Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Toleranse har alt med dette å gjøre når folk uttaler at de vil knekke folks flagg. Hvorfor noen velger å gå med sine flagg får nå være opp til dem. Er ikke noe poeng i å moralisere over det.

 

Vi feiere vår uavhengighet. En god test dette her for å se om vi i det hele tatt fortjener den. Om vi som land ikke takler om noen finner frem flagget til sitt eget hjemland, eller hvor familien opprinnelig er fra, så syntes jeg ikke vi har noe å feire.

 

Man kan gjerne mene at man ikke skal bruke andre flagg. Men det øyeblikket man ønsker å benytte tvang til å nekte andre så er man på bærtur. Som etnisk nordmann ville jeg blitt ganske flau om slikt tull fant sted.

 

Jeg har enda ikke opplevd en eneste 17. mai uten å ha sett svenske flagg. Heldigvis ingen som har knekt dem. Ingen som har brydd seg egentlig. For det finnes viktigere ting å irritere seg over her i livet.

 

Det er vel ingen som seriøst mener at utenlandske flagg skal knekkes. Men å mene at alle verdens flagg har en like naturlig plass i 17. mai-toget, er misforstått.

 

Vi har jo ytringsfrihet og alt det der. Men det er ikke poenget. Det er ingen som sier at man skal straffes for å vifte med utenlandske flagg. Poenget er at 17. mai-toget er et arrangement, og at man derfor må holde seg innenfor de grenser arrangørene fastsetter om man vil delta.

 

Ønsker man å vifte med utenlandske flagg, står man fritt til å gjøre så - men altså ikke i dette arrangementet. For øvrig er slikt etter min mening et symptom på slett integrering, men det er vel en helt annen sak.

 

Så saken koker egentlig ned til hva slags retningslinjer arrangørene bør fastsette. Og etter min mening er det rimelig selvsagt at utenlandske flagg ikke har det minste å gjøre på 17. mai.

Lenke til kommentar

I have a dream ...

 

om at Norge en dag skal bli et fritt land der folk kan gå kledd som de vil på 17. mai, og der de kan feire 17. mai med mat & drikke etter eget ønske, der de kan velge om de vil gå i 17. mai-toget eller ikke, og der de kan pynte og dekorere hus og hage som de vil. Ikke bli diktert og kommandert av "rettroende 17. mai-fundamentalister" som i dag.

 

Den som gjorde mest for å etablere feiringen av 17. mai som en nasjonal tradisjon - Henrik Wergeland - kjempet også mot diskriminering av innvandrere på etnisk og religiøs bakgrunn. Nå for tiden virker det som om 17. mai er i ferd med å bli en slags helligdag for ultranasjonalister.

 

For å unngå den verste kvalmen regner jeg med å tilbringe dagen i utlandet, men selv ikke der kan man føle seg for trygg. Nedspydde norske flagg - og nordmennene som har spydd dem ned - finner man over alt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
I have a dream ...

 

om at Norge en dag skal bli et fritt land der folk kan gå kledd som de vil på 17. mai, og der de kan feire 17. mai med mat & drikke etter eget ønske, der de kan velge om de vil gå i 17. mai-toget eller ikke, og der de kan pynte og dekorere hus og hage som de vil. Ikke bli diktert og kommandert av "rettroende 17. mai-fundamentalister" som i dag.

 

Den som gjorde mest for å etablere feiringen av 17. mai som en nasjonal tradisjon - Henrik Wergeland - kjempet også mot diskriminering av innvandrere på etnisk og religiøs bakgrunn. Nå for tiden virker det som om 17. mai er i ferd med å bli en slags helligdag for ultranasjonalister.

 

For å unngå den verste kvalmen regner jeg med å tilbringe dagen i utlandet, men selv ikke der kan man føle seg for trygg. Nedspydde norske flagg - og nordmennene som har spydd dem ned - finner man over alt.

 

I have a drem

 

om at Noreg sin nasjonaldag skal vere ein feiring av Noreg, ikkje av pakkistan eller andre land.

Der man skal feire nasjonaldagen med stolthet, istede for at rasismepolitiet skal ødelegge.

Lenke til kommentar
I have a drem

 

om at Noreg sin nasjonaldag skal vere ein feiring av Noreg, ikkje av pakkistan eller andre land.

Der man skal feire nasjonaldagen med stolthet, istede for at rasismepolitiet skal ødelegge.

Det er ikke "Noreg" som feires på 17. mai - det kalles ikke "grunnlovsdagen" for ingenting. Signeringen av grunnloven den 17. mai 1814 etablerte Norge som rettsstat, og det blir derfor litt tullete å protestere vilt og uhemmet mot noe som ikke er ulovlig.

 

Tenker du på å rive ned alt du ikke liker synet av, eller er det begrenset til ikke-norske flagg i et 17. mai-tog?

Lenke til kommentar
I have a drem

 

om at Noreg sin nasjonaldag skal vere ein feiring av Noreg, ikkje av pakkistan eller andre land.

Der man skal feire nasjonaldagen med stolthet, istede for at rasismepolitiet skal ødelegge.

 

Fordi feiringen blir ødelagt ved synet av et svensk, pakistansk eller amerikansk flagg?

 

Dette er krisemaksimering. "Et utenlandks flagg er observert. Avlys 17. mai! Jeg gjentar, avlys 17. mai!". Man må da se absurditeten i det hele? :)

Lenke til kommentar
I have a drem

 

om at Noreg sin nasjonaldag skal vere ein feiring av Noreg, ikkje av pakkistan eller andre land.

Der man skal feire nasjonaldagen med stolthet, istede for at rasismepolitiet skal ødelegge.

 

Fordi feiringen blir ødelagt ved synet av et svensk, pakistansk eller amerikansk flagg?

 

Dette er krisemaksimering. "Et utenlandks flagg er observert. Avlys 17. mai! Jeg gjentar, avlys 17. mai!". Man må da se absurditeten i det hele? :)

 

Jeg ser det absurde i at det faktisk er fremmet et forslag om å veive utenlandske flag på Norges nasjonaldag. Ja det var grunnloven som ble signert, men det var NORGES grunnlov som ble signert - ikke Svergie, Danmark, Pakistans, Polens, Somalias eller noe som helst annet land. Dersom du ønsker å feire at grunnloven ble signert i Norge, er det logisk å vifte med flagget til et annet land da? For å bruke en analogi blir det som at et Brann fan skulle dra på hjemmekamp for Brann og vifte med en Rosenborg-trøye fordi han ble født i Trondheim for x-antall år siden. Det sender jo ikke noen beskjed om hvem han heier på, og dersom du ikke feirer Norge på 17. mai - hva feierer du da?

 

I bunn og grunn er jeg ganske avkoblet i slike spørsmålet, men det faktumet at det er fremmet et forslag om dette forteller meg at det er noen der ute som faktisk bryr seg om hvilke farger det er på flagget de veiver - og DET får meg til å bry meg.

Lenke til kommentar
Det er ikke "Noreg" som feires på 17. mai - det kalles ikke "grunnlovsdagen" for ingenting. Signeringen av grunnloven den 17. mai 1814 etablerte Norge som rettsstat, og det blir derfor litt tullete å protestere vilt og uhemmet mot noe som ikke er ulovlig.

 

Tenker du på å rive ned alt du ikke liker synet av, eller er det begrenset til ikke-norske flagg i et 17. mai-tog?

 

Det er selvsagt Norge som feires 17. mai. Det vet alle. At det "egentlig" er grunnloven som feires, er en misforståelse, og vitner om at man ikke forstår sammenhengen mellom denne loven og Norge. Grunnen til at det var grunnlovssigneringens dag som ble valgt, var at det var grunnloven som gjenetablerte Norge som selvstendig rike. Den var på sett og vis kronen på verket. Det er altså ikke grunnloven i seg selv som feires, men det denne loven er uttrykk for: Norges selvstendighet som nasjon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
I have a drem

 

om at Noreg sin nasjonaldag skal vere ein feiring av Noreg, ikkje av pakkistan eller andre land.

Der man skal feire nasjonaldagen med stolthet, istede for at rasismepolitiet skal ødelegge.

Det er ikke "Noreg" som feires på 17. mai - det kalles ikke "grunnlovsdagen" for ingenting. Signeringen av grunnloven den 17. mai 1814 etablerte Norge som rettsstat, og det blir derfor litt tullete å protestere vilt og uhemmet mot noe som ikke er ulovlig.

 

Tenker du på å rive ned alt du ikke liker synet av, eller er det begrenset til ikke-norske flagg i et 17. mai-tog?

 

Jo, det er norge som feirast, ellers så hadde det ikkje blitt kalla nasjonaldag.

det er begrensa til det ja.

Lenke til kommentar

Dette blir spikeren i kista for min del. Nå flytter jeg snart fra dette feige landet uten prinsipper. Dette føyer seg bare inn i rekken av idiotisk integreringspolitikk. Og forslaget kommer fra en person med annen etnisk bakgrunn? Hva faen tror han at han er? Judas, Quiskling - Slike frekke folk kommer jeg hvert fall aldri til å akseptere som nordmenn.

Skal jeg komme i hans bursdag og kreve at min egen bursdag også blir feiret, selv om den er i august?

 

Slipp heller inn folkegrupper med ambisjoner. Mennesker som er villige til å tilpasse seg, og er takknemlige for mulighetene vi gir dem. De får ingen respekt fra meg før de viser meg den respekten jeg fortjener. Jeg som er villig til å inkludere dem. Bevisbyrden ligger tross alt på dem.

 

Et slag under beltespennen hos alle som kaller seg nordmenn, også nordmenn med annen opprinelig etnisk bakgrunn. Love it or leave it …

Lenke til kommentar

Dette er ikke et spørsmål om toleranse, dette er et spørsmål om at norske skal få lov til å feire sin egen grunnlov uten å se endre flagg.. vi bor i norge og vi er norske derfor skal vi ha norske flagg... det er på grunn av de som kaller seg selv toreante som egentlig er alt for tolerante og naive at norge ikke vil bli norge om 100 år, men en eller annen smørje av mennesker fra hele verden...

 

Jeg er selv en tolerant person og har abselutt ingen ting imot mennesker fra andre steder, men jeg må si at når jeg leser noen innlegg her så koker det virkelig inne i meg...

 

edit: enig med deg Jorchi

Endret av Crex
Lenke til kommentar
Ja, det er direkte forkastelig at man muligens må ha lover for å regulere dette, rett og slett respektløst.

Hvis det er respekt du ønsker, så er vel forbud det siste du burde foreslå.

 

Nå, hva har så du å foreslå?

 

Dialog?

Med dertil avskaffelse av norges nasjonaldag i bytte med en "internasjonal" dag el no sånt?

 

Jeg ønsker respekt for nasjonalstaten norge ja, og den får vi ikke med å opptre feigt og ettergivende ovenfor absurde intolerante krav ifra rasister.

 

På tide vi setter foten ned å forteller hvor skapet skal stå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
På tide vi setter foten ned å forteller hvor skapet skal stå.

Hvem er "vi"? Jeg er ikke en del av dette "vi" i hvert fall.

 

eg og dei andre som meinar det samme som han.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Nå, hva har så du å foreslå?

 

Dialog?

Med dertil avskaffelse av norges nasjonaldag i bytte med en "internasjonal" dag el no sånt?

 

Jeg ønsker respekt for nasjonalstaten norge ja, og den får vi ikke med å opptre feigt og ettergivende ovenfor absurde intolerante krav ifra rasister.

 

På tide vi setter foten ned å forteller hvor skapet skal stå.

Når så du sist en lov som fremmet respekt? Det er vel uansett ikke det du egentlig ønsker... Tilbedelse eller underkastelse er vel nærmere sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...