Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Når du selv bygger svære fugleskremsler av strå må du kunne tåle at folk griper fatt i dine utsagn. ;)

Du grep ikke fatt i mitt utsagn, du serverte en usannhet om hva jeg mener. Om det var grunnet en misforståelse så er det en grei sak det. Du argumenterte mot en påstand jeg aldri hadde kommet med. Om du ikke innser det ber jeg deg lese innlegget mitt en gang til. Jeg har ikke hevdet at dette er noe som representerer FRP sine velgere. Du burde være ærlig nok til å innrømme at du har misoppfattet noe, ellers blir det bare uredelig. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud da mann, innse nederlag.

Jeg var ikke klar over at dette var en konkurranse. Jeg kunne svart deg i første innlegg at jeg aldri ønsker å bli del av saueflokken.

Hvor sto det at det kun er i konkurranser en kan lide nederlag? Du er en debatant i en diskusjon, og du har tapt diskusjonen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Det kan lett forsvares:

Fordi jeg skulle hatt friheten til å gå med hvilket flagg jeg vil, på hvilken dag jeg vil, på hvilke offentlige områder jeg vil.

Men om jeg ikke har den friheten, så har jeg heller ingen grunn til å "feire" 17. mai. Enkelt og greit.

Det er ikke snakk om man bokstavelig talt lovlig kan gjøre det, men om man burde oppfordre folk til å gjøre det, eller gå rundt og si at det er helt OK. Selvfølgelig kan ingen nekte noen som helst å gå med hvilket som helst flagg på 17. mai så godt som andre dager. Men her er det snakk om et spesifikt tog, en spesifikk dag, og hvorvidt vi som et folk skal akseptere noen få innvandrers trang til å ødelegge denne feiringen ved å markere sine opphavsland fremfor deres nye land.

Jeg har full rett til å gå rundt med et naziflagg, til og med på 17. mai. Men burde våre politikere si det er greit? Burde 17. mai toget for barn akseptere at barna går med det, barn som ikke er myndige vel verdt å merke seg?

Lenke til kommentar

Hvorfor sitter forumstyrer og andre moderatorer og ser på at diskusjonen delvis ødelegges av Glint som kun er ute etter å spre spam?

Å poste innlegg utelukkende for å påpeke at en brukers synspunkt er idiotisk er vel ikke helt i tråd med rettningslinjene?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Det kan lett forsvares:

Fordi jeg skulle hatt friheten til å gå med hvilket flagg jeg vil, på hvilken dag jeg vil, på hvilke offentlige områder jeg vil.

Men om jeg ikke har den friheten, så har jeg heller ingen grunn til å "feire" 17. mai. Enkelt og greit.

Det er ikke snakk om man bokstavelig talt lovlig kan gjøre det, men om man burde oppfordre folk til å gjøre det, eller gå rundt og si at det er helt OK. Selvfølgelig kan ingen nekte noen som helst å gå med hvilket som helst flagg på 17. mai så godt som andre dager. Men her er det snakk om et spesifikt tog, en spesifikk dag, og hvorvidt vi som et folk skal akseptere noen få innvandrers trang til å ødelegge denne feiringen ved å markere sine opphavsland fremfor deres nye land.

Jeg har full rett til å gå rundt med et naziflagg, til og med på 17. mai. Men burde våre politikere si det er greit? Burde 17. mai toget for barn akseptere at barna går med det, barn som ikke er myndige vel verdt å merke seg?

Nazister er vel de mest nasjonalistiske blant oss, så det er vel liten 'fare' for at de ville finne på å jogge rundt med et annet flagg enn det norske. Det norske flagget er t.o.m. pop blant utenlandske nazister. :wee:

Lenke til kommentar
Mener ikke å pisse på verken 17. mai eller nasjonen Norge, altså. Hepp! Hepp! Hepp! Koselig med en egen Grunnlov og greier. Tanken var god! Vil bare sette ting litt i perspektiv for den tilsynelatende historieløse ungdommen, som strutter med nasjonalistisk selvtillit bygd på falske premisser i form av sure smuler med uvitenhet og tørre skorper med arrogant stolthet. Vi må huske at Norge ikke er verdens navle, og grunnen til at vi er så rike og pene kommer av at vi har vunnet i lotto. Hadde det ikke vært for oljen hadde vi vært et hælvsi u-land. So get off yer high horses!

Typisk janteloven + jadajadajada.

Min nasjonalisme bygger på langt tidligere historie da Norge ikke var den nasjonen den er idag :p

Hvis pakistanere skal føle at de kan representere seg selv ved å bruke pakistansk flagg på 17. mai, hvorfor skal ikke nazister bruke sitt flagg på 17. mai?

Gleder meg til å høre dere resonnere dere ute av dette dilemmaet... haha.

Jeg forbeholder meg retten til å gå med hvilket som helst flagg jeg ønsker. Det burde gjelde alle andre også.

Nazister er vel de mest nasjonalistiske blant oss, så det er vel liten 'fare' for at de ville finne på å jogge rundt med et annet flagg enn det norske. Det norske flagget er t.o.m. pop blant utenlandske nazister. happy.gif

Det er liten fare ja!

l_dnl2.gif

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hvorfor sitter forumstyrer og andre moderatorer og ser på at diskusjonen delvis ødelegges av Glint som kun er ute etter å spre spam?

Å poste innlegg utelukkende for å påpeke at en brukers synspunkt er idiotisk er vel ikke helt i tråd med rettningslinjene?

Og glasshus over hele den nordiske hemisfære eksploderer simultant. Du har selv nevnt i-ordet her, og det var sammenligningen hans som var idiotisk. Å bruke "fremmed" flagg på 17. mai er ikke det samme som å spytte i kirka. Makan.

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Jeg forbeholder meg retten til å gå med hvilket som helst flagg jeg ønsker. Det burde gjelde alle andre også.

Greit, men mener du at våre politikere burde gå god for at du går med naziflagg i 17. mai toget? Eller burde man si, nei vet du hva, det er Norges nasjonaldag, folk burde bare bruke det norske flagget? Og når det er snakk om barn, folk som ikke er myndige enda, skal man gi dem andre flagg, f.eks et naziflagg, bare fordi det bokstavelig talt er lovlig?

Mange ting er lovlige, men svært uintelligente, å gjøre...

Lenke til kommentar
Hvor sto det at det kun er i konkurranser en kan lide nederlag? Du er en debatant i en diskusjon, og du har tapt diskusjonen.

Har jeg tapt en diskusjon? :D

Jeg har ingen ønsker om å vinne en diskusjon, den frasen er en stor floskel. Jeg har budskap jeg ønsker å spre og emner jeg ønsker å bli mer reflektert over ved å delta aktivt (eller lese). Jeg har ingen interesse av å bli med i en saueflokk eller skape min egen saueflokk. Jeg er meg selv og prøver i størst grad å være tro mot det.

Argumentene fremmet i denne tråden har gjort meg sterkere i troen på at standpunktet mitt er riktig. Jeg ser på argumenter og ikke mengden som fremmer argumentet. Spesielt et av TWFA sitt tidligere innlegg har vært med på å styrke den troen, men nesten enda mer er endel av de mindre gjennomtenkte kommentarene som har florert i tråden. Norge er dessverre et land hvor det finnes mange individer som ønsker å forby et barn å gå med flagget man ønsker. Så det gjør meg enda sterkere i troen på at det virkelig er på sin plass at slik trangsynthet og kontrolltendenser er uverdige for landet Norge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Å bruke "fremmed" flagg på 17. mai er ikke det samme som å spytte i kirka. Makan.

Ikke? Så det å gå med naziflagg i 17. mai toget hadde ikke vært like teit som å spytte i kirka? Begge er bokstavelig talt lov, men burde man gjøre det for det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Norge er dessverre et land hvor det finnes mange individer som ønsker å forby et barn å gå med flagget man ønsker. Så det gjør meg enda sterkere i troen på at det virkelig er på sin plass at slik trangsynthet og kontrolltendenser er uverdige for landet Norge.

Du glemte "... i et tog på 17. mai, Norges nasjonaldag" på slutten av den første setningen. Men for all del, forsvar gjerne bruk av andre flagg i 17. mai toget. Naziflagget, f.eks. Hvis du argumenterer mot naziflagget, må du argumentere mot alle andre flagg som ikke har noe med nasjonaldagen og Norge å gjøre.

Lenke til kommentar
Norge er dessverre et land hvor det finnes mange individer som ønsker å forby et barn å gå med flagget man ønsker. Så det gjør meg enda sterkere i troen på at det virkelig er på sin plass at slik trangsynthet og kontrolltendenser er uverdige for landet Norge.

Du glemte "... i et tog på 17. mai, Norges nasjonaldag" på slutten av den første setningen. Men for all del, forsvar gjerne bruk av andre flagg i 17. mai toget. Naziflagget, f.eks. Hvis du argumenterer mot naziflagget, må du argumentere mot alle andre flagg som ikke har noe med nasjonaldagen og Norge å gjøre.

Folk kan få gå med akkurat det flagget man ønsker for å identifisere seg selv for folkene rundt. Om flagget er norsk, svensk, nazistisk eller har bilde av Muhammed er i så måte irrelevant for meg.

Her i tråden finnes det mennesker som mener at myndighetene (dvs. politiet) skal trappe opp og røske flagg ut av hendene på blant annet barn (dette er konsekvensen av et forbud). På selveste 17. mai. Som jeg nevnte tidligere, det er bilder som sikkert vil gjøre seg veldig godt på CNN og co. for å vise verden for et "fantastisk" land det er vi feirer....

Lenke til kommentar

Slik jeg ser på det så bør man feire med norske flagg på Norges nasjonaldag. Det norske flagget symboliserer nasjonen Norge - derfor bør norske flagg brukes i feiringen av Norge. Det Italienske flagget symboliserer Italia, dermed bør det benyttes på Italias nasjonaldag. Det er vel ingen som finner det naturlig å feire med det italienske flagget på Norges nasjonaldag? Uansett...

Det som jeg oppfatter som problemet er om det skal være lov å feire med utenlandske flagg. Altså: skal det være ulovlig å feire med andre flagg enn det norske/samiske (deler av sameland er jo en del av Norge).

Etter mitt syn beskytter ytringsfriheten friheten til å bruke utenlandske flagg på nasjonaldagen - om man på død og liv må benytte seg av den ytringsfriheten er en annen sak (jmfr. Mohammed-karikaturene). Man har lov, men bør man?

Lenke til kommentar
Å bruke "fremmed" flagg på 17. mai er ikke det samme som å spytte i kirka. Makan.

Ikke? Så det å gå med naziflagg i 17. mai toget hadde ikke vært like teit som å spytte i kirka? Begge er bokstavelig talt lov, men burde man gjøre det for det?

Det er en viss forskjell mellom forsøpling og å bruke et flagg av fritt valg i et offentlig arrangement på et offentlig sted. Sensur generelt er forbannet tilbakestående, uansett hvilken dag det er snakk om. Ytringsfrihet - Kjekt som faen (om vi en gang får det).

Hipp, hipp, opotamus.

319705.jpeg

Lenke til kommentar
Slik jeg ser på det så bør man feire med norske flagg på Norges nasjonaldag. Det norske flagget symboliserer nasjonen Norge - derfor bør norske flagg brukes i feiringen av Norge. Det Italienske flagget symboliserer Italia, dermed bør det benyttes på Italias nasjonaldag. Det er vel ingen som finner det naturlig å feire med det italienske flagget på Norges nasjonaldag? Uansett...

Det som jeg oppfatter som problemet er om det skal være lov å feire med utenlandske flagg. Altså: skal det være ulovlig å feire med andre flagg enn det norske/samiske (deler av sameland er jo en del av Norge).

Etter mitt syn beskytter ytringsfriheten friheten til å bruke utenlandske flagg på nasjonaldagen - om man på død og liv må benytte seg av den ytringsfriheten er en annen sak (jmfr. Mohammed-karikaturene). Man har lov, men bør man?

Err, det ER lov, og det BØR være lov å feire med utenlandske flagg. Spørsmålet er vel om man skal få lov å gå i det offisielle toget med andre flagg enn det norske. Blir litt som å kastes ut fra en restaurant fordi du ikke er fint nok påkledd. Det er ikke noen lov mot å ha stygge klær, men de kan kreve en viss standard på restauranten for at du skal få være der.

Lenke til kommentar
Når du selv bygger svære fugleskremsler av strå må du kunne tåle at folk griper fatt i dine utsagn. ;)

Du grep ikke fatt i mitt utsagn, du serverte en usannhet om hva jeg mener. Om det var grunnet en misforståelse så er det en grei sak det. Du argumenterte mot en påstand jeg aldri hadde kommet med. Om du ikke innser det ber jeg deg lese innlegget mitt en gang til. Jeg har ikke hevdet at dette er noe som representerer FRP sine velgere. Du burde være ærlig nok til å innrømme at du har misoppfattet noe, ellers blir det bare uredelig. ;)

Det kan godt være jeg misforstod, men jeg var i så fall på langt nær den eneste som forstod dine utsagn dithen. Men for å få klarhet i det: Hva er årsaken til at du hele tiden prøver å bringe FRP inn i denne debatten?

Lenke til kommentar
Err, det ER lov, og det BØR være lov å feire med utenlandske flagg. Spørsmålet er vel om man skal få lov å gå i det offisielle toget med andre flagg enn det norske. Blir litt som å kastes ut fra en restaurant fordi du ikke er fint nok påkledd. Det er ikke noen lov mot å ha stygge klær, men de kan kreve en viss standard på restauranten for at du skal få være der.

Uten at jeg sier at jeg verken er enig eller uenig i det du sa så må jeg påpeke at jeg skiller mellom "være lov å bruke utenlandse flagg" og "bør ikke bruke".

Ikke om det "er en lov" og "bør være en lov", slik du fremstiller mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Det er en viss forskjell mellom forsøpling og å bruke et flagg av fritt valg i et offentlig arrangement på et offentlig sted. Sensur generelt er forbannet tilbakestående, uansett hvilken dag det er snakk om. Ytringsfrihet - Kjekt som faen (om vi en gang får det).

Hvem i all verden forstår ikke at det er en fysisk forskjell melom de to eksemplene?? Du ga et eksempel på en prinsippiell sak, jeg ga tilbake samme prinsippielle sak, men i en helt annen setting. Settingen er med på å illustrere hvor dumt det er å hele tiden følge prinsipper, utilpasset av situasjonen man befinner seg i.

Ytringsfrihet er en god sak, men jeg tar likevel ikke med meg karikaturer av Mohammed inn i moskéer for å ha det gøy der! Riktig tid og riktig sted er noe jeg har fremhevet tidligere.

Lenke til kommentar

Har jeg tapt en diskusjon? :D

Jeg har ingen ønsker om å vinne en diskusjon, den frasen er en stor floskel. Jeg har budskap jeg ønsker å spre og emner jeg ønsker å bli mer reflektert over ved å delta aktivt (eller lese). Jeg har ingen interesse av å bli med i en saueflokk eller skape min egen saueflokk. Jeg er meg selv og prøver i størst grad å være tro mot det.

Argumentene fremmet i denne tråden har gjort meg sterkere i troen på at standpunktet mitt er riktig. Jeg ser på argumenter og ikke mengden som fremmer argumentet. Spesielt et av TWFA sitt tidligere innlegg har vært med på å styrke den troen, men nesten enda mer er endel av de mindre gjennomtenkte kommentarene som har florert i tråden. Norge er dessverre et land hvor det finnes mange individer som ønsker å forby et barn å gå med flagget man ønsker. Så det gjør meg enda sterkere i troen på at det virkelig er på sin plass at slik trangsynthet og kontrolltendenser er uverdige for landet Norge.

At folk skal gå med hva slags flag de vil... ja, men på 17 mai... Ikke akuratt.

Poenget med 17 mai og den historiske grunn forsvinner da spørr du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...