Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

flagge_auto.jpg

Da får jeg nesten feire 17 mai slik i år da... Jawohl!

Syns jeg ser gamlingene blir lange i maska da...

Jeg får si til deg som navigasjonen i Mercedesen vår sier hver gang jeg er helt på villspor:

"Sie befinden sich auf eine nicht digitalisierte Straße"

:p

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Gjensidig respekt er tingen. Om man blir provosert av å se andres uttrykk på "vår" egen nasjonaldag så sier det meg at vi er rimelig uttrygge på oss selv. Det er forskjell på å valse inn og å vise frem sitt helhetlige uttrykk på en naturlig måte.
Så lenge begge deler blir oppfattet som "valsing" spiller det ikke noen rolle. For meg er det helt naturlig å spise en kotelett, men det vil bli oppfattet som respektløst for enkelte dersom jeg velger feil tid og sted.

Hva synes "vi" om alle våre utflyttede nordmenn som feirer vår nasjonaldag i utlandet? Er det respektløst overfor bostedslandet? Burde disse brav nordmenn føre begge lands flagg?

Helt ok. Og som en ekstra respektfull gest kan man gjerne bære begge lands flagg.Og utenlendinger i Norge må gjerne feire sine egne nasjonaldag med både flagg og fest.

Som sagt; i bursdagen til Pål feirer vi Pål og synger sanger om Pål. I bursdagen til Per feirer vi Per og synger sanger om Per. Riktig tid og riktig sted!

Per og pål er individer. Vi snakker vel om 4,5 milloner per,pål,espen,ali, osv. Felles "Per&Pål" er at vi er en del av et fellesskap og feirer en felles festdag. På den festdagen har man lov til å vise hvem man er og hvor man har sitt opphav fra uten at det nødvendigvis behøver å bli betraktet som respektløst av noen part.

Samene har visst fått aksept for sin unikhet og får derfor vise den. I prinsippet ser jeg ikke forskjell på Ante og Muhammed.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Man må da kunne vise det på alle de andre dagene i årene? Men selvsagt er det jo kjekt å provosere. La oss trykke tegningene om igjen... og om igjen... og o...

Jeg har så langt ikke sett nordmenn i utlandet feire 17.mai på det respektive lands nasjonaldag. De har vel holdt seg til 17. mai for å vifte med sine norske flagg?

Det er ditt ansvar om du velger å gjøre deg selv rasende(provosert)!

Lenke til kommentar
Per og pål er individer. Vi snakker vel om 4,5 milloner per,pål,espen,ali, osv. Felles "Per&Pål" er at vi er en del av et fellesskap og feirer en felles festdag. På den festdagen har man lov til å vise hvem man er og hvor man har sitt opphav fra uten at det nødvendigvis behøver å bli betraktet som respektløst av noen part.

Samene har visst fått aksept for sin unikhet og får derfor vise den. I prinsippet ser jeg ikke forskjell på Ante og Muhammed.

Ja, de er individer men deres festdag og dem vi feirer med deres sang. 17.Mai er Norges festdag og vi feirer den med norges flagg og "norges sanger".

Når det gjelder samer så er jeg i utgangspunktet enig i at det ikke bør være noen spesiell forskjell der. Derfor skrev jeg også tidligere at jeg absolutt ikke støtter noe samisk flagging på Norges nasjonaldag helelr.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det som er interessant, er at noen her prøver å få oss som ikke vil ha utenlandske flagg på 17. mai, til å få dårlig samvittighet.

Det interresante er at noen synes å tro at ansvar for egne følelsesmessige reaksjoner ligger hos andre enn dem selv.

Lenke til kommentar
Det som er interessant, er at noen her prøver å få oss som ikke vil ha utenlandske flagg på 17. mai, til å få dårlig samvittighet.

Det interresante er at noen synes å tro at ansvar for egne følelsesmessige reaksjoner ligger hos andre enn dem selv.

Under det argumentet kan vi provosere så mye vi bare vil. Hvem vi vil. Når vi vil. Og sikkert hvordan vi vil. Selvsagt kan jeg bli så sint jeg bare vil for en sak, eller telle til ti og så spørre meg selv igjen om dette er noe poeng i å bruke så mye energi på.

Vi feirer fortsatt ikke 17. mai den 5.februar eller 19.august noen steder i verden? Så igjen... hvorfor feire Langtvekkistan i barnetoget den 17.mai? (Jeg regner da med at nasjonaldagen til Langtvekkistan ikke er den 17.5.)

Lenke til kommentar
Finnes det et logisk grunnlag for å spise pølser på 17 mai? Hva med å gå med genser? Skal vi forby disse to tingene på 17 mai også?

Ikke noen annen logikk enn at man er sulten, eller fryser? Ingen av disse to elementene er heller med på å signalisere lojalitet ovenfor et annet land. men for å si det slik: Om jeg hadde vært på feiring hos en gjeng med muslimske vegetarianere hadde jeg selvsagt ikke insistert på selv å dytte i meg koteletter, bare fordi det "er meg" å spise slikt.

Jeg hadde vært glad for å ta del i det samme som vertskapet spiste.

Pølse i brød er ingen rotnorsk rett, man burde forby det og få folk til å spise smalahove eller noe, det samme med gensere, bunad til alle! Argumentasjonen var at det ikke var noe "logisk grunnlag" for å ha et annet flagg. Jeg mener masse annet man gjør på 17. mai har like lite "logisk grunnlag", så det i seg selv er ingen grunn til å ville forby det.

AtW

Lenke til kommentar
Under det argumentet kan vi provosere så mye vi bare vil. Hvem vi vil. Når vi vil. Og sikkert hvordan vi vil. Selvsagt kan jeg bli så sint jeg bare vil for en sak, eller telle til ti og så spørre meg selv igjen om dette er noe poeng i å bruke så mye energi på.

Det er best å telle til ti og spare energi. Verden er fyllt med provokasjoner, det finnes nok der ute til at hver og en av oss mister fatningen. Det finnes ikke mange grenser på hvor langt man kan gå.

Jeg observerer at det er en høy prosent som vil forby andre flagg enn det norske (og muligens det samiske) og det viser jo at mange blir provosert. Skulle det noen sinne bli forbudt, blir jeg ikke sen med å skaffe et svensk flagg til 17.mai, for da har ikke det norske noen verdi for meg lenger.

Forstår jeg at folk ikke vil ha andre flagg på 17.mai? -ja. Forstår jeg at mennesker allikevel bør få gjøre mest mulig som de vil i dette landet? -ja. Bryr jeg meg? -nei, men jeg bytter ikke flagg av den grunn.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Pølse i brød er ingen rotnorsk rett, man burde forby det og få folk til å spise smalahove eller noe, det samme med gensere, bunad til alle! Argumentasjonen var at det ikke var noe "logisk grunnlag" for å ha et annet flagg. Jeg mener masse annet man gjør på 17. mai har like lite "logisk grunnlag", så det i seg selv er ingen grunn til å ville forby det.

Hadde flertallet sett på meg som respektløs dersom jeg konsumerte pølser istedet for smalahove på nasjonaldagen hadde jeg selvsagt gjort mitt for å "tekke" de andre på akkurat denne dagen. Jeg har nok av dager resten av året til å spise pølser, så hvorfor i all verdeen jeg absolutt skal måtte gjøre det på denne dagen?

Det finnes visstnok fortsatt logiske grunner til å spise pølser, og det er som nevnt dersom man er sulten(og det er raskt og enkelt), og i tillegg symboliserer det ikke noe på nasjonaldagen som kan støte de fleste. Pølser er forsåvidt heller ikke noe som kun hører 17.mai til. At det har blitt såpass utbredt på denne dagen skyldes nok bare at det er tradisjonell norsk "fast food" mat. For et titalls år siden var pølser sikkert stort sett det eneste man kunne få tak i på 17.mai.

Lenke til kommentar
Nå er du bare veldig usaklig ATWindsor. Det skjønner du også selv. Du ilegger oss stanpunkt og synspunkter vi ikke har.

Hvem oss? jeg kommenterer en konkret bruker sin argumentasjon, og hvorfor den er dårlig. At andre insisterer på å tilegge flere elementer som posten jeg kommenterte ikke inneholder (som repektløshet osv), får være deres problem.

AtW

Lenke til kommentar

Men jeg lurer fremdeles på hvorfor Norsk innvandrerforum ikke ønsker bruke det norske flagget?

Denn saken blir litt småkvalm når vi itillegg vet at det norske flagget ikke er særlig populært i islam, det norske flagget inneholder jo ett kors...

Ett kors som plager islam..

Er vel akkurat her skoen trykker.

Lenke til kommentar

Det er absolutt feil å vifte med noe annet flagg enn det norske på 17. mai. Allikevel synes jeg at alt annet enn å tillate andre flagg også blir feil. Vi må akseptere at folk går med andre flagg selv om det ikke passer seg. Da får man heller si til seg selv "den personen er blir aldri min venn" eller noe slikt, men å begrense mennesker ved lov skal man aldri gjøre i unød, og dette blir for meg helt unødvendig. Ingen skal tvinge meg til å bli integrert i samfunnet, jeg forbeholder meg friheten til å veive med hvilket flagg jeg vil, når jeg vil. Det betyr ikke at jeg gjør det! Frihet er da viktigere enn 17. mai tross alt? Faktisk er det for meg det 17. mai faktisk handler om.

Det er til og med lov å brenne det norske flagg på 17. mai hehe.

Men jeg lurer fremdeles på hvorfor Norsk innvandrerforum ikke ønsker bruke det norske flagget?

Denn saken blir litt småkvalm når vi itillegg vet at det norske flagget ikke er særlig populært i islam, det norske flagget inneholder jo ett kors...

Ett kors som plager islam..

Er vel akkurat her skoen trykker.

Det er noe som plager meg også, og jeg er faen meg norsk og stolt av det! Av norrøn ætt!

post-118993-1208862467_thumb.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hadde flertallet sett på meg som respektløs dersom jeg konsumerte pølser istedet for smalahove på nasjonaldagen hadde jeg selvsagt gjort mitt for å "tekke" de andre på akkurat denne dagen. Jeg har nok av dager resten av året til å spise pølser, så hvorfor i all verdeen jeg absolutt skal måtte gjøre det på denne dagen?

Det finnes visstnok fortsatt logiske grunner til å spise pølser, og det er som nevnt dersom man er sulten(og det er raskt og enkelt), og i tillegg symboliserer det ikke noe på nasjonaldagen som kan støte de fleste. Pølser er forsåvidt heller ikke noe som kun hører 17.mai til. At det har blitt såpass utbredt på denne dagen skyldes nok bare at det er tradisjonell norsk "fast food" mat. For et titalls år siden var pølser sikkert stort sett det eneste man kunne få tak i på 17.mai.

Finnes logiske gruner til å bære et utenlandsk flagg også, poenget er at det er ikke nevneverdig mer logisk å spise pølser enn å bære et flagg. Det med at det "ikke er noe logsik grunnlag" til å gjøre det, og at det derfor bør forbys er ingen god logikk.

AtW

Lenke til kommentar

Det virker for meg som om mange har glemt hvorfor vi går i tog og feirer 17. mai i Norge.

Litt enkel saksing fra wikipedia.

"17. mai er Norges nasjonaldag. Denne dagen er valgt fordi kong Christian Frederik underskrev landets grunnlov 17. mai 1814 (den ble vedtatt av Riksforsamlingen på Eidsvoll dagen før, 16. mai) og innledet en kort periode som selvstendig stat, før Norge måtte godta Kielfreden og ble tvunget til å inngå personalunion med Sverige. Grunnloven ble bevart og sikret Norge en stor grad av indre selvstyre i perioden."

"Den norske markeringen er i dag sterkt preget av tradisjoner og markeringen av Norge som et selvstendig land med demokratiske rettigheter for alle."

Det har altså ikke noe med å feire at Ali Abdullah føler tilhørighet til Pakistan eller at Olof Svendsson føler seg som litt svensk.

17. mai i Norge handler om Norges uavhengighet og selvstendighet. Å blande andres flagg og nasjonalitet inn her er en trussel mot Norge som nasjon, da det vi feirer er nettopp uavhengigheten fra andre nasjoner. Jeg synes det er rett og slett respektløst å veive med andre nasjoners flagg på Norges nasjonaldag og jeg mener faktisk det burde være straffbart ved lov.

Jeg fatter ikke at folk kan være så jævla historieløse og samtidig prøve å få vridd det til at det er oss som faktisk feirer nasjonaldagen for det den er til å høres ut som rasister. Ærlig talt så burde ikke dette være ett tema som var oppe til diskusjon en gang.

Lenke til kommentar

Historieløse? Jeg er ikke historieløs bare fordi jeg ikke sakser fra wikipedia! Så jævla frekt å kalle meg historieløs, da det er en av mine hovedinteresser! Det er faen meg galskap at du vil ha loven på din side når du sier hvilke flagg jeg ikke skal få veive med. Norge for frihet, frihet for at jeg kan gjøre som selv vil!

Jeg sier ikke at det er viktig å flagge med andre flagg, jeg synes det er absurd å flagge med andre flagg. Men den dagen staten nekter meg å flagge med et annet flagg, da skal jeg.... ja jeg vet ikke hva jeg skal. Da skal jeg ta en bensinkanne og dynke alle mine norske flagg på 17. mai!!! Så skal jeg trampe på de mens de brenner.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...