Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Jeg hopper ikke over noe, jeg har nå påpekt alt mulig minst ti ganger i denne tråden nå. Men det er vel mange sider som ikke alle har tid eller ork til å lese.

Går man med flagg så symboliserer den hvem man er. Det symboliserer ikke noe manglende respekt for Norge. Man feirer landet som seg selv. Enkelte mener at kun de som føler tilhørighet til Norge skal få vise hvem de er på 17. mai (med mindre man da totalt har misforstått hva det vil si å bære flagg). "Å nei huff, jeg orker ikke se at noen viser at de ikke er norske på 17. mai" er hva man sier med den retorikken. Skammelig, ytterst skammelig.

Folk må jo være helt i himmelen over at Bhatti går med lusekofte. Mannen må jo være selve inkarnasjonen på å være integrert, ifølge den retorikken....

Enkelte her ville vel prestert å gå med amerikansk flagg på 4. juli om man var i USA, selv om man har null tilhørighet til USA. Det er et hån det, da "seiler man under falsk flagg". Om noen krever at mennesker som ikke føler tilhørighet til Norge skal gå med norsk flagg så er det et hån mot både ærlighet og det flaggets edle tradisjoner. Og om man krever at kun de som føler tilhørighet til Norge skal få lov til å vise dette ved flaggbruk, så er det diskriminerende.

Det er sunn fornuft at folk selv skal få lov å velge flagg og at man skal gå med det eller de flagg man føler symboliserer best hvem man er. En rett alle bør ha, alltid.

De som ikke takler det får gå litt i seg selv og spørre seg selv hva det er som er så forferdelig med å se noen andre enn de som føler tilhørighet til Norge delta i å feire vår grunnlov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, jada, vi er forferdelige mennesker..

Men til saken, du ser ingen problemer med at norske statsborgere ikke føler tilhørighet til norge?

Ikke engang solidaritet ønsker de vise oss ved å bære det norske flagget i toget for feiringen av nasjonen norge?

Neida de skal bære sitt eget lands flagg, å kun det..

Det er jo overlegent det norske... uhei, vent litt, minner ikke dette litt om rasisme?

Thats ok? ;)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Men til saken, du ser ingen problemer med at norske statsborgere ikke føler tilhørighet til norge?

Nå er ikke det strengt talt saken. Men slik Norge er i dag syntes jeg det er trist om statsborgere ikke føler tilhørighet til Norge. Det er et godt land og jeg håper både statsborgere og andre kan føle tilhørighet til det.

Når det er sagt, om man skal nekte folk å selv velge hvilket flagg man skal gå med så er ikke landet lenger like flott og jeg vil da forstå det godt om enkelte ikke lenger ønsker å vise sin tilhørighet til landet. Men jeg håper aldri det finner sted :)

Ikke engang solidaritet ønsker de vise oss ved å bære det norske flagget i toget for feiringen av nasjonen norge?

Solidariteten viser de ved å faktisk delta i feringen. Som påpekt tidligere. Du kan ikke hevde de ikke viser solidaritet når man faktisk pynter seg opp og bruker hele dagen til å feire vår grunnlov. Enten man er eskimo, pakistaner eller nordmann. ;)

Det er jo overlegent det norske... uhei, vent litt, minner ikke dette litt om rasisme?

En håpløs konkludering.

Lenke til kommentar

Kjære Dotten.

Saks fra wikipedia.

"One of the most popular uses of a flag is to symbolize a nation or country. Some national flags have been particularly inspirational to other nations, countries, or subnational entities in the design of their own flags. "

Saks fra dictionary.com

"a piece of cloth, varying in size, shape, color, and design, usually attached at one edge to a staff or cord, and used as the symbol of a nation, state, or organization, as a means of signaling, etc.; ensign; standard; banner; pennant."

Jeg har noen enkle spørsmål til deg jeg.

Hva har nasjonen Pakistan med norges bursdag å gjøre?

Kan du i samme slengen slutte å håne dine meddebattanter?

Forstår du ikke at når noen veiver med det Pakistanske flagget på norges bursdag så oppfattes det som at flaggbæreren roper: "Heia Pakistan!" og ikke "Hurra for Norge!". At du ikke forstår at det er respektløst fatter jeg rett og slett ikke. Det er såre enkelt, ett "nasjonalflagg" symboliserer nasjonen ikke identitet eller tilhørighet. Kanskje vi i samme slengen skulle synge den pakistanske nasjonalsangen fremfor den norske?

Lenke til kommentar

Nå er ikke det strengt talt saken. Men slik Norge er i dag syntes jeg det er trist om statsborgere ikke føler tilhørighet til Norge. Det er et godt land og jeg håper både statsborgere og andre kan føle tilhørighet til det.

Hva er da årsaken til at de ikke ønsker gå med det norske flagget da? ;)

Korset?

Jammen tror jeg du sånn ca traff blink der:)

Når det er sagt, om man skal nekte folk å selv velge hvilket flagg man skal gå med så er ikke landet lenger like flott og jeg vil da forstå det godt om enkelte ikke lenger ønsker å vise sin tilhørighet til landet. Men jeg håper aldri det finner sted :)

Vi skal ikke nekte de ved lov å benytte seg av andre nasjoners flagg, men gi klar beskjed om at dette er upassende, da det er nasjonen norge vi feirer, ikke langtvekkistan.

Solidariteten viser de ved å faktisk delta i feringen. Som påpekt tidligere. Du kan ikke hevde de ikke viser solidaritet når man faktisk pynter seg opp og bruker hele dagen til å feire vår grunnlov. Enten man er eskimo, pakistaner eller nordmann. ;)

Nåh, ved å gjøre feiringen om til en politisk religiøs markering kan jeg virkelig ikke se at de viser verken toleranse, solidaritet el forståelse.

Hadde de ønsket vise dette hadde de ikke ønsket kutte det norske flagget helt ut, men benyttet det ilag med "sitt lands" flagg.

En håpløs konkludering.

Why?

Bare vi hvite grusomme som kan være rasister? :ohmy:

Lenke til kommentar
Kjære Dotten.

Saks fra wikipedia.

"One of the most popular uses of a flag is to symbolize a nation or country. Some national flags have been particularly inspirational to other nations, countries, or subnational entities in the design of their own flags. "

Saks fra dictionary.com

"a piece of cloth, varying in size, shape, color, and design, usually attached at one edge to a staff or cord, and used as the symbol of a nation, state, or organization, as a means of signaling, etc.; ensign; standard; banner; pennant."

Jeg har noen enkle spørsmål til deg jeg.

Hva har nasjonen Pakistan med norges bursdag å gjøre?

Kan du i samme slengen slutte å håne dine meddebattanter?

Forstår du ikke at når noen veiver med det Pakistanske flagget på norges bursdag så oppfattes det som at flaggbæreren roper: "Heia Pakistan!" og ikke "Hurra for Norge!". At du ikke forstår at det er respektløst fatter jeg rett og slett ikke. Det er såre enkelt, ett "nasjonalflagg" symboliserer nasjonen ikke identitet eller tilhørighet. Kanskje vi i samme slengen skulle synge den pakistanske nasjonalsangen fremfor den norske?

Du kan umulig ha lest mine tidligere innlegg om du prøver å fortelle meg hva flagg er.

Det er noe så elementært som at man går med et nasjonalflagg for å vise alle rundt hvilken tilhørighet man har. Om noen går med pakistansk flagg så forteller det deg: "Hei, jeg er pakistaner som feirer den norske grunnloven". :)

Lenke til kommentar

Det må du nesten spørre dem om. Sikkert lignende grunner til at du ikke går med andre flagg enn det norske. Poenget er at mennesker i vårt frie land selv skal få velge hvilket flagg som man føler mest symboliserer seg selv. Jeg kan ikke svare for andre. Men jeg kan forklare hvorfor de skal ha rett til selv å velge hvilket flagg man skal bære og at ingen andre skal komme og trøkke det nedover dem i sin kontrolliver. ;)

Lenke til kommentar
Du kan umulig ha lest mine tidligere innlegg om du prøver å fortelle meg hva flagg er.

Det er noe så elementært som at man går med et nasjonalflagg for å vise alle rundt hvilken tilhørighet man har. Om noen går med pakistansk flagg så forteller det deg: "Hei, jeg er pakistaner som feirer den norske grunnloven". :)

Du sier så ja...

Men flertaller er ikke enig med deg.

Det oppfattes ikke slik skjønner du.

Dessuten synes jeg det er bekymringsfullt om pakistaneren du nevner er norsk statsborger.

Han kan vel ikke lenger regne seg som pakistaner?

Er han ikke norsk?

El skal vi dele opp landet norge å lage minisomalia, minipakistan osv?

Sånn siden vi alle tydeligvis ikke tilhører den norske nasjonen, må jo dette være neste steg, da vi ikke engang på nasjonens bursdag klarer samles under ett felles flagg.

17 Mai feirer vi forresten nasjonen Norge, ikke oss selv som enkeltindivider!

Lenke til kommentar

Det må du nesten spørre dem om. Sikkert lignende grunner til at du ikke går med andre flagg enn det norske. Poenget er at mennesker i vårt frie land selv skal få velge hvilket flagg som man føler mest symboliserer seg selv. Jeg kan ikke svare for andre. Men jeg kan forklare hvorfor de skal ha rett til selv å velge hvilket flagg man skal bære og at ingen andre skal komme og trøkke det nedover dem i sin kontrolliver. ;)

Igjen tillegger du meg feilaktige meninger.

Jeg sier klart å tydelig at hver enkelt selv må velge hvilket flagg de ønsker bruke.

Men de må å få klar beskjed om at dette ikke er ønsket, da det er nasjonen norge vi feirer, å at norske statsborgere med kun andre lands flagg provoserer å skaper ufred og gnisninger.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Å vise egen identitet kan umulig være den eneste definisjonen ved flaggbruk. Vi har opptil flere offisielle flaggdager i Norge, og på de fleste av dem er jo flagget for å vise at vi feirer noe. Om kongen har bursdag er vel ikke flagget for å vise hvem jeg er..? Det er da vel en hyllest, en feiring en markering av den som har bursdag?

Men for trådens hovedtema håper jeg inderlig at vi aldri får et lovfestet forbud mot andre flagg eller at flagg vil bli røkka ut av henda på noen. Der må vi ha mer takhøyde. Men en oppfordring eller henstilling til at andre flagg enn det norske bør unngås da det kan provosere noen er på sin plass. Egentlig som de fant ut i Oslo (for en gangs skyld noe fornuftig). Synes det var en grei konklusjon derfra.

Om noen innvandrere velger å gå med sitt opprinnelige lands flagg sammen med det norske forteller det meg at vi setter pris på og ønsker å feire det nye landet vi er kommet til, samtidig som vi viser hvor vi kommer fra. Altså begge betydningene av flagg (jada, det er sikkert enda flere). Men andre kan selvsagt legge andre betydninger av å gå med begge, og det kan garantert finnes grunner for at det kan provosere, og å tolke det negativt.

Lenke til kommentar

Det er Norges nasjonaldag, derfor mener jeg at det er symbolsk korrekt å ha norske flagg svaiende i lufta den dagen.. Hva er galt med at innvandrere eller utlendinger også bærer norske flagg? Hvorfor skal de ha egne flagg? Er da ikke deres land man feirer nasjonaldagen for vel?

Blir som at alle på ett bursdagselskap skal ha med sin egen bursdagkake med sitt eget navn på.. skjønner? Det blir jo bare idiotisk teit..

Nei, 17 mai er NORGES dag, og ingen skal tulle med den dagen :hrm: Norge skal ikke bøye seg i støvet for noen..

Man må tenke på Norges fremtid og barna, og er vi nå som må kjempe for å beholde Norges stolthet, skikker osv.. Hvis vi bukker under litt etter litt for hvert år som går, da kommer Norge til å bli spist opp til slutt.. Og det er jeg ikke med på! Norge er altfor ettergivende og skal kose og klemme på innvandrerne som utnytter Norge sin snillhet som svakhet..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det du altså sier er at ordboken tar feil og du har rett når det kommer til hva ett flagg symboliserer? Jeg tror nok at du er litt forvirret unge mann. :)

Nei det sier jeg ikke, flagget har mange funksjoner den. Jeg sier at man bruker flagg for å vise hvem man er. Dette er flaggets primærfunksjon. Kaptein Sabeltann sier ikke "Heia sjørøvere", han sier "Vi er sjørøvere" når han kommer med sitt sjørøverflagg. Dette forstår selv 5-åringer når de ser det på tv. ;)

Flagget har mange funksjoner det og det er mange måter å bruke det på. Det kommer helt an på hvilken sammenheng. Når det kommer til det at privatpersoner veiver med et flagg så er dette det flagget tradisjonelt har vært, å vise hvem man er. Det er ganske utrolig at denne elementære kunnskapen ikke er velkjent for alle. Jeg tror faktisk den er det, men man innser det bare ikke. :)

De eneste gangene jeg har sett noen bruke flagg til å vise manglende respekt for Norge i et 17. mai tog, er når man har brukt det norske. På en respektløs måte. Russen er spesielt flink til dette.

Og hvorfor det er galt å bære et annet flagg enn det man føler tilhørighet til (i den sammenheng vi her snakker): Det er selve definisjonen på "å seile under falsk flagg". Man må gå med de flagg man føler tilhørighet for. Hva som skal til for at noen føler tilhørighet til et land får vær og en avgjøre, det er ikke for meg å svare på :)

-Svimmel av å gå i ring.

Lenke til kommentar
Og hvorfor det er galt å bære et annet flagg enn det man føler tilhørighet til (i den sammenheng vi her snakker): Det er selve definisjonen på "å seile under falsk flagg". Man må gå med de flagg man føler tilhørighet for.

Da det er norges bursdag man feirer, ikke folks tilhørighet til fremmede og fientlige nasjoner.

Lenke til kommentar
Og hvorfor det er galt å bære et annet flagg enn det man føler tilhørighet til (i den sammenheng vi her snakker): Det er selve definisjonen på "å seile under falsk flagg". Man må gå med de flagg man føler tilhørighet for. Hva som skal til for at noen føler tilhørighet til et land får vær og en avgjøre, det er ikke for meg å svare på :)

Men det bekymrer deg absolutt ikke at en gruppe norske statsborgere ikke føler tilhørighet til norge?

Helt topp integrering med andre ord? ;)

For dette er nemlig så å si utelukkende snakk om "importerte" nordmenn.

Ingen formening om det?

-Svimmel av å gå i ring.

Kan jeg tenke meg ja :D

Lenke til kommentar
Og hvorfor det er galt å bære et annet flagg enn det man føler tilhørighet til (i den sammenheng vi her snakker): Det er selve definisjonen på "å seile under falsk flagg". Man må gå med de flagg man føler tilhørighet for.

Da det er norges bursdag man feirer, ikke folks tilhørighet til fremmede og fientlige nasjoner.

Igjen: Hvor har jeg sagt annet? Man feirer nasjonaldagen som seg selv. Jeg har ikke skrevet at man feirer seg selv.

"Hei, jeg er pakistaner og jeg sier hipp hurra for Norge" er budskapet man sender ut om man går med pakistansk flagg i 17. mai tog.

Men det bekymrer deg absolutt ikke at en gruppe norske statsborgere ikke føler tilhørighet til norge?

Helt topp integrering med andre ord? ;)

For dette er nemlig så å si utelukkende snakk om "importerte" nordmenn.

Ingen formening om det?

Jeg har jo alt svart på dette. Jeg syntes det er trist om man har bodd lenge i Norge og ikke føler tilhørighet til landet. For jeg syntes vi har et veldig bra land.

Men Bhatti gikk nå med lusekofte, det må jo være betryggende for mange :wee:

Lenke til kommentar

Nei kjære Dotten, ved å vifte med det Pakistanske flagget så roper du: Hurra for Pakistan.". Hvordan du klarer å forbinde det pakistanske flagget med Norge er for meg helt komplett uforståelig.

Som sagt tidligere, muslimer i Norge burde best av alle forstå og respektere våre følelser rundt dette, men respekten skal kun gå den ene veien dessverre.

Lenke til kommentar
Flagget har mange funksjoner det og det er mange måter å bruke det på. Det kommer helt an på hvilken sammenheng. Når det kommer til det at privatpersoner veiver med et flagg så er dette det flagget tradisjonelt har vært, å vise hvem man er. Det er ganske utrolig at denne elementære kunnskapen ikke er velkjent for alle. Jeg tror faktisk den er det, men man innser det bare ikke. :)

Jeg tror at blant folk flest er det atskillig mer vanlig å se på flagget som et symbol på hyllest, feiring, en form for marking. Vi flagger for konge og dronning, for bursdager, for brudepar, for konfirmanten osv... for å feire dem. Identitet med flagg er vel mer vanlig i militær sammenheng... greit å vite hvor de kommer fra før man beskyter dem.

En ting er definisjoner, en annen ting kan være de uskrevne regler og hvordan ting faktisk brukes til daglig.

Lenke til kommentar
Jeg har jo alt svart på dette. Jeg syntes det er trist om man har bodd lenge i Norge og ikke føler tilhørighet til landet. For jeg syntes vi har et veldig bra land.

Okej, det er trist.. And thats it?

Vi lar det være med det, godtar at gruppen det gjelder fjerner seg enda mer ifra det norske storsamfunnet ved at vi godtar og tildels oppfordrer de til å bruke kun ens "eget lands" flagg i 17 Mai toget?

Jepp, jepp, slik bygger vi fungerende multikulturelle samfunn...

Men Bhatti gikk nå med lusekofte, det må jo være betryggende for mange :wee:

Why?

Hvorfor skulle det være betryggende å se en kjeltring forsøke snike til seg sympati på denne måten?

Kvalmt er nå min mening om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...