevnt Frp tidligere, så er beskyldningene mot dem som taler mot ikke-norske flagg av en art som svært ofte brukes mot Frp. Du forstår retorikken, gjør du ikke?

 

Myagos skrev dette som et svar til at du begynte å dra FrP inn i diskusjonen ut av det blå. Da er det vel grunn til å anta at det var det han mente skjedde ofte på VGD. (dvs en evne til å vinkle enhver uttalelse som FrP-kritikk).

 

Det jeg forstår er at du prøver å lage et bilde av kritikk mot en grppe velgere basert på kritikk av et standpunkt. Det får stå for din egen regning. Om du ønsker å gjøre det til en parti-sak hver eneste gang noen diskuterer noe, får du sikkert til det. Begge sider har vel forøvrig sin del av beskyldninger, det mangler vel for å si det mildt ikke på uttaleser om "snillisme" og å beskylde forlk for å være "mot integrering". Paadoksalt nok av flere av de som klager på de så og si ikke-eksiterende "FrP-angrepene".

 

AtW

Lenke til kommentar
Myagos skrev dette som et svar til at du begynte å dra FrP inn i diskusjonen ut av det blå. Da er det vel grunn til å anta at det var det han mente skjedde ofte på VGD. (dvs en evne til å vinkle enhver uttalelse som FrP-kritikk).

Som i at VGD-brukere drar inn Frp i alt mulig ut av det blå? I så fall innrømmer jeg misforståelsen og beklager, men dette får Myagos selv kommentere. Likevel minner jeg om at jeg aldri trakk noen konklusjoner, men svarte ved å stille spørsmål.

 

Det jeg forstår er at du prøver å lage et bilde av kritikk mot en grppe velgere basert på kritikk av et standpunkt. Det får stå for din egen regning. Om du ønsker å gjøre det til en parti-sak hver eneste gang noen diskuterer noe, får du sikkert til det. Begge sider har vel forøvrig sin del av beskyldninger, det mangler vel for å si det mildt ikke på uttaleser om "snillisme" og å beskylde forlk for å være "mot integrering". Paadoksalt nok av flere av de som klager på de så og si ikke-eksiterende "FrP-angrepene".

Da forstår du ikke det, for det er ikke det jeg prøver på i det hele tatt. Jeg har selv svært lite til overs for Frp. Dette var ment som et retorisk grep for å fremheve at jeg synes det blir fullstendig misforstått å vise til aksept for andre kulturer og den slags for å underbygge sitt syn. Bakgrunnen for dette grepet bør ikke være så vanskelig å skjønne, men dersom det er såpass følsomt så får dere bare glemme at jeg noen gang nevnte Frp, og heller se på hva jeg ellers har å si.

Lenke til kommentar

Utifra debattforum skulle man tro at norsk innvandrerforum hadde foreslått at norske flagg ikke skulle brukes i 17. mai toget. Jeg hadde skjønt alt oppstyret dersom det var snakk om at en gjeng godt voksne uniformerte innvandrere skulle marsjere en plass med sitt lands flagg på nasjonaldagen, men her er det stortsett snakk om barnetoget i Oslo hvor det uansett vil være et meget stort flertall av norske flagg.

 

Jeg tar meg og den frihet å sitere litt fra grunnlovens to første paragrafer.

 

Kongeriget Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige.
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

 

Fokuset er uten tvil på frihet i de første paragrafene av loven vi feirer. Hvorfor vi da skal nekte noen barn som bruker flagg fra sitt hjemland, ikke for å demonstrere eller spre et politisk budskap, men fordi de fortrekker det flagget. Kanskje kan det være fordi de føler mer tilhørighet til sitt hjemland, noe de skal få lov til for i Norges bursdagsselskap er alle invitert, vi er tross alt et fritt og selvstendig rike.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...