Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

.....

Jeg er enig med noe av tankegangen din men kan ikke være med på å støtte lover som er laget for å straffe folk som er respektløse. Da vil vi synke ned mot mange barbar-samfunn og det er ikke noe jeg øsnker. Jeg ønsker derfor kun at det hele skal dreie seg om anmodninger og henvisning. De som ikke følger arrangørers anmodning og henvisning bør ikke straffes . De kan gjerne vises bort slik som vanlig er dersom folk oppfører seg ufint på arrangementer, men ikke straffes av loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke overvurder logikken! Jeg tror hele debatten viser at det er vel så mye følelser som rasjonaliteten som råder. tror heller uenigheten består i forskjellige verdisyn.

Jeg for min del ønsker alle mulige flagg velkommen i "mitt" 17-maitog. Og jeg ser på det som bekreftelse på at vi respektere ytringsfriheten.

Man bør kjenne og respektere sitt opphav for å forstå sin vei videre.

Norge?

Hva er "Norge"?

Hva er det man ytrer ved å gå med et annet flagg på nasjonaldagen?

Nå har ikke jeg lest gjennom alle de 26 sidene, og jeg undres over dette:

17. mai er Norges nasjonaldag. Det norske flagget representerer Norge. Jeg finner det da logisk å feire nasjonaldagen med det flagget som representerer nasjonen. Hvorfor skal man feire Norges nasjonaldag med f.eks Kinesiske flagg - det symboliserer vel ikke nasjonen Norge?

Hva er argumentene for/ i mot?

Argumnet for å bruke iransk, kinesisk, somalisk eller pakistansk flagg osv. er atnasjonaldagen dagen er en dag man skal feire seg selv for den man er, og man i hovedsak feirer seg selv, ikke Norge.

Argumentet i mot er som du sier, dette er da norges nasjonaldag, ser ikke overhodet ikke sammenhengen med en flaggfest for alle verdensland dagen vi skrev under grunnloven

For siste gang så repeterer jeg at jeg feirer grunnloven og Norge når jeg feirer og velger et annet flagg, fikk du det med deg nå?

Jada, men skjønner ikke hvorfor eller hva som er logisk med det du sier?

Lenke til kommentar
Pollen på VG sier vel sitt om hva det norske folk mener:

Poll

17000 har stemt nå, så det burde være representativt.

Pollen på VG forteller også at FRP burde vunnet valget for et par år siden. Men de gjorde visst ikke det....

Når det kommer til vår egen poll så blir den mest representativ for gutter i alderen 16-25 da de er en stor majoritet på forumet. Den er ikke representativt for hva "det norske folk" mener, men er det til en viss grad for hva majoriteten av forumbrukerne mener.

Skal man se på det norske folk og deres valgte representanter så er det bare FRP som er imot andre flagg. Om da Siv Jensen snakket på vegne av partiet (men det kom ikke klart frem om hun var for forbud eller bare mislikte andre flagg der).

Lenke til kommentar

Herregud da mann, innse nederlag. Det er bare flaut å se hvordan du til stadighet møter deg selv i døra. Nordmenn er ikke villige til å gi opp landet sitt slik det er i dag. La oss håpe at det forblir slik i lang tid fremover.

Det blir norske flagg i 17. maitoget også i år. La oss være glade for det. Jeg gleder meg til å feire nok en tradisjonsrik og hyggelig 17. mai om en knapp måned. Da skal jeg smile ekstra til alle innvandrere som bærer det norske flagget med stolthet. Sitte i frognerparken og grille med et par kalde, mens jeg gleder meg over hvor takknemlig jeg er for hva Norge har gitt meg muligheten til.

Lenke til kommentar
Pollen på VG forteller også at FRP burde vunnet valget for et par år siden. Men de gjorde visst ikke det....

Når det kommer til vår egen poll så blir den mest representativ for gutter i alderen 16-25 da de er en stor majoritet på forumet. Den er ikke representativt for hva "det norske folk" mener, men er det til en viss grad for hva majoriteten av forumbrukerne mener.

Skal man se på det norske folk og deres valgte representanter så er det bare FRP som er imot andre flagg. Om da Siv Jensen snakket på vegne av partiet (men det kom ikke klart frem om hun var for forbud eller bare mislikte andre flagg der).

Før du i det hele tatt forsøker å diskreditere pollen (uten forøvrig ennå å ha gitt noen gyldige motargument til pollen!), så kunne du i det minste henvist til en tilsvarende poll som bygger opp om din forestilling.

Å forsøke å avspore saken ved å forsøke å indikere at dette er FRP og deres tilhengere sin skyld er også svært dårlig agrumentasjonsteknikk. For moro skyld kan jeg dog avkrefte din FRP-konspirasjonsteori ved å fremlegge at jeg ikke stemte FRP ved siste valg, eller noen av de andre jeg har stemt. Likefult er jeg av den oppfatning at på den norske nasjonaldagen er det kun det norske flagg som hører hjemme. ;)

Lenke til kommentar
Det blir norske flagg i 17. maitoget også i år. La oss være glade for det. Jeg gleder meg til å feire nok en tradisjonsrik og hyggelig 17. mai om en knapp måned. Da skal jeg smile ekstra til alle innvandrere som bærer det norske flagget med stolthet. Sitte i frognerparken og grille med et par kalde, mens jeg gleder meg over hvor takknemlig jeg er for hva Norge har gitt meg muligheten til.

Det er ingen som har foreslått å fjerne norske flagg fra 17. mai-toget.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Jeg for min del ønsker alle mulige flagg velkommen i "mitt" 17-maitog. Og jeg ser på det som bekreftelse på at vi respektere ytringsfriheten.

Som jeg har sagt, så vil jeg ikke gjøre det forbudt å gå med et flagg, eller nekte noen å gjøre det. Men at våre politikere oppfordrer og går god for at andre flagg brukes på 17. mai er jo bare idiotisk. Ja, du kan bruke ytringsfriheten din på 17. mai, og du kan gå rundt med et pakistansk flagg hvis du vil. Men ved det signaliserer du at det er Pakistan du feirer, på Norges dag, som blir helt feil.

Det er som å synge bursdagssangen til seg selv i noen andres bursdag. Selvfølgelig skal slikt være "lov", men det minner ikke akkurat om logikk eller sunn mental helse å gjøre slikt.

Hva er "Norge"?

Hehe... det er altså der debatten ligger for å forsvare dette. En sinnsyk semantisk lek for å unngå sunn fornuft og logikk. Yeye.

Det blir jo påstått at flertallet er imot å tillate andre flagg, hvorfor er det da politisk korrekt? Eller er politisk korrekt bare et dårlig forsøk på å diskreditere de andre debattantene? Ditto med din lite treffende "logikk vs følelser"-kommentar.

Finnes det et logisk grunnlag for å spise pølser på 17 mai? Hva med å gå med genser? Skal vi forby disse to tingene på 17 mai også?

Politisk korrekt har ingenting å gjøre med om noe er støttet av flertallet eller ikke. Å være politisk korrekt er å vise absurd hensyn til alt og alle for å ikke virke støtende på noen som helst måte, gjerne det motsatte, ting gjort for å blidgjøre visse grupper, spesielt minoriteter.

Det finnes ingen logikk i å vifte med utenlandske flagg (eller FN-flagget) på nasjonaldagen til Norge. Hvis det fantes logikk for det, hadde du sagt hva den logikken gikk ut på, isteden for å kverulere om mine debattmotiver.

Finnes det et logisk grunnlag for å spise pølser på 17. mai? Ehm, ja? Det er vanligvis varmt ute, man pleier å grille her i Norge når det er fint vær, pølser er lett å lage og kan enkelt selges på gaten, er godt egnet som gatemat.

Å spise pølser på 17. mai har jo ingenting å gjøre med 17. mai, egentlig. Pølser spises i de fleste sammenhenger hvor det er masse folk ute på gatene i sommeren, og det blir jo solgt masse andre matvarer som hamburger, is, kebab, osv, osv.

Så her viser du bare virkelig hvor ulogisk du tenker ved å dra pølser inn i bildet.

Å gå med genser? Eh, når man skal feire noe, pleier man gå med sitt festantrekk. Være det jul, bursdag, konfirmasjon, eller 17. mai. Det er en helligdag hvor noe feires, og da tar folk på seg festantrekk. Hva er det som IKKE er logisk med det?

Lenke til kommentar
Før du i det hele tatt forsøker å diskreditere pollen (uten forøvrig ennå å ha gitt noen gyldige motargument til pollen!), så kunne du i det minste henvist til en tilsvarende poll som bygger opp om din forestilling.

Å forsøke å avspore saken ved å forsøke å indikere at dette er FRP og deres tilhengere sin skyld er også svært dårlig agrumentasjonsteknikk. For moro skyld kan jeg dog avkrefte din FRP-konspirasjonsteori ved å fremlegge at jeg ikke stemte FRP ved siste valg, eller noen av de andre jeg har stemt. Likefult er jeg av den oppfatning at på den norske nasjonaldagen er det kun det norske flagg som hører hjemme. ;)

Slike undersøkelser hvor det er frivillig å delta og ingen form for utvelgelse av hvilke stemmer som teller er ikke gyldige for noe som helst. At det deltar 17 000 mennesker er også irrelevant, en undersøkelse blir ikke mer riktig jo flere som deltar. Dotten forsøkte ikke å avspore saken ved å insinuere at resultatet er FrP sin skyld, han påpekte bare at ifølge undersøkelsene til VGNett burde FrP vunnet valget, altså at undersøkelsene til VGNett ikke gir riktig resultat.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

En annen meningsmåling gjort, ikke en internettmåling, viste lignende resulater. Det var ingen meningsmåling i 2005 som viste at Frp kom til å vinne valget, iallfall ikke en vitenskapelig en.

Frp er det eneste partiet som ikke gjør øvelse av å være politisk korrekt i enhver sammenheng. Flertallet av nordmenn er enige med Frp i denne saken her, men hva har det å si? Det norske folk er jo ikke enige med den regjeringen de har valgt i hver eneste sak. Det er ikke sånn valg fungerer. Man velger sine representanter basert på et bredt utvalg av saker, ikke bare en liten fillesak som dette med flagg på 17. mai.

Enda en logisk brist i diskusjonen...

Lenke til kommentar

I 1814 taper realunionen (jeg tror den offisielle benevnelsen er rævkjørerunionen) Danmark-Norge (ofte referert til som 400-års-natten) den såkalte Napoleonskrigen, som gjør at Danmark blir tvunget til å gi Norge over til Sverige. I samme slengen mister "vi" Grønland, Island og Færøyene til danskene. Norge prøver å yppe seg med selvstendighetspjatt, som fører til at svenskene angriper oss og gir oss kvist på ræv. Etter en kort krig og mye juling blir det inngått en våpenstillstandsavtale mellom staute nordmenn og bifile svensker, og vi blir nå tvunget inn i en personalunion med Sverige, som varer helt til 1905. I mellomtiden har vi en svensk konge, inntil nevnte år da vi er så heldige å få en dansk konge. En innavlet sådan. Heia, heia. Vi har så mye å være stolte av!

Vink godt til krækkhora, barn!

1179390848946_770.jpg

Mellom bakker og berg ut mot havet heve nordmannen fenge sin heim der han sjølv heve tuftene grave og sett sjølv sine hus oppå deim...

Mener ikke å pisse på verken 17. mai eller nasjonen Norge, altså. Hepp! Hepp! Hepp! Koselig med en egen Grunnlov og greier. Tanken var god! Vil bare sette ting litt i perspektiv for den tilsynelatende historieløse ungdommen, som strutter med nasjonalistisk selvtillit bygd på falske premisser i form av sure smuler med uvitenhet og tørre skorper med arrogant stolthet. Vi må huske at Norge ikke er verdens navle, og grunnen til at vi er så rike og pene kommer av at vi har vunnet i lotto. Hadde det ikke vært for oljen hadde vi vært et hælvsi u-land. So get off yer high horses!

Typisk janteloven + jadajadajada.

Lenke til kommentar
Herregud da mann, innse nederlag.

Jeg var ikke klar over at dette var en konkurranse. Jeg kunne svart deg i første innlegg at jeg aldri ønsker å bli del av saueflokken.

Jeg påpeker litt informasjon rundt statistikk. Med tanke på ignoransen man ble møtt av når man prøvde å forklare det elementære med at man bærer et flagg for å vise sin identitet, så burde jeg jo kanskje latt vær. Men at ignoranse og intoleranse går hånd i hånd er jo ikke noe nytt i så måte. Jeg har heller ikke for vane å la tullete utblåsinger som du presterer diktere meg.

En poll på Diskusjon.no er til for å vise hva brukerne på Diskusjon.no mener. Nå håper jeg virkelig en gang at Diskusjon.no blir så stort og har så stor spredning av brukermasse at den kan bli representativt for noe mer, men det er ikke tilfellet. :)

Ellers registrerer jeg at det blir servert stråmenn om at man må stemme FRP for å være for dette, noe som jeg ikke har hevdet. Men det er jo en velkjent tåpelighet folk benytter seg av i diskusjon, spesielt om det er bevisst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

To av tre vil bare ha norske flagg 17. mai

En tredjedel av de som har en oppfatning støtter Norsk Innvandrerforum som har foreslått fritt valg av 17. mai-flagg i Oslo.

Det vil si, en tredjedel av dem som mente noe om saken... Hvilket betyr mindre enn 1/3 av Norges befolkning.

Men, men. For de som fremdeles presisterer at man skal bruke andre flagg enn det norske på 17. mai... Da må dere forsvare å bruke følgende flagg, også:

nazi_flag_150.gif

Hvis pakistanere skal føle at de kan representere seg selv ved å bruke pakistansk flagg på 17. mai, hvorfor skal ikke nazister bruke sitt flagg på 17. mai?

Gleder meg til å høre dere resonnere dere ute av dette dilemmaet... haha.

Endret av medlem-156236
Lenke til kommentar
Slike undersøkelser hvor det er frivillig å delta og ingen form for utvelgelse av hvilke stemmer som teller er ikke gyldige for noe som helst. At det deltar 17 000 mennesker er også irrelevant, en undersøkelse blir ikke mer riktig jo flere som deltar. Dotten forsøkte ikke å avspore saken ved å insinuere at resultatet er FrP sin skyld, han påpekte bare at ifølge undersøkelsene til VGNett burde FrP vunnet valget, altså at undersøkelsene til VGNett ikke gir riktig resultat.

Pollen er en meningsmåling som klart og greit indikerer at 17.000 av VG's lesere mener det samme som de andre meningsmålingene jeg har sett: At norskt flagg alene hører hjemme på 17.mai. Den gir ikke inntrykk av å være vitenskaplig korrekt eller noen fasit, da det bare er en enkel meningsmåling. Om du og Dotten hadde hatt en annen meningsmåling som pekte på det helt motsatte kan man begynne å diskutere hvem av dem som gir den beste indikasjonen. Men fakta er at ingen trolig klarer å komme opp med en tilsvarende poll, rett og slett fordi flesteparten av de som deltar i pollen mener det de svarer i pollen.

Ellers registrerer jeg at det blir servert stråmenn om at man må stemme FRP for å være for dette, noe som jeg ikke har hevdet. Men det er jo en velkjent tåpelighet folk benytter seg av i diskusjon, spesielt om det er bevisst.

Når du selv bygger svære fugleskremsler av strå må du kunne tåle at folk griper fatt i dine utsagn. ;)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det kan lett forsvares:

Fordi jeg skulle hatt friheten til å gå med hvilket flagg jeg vil, på hvilken dag jeg vil, på hvilke offentlige områder jeg vil.

Men om jeg ikke har den friheten, så har jeg heller ingen grunn til å "feire" 17. mai. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Det kan lett forsvares:

Fordi jeg skulle hatt friheten til å gå med hvilket flagg jeg vil, på hvilken dag jeg vil, på hvilke offentlige områder jeg vil.

Men om jeg ikke har den friheten, så har jeg heller ingen grunn til å "feire" 17. mai. Enkelt og greit.

Fordi jeg har "friheten" til å spytte på kirkegolvet betyr ikke dette at det er noe jeg absolutt vil gjøre, bare av den ene grunn at "jeg har mulighet til det".

Lenke til kommentar
Det kan lett forsvares:

Støtter den fullt ut. Detaljestyringstrangen finnes dessvere like mye på høyresiden som på venstresiden i politikken. Det eneste variasjonen er hva man ønsker å detaljestyre.

Everybody wants to be closer to free

Jeg hadde blitt alvorlig flau over å leve i et land som forbød en pakistansk innvandrer å bruke pakistansk flagg på 17. mai. Da kan Norge med ett begynne å sammenligne seg med Iran på et prinsipielt stadie.

Lenke til kommentar
Det kan lett forsvares:

Fordi jeg har "friheten" til å spytte på kirkegolvet betyr ikke dette at det er noe jeg absolutt vil gjøre, bare av den ene grunn at "jeg har mulighet til det".

Idiotisk idiotsammenligning. Next.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...