Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva mener du? Har innvandrerne svakheter, men at disse ikke forhindrer integrering? Du sier jo i neste åndedrag at det er vårt ansvar alene at vi ikke får det godt nok til?

Det er vårt ansvar å vise dem hvor skapet skal stå. Forklare at i Norge tillater vi ikke at kvinnene våre tildekkes og gjemmes fra samfunnet, at jenter omskjæres, at far dreper datter fordi hun har sex utenfor ekteskapet. De har jo ingen forutsetninger for å vite dette om de ikke blir fortalt det?

Alle brudd på norsk lov som dette skal selvsagt slåes hard ned på, men først må de forklares at det er galt, det er vårt ansvar.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Men her sier denne personen at de ville personlig gjort det selv, ikke at de vil myndighetene skal gjøre det.

Alle som mener dette bør bli forbudt regner jeg med også mener at myndighetene skal sørge for at loven blir opprettholdt, slik som alle andre norske lover. Så om noen går med dansk flagg på 17. mai og de som har stemt alternativ 3 i pollen får det som de vil (et forbud), så bryter den som bærer dansk flagg norsk lov. Og da må Politiet sørge for å ta affære, om loven i det hele tatt skal være hensiktsmessig. Eller skal det kun være forbudt ved norsk lov, men ingen skal ta flaggene fra dem som trosser loven?

Når man ønsker at noe skal bli ulovlig så er det jo ganske inneforstått at man også mener at loven skal bli opprettholdt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva mener du? Har innvandrerne svakheter, men at disse ikke forhindrer integrering? Du sier jo i neste åndedrag at det er vårt ansvar alene at vi ikke får det godt nok til?

Det er vårt ansvar å vise dem hvor skapet skal stå. Forklare at i Norge tillater vi ikke at kvinnene våre tildekkes og gjemmes fra samfunnet, at jenter omskjæres, at far dreper datter fordi hun har sex utenfor ekteskapet. De har jo ingen forutsetninger fopr å vite dette om de ikke blir fortalt det.

Alle brudd på norsk lov som dette skal selvsagt slåes hard ned på, men først må de forklares at det er galt.

Ja, det er vår oppgave å kommunisere bedre med dem.

God kommunikasjon er mer enn bare tale. Ikke minst et så sterkt symbol som et flagg bekrefter at på tross av ulikhet så har vi der en verdi som er felles og gårt på tvers av alle idiologier og realiteter og raser.

Flotte muligheter der. Hvis vi tør være så rause og vågale at vi lar våre nye landsmenn kunne bære la oss si begge flaggene, det norske og et valgfritt. Hva ville man da kommunisert? Ville vi med det sagt at jeg respekterer deg like meget som meg selv fordi vi har felles verdier? Sier vi at vi elsker vårt opphav og vi liker at du gjør det samme selv om du bor her nå?

Eller er det slik at vi er litt hysteriske når vi må akseptere at på tross av at vi er unike hver og en når vi strever etter å skape likhet, så overveldes vi av kompleksitetene som ligger i å ti inn over seg den sannheten?

Lenke til kommentar

Jorchi@Saklighet gjelder begge veier. Jeg tolker deg på bakgrunn av det du skriver, det du skrev om mopp og tilitersbøtte til innvandreren var fjernt for meg siden de jeg kjenner som ser ut som han du refererte til er dr. ingeniører med spesialfelt dynamiske styrkeberegninger og lignende. Uansett så vurderes man på handlinger og ikke uttalte holdninger, hvis jeg tar helt feil så beklager jeg det, ingenting er bedre enn om jeg tar feil i denne saken. I flaggsaken ser det imidlertid mørkt ut for en enighet her. Stå på :-)

Lenke til kommentar
Jo det er det så absolutt. Både identitetskort (som du sikkert merket deg tidligere, la jeg i ", da det var for å sammenligne) og nasjonalflagg brukes til å identifisere seg selv overfor andre. Når du "signaliserer din lojalitet(tilhørighet)" - dine direkte ord - så er jo det nettopp å identifisere deg selv overfor andre. Du sier det samme som meg, men klarer likevel å være uenig. :)

Greit, skal forsøke å slå meg til ro med at "vi muligens mener det samme", men hvordan vi da kan ende opp med helt ulike standpunkt er jeg rett og slett for trøtt nå til å spekulere videre på. :hmm:

Alle som mener dette bør bli forbudt regner jeg med også mener at myndighetene skal sørge for at loven blir opprettholdt, slik som alle andre norske lover. Så om noen går med dansk flagg på 17. mai og de som har stemt alternativ 3 i pollen får det som de vil (et forbud), så bryter den som bærer dansk flagg norsk lov. Og da må Politiet sørge for å ta affære, om loven i det hele tatt skal være hensiktsmessig. Eller skal det kun være forbudt ved norsk lov, men ingen skal ta flaggene fra dem som trosser loven?

Når man ønsker at noe skal bli ulovlig så er det jo ganske inneforstått at man også mener at loven skal bli opprettholdt. :)

Nå er det vel avhengig av måten man tolker "ulovlig" på. Jeg tolker hovedsaklig "ulovlig" i denne sammenheng som at arrangementskomitéen ikke ønsker folk velkommen med utenlandske flagg. Ikke ulovlig i den forstand at det skal nedfelles i Norges lover at man skal "straffes for å gå med fremmed flagg".

Mannen i "redaksjon en" virket som om han trodde at dette var forbudt pr. lov, til tross for at S.Khan presiserte at dette var ikke snakk om noen lov som sådan, snarere en henstilling.

Lenke til kommentar
Jorchi@Saklighet gjelder begge veier. Jeg tolker deg på bakgrunn av det du skriver, det du skrev om mopp og tilitersbøtte til innvandreren var fjernt for meg siden de jeg kjenner som ser ut som han du refererte til er dr. ingeniører med spesialfelt dynamiske styrkeberegninger og lignende. Uansett så vurderes man på handlinger og ikke uttalte holdninger, hvis jeg tar helt feil så beklager jeg det, ingenting er bedre enn om jeg tar feil i denne saken. I flaggsaken ser det imidlertid mørkt ut for en enighet her. Stå på :-)

Altså er det fordommer og forventninger som spiller inn her. På hvilken måte er utsagnet "Gi den mannen en mopp og en tilitersbøtte" rasistisk? Fordi han er av en annen rase enn jeg selv? Hvor i mine innlegg leser du at det hadde spilt noen rolle om han var fra Bergen, Uruguay, Madrass eller Armenia? Det hele var brukt som et bilde på at mannen er ubruklig? At utsagnet derimot kan kritiseres for å diskriminere alle som vasker i sin jobb kan jeg imidlertid forstå. Men så er det da en heller lite utviklende jobb også?

Uansett kan vi vel trygt si at det hele var en missforståelse :)

Lenke til kommentar
Norge er dessverre et land hvor det finnes mange individer som ønsker å forby et barn å gå med flagget man ønsker. Så det gjør meg enda sterkere i troen på at det virkelig er på sin plass at slik trangsynthet og kontrolltendenser er uverdige for landet Norge.

Du glemte "... i et tog på 17. mai, Norges nasjonaldag" på slutten av den første setningen. Men for all del, forsvar gjerne bruk av andre flagg i 17. mai toget. Naziflagget, f.eks. Hvis du argumenterer mot naziflagget, må du argumentere mot alle andre flagg som ikke har noe med nasjonaldagen og Norge å gjøre.

Folk kan få gå med akkurat det flagget man ønsker for å identifisere seg selv for folkene rundt. Om flagget er norsk, svensk, nazistisk eller har bilde av Muhammed er i så måte irrelevant for meg.

Her i tråden finnes det mennesker som mener at myndighetene (dvs. politiet) skal trappe opp og røske flagg ut av hendene på blant annet barn (dette er konsekvensen av et forbud). På selveste 17. mai. Som jeg nevnte tidligere, det er bilder som sikkert vil gjøre seg veldig godt på CNN og co. for å vise verden for et "fantastisk" land det er vi feirer....

Jeg forstår ikke helt hva det er du vil frem til. Hvis noen velger å bryte loven så er det vel bare naturlig at politiet griper inn, jeg forstår ikke ditt hint om at det skulle være noe galt i det. Kan ikke du forklare hva du mener hva ett pakistansk, svensk, tysk eller kinesisk flagg har med feiringen av norges nasjonaldag å gjøre?

Hvis vi så ikke får en lov mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen (i ytringsfrihetens navn) så forbeholder jeg meg retten til å bombe aktuelle ambassader, moskeer eller liknende som hevn, på samme måte som Muhammedtegningene ble "hevnet".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
1. I et 17. mai tog så har ofte deltagerne pyntet seg som best kan og man tar med flagg. Flaggene er del av å vise hvem de som feirer "Norge" er. Alle deltagerne i toget er likeverdige, ingen forskjellsbehandles og alle skal selvfølgelig få lov å vise sitt ansikt, for i vårt land så diskriminerer man ikke. Man sier ikke "i dag skal kun de som bare føler tilhørighet til Norge få vise dette". Man sier "alle som ønsker å feire landet vårt, pynt dere, kom som dere selv , vis oss hvem du er og la oss feire sammen!". Så når du ser forskjellige flagg så vil det fortelle deg at her er flere mennesker med forskjellig tilhørighet og sikker forskjellig på uendelig mange vis. Men en ting har de til felles; De feirer alle nasjonaldagen vår.

2. Om det kun skulle være norske flagg, så vil det vise at "her feirer mennesker nasjonaldagen, men kun de som bare føler tilhørighet til Norge får vise dette." De andre diskrimineres, de har feil tilhørighet og fortjener derfor ikke å vise sitt sanne ansikt, for det vil vi ikke se....

Det er den logikken jeg ser. :)

1. 17. mai er ikke en feiring av hvem vi er som nordmenn, det er en feiring av landets grunnlov. Du snakker om at alle skal få vise hvem de er, at de skal få vise sitt ansikt. Ja, det skal dem, men hva har et annet land å gjøre med det? De er her som nordmenn, kanskje de har en annen bakgrunn, men det kan man se på eventuelt klærne eller ansiktene deres. Man viser det norske flagget fordi det er landet som feires, ikke fordi dem som går med flagget er norske. Du har visst totalt ikke skjønt dette, kanskje med vilje.

2. Igjen, så er det ikke folkene som feires, men landet vårt. Du har totalt misforstått hva 17. mai dreier seg om hvis du tror det er en feiring av hver eneste person i Norge. Det er ikke hver nordmanns bursdag - det er nasjonens bursdag. Skjønner du virkelig ikke dette? Er bare egoister og selvsentrerte som får en nasjonaldag til å handle om seg selv.

Her finnes ingen logikk, bare en misforståelse av hva 17. mai er og hva det ikke er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Men her sier denne personen at de ville personlig gjort det selv, ikke at de vil myndighetene skal gjøre det.

Og du ignorerer fullstendig hva jeg sa tidligere. Et forbud, i sammenheng med et barnetog på 17. mai hvor det ikke foreligger noen lovgivning, handler ikke om et myndighetspålagt forbud. Det er f.eks forbudt for meg her på jobben og gjøre egne prosjekter for kunder vi har på jobb, siden dette strider imot konkurranseklausulen i arbeidskontrakten min. Det er da "forbudt" men det finnes ingen lov som sier at jeg ikke kan gjøre det.

Det er en viss forskjell mellom at noe er "forbudt" og "ulovlig". Prøv og finn forskjellen og rapporter tilbake...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Nå er det vel avhengig av måten man tolker "ulovlig" på. Jeg tolker hovedsaklig "ulovlig" i denne sammenheng som at arrangementskomitéen ikke ønsker folk velkommen med utenlandske flagg. Ikke ulovlig i den forstand at det skal nedfelles i Norges lover at man skal "straffes for å gå med fremmed flagg".

Mannen i "redaksjon en" virket som om han trodde at dette var forbudt pr. lov, til tross for at S.Khan presiserte at dette var ikke snakk om noen lov som sådan, snarere en henstilling.

Tydeligvis en del folk, som Dotten, som ikke klarer å begripe forskjellen mellom et lovpålagt forbud og et privat et. Kanskje ikke så rart er det samme mennesker som ikke skjønner forskjellen mellom et bursdagsselskap og en nasjonaldag...

Lenke til kommentar
Hvis vi så ikke får en lov mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen (i ytringsfrihetens navn) så forbeholder jeg meg retten til å bombe aktuelle ambassader, moskeer eller liknende som hevn, på samme måte som Muhammedtegningene ble "hevnet".

Om du vil ha en lov "mot å veive med fremmede nasjoners flagg på nasjonaldagen" så sier du i praksis, om man skal legge flaggbruk til grunn, at på 17. mai skal man ikke få lov til å vise tilhørighet til noe annet land enn det norske. Det vil si at samtlige som av en eller annen grunn føler tilhørighet til et annet land ikke skal få lov til det. Det er diskriminerende og uverdig, spesielt på 17. mai. Ergo, man nektes å vise hvem man er fordi man ikke er etnisk norsk. Fordi folk ikke takler det og bare ønsker å se at etnisk norske viser sin tilhørighet.

1. 17. mai er ikke en feiring av hvem vi er som nordmenn, det er en feiring av landets grunnlov. Du snakker om at alle skal få vise hvem de er, at de skal få vise sitt ansikt. Ja, det skal dem, men hva har et annet land å gjøre med det? De er her som nordmenn, kanskje de har en annen bakgrunn, men det kan man se på eventuelt klærne eller ansiktene deres. Man viser det norske flagget fordi det er landet som feires, ikke fordi dem som går med flagget er norske. Du har visst totalt ikke skjønt dette, kanskje med vilje.

Jeg har ikke sagt at vi ikke feirer Norges grunnlov, tvert imot. Så det får være din stråmann. Men det jeg sier er at alle i vårt land skal ha like rettigheter til å feire vår grunnlov som seg selv. Om man nekter noen å vise tilhørighet til et land basert på etnisitet så er det diskriminerende. Burde da ikke være så vanskelig å forstå.

2. Igjen, så er det ikke folkene som feires, men landet vårt.

Igjen, dette er din stråmann. :)

Du presterer å oppkonstruere det til at jeg sier vi ikke feirer grunnlovsdagen. Makan. Bare du kan svare på hvordan du får det at man skal feire dagen som seg selv til å bli man skal feire seg selv. Jeg vil råde deg til faktisk å lese innlegget en gang til å prøve å forholde deg til hva jeg faktisk skriver og ikke hva du selv konstruerer av stråmenn.

Tydeligvis en del folk, som Dotten, som ikke klarer å begripe forskjellen mellom et lovpålagt forbud og et privat et. Kanskje ikke så rart er det samme mennesker som ikke skjønner forskjellen mellom et bursdagsselskap og en nasjonaldag...

Jeg vil tro at når spørsmålet er Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai? med svaralternativet Nei [...] bør være forbudt å bruke på 17. mai. burde si seg selv, men jeg har tydeligvis litt for høye tanker om folk. Og gjerne forklar meg hvordan et "privat forbud" skal håndheves når det gjelder offentlig sted, som jo blant annet togene befinner seg på :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vårt ansvar å vise dem hvor skapet skal stå. Forklare at i Norge tillater vi ikke at kvinnene våre tildekkes og gjemmes fra samfunnet, at jenter omskjæres, at far dreper datter fordi hun har sex utenfor ekteskapet. De har jo ingen forutsetninger fopr å vite dette om de ikke blir fortalt det.

Alle brudd på norsk lov som dette skal selvsagt slåes hard ned på, men først må de forklares at det er galt.

Ja, det er vår oppgave å kommunisere bedre med dem.

God kommunikasjon er mer enn bare tale. Ikke minst et så sterkt symbol som et flagg bekrefter at på tross av ulikhet så har vi der en verdi som er felles og gårt på tvers av alle idiologier og realiteter og raser.

Flotte muligheter der. Hvis vi tør være så rause og vågale at vi lar våre nye landsmenn kunne bære la oss si begge flaggene, det norske og et valgfritt. Hva ville man da kommunisert? Ville vi med det sagt at jeg respekterer deg like meget som meg selv fordi vi har felles verdier? Sier vi at vi elsker vårt opphav og vi liker at du gjør det samme selv om du bor her nå?

Eller er det slik at vi er litt hysteriske når vi må akseptere at på tross av at vi er unike hver og en når vi strever etter å skape likhet, så overveldes vi av kompleksitetene som ligger i å ta inn over seg den sannheten?

"bump"

Lenke til kommentar
Og gjerne forklar meg hvordan et "privat forbud" skal håndheves når det gjelder offentlig sted, som jo blant annet togene befinner seg på :)

Her kan felleskapet være med på å ta ansvar. Man får heller informere de som evt. ikke vet hvordan man ønsker at feiringen skal foregå så løser nok saken seg uten større problem. :shrug:

Hvis vi tør være så rause og vågale at vi lar våre nye landsmenn kunne bære la oss si begge flaggene, det norske og et valgfritt. Hva ville man da kommunisert? Ville vi med det sagt at jeg respekterer deg like meget som meg selv fordi vi har felles verdier? Sier vi at vi elsker vårt opphav og vi liker at du gjør det samme selv om du bor her nå?

Er fullstendig enig der. La folk feire som de vil og løpe ut i gatene med hvilket flagg de måtte øsnke, men under feiringen av Norges "fødselsdag" bør de respektere hvordan folket ønsker at den skal feires. Vi har som sagt 365 dager i året som er massesvis av plass til å feire de fleste lands nasjonaldager.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Jeg har ikke sagt at vi ikke feirer Norges grunnlov, tvert imot. Så det får være din stråmann. Men det jeg sier er at alle i vårt land skal ha like rettigheter til å feire vår grunnlov som seg selv. Om man nekter noen å vise tilhørighet til et land basert på etnisitet så er det diskriminerende. Burde da ikke være så vanskelig å forstå.

Det er snakk om et privatarrangert barnetog, ikke en 1984-lignende politistat hvor alle med utenlandske flagg skal rett på glattcelle. Som jeg har sagt hundre tusen ganger, så er det ikke snakk om noen lov, eller noe myndighetspålagt forbud. Men så vidt som man har kontroll over hvilke flagg brukes, burde bare flagget til nasjonen som feires vises. Dagen handler om nasjonen, ikke personene som måtte feire den. Med mindre du går god for å trampe rundt på Karl Johan med naziflagget.

Du presterer å oppkonstruere det til at jeg sier vi ikke feirer grunnlovsdagen. Makan. Bare du kan svare på hvordan du får det at man skal feire dagen som seg selv til å bli man skal feire seg selv. Jeg vil råde deg til faktisk å lese innlegget en gang til å prøve å forholde deg til hva jeg faktisk skriver og ikke hva du selv konstruerer av stråmenn.

Nei, jeg sier at du snakker om å feire personer, som er det du gjør. Du vil at personer skal feire hvem de er mens de feirer nasjonen. Flagget vises på 17. mai pga nasjonen som feires, ikke fordi de som går med flaggene er fra Norge. Get it yet?

Jeg vil tro at når spørsmålet er Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai? med svaralternativet Nei [...] bør være forbudt å bruke på 17. mai. burde si seg selv, men jeg har tydeligvis litt for høye tanker om folk. Og gjerne forklar meg hvordan et "privat forbud" skal håndheves når det gjelder offentlig sted, som jo blant annet togene befinner seg på :)

Nå har ikke jeg krevd at dette skal håndheves noe mer enn at foreldre og arrangører ikke skal gi barna utenlandske flagg å gå med. En hver idiot er helt fri til å gå rundt med naziflagget om de så vil, men da har de misforstått hele vitsen med 17. mai.

Dette er ikke Mardi Gras, det er nasjonaldagen. Klarer du og andre å få det inn i nøtten snart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...