Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Jeg stemte alternativ én. Hvis folk vil gå med andre flagg enn det norske på 17. mai, så vær så god.

Da vi tok det opp ved middagsbordet endte det med at vi måtte le, for hvorfor i all verden skulle noen få lyst til å gå rundt med et svensk, arabisk eller amerikansk flagg når vi feirer Norges nasjonaldag?

Problemet er jo at noen respektløse innvadrere faktisk vil dette. Og dermed, for mange her i landet, ødelegge mye av den hyggelig atmosfæren som jo er tilstedet på 17.mai.

Ja, det blir så ufattelig trist med en gang man ser et flagg med andre farger blandt de norske. Hvis noen invandrere vil gjøre dette bare på kvalm, så er det jo bare de som latterliggjør seg selv.

Plukker man opp et svensk flagg fordi man er svensk innvandrer så er ikke det for å vise manglende respekt. De fleste bærere av norske flagg viser mer mangel på respekt enn hva bærere av andre nasjoners flagg gjør. Russen er jo der i en særklasse. Men det er ingen som anklager dem for å "angripe Norge" eller "vise manglende respekt".

Det er gigantiske stråmenn å hevde at innvandrere ønsker å vise manglende respekt. Og det er kunnskapsløst, som tidligere påpekt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at noen respektløse innvadrere faktisk vil dette. Og dermed, for mange her i landet, ødelegge mye av den hyggelig atmosfæren som jo er tilstedet på 17.mai.

Ja, det blir så ufattelig trist med en gang man ser et flagg med andre farger blandt de norske. Hvis noen innvandrere vil gjøre dette bare på kvalm, så er det jo bare de som latterliggjør seg selv.

Plukker man opp et svensk flagg fordi man er svensk innvandrer så er ikke det for å vise manglende respekt. De fleste bærere av norske flagg viser mer mangel på respekt enn hva bærere av andre nasjoners flagg gjør. Russen er jo der i en særklasse. Men det er ingen som anklager dem for å "angripe Norge" eller "vise manglende respekt".

Det er gigantiske stråmenn å hevde at innvandrere ønsker å vise manglende respekt. Og det er kunnskapsløst, som tidligere påpekt :)

Jeg mente ikke at alle innvandrere bruker et annet flagg bare på kvalm, langt ifra, men sa at hvis de gjorde det, så dreit de seg ut. Dette fordi jeg svarte Jorchi, og han mente at det var derfor de gjorde det.

Er jo ikke "bare et tøystykke", men et symbol på Norge ...

Tåpelig at folk skal bry seg så mye om dette lille symbolet. Tenk heller på andre måter Norge kan representeres på. Vi kan jo fremstå som et fint og hyggelig land på nasjonaldagen vår, og la folk bære hvilket flagg de vil?

Endret av Underpants
Lenke til kommentar

En ting som hvert fall er sikkert er at du har ganske høye tanker om deg selv Dotten. Med all denne kunnskapen du er innhaver av må du vel ha en temlig solid utdannelse?

Evnen din til å måle andre menneskers kunnskap er jo intet annet enn sublim.

Kunnskap er ikke deterministisk, og kommer følgelig til utrykk ved hvordan den brukes.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at alle innvandrere bruker et annet flagg bare på kvalm, langt ifra, men sa at hvis de gjorde det, så dreit de seg ut. Dette fordi jeg svarte Jorchi, og han mente at det var derfor de gjorde det.

Det har jeg aldri ment. Det jeg sa var at bruk av andre flagg i 17. maitoget kan oppfattes som respektløst, som at flaggbæreren ikke identifiserer seg som norsk men tar avstand. Da har han heller ingen ting i toget å gjøre.

Føler ikke de med minoritetsbakrunn seg norske nok til å bære det norske flagget i 17. maitoget, da kan de la være å stille. 17. mai er en dag hvor vi hedrer grunnloven og den norske stat. Ikke en felles folkefest hvor målet er å vise sin egentlige identitet.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Dotten, hvor er kildelisten til denne kunnskapen din ?

den vil jeg gjerne se, og jeg er nok ikke alene om det.

Du vet, du kommer ikke langt med en innleveringsoppgave hvis ikke man har en kildeliste å henvise til, har man ikke det så kan jo enkelte hevde at du dikter opp alt sammen for å påvirke debatten i ditt favør.

Lenke til kommentar
Føler ikke de med minoritetsbakrunn seg norske nok til å bære det norske flagget i 17. maitoget, da kan de være å stille. 17. mai er en dag hvor vi hedrer grunnloven og den norske stat. Ikke en felles folkefest hvor målet er å vise sin egentlige identitet.

Da regner jeg med at du går i bresjen for å fjerne korfaner, fotball- og idrettsklubbfaner, skolefaner, russens infantile påfunn, diverse foreningers faner, korpsfaner og alle andre former for flagg, faner og vimpler som ikke har til hensikt å hedre grunnloven og NORGE NASJONEN.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg stemte alternativ én. Hvis folk vil gå med andre flagg enn det norske på 17. mai, så vær så god.

Da vi tok det opp ved middagsbordet endte det med at vi måtte le, for hvorfor i all verden skulle noen få lyst til å gå rundt med et svensk, arabisk eller amerikansk flagg når vi feirer Norges nasjonaldag?

Ja, det blir så ufattelig trist med en gang man ser et flagg med andre farger blandt de norske. Hvis noen invandrere vil gjøre dette bare på kvalm, så er det jo bare de som latterliggjør seg selv.

Det er vell ikkje deira feil at dei som laga russeklea puttar det norsk flagget på...

Uansett så er det berre ungdommar som festar og morar seg, det er noko heilt anna enn at man tar opp flagget fra heimlandet sitt fordi det norsk flagget(norske flagget representerer nordmenn....) ikkje er godt nok.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
En ting som hvert fall er sikkert er at du har ganske høye tanker om deg selv Dotten. Med all denne kunnskapen du er innhaver av må du vel ha en temlig solid utdannelse?

Jeg hadde håpet argumentene ville tale for seg selv. Så hvorfor rette fokus mot min utdannelse?

Om det er noen trøst så er jeg utdannet spesialist innen samband og har hatt ansvaret for å undervise innen blant annet flaggbruk i forsvaret. Der har jeg fått anledning til å utdanne både sivilt og militært personell (hær og sjø). Jeg er derfor utdannet spesialist innen flaggbruk, morse, radio og alt annet du kan tenke deg av kommunikasjonsmidler. Under flaggseremonier hadde jeg som oppgave å organisere det hele og har vært en av de ansvarshavende for blant annet flaggbruk på to norske fregatter (men det er kun deler av arbeidsoppgavene) Nå har jeg annen sivil utdannelse også, men i denne sammenheng er den lite relevant. Nå er jeg sivilist.

Flagg er viktig for meg, spesielt bruken. Det er deler av yrkesstoltheten. Bruken av flagg er en eldgammel kunnskap som tidligere var særdeles viktig i det maritime. Ikke så mye nå lenger, men fortsatt viktig kommunikasjonsmiddel. Men det meste der er langt mer komplisert og detaljert og et annet område enn det enkle med å bære et nasjonalflagg. :)

Edit: Og når det gjelder mine egne tanker om meg selv så er jeg den eneste i stand til å besvare det. Ei heller er det tema for tråden ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Dette respekterer jeg. Likefullt kan du ikke forvente at andre skal ha den samme kunnskapen som deg.

På samme måte som at vi ikke kan forvente at alle muslimer har kunnskap som gjør at de skjønner at Muhammedkarikatrurene var trykket med et utelukkende politisk motiv. Og ikke for å vanære deres verdier og tro.

Derfor var det galt å trykke dem i utgangspunktet. Andre gangen var en annen sak.[/

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Flere som så debatten på NRK?

Jeg så den nå på nrk.no og kan ikke annet enn si: Stående applaus til Saera Khan! Hun gjorde en god figur og jeg er 100% enig med henne, faktisk var det nesten som en "recap" av flere av postene mine. :thumbup:

(Samtidig kan vi vel nå få en slutt på tåpelige utsagn som at "det er kun FRP som står bak en slik motstand" ?)

Flere burde ta en kikk på programmet og samtidig kanskje plukke opp litt nyttig.

(Og for de som ikke vet det: Saera Khan er stortingsrep. for AP og muslim med innvandrerbakgrunn.)

Lenke til kommentar

Under Norges nasjonaldag er det naturlig med Norske flagg - flagget som symboliserer nasjonen. Norges grunnlov kan selvfølgelig trekkes inn - at det er en feiring av grunnloven. Hva synes man om at andre flagg, som dermed symboliserer andre grunnlover (som kan bryte med menneskerettigheter (eks. Iran, Nord-Korea ol.), brukes i feiringen i Norge?

Eks.: Bør feiring av 17. mai markeres med f.eks Iranske og Nord-Koreanske flagg? Bør nasjonen vår skal sammenlignes med disse menneskerettighetsbrytende statene? (Husk: BØR, ikke om det skal være ulovlig.) Hvis man trekker tankegangen litt langt vil man ved utlandsk flaggbruk feire andre lands potensielt menneskerettighetsbrytende grunnlov sammen med den norske. Utenlandske flagg symboliserer ikke noe annet enn landet flagget kommer fra.

Lenke til kommentar
Flere som så debatten på NRK?

Jeg så den nå på nrk.no og kan ikke annet enn si: Stående applaus til Saera Khan! Hun gjorde en god figur og jeg er 100% enig med henne, faktisk var det nesten som en "recap" av flere av postene mine. :thumbup:

(Samtidig kan vi vel nå få en slutt på tåpelige utsagn som at "det er kun FRP som står bak en slik motstand" ?)

Flere burde ta en kikk på programmet og samtidig kanskje plukke opp litt nyttig.

(Og for de som ikke vet det: Saera Khan er stortingsrep. for AP og muslim med innvandrerbakgrunn.)

Helt enig. Etter mitt syn er dette et godt eksempel på en intergrert innvadrer. Hun klarer å ta stilling til saker med et nyansert standpunkt, og med gode argumenter for begge parter, ikke som innvadrerforumets leder som kun tenker på de med minoritetsbakgrunns beste.

Lenke til kommentar
Dette respekterer jeg. Likefullt kan du ikke forvente at andre skal ha den samme kunnskapen som deg.

Nei det gjør jeg ikke heller. Det finnes så uendelig mange emner jeg ikke har peiling på og da liker jeg å bli forsynt med kunnskap. En av grunnene til at jeg i det hele tatt ble med på forumet i sin tid og jeg har lært mye av mange brukere i temaer som ikke helt er min greie.

Liten sidenotis: Jeg har slettet et par innlegg som gikk veldig på person. Jeg liker ikke å moderere i en tråd jeg er såpass aktiv i, så om man er veldig uenig i det så skal jeg be en moderator vurdere om det var riktig. Men det er fint om denne diskusjonen ikke sporer av til å handle om en deltager er rasist eller ikke. :)

Reaksjoner på akkurat den delen tar man på pm, slik at tråden ikke kuppes til å bli en diskusjon rundt moderering.

Lenke til kommentar
Flagg er viktig for meg, spesielt bruken. Det er deler av yrkesstoltheten. Bruken av flagg er en eldgammel kunnskap som tidligere var særdeles viktig i det maritime. Ikke så mye nå lenger, men fortsatt viktig kommunikasjonsmiddel. Men det meste der er langt mer komplisert og detaljert og et annet område enn det enkle med å bære et nasjonalflagg. :)

Må forøvrig si jeg er svært forundret da, siden du angivelig var såpass involvert, over at du ikke har fått med deg at de offentlige(og millitærets) flaggregler er ikke noen lov som gjelder for sivil bruk?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Helt enig. Etter mitt syn er dette et godt eksempel på en intergrert innvadrer. Hun klarer å ta stilling til saker med et nyansert standpunkt, og med gode argumenter for begge parter, ikke som innvadrerforumets leder som kun tenker på de med minoritetsbakgrunns beste.

Hjelpe meg. Saera Khan er en "godt integrert innvandrer" (Hun er født og oppvokst i Norge) fordi hun er enig med deg, mens Athar Ali tydeligvis er hennes motsetnig, fordi han er uenig med deg? Jeg er kanskje en "dårlig integrert nordmann" siden jeg er enig med Athar Ali?

Lenke til kommentar

Må forøvrig si jeg er svært forundret da, siden du angivelig var såpass involvert, over at du ikke har fått med deg at de offentlige(og millitærets) flaggregler er ikke noen lov som gjelder for sivil bruk?

Det er samme faktum sivilt og militært at et flagg er til for å vise tilhørighet (i den sammenheng vi her snakker). Flagget er et "identifikasjonskort" for bæreren. Noe jeg har påpekt minst et halvt dusin ganger og det forundrer meg at du ikke har sett det ;)

Så når en pakistansk gutt går med et pakistansk flagg så er det for å fortelle noe om han. Det forteller ikke om hva han mener om Norge. At folk anser det som respektløst mot Norge at noen sier "Jeg føler tilhørighet til Pakistan" er temmelig absurd. Det er også absurd at man ønsker å nekte absolutt alle andre enn de som kun føler tilhørighet til Norge å vise sin tilhørighet.

Når man har et tog hvor man skal gå med flagg for å vise noe om de som bærer flaggene, så er det hinsides at kun noen skal få lov til dette. Det er ikke å vise manglende respekt til Norge eller feiringen av grunnloven å vise hvem man er.

Men det som derimot er respektløst er eksempelvis russens bruk av det norske flagget. Ønsker man å bruke flagg til å vise manglende respekt for Norge så er det det norske flagget man må bruke. På en respektløst måte. Man kan ikke vise manglende respekt mot Norge ved å bære et pakistansk flagg. :)

Lenke til kommentar

Jorchi

Dette skrev du i går:

Diskuter sak og ikke person. Ikke bruk min identitet som grunnlag for kritikk av mine holdninger....

Dette skrev du i dag:

Haha, for en stakkar han lederen i innvadrerforumet er.
Han er rett og slett en stakkar. Gi den mannen en mopp og en tilitersbøtte
Sett heller inn motdabattanten hans, denne kvinnen fra AP. Hun kjenner hvertfall en sau fra en ku. Idiot.

Ok, jeg skal ikke bruke din identitet som grunnlag for kritikk av dine holdninger. Kan jeg bruke dine utsagn som kritikk av dine holdninger da?

Lenke til kommentar

Hjelpe meg. Saera Khan er en "godt integrert innvandrer" (Hun er født og oppvokst i Norge) fordi hun er enig med deg, mens Athar Ali tydeligvis er hennes motsetnig, fordi han er uenig med deg? Jeg er kanskje en "dårlig integrert nordmann" siden jeg er enig med Athar Ali?

Nok en gang vrir og vender du på det jeg sier. Vær saklig, og les det jeg skrev på nytt.

Jorchi

...

Men i all verden da! Det er jo nettopp han som har startet det hele. Vær så snill, nå må du åpne øynene her. Du henger deg jo opp i ting som rett og slett ikke er noe som helst.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...