Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Det er en viss forskjell mellom forsøpling og å bruke et flagg av fritt valg i et offentlig arrangement på et offentlig sted. Sensur generelt er forbannet tilbakestående, uansett hvilken dag det er snakk om. Ytringsfrihet - Kjekt som faen (om vi en gang får det).

Hvem i all verden forstår ikke at det er en fysisk forskjell melom de to eksemplene?? Du ga et eksempel på en prinsippiell sak, jeg ga tilbake samme prinsippielle sak, men i en helt annen setting. Settingen er med på å illustrere hvor dumt det er å hele tiden følge prinsipper, utilpasset av situasjonen man befinner seg i.

Ytringsfrihet er en god sak, men jeg tar likevel ikke med meg karikaturer av Mohammed inn i moskéer for å ha det gøy der! Riktig tid og riktig sted er noe jeg har fremhevet tidligere.

Det var et eksempel på en meningsmåling der VGs resultat ikke er representativt for befolkningen, det var det. Om du ikke ønsker å tvære mer på det, så er det bvel bare å la det ligge. Det var flere som oppfattet det feil, men det mistenker jeg var pga litt hastig gjennomlesing, budskapet var ganske klart.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-156236
Folk kan få gå med akkurat det flagget man ønsker for å identifisere seg selv for folkene rundt. Om flagget er norsk, svensk, nazistisk eller har bilde av Muhammed er i så måte irrelevant for meg.

Her i tråden finnes det mennesker som mener at myndighetene (dvs. politiet) skal trappe opp og røske flagg ut av hendene på blant annet barn (dette er konsekvensen av et forbud). På selveste 17. mai. Som jeg nevnte tidligere, det er bilder som sikkert vil gjøre seg veldig godt på CNN og co. for å vise verden for et "fantastisk" land det er vi feirer....

17. mai-toget for barn er en greie organisert av privatpersoner. Ergo, så kan disse bestemme at det ikke skal være norske flagg i deres tog. Eh? Barna må jo få flaggene et sted, nemlig fra arrangørene eller av foreldrene.

Ingen seriøse mennesker mener at man skal gå rundt og ta flagg fra barn på 17. mai, det er snakk om en debatt hvor innvandrerforum ønsket at barnetoget skulle få gå med utenlandske flagg, og arrangørene sa nei.

At du likestiller 17. mai med hvilken som helst annen dag får være et tegn på at du egentlig ikke er så glad i å feire Norges grunnlov...

Lenke til kommentar
Folk kan få gå med akkurat det flagget man ønsker for å identifisere seg selv for folkene rundt. Om flagget er norsk, svensk, nazistisk eller har bilde av Muhammed er i så måte irrelevant for meg.

Her i tråden finnes det mennesker som mener at myndighetene (dvs. politiet) skal trappe opp og røske flagg ut av hendene på blant annet barn (dette er konsekvensen av et forbud). På selveste 17. mai. Som jeg nevnte tidligere, det er bilder som sikkert vil gjøre seg veldig godt på CNN og co. for å vise verden for et "fantastisk" land det er vi feirer....

17. mai-toget for barn er en greie organisert av privatpersoner. Ergo, så kan disse bestemme at det ikke skal være norske flagg i deres tog. Eh? Barna må jo få flaggene et sted, nemlig fra arrangørene eller av foreldrene.

Ingen seriøse mennesker mener at man skal gå rundt og ta flagg fra barn på 17. mai, det er snakk om en debatt hvor innvandrerforum ønsket at barnetoget skulle få gå med utenlandske flagg, og arrangørene sa nei.

At du likestiller 17. mai med hvilken som helst annen dag får være et tegn på at du egentlig ikke er så glad i å feire Norges grunnlov...

Mange her inne mener jo det bør være ulovlig virker det som. Og om det ikke er det, har de rett til å diktere hva slags flagg folk har på offentlig sted? Det er en viss forskjell mellom å kaste ut noen fra egen eiendom, og en offentlig gate. Jeg vil tippe et forbud fra komiteen i praksis er å oppfatte som en henstilling.

AtW

Lenke til kommentar

Om menneskene er seriøse eller ikke vet jeg ingenting om, men det er nå i skrivende stund 36 brukere som har stemt at de ønsker å forby andre flagg. Enkel konsekvensanalyse medfører da at myndighetene vil ha som oppgave å fjerne andre flagg enn det norske på 17. mai. :)

I tillegg har vi jo også et par uttalelser i denne tråden fra brukere som rent personlig vil bruke makt og rive fra folk flaggene.

Seriøse mennesker eller ei, det er standpunkt mennesker i dette landet har og om det blir nok folk som mener slikt så øker også sjansen for at det blir innført. Dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Legg ned hele 17. mai!

Å vise patriotisme overfor fedrelandet er noe man ikke gjerne gjør, eller i beste fall er flau over i et multikulturelt samfunn.

Kva om vi viser stolthet over landet vi ein gang hadde, men har blitt ødelakt av idiotiske politikera.

Uansett vise eg ikkje stolther over det lande vi har, det ligge jo nesten i ruinar på grunn av av dei 80-tals politikarane sm ville ha eit utopia.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg stemte alternativ én. Hvis folk vil gå med andre flagg enn det norske på 17. mai, så vær så god.

Da vi tok det opp ved middagsbordet endte det med at vi måtte le, for hvorfor i all verden skulle noen få lyst til å gå rundt med et svensk, arabisk eller amerikansk flagg når vi feirer Norges nasjonaldag?

Lenke til kommentar
Det var et eksempel på en meningsmåling der VGs resultat ikke er representativt for befolkningen, det var det. Om du ikke ønsker å tvære mer på det, så er det bvel bare å la det ligge. Det var flere som oppfattet det feil, men det mistenker jeg var pga litt hastig gjennomlesing, budskapet var ganske klart.

ollen i VG er bare en poll, men det som er interessant er jo selvsagt at den sammenfaller med den spørreundersøkelsen som Infact har gjort. Infact sine undersøkelser gjøres på en vitenskaplig basis og er laget for å gi et mer riktig resultat enn en tilfeldig poll gjør, og gir et representativt bilde av befolkningen. Siden pollen sammenfaller med den offisielle undersøkelsen ser jeg rett og slett ikke årsaken til at noen vil lage et stort nummer ut av "VG pollen" og å forsøke å fremme det at den ikke er "vitenskapelig utført", annet en for å forsøke å undergrave resultatene?

Lenke til kommentar
Jeg stemte alternativ én. Hvis folk vil gå med andre flagg enn det norske på 17. mai, så vær så god.

Da vi tok det opp ved middagsbordet endte det med at vi måtte le, for hvorfor i all verden skulle noen få lyst til å gå rundt med et svensk, arabisk eller amerikansk flagg når vi feirer Norges nasjonaldag?

Problemet er jo at noen respektløse innvadrere faktisk vil dette. Og dermed, for mange her i landet, ødelegge mye av den hyggelig atmosfæren som jo er tilstedet på 17.mai.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at noen respektløse innvadrere faktisk vil dette. Og dermed, for mange her i landet, ødelegge mye av den hyggelig atmosfæren som jo er tilstedet på 17.mai.

Ja, det blir så ufattelig trist med en gang man ser et flagg med andre farger blandt de norske. Hvis noen invandrere vil gjøre dette bare på kvalm, så er det jo bare de som latterliggjør seg selv.

Lenke til kommentar

Ja, det blir så ufattelig trist med en gang man ser et flagg med andre farger blandt de norske. Hvis noen invandrere vil gjøre dette bare på kvalm, så er det jo bare de som latterliggjør seg selv.

Det har ikke noe med trist å gjøre, det passer bare ikke inn! Det er grunnen, jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være andre flagg i toget! Kan noen komme med annet argument annet enn at det er et symbol på hvem man har, for 17 mai har ingen ting med det å gjøre

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med trist å gjøre, det passer bare ikke inn! Det er grunnen, jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være andre flagg i toget! Kan noen komme med annet argument annet enn at det er et symbol på hvem man har, for 17 mai har ingen ting med det å gjøre

Hvorfor bry seg om noen av tøystykkene vi vifter med har andre farger enn resten?

Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg om noen av tøystykkene vi vifter med har andre farger enn resten?

Symbolikk ...

Lenke til kommentar

Flere som så debatten på NRK?

Haha, for en stakkar han lederen i innvadrerforumet er. Du skal være en stein om du ikke så at han var skuffet over at en "medinnvandrer", representantet fra AP, ikke fulgte hans tankegang.

Han er rett og slett en stakkar. Gi den mannen en mopp og en tilitersbøtte, for kompetansen som trengs for å ta stilling til politiske problemstillinger har han ikke.

Sett heller inn motdabattanten hans, denne kvinnen fra AP. Hun kjenner hvertfall en sau fra en ku. Idiot

Så grenseløst frekkt å komme med et slikt forslag, jeg skal dra til det muslimske landet han kommer fra og tegne Muhammed i kompani med et sett analkuler og en boks vaselin. Er det yttringsfrihet han vil ha, ja da er det ytringsfrihet han skal få.

Så hvorfor gjør jeg ikke dette? -Fordi det er ikke forbudt å vise normal folkeskikk og respekt selv om vi har yttringsfriheten i ryggen.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...