Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krisemaksimering, overdrivelser og overdramatisering. Taktikken er å få andre til å tenke at noe annet enn et flaggforbud i barnetoget vil føre til at hele greia ender opp i en diger nazimarsj. Se, nå gjorde jeg det samme!

Forøvrig støtter jeg all bruk av hakekorset i ikke-nazistisk sammenheng 100%. Reclaim the swastika!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Med mindre du går god for å trampe rundt på Karl Johan med naziflagget.

Hvordan kommer denne ivrige sammenligningen mellom hakekors og flagg fra anerkjente nasjoner og vår egen urbefolkning fra egentlig?

Helt naturlig utvikling. Når hjernen er uttørket så får man ballongbuksene til å sitte som støpt.

:)

Lenke til kommentar
Dagen handler om nasjonen, ikke personene som måtte feire den.

Vet du hva "nasjon" betyr? Det betyr "folk". I dagens globaliserte samfunn funker det ikke lenger med det oppblåste norske selvbildet om hardingfele og bunad.

Dette er ikke Mardi Gras, det er nasjonaldagen. Klarer du og andre å få det inn i nøtten snart?

Vi skal liksom leve i et fritt samfunn. Klarer du og andre å få det inn i nøtten snart?

Lenke til kommentar
Hvis vi så ikke får en lov mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen (i ytringsfrihetens navn) så forbeholder jeg meg retten til å bombe aktuelle ambassader, moskeer eller liknende som hevn, på samme måte som Muhammedtegningene ble "hevnet".

Om du vil ha en lov "mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen" så sier du i praksis, om man skal legge flaggbruk til grunn, at på 17. mai skal man ikke få lov til å vise tilhørighet til noe annet land enn det norske. Det vil si at samtlige som av en eller annen grunn føler tilhørighet til et annet land ikke skal få lov til det. Det er diskriminerende og uverdig, spesielt på 17. mai. Ergo, man nektes å vise hvem man er fordi man ikke er etnisk norsk. Fordi folk ikke takler det og bare ønsker å se at etnisk norske viser sin tilhørighet.

Nei, jeg sier at man ikke skal vannære den norske stats gebursdag med å veive med fremmede nasjoners flagg i gebursdagen til Norge. Det er det jeg sier. Kan ikke du fortelle meg hva som er uverdig og diskriminerende med å hinde Hizbollah, nazister, svensker, dansker eller kinesere å veive med sine flagg på vårt lands nasjonaldag i Norge?

Jeg vil heller si at det er de som påberoper seg en slik rett som er på ville veier. Jeg vil faktisk være så frekk at jeg ønsker ett spesielt forbud mot svenske, danske og tyske flagg på nasjonaldagen.

Hva folk gjør på alle andre dager i året driter jeg i, men akkurat på norges bursdag så bør våre nye landsmenn vise såpass respekt at de enten bruker det norske flagget eller lar være å benytte flagg. De kan gjerne bruke sine nasjonaldrakter og vise glede sammen med oss, men da delta i feringen av Norge og ikke Pakistan, Brasil, Sverige eller Somalia. Jeg trodde virkelig ikke at det skulle være så veldig vanskelig å forstå.

Jeg synes sammenlikningen med å synge bursdagssangen til Pål i Pers bursdag er en god sammenlikning, da det er Norges bursdag vi faktisk feirer.

Lenke til kommentar
Fabian Stang skjærer gjennom.

Så mye for private forbud :)

Det er bra han fikk det inn i "nøtta" si. Helt enig med Stang :)

Hvis vi så ikke får en lov mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen (i ytringsfrihetens navn) så forbeholder jeg meg retten til å bombe aktuelle ambassader, moskeer eller liknende som hevn, på samme måte som Muhammedtegningene ble "hevnet".

Om du vil ha en lov "mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen" så sier du i praksis, om man skal legge flaggbruk til grunn, at på 17. mai skal man ikke få lov til å vise tilhørighet til noe annet land enn det norske. Det vil si at samtlige som av en eller annen grunn føler tilhørighet til et annet land ikke skal få lov til det. Det er diskriminerende og uverdig, spesielt på 17. mai. Ergo, man nektes å vise hvem man er fordi man ikke er etnisk norsk. Fordi folk ikke takler det og bare ønsker å se at etnisk norske viser sin tilhørighet.

Nei, jeg sier at man ikke skal vannære den norske stats gebursdag med å veive med fremmede nasjoners flagg i gebursdagen til Norge. Det er det jeg sier. Kan ikke du fortelle meg hva som er uverdig og diskriminerende med å hinde Hizbollah, nazister, svensker, dansker eller kinesere å veive med sine flagg på vårt lands nasjonaldag i Norge?

Jeg vil heller si at det er de som påberoper seg en slik rett som er på ville veier. Jeg vil faktisk være så frekk at jeg ønsker ett spesielt forbud mot svenske, danske og tyske flagg på nasjonaldagen.

Hva folk gjør på alle andre dager i året driter jeg i, men akkurat på norges bursdag så bør våre nye landsmenn vise såpass respekt at de enten bruker det norske flagget eller lar være å benytte flagg. De kan gjerne bruke sine nasjonaldrakter og vise glede sammen med oss, men da delta i feringen av Norge og ikke Pakistan, Brasil, Sverige eller Somalia. Jeg trodde virkelig ikke at det skulle være så veldig vanskelig å forstå.

Jeg synes sammenlikningen med å synge bursdagssangen til Pål i Pers bursdag er en god sammenlikning, da det er Norges bursdag vi faktisk feirer.

Man kan ikke vanære den norske stats bursdag ved å bruke det flagg man føler tilhørighet til. Da har du misforstått bruken av flagg. Alle hedrer Norge, enten de viser at de føler tilhørighet til Norge eller Kongo. Veiver man med et svensk flagg så vil det fortelle deg, om du faktisk tar deg bryet å legge flaggbruk til grunn, at "hei, jeg har tilhørighet til (bl.a.) Sverige men jeg feirer grunnloven med dere alle".

Jeg håper som Stang at flest mulig vil føle det naturlig å gå med norsk flagg, at folk føler tilhørighet til landet. Men jeg kan forstå om innvandrere som nylig har kommet til eller de som er på ferie ikke føler det slik. Og jeg vil ikke nekte dem å bruke flagg, som tross alt er å vise hvem man er. Nekter man noen å vise hvem de er bare fordi de ikke er etnisk norske, well you do the math.

Sammenligningen din med bursdag er feil. Du misforstår helt hva det vil si å bære flagg. Det kan mer sammenlignes som å synge bursdagssangen til Per på det språk som er man nærmest. Hvorfor gjøre sitt ytterste til å prøve å misforstå situasjonen? :)

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke innvandrere som nettop har kommet hit og folk på besøk her dette gjelder.

Er det vel?

Vi snakker om mennesker som er norske statsborgere men som ikke ønsker samles under vårt felles symbol, flagget.

Hvorfor ikke?

De føler seg kanskje ikke norske?

Deres religion liker ikke det norske flagget som har ett kors i seg?

Enden på visa er vel at vi nå endre flagget for å gjøre våre nye landsmenn fornøyde.

Lenke til kommentar
Viser bare igjen at disse ikke har noe i Norge å gjøre. Her i Norge skal vi være norske. Kast dem ut først som sist.

Hva vil det si å være norsk?

____

Det blir kanskje litt rart med utenlandske flagg i toget, men jeg ser ikke helt problemet.

Om f.eks. en pakistaner vifter med det pakistanske flagget i toget, kan jo det forstås som at her har vi en pakistaner som synes Norge og dets nasjonaldag er en ålreit ting å feire.

Det blir jo feil da.

Må jo tenkte deg selv at Norges Nasjonaldag er dagen vi feirer NORGES dag vi feirer ikke pakistans / kinas eller hvem søren det er som vil gå med flaget sitt den dagen

Det er som jeg skal gå til pakistan på en helligdag eller noe der med norges flag høyt hevet og feiret :S blir jo helt idiotisk...

Jeg er ikke rasistisk men jeg vil gå så langt som og si at vis jeg ser noen gå med utenlanske flag den dagen om hvordan de tør gjøre det eller hvorfor de i helvete Bor i norge vis de ikke klarer og respektere den 1 Dagen i året

I vårt frie land bør ingen bestemme hvilket flagg man ønsker å bruke. Det får være opp til hver og en.

1 dag i året bør de kunne gjøre et valg mellom og 1: bruk norsk flag eller 2: bli hjemme og sitt der de 24timene

Klarer man ikke respektere den ene dagen der er det utrolig synd på deg som person da har du ikke mye håp i livet

Lenke til kommentar
Enden på visa er vel at vi nå endre flagget for å gjøre våre nye landsmenn fornøyde.

Kunne godt endret flagget for å gjøre våre eldste landsmenn fornøyde også.

Hehe, hvem er de?

Dessverre gått meg hus forbi at flere grupperinger i vårt samfunn ikke liker korset i det norske flagget.

Lenke til kommentar
I vårt frie land bør ingen bestemme hvilket flagg man ønsker å bruke. Det får være opp til hver og en.

1 dag i året bør de kunne gjøre et valg mellom og 1: bruk norsk flag eller 2: bli hjemme og sitt der de 24timene

Klarer man ikke respektere den ene dagen der er det utrolig synd på deg som person da har du ikke mye håp i livet

Problemet her er nok religionen til innvandrerne.

De kan da ikke gå å vifte med ett flagg med ett kors i.

Det er nok der det egentlige problemet ligger.

Lenke til kommentar
Hehe, hvem er de?

Dessverre gått meg hus forbi at flere grupperinger i vårt samfunn ikke liker korset i det norske flagget.

Tja, da er du såpass ung at du ikke så nyhetene på 90'tallet. Det er norske nasjonalister som brenner kirker her i landet, ingen innvandrere gjør det. Det er nordmenn som synger "drep de kristne", det vet jeg ikke engang om muslimene her til lands gjør.

Tilbake til temaet, jeg synes det er leit at mennesker tror de kan definere og bestemme hva det vil si å være norsk. Skal du bestemme hva jeg må gjøre for å være norsk? Neppe! Skal du bestemme hvilket flagg jeg kan og ikke kan flagge med? Hva får deg til å tro at du kan kontrollere meg?

Det problemet gjelder like mye for ateister og andre hedninger her til lands, som er minst like mye nordmenn som deg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hehe, hvem er de?

Tja, da er du såpass ung at du ikke så nyhetene på 90'tallet. Det er norske nasjonalister som brenner kirker her i landet, ingen innvandrere gjør det. Det er nordmenn som synger "drep de kristne", det vet jeg ikke engang om muslimene her til lands gjør.

Tilbake til temaet, jeg synes det er leit at mennesker tror de kan definere og bestemme hva det vil si å være norsk. Skal du bestemme hva jeg må gjøre for å være norsk? Neppe! Skal du bestemme hvilket flagg jeg kan og ikke kan flagge med? Hva får deg til å tro at du kan kontrollere meg?

Satanister mener du?

Er de nasjonalister?

Hmm, er ikke det norske flagget noe vi nordmenn samles under som nasjon?

Synes du at vi på nasjonen norges bursdag burde flagge med andre nasjoners flagg, å på den måten virkelig vise at vi er en uavhengig nasjon?

Jeg er ikke for å forby noen å gå med hvilket flagg de måtte ønske, men ser på de som kutter ut det norske flagget til fordel for en annen nasjons flagg i 17 Mai toget som ett hån.

Og innvandrerne som her ønsker gå med andre nasjoners flagg i 17 Mai toget pga at det norske flagget inneholder ett kors, bør få klar beskjed; Det er ikke ønskelig med andre nasjoners flagg istedenfor det Norske, bruk av andre flagg vil kunne skape "ufred", og innvandrerne bes vise toleranse og forståelse for dette.

Lenke til kommentar

Det problemet gjelder like mye for ateister og andre hedninger her til lands, som er minst like mye nordmenn som deg.

Mulig det, er vel kanskje der islam og ytterste venstre finner hverandre?

Kristendomsbekjempelsen itillegg til det totalitære da ;)

Nå regner ikke jeg meg som kristen, å må virkelig si at det ikke plager meg at flagget vårt inneholder ett kors.

Ps, jeg regner alle norske statsborgere som nordmenn.

Noe det ut av kommentaren din kan se ut som at du ikke gjør? ;)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Hva mener du? Har innvandrerne svakheter, men at disse ikke forhindrer integrering? Du sier jo i neste åndedrag at det er vårt ansvar alene at vi ikke får det godt nok til?

Det er vårt ansvar å vise dem hvor skapet skal stå. Forklare at i Norge tillater vi ikke at kvinnene våre tildekkes og gjemmes fra samfunnet, at jenter omskjæres, at far dreper datter fordi hun har sex utenfor ekteskapet. De har jo ingen forutsetninger fopr å vite dette om de ikke blir fortalt det.

Alle brudd på norsk lov som dette skal selvsagt slåes hard ned på, men først må de forklares at det er galt.

Ja, det er vår oppgave å kommunisere bedre med dem.

God kommunikasjon er mer enn bare tale. Ikke minst et så sterkt symbol som et flagg bekrefter at på tross av ulikhet så har vi der en verdi som er felles og gårt på tvers av alle idiologier og realiteter og raser.

Flotte muligheter der. Hvis vi tør være så rause og vågale at vi lar våre nye landsmenn kunne bære la oss si begge flaggene, det norske og et valgfritt. Hva ville man da kommunisert? Ville vi med det sagt at jeg respekterer deg like meget som meg selv fordi vi har felles verdier? Sier vi at vi elsker vårt opphav og vi liker at du gjør det samme selv om du bor her nå?

Eller er det slik at vi er litt hysteriske når vi må akseptere at på tross av at vi er unike hver og en når vi strever etter å skape likhet, så overveldes vi av kompleksitetene som ligger i å ta inn over seg den sannheten?

"bump"

Pensilcase, hvorfor ønsker ikke endel innvandrere bære det norske flagget?

Hva mener DU er årsaken til det?

Dette er vel ikke snakk om å bære begge flaggene, men å kutte ut det norske.

Eller har jeg totalt misforstått Norsk innvandrerforum?

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke innvandrere som nettop har kommet hit og folk på besøk her dette gjelder.

Er det vel?

Den prinsippiele problemstillingen er om det er fritt frem for selv å velge flagg på 17. mai. Dette er da en problemstilling som gjelder alle som ønsker å feire grunnloven vår, de være seg innvandrer, født i Norge eller bare på besøk.

Vi snakker om mennesker som er norske statsborgere men som ikke ønsker samles under vårt felles symbol, flagget.

Hvorfor ikke?

Det at de i det hele tatt deltar i feringen er å samle seg for å feire grunnloven. At de feirer som seg selv og ikke skjuler hvem de er fordi folk ikke takler å se det, får så være. Det finnes nok de som feirer landet vårt som ikke føler seg norske. Endel av dem blir attpåtil fortalt at de ikke er norske, selv om de har levd her i årevis. Men som nevnt, denne diskusjonen innbefatter alle som ønsker å feire grunnloven vår, ikke bare de med norsk statsborgerskap. Det finnes både folk på besøk, flyktninger m.m som dette angår.

Hadde farmoren min levd i dag ville hun nok tatt frem både det norske og svenske flagget. For de to flaggene symboliserte hvem hun var. Født i Sverige, men bodde i Norge siden krigen. En krig hvor hun brukte tid på å hjelpe norske soldater (hvor hun da traff min farfar og giftet seg).

Så forteller folk i denne tråden at hun ikke burde få lov til å vise hvem hun er på 17. mai, om hun da hadde levd. Det er skammelig det. Skammelig for Norge som nasjon. ;)

Grunnen til at noen ikke velger det norske flagget er vel at de ikke føler tilhørighet til Norge. Men det betyr ikke at de ikke skal få lov å bruke flagg og feire grunnloven med oss.

Lenke til kommentar

Er det vel?

Den prinsippiele problemstillingen er om det er fritt frem for selv å velge flagg på 17. mai. Dette er da en problemstilling som gjelder alle som ønsker å feire grunnloven vår, de være seg innvandrer, født i Norge eller bare på besøk.

Hvorfor ikke?

Det at de i det hele tatt deltar i feringen er å samle seg for å feire grunnloven. At de feirer som seg selv og ikke skjuler hvem de er fordi folk ikke takler å se det, får så være. Det finnes nok de som feirer landet vårt som ikke føler seg norske. Endel av dem blir attpåtil fortalt at de ikke er norske, selv om de har levd her i årevis. Men som nevnt, denne diskusjonen innbefatter alle som ønsker å feire grunnloven vår, ikke bare de med norsk statsborgerskap. Det finnes både folk på besøk, flyktninger m.m som dette angår.

Hadde farmoren min levd i dag ville hun nok tatt frem både det norske og svenske flagget. For de to flaggene symboliserte hvem hun var. Født i Sverige, men bodde i Norge siden krigen. En krig hvor hun brukte tid på å hjelpe norske soldater (hvor hun da traff min farfar og giftet seg).

Så forteller du og andre at hun ikke burde få lov til å vise hvem hun er på 17. mai, om hun da hadde levd. Det er skammelig det. Skammelig for Norge som nasjon. ;)

Grunnen til at noen ikke velger det norske flagget er vel at de ikke føler tilhørighet til Norge. Men det betyr ikke at de ikke skal få lov å bruke flagg og feire grunnloven med oss.

Du hopper elegant over det saken egentlig dreier seg om, nemlig korset i det norske flagget.

Itillegg kjører du videre på dette med to flagg, noe som faktisk ikke er så ille. ;)

Men saken er jo ikke at noen ønsker å gå med to flagg, det norske og "sitt lands" flagg, men at noen ønsker kutte ut det norske å kun gå med "sitt lands" flagg.

Jeg synes det er uhyre bekymringsfullt om grupper av norske statsborgere ikke føler tilhørighet til landet som gir de arbeid, mat på bordet og ett liv i trygghet, at de tilogmed føler seg så til de grader uten tilhørighet til norge at de tilogmed i norges bursdag må poengtere å demonstrere dette for resten av det norske folk.

Da bør vi snarest ta tak i dette å forsøke finne ut hvorfor.

Bør vi ikke??

Eller bør vi bare la dette vokse?

Skape forskjellige "ghettoer" i samfunnet?

Hvor ender vi så da?

- Det Fabian Stang sier nå er et skritt i riktig retning. Men det er likevel feil fordi han sier at alle bør gå med det norske flagget. Han bør være ordfører for alle, og oppfordre til å gå med det falgget man selv ønsker, sier lederen av Norsk innvandrerforum.

Som vi serav følgende uttalelse ifra lederen av Nork innvandrerforum, handler ikke saken om å få lov til å få med to flagg, men om å kutte ut det norske.

Merkelig du har klart overse dette Dotten ;)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Du hopper elegant over det saken egentlig dreier seg om, nemlig korset i det norske flagget.
korset i det norske flagg er vel egentlig en ikke-sak?

På hvilken måte??

Min undring er følgende; Hvorfor ønsker ikke enkelte innvandrere gå med det norske flagget??

Så er det uhyre interessant å se at de tilhører ideologien islam, som ikke liker det norske flagget pga korset.

Du ser absolutt ingen sammenhenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...