Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Men i all verden da! Det er jo nettopp han som har startet det hele. Vær så snill, nå må du åpne øynene her. Du henger deg jo opp i ting som rett og slett ikke er noe som helst.

Det du skriver, skriver du i kontekst av dine holdninger, hadde du sett to trestokker i studio som ikke sa noe hadde du syntes den trestokken som var påmalt "mot utenlandske flagg på 17.mai" hadde "vunnet diskusjonen" som du som morsomt definerte det her tidligere. Jeg syns det er interessant å se mange komme med god argumentasjon rundt sitt syn på hvorfor de er imot, mens dine innlegg er for farget av dine holdninger. Derfor er dine holdninger interessante her.

Hva skal jeg åpne øynene for da? For at jeg ikke skal lese det du skriver som ikke er noe som helst?

Forøvrig er jeg provosert av at enkelte vil nekte samiske flagg på 17. mai. Til de av dere som bruker 17.mai komiteens "regler" som argumenter i andre sammenhenger så er det "tillatt" (som om det betyr noe) med samiske flagg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FINNES det folk som feirer "den norske stat"? Æsj, hold de unna lausungene mine i alle fall, hvor nå enn de befinner seg.

Ok ... så det er teit å være stolt av landet sitt?

Ikke fôr trollet.

On-Topic

Til dere som har svart ja i pollen:

Sagt at jeg liker TV-spill, og er for økte subsidier til landbruket, er dette noe jeg burde vise omverdnen i 17. maitoget? Det sier jo noe om min identitet. Forøvrig er det nå vedtatt å fjerne loven som forbyr å brenne en stats flagg. Er det da greit at jeg brenner det russiske flagget i 17. maitoget for å symbolisere at jeg ikke er russisk?

Kan vi ikke gjøre om grunnlovsfeiringen til en internasjonal fest da, hvor alle kan vise hvem de er og vise sine interesser?

Lenke til kommentar
Det er samme faktum sivilt og militært at et flagg er til for å vise tilhørighet (i den sammenheng vi her snakker). Flagget er et "identifikasjonskort" for bæreren. Noe jeg har påpekt minst et halvt dusin ganger og det forundrer meg at du ikke har sett det ;)

Nei. et flagg er ikke noe "identifikasjonskort". Soldater feks. bærer flagg for å vise hvor deres lojalitet ligger. En svensk soldat, vervet i den norske hær bærer et norsk flagg. Overhodet ikke noe svensk. En tysk skiløper som går for Spania bærer et Spansk flagg, ikke et tysk fordi dette skal "identifisere hans etniske bakgrunn".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
FINNES det folk som feirer "den norske stat"? Æsj, hold de unna lausungene mine i alle fall, hvor nå enn de befinner seg.

Ikke fôr trollet.

On-Topic

Til dere som har svart ja i pollen:

Sagt at jeg liker TV-spill, og er for økte subsidier til landbruket, er dette noe jeg burde vise omverdnen i 17. maitoget? Det sier jo noe om min identitet. Forøvrig er det nå vedtatt å fjerne loven som forbyr å brenne en stats flagg. Er det da greit at jeg brenner det russiske flagget i 17. maitoget for å symbolisere at jeg ikke er russisk?

Kan vi ikke gjøre om grunnlovsfeiringen til en internasjonal fest da, hvor alle kan vise hvem de er og vise sine interesser?

Hvis alt dette interreserer deg sånn helt seriøst, så er det greit for meg.

Kom du ikke på noe mere spektakulært? ...skuffet ...! :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.

Så er vi nesten fifty/fifty på hver vår pol. Da lurer jeg på om de som har den beste "sannheten" er en fornutig vei videre i debatten. Det er nå hvis noen i det hele tatt har lyst til å bevege seg?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Det er samme faktum sivilt og militært at et flagg er til for å vise tilhørighet (i den sammenheng vi her snakker). Flagget er et "identifikasjonskort" for bæreren. Noe jeg har påpekt minst et halvt dusin ganger og det forundrer meg at du ikke har sett det ;)

Nei. et flagg er ikke noe "identifikasjonskort". Soldater feks. bærer flagg for å vise hvor deres lojalitet ligger. En svensk soldat, vervet i den norske hær bærer et norsk flagg. Overhodet ikke noe svensk. En tysk skiløper som går for Spania bærer et Spansk flagg, ikke et tysk fordi dette skal "identifisere hans etniske bakgrunn".

Et flagg er ikke noe identifikasjonskort? Slå opp ordboken du. Stikkordet, når det kommer til nasjonalflagg, er tilhørighet. Og slikt har det alltid vært, både sivilt og militært (det militære bygger på det sivile regelverk, slik at du er klar over det).

Man bærer det flagget man føler tilhørighet til, for å vise de rundt hvor man føler tilhørigheten sin er. Det er veldig enkelt og det er noe jeg er temmelig sikker på at de fleste er klar over.

Lenke til kommentar
Et flagg er ikke noe identifikasjonskort? Slå opp ordboken du. Stikkordet, når det kommer til nasjonalflagg, er tilhørighet. Og slikt har det alltid vært, både sivilt og militært (det militære bygger på det sivile regelverk, slik at du er klar over det).

Man bærer det flagget man føler tilhørighet til, for å vise de rundt hvor man føler tilhørigheten sin er. Det er veldig enkelt og det er noe jeg er temmelig sikker på at de fleste er klar over.

Tilhørighet/lojalitet ja. Men ikke noe identifikasjonskort!. Til det har man jo nettopp..identifikasjonskort!

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Mange her inne mener jo det bør være ulovlig virker det som. Og om det ikke er det, har de rett til å diktere hva slags flagg folk har på offentlig sted? Det er en viss forskjell mellom å kaste ut noen fra egen eiendom, og en offentlig gate. Jeg vil tippe et forbud fra komiteen i praksis er å oppfatte som en henstilling.

Du sier "virker det som" siden du egentlig ikke har spurt folk om det er det de syns. Her er det snakk om et slags forbud, i sammenheng med 17. mai kommiteen, barnets tog, og da er det ganske klart det ikke handler om noe lov eller myndighetspålagt forbud. Ingen barn vil fratas flagg eller kastet ut av toget hvis de selv velger å gå med et annet flagg, men foreldrene og arrangørene av togene gis klar beskjed om det er bare norske flagg man ønsker.

Om menneskene er seriøse eller ikke vet jeg ingenting om, men det er nå i skrivende stund 36 brukere som har stemt at de ønsker å forby andre flagg. Enkel konsekvensanalyse medfører da at myndighetene vil ha som oppgave å fjerne andre flagg enn det norske på 17. mai. :)

I tillegg har vi jo også et par uttalelser i denne tråden fra brukere som rent personlig vil bruke makt og rive fra folk flaggene.

Seriøse mennesker eller ei, det er standpunkt mennesker i dette landet har og om det blir nok folk som mener slikt så øker også sjansen for at det blir innført. Dessverre.

Er det noen som helst her som har sagt at de vil bruke makt for å rive fra folk flagg? Jeg har ikke lest en eneste slik kommentar her, og i så fall er det noe jeg ville vært uenig med.

Du har fremdeles ikke svart på hva logikken er i å ha andre flagg enn det norske på 17. mai.

Å bruke andre flagg vil bare skape splittelse, uenighet, og grobunn for problemer. Bare tenk som et barn for et sekund. Du har et norsk flagg, men en annen unge i klassen din går rundt med et pakistansk flagg. Barn er veldig ømfiendtlig for mobbing og forskjeller mellom folk. Hva skal man si når ungen spør hvorfor Ahmed har et pakistansk flagg når det er Norges nasjonaldag? Hvordan skal du forklare det?

"Jo, ser du, Ahmed er fra Pakistan, så det er bare naturlig at han viser pakistansk flagg på den norske nasjonaldagen..."

Et slikt budskap er jo totalt uten logikk og mening.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Nasjonalflagg bruker man til å identifisere seg selv. For at du skal kunne vite tilhørigheten til den som bærer flagget. Man identifiserer seg. Ergo, det er en form for "identitetskort". Du kverulerer vel ikke litt nå? ;)

Ja, så man skal altså reklamere med at man tilhører en annen nasjon, på Norges nasjonaldag. Jøje meg så klokt og intelligent det virker! Hei dere, jeg feirer Norges nasjonaldag med pakistansk flagg! Hvorfor? Vel, fordi jeg er fra Pakistan! Er det ikke meg vi feirer?

Nei, det er ikke deg vi feirer, vi feirer Norge. Hallo?

Hvorfor skal vi splittes opp i forskjellige land når vi alle er og skal være nordmenn? Er ikke hele ideen med dagen å samles som et folk, som nordmenn? Er ikke det å vise andre flagg da totalt ødeleggende for denne samlingsfølelsen?

Lenke til kommentar

Bryr meg søtten om hva andre folk velger å være stolt over eller ei. Selv er jeg stolt over mine egne meritter, ikke andres, og føler meg ellers jævla fuckings heldig for at slekta mi pulte her til lands. Men å feire selveste Statan er noe jeg ser for meg kun kommunister og lignende rask gjør. Den administrative delen av landet Norge interesserer ikke meg så meget akkurat.

Lenke til kommentar
Er det noen som helst her som har sagt at de vil bruke makt for å rive fra folk flagg? Jeg har ikke lest en eneste slik kommentar her [...]

Et eksempel fra tidlig i tråden:

viss eg hadde sett eit utenlandsk flagg i 17mai toget, hadde eg spronge bort og brekt det.

Ka i H****** skal det ha med 17 mai å gjøre???

Detta er jo rein galskap, viss det skjer skal eg boikotte 17 mai!

Lenke til kommentar
Nasjonalflagg bruker man til å identifisere seg selv. For at du skal kunne vite tilhørigheten til den som bærer flagget. Man identifiserer seg. Ergo, det er en form for "identitetskort". Du kverulerer vel ikke litt nå? ;)

Nei. Et flagg brukes til å signalere sin lojalitet(tilhørighet). Det er ikke noen form for ID i den forstand du mener å bruke det. Ligger min lojalitet til feks. den Norske hær bruker jeg Norsk flagg. Ikke spansk bare fordi jeg tilfeldigvis skulle ha spanske foreldre etc. Skal jeg være riktig slem mot Svenskene brenner jeg det Svenske flagget for å markere avsky mot dette: jeg brenner ikke mitt norske flagg for å markere min etniske bakgrunn!!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Veldig godt poeng, forresten. Skal innvandrere begynne å stemple sine førerkort med deres lands bokstav også? Skal innvandrere med norske pass få flagget til det andre landet sitt skrevet inn i passet? Det hele er jo bare absurd.

Er det noen som helst her som har sagt at de vil bruke makt for å rive fra folk flagg? Jeg har ikke lest en eneste slik kommentar her [...]

Et eksempel fra tidlig i tråden:

viss eg hadde sett eit utenlandsk flagg i 17mai toget, hadde eg spronge bort og brekt det.

Ka i H****** skal det ha med 17 mai å gjøre???

Detta er jo rein galskap, viss det skjer skal eg boikotte 17 mai!

Men her sier denne personen at de ville personlig gjort det selv, ikke at de vil myndighetene skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Men i all verden da! Det er jo nettopp han som har startet det hele. Vær så snill, nå må du åpne øynene her. Du henger deg jo opp i ting som rett og slett ikke er noe som helst.

Det du skriver, skriver du i kontekst av dine holdninger, hadde du sett to trestokker i studio som ikke sa noe hadde du syntes den trestokken som var påmalt "mot utenlandske flagg på 17.mai" hadde "vunnet diskusjonen" som du som morsomt definerte det her tidligere. Jeg syns det er interessant å se mange komme med god argumentasjon rundt sitt syn på hvorfor de er imot, mens dine innlegg er for farget av dine holdninger. Derfor er dine holdninger interessante her.

Hva skal jeg åpne øynene for da? For at jeg ikke skal lese det du skriver som ikke er noe som helst?

Forøvrig er jeg provosert av at enkelte vil nekte samiske flagg på 17. mai. Til de av dere som bruker 17.mai komiteens "regler" som argumenter i andre sammenhenger så er det "tillatt" (som om det betyr noe) med samiske flagg.

Jeg er ikke interessert i å diskutere mine personlige holdninger her. Dog kan jeg jo nevne at ja, jeg har nok en del holdninger rundt innvadringspolitikken som mange vil se på som politisk ukorrekte. Jeg er genuint lei av at vi skal være snillistiske i en hver sammenheng innvandrere nevnes. Jeg er lei av at det hersker munnkurv over enhver som måtte komme i skade for å påpeke svakheter hos mennesker med minoritetsbakgrunn. Jeg er lei av mye, men mest av alt er jeg lei av å bli kalt rasist fordi jeg er kritisk til måten dette landet integrerer innvandrere på. Dette er jo utelukkende vårt problem, og ikke innvadrerens.

Jeg mener at innvandrere, som kommer hit for å etablere seg, skal assimileres. I det legger jeg at de skal ta til seg våre verdier og handle etter vårt verdigrunnlag. Jeg sier ikke at de skal legge fra seg sin identitet ved landegrensene, men i offentligheten på det profesjonelle plan skal det ikke være andre forskjeller mellom en etnisk nordmann og en nordmann med minoritetsbakgrunn, enn en eventuell forskjell i hudfarge.

Det er synd at det må bli slik for mennesker som er flyktninger, og med andre ord kommer hit mot sin vilje, men at det skal dannes egne folkegrupper inne i samfunnet kan bli svært farlig. Jeg er ikke interessert i å gi opp mine verdier for å tilpasse landet mitt andre kulturers verdier. De kommer hit, og følgelig får de bøye seg etter våre lover og restriksjoner.

Å kalle meg rasist er, som Doffen har snakket så mye om, mangel på kunnskap. En rasist dømmer individer med grunnlag i deres raseopphav. Som du sikker skjønner har ikke dette noe med saken å gjøre. Til en annen gang vil jeg be deg om å tenke deg om før du kommer med påstander av såpass alvorlig karakter. For meg oppfattes det som sårende og urettferdig siden jeg ikke er noen rasist. Å dømme folk uten tilstrekklig grunnlag er som du nå sikker skjønner ganske farlig.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Du har fremdeles ikke svart på hva logikken er i å ha andre flagg enn det norske på 17. mai.

Jeg har nå vært inne på det mange ganger, men jeg får forsøke igjen. Husk nå at jeg tar utgangspunkt i at man bærer et nasjonalflagg for å fortelle noe om seg selv. Så får jeg vise deg de to alternativene:

1. I et 17. mai tog så har ofte deltagerne pyntet seg som best kan og man tar med flagg. Flaggene er del av å vise hvem de som feirer "Norge" er. Alle deltagerne i toget er likeverdige, ingen forskjellsbehandles og alle skal selvfølgelig få lov å vise sitt ansikt, for i vårt land så diskriminerer man ikke. Man sier ikke "i dag skal kun de som bare føler tilhørighet til Norge få vise dette". Man sier "alle som ønsker å feire landet vårt, pynt dere, kom som dere selv , vis oss hvem du er og la oss feire sammen!". Så når du ser forskjellige flagg så vil det fortelle deg at her er flere mennesker med forskjellig tilhørighet og sikker forskjellig på uendelig mange vis. Men en ting har de til felles; De feirer alle nasjonaldagen vår.

2. Om det kun skulle være norske flagg, så vil det vise at "her feirer mennesker nasjonaldagen, men kun de som bare føler tilhørighet til Norge får vise dette." De andre diskrimineres, de har feil tilhørighet og fortjener derfor ikke å vise sitt sanne ansikt, for det vil vi ikke se....

Det er den logikken jeg ser. :)

Lenke til kommentar
Men her sier denne personen at de ville personlig gjort det selv, ikke at de vil myndighetene skal gjøre det.

Det var ikke det du spurte om.

Lenke til kommentar

Nei. Et flagg brukes til å signalere sin lojalitet(tilhørighet). Det er ikke noen form for ID i den forstand du mener å bruke det.

Jo det er det så absolutt. Både identitetskort (som du sikkert merket deg tidligere, la jeg i ", da det var for å sammenligne) og nasjonalflagg brukes til å identifisere seg selv overfor andre. Når du "signaliserer din lojalitet(tilhørighet)" - dine direkte ord - så er jo det nettopp å identifisere deg selv overfor andre. Du sier det samme som meg, men klarer likevel å være uenig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
[quote

Jeg er lei av at det hersker munnkurv over enhver som måtte komme i skade for å påpeke svakheter hos mennesker med minoritetsbakgrunn.

Dette er jo utelukkende vårt problem, og ikke innvadrerens.

Hva mener du? Har innvandrerne svakheter, men at disse ikke forhindrer integrering? Du sier jo i neste åndedrag at det er vårt ansvar alene at vi ikke får det godt nok til?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...