Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg lest gjennom alle de 26 sidene, og jeg undres over dette:

17. mai er Norges nasjonaldag. Det norske flagget representerer Norge. Jeg finner det da logisk å feire nasjonaldagen med det flagget som representerer nasjonen. Hvorfor skal man feire Norges nasjonaldag med f.eks Kinesiske flagg - det symboliserer vel ikke nasjonen Norge?

Hva er argumentene for/ i mot?

Argumnet for å bruke iransk, kinesisk, somalisk eller pakistansk flagg osv. er atnasjonaldagen dagen er en dag man skal feire seg selv for den man er, og man i hovedsak feirer seg selv, ikke Norge.

Argumentet i mot er som du sier, dette er da norges nasjonaldag, ser ikke overhodet ikke sammenhengen med en flaggfest for alle verdensland dagen vi skrev under grunnloven

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge flertallet er avskum som plager selv gudene med sine krypaktige bevegelser og taskenspill, så nei. Men om en poll skal til for at circle jerk-en til kvasipatriotene blir fullendt, så kjør på.

For all del.

Var det et forsøk på humor/ironi eller var det bare generell spam/drittslenging som substitutt for manglende argumentasjon?

En poll er nyttig fordi det kom opp spørsmålstegn om "hva majoriteten mente". En poll kan enkelt og greit gi en pekepinn.

Lenke til kommentar
Så flertallet skal ikke bestemme?

Flertall er generelt ikke noe å skryte av. Hvis vettet er normalfordelt (noe det er så ingen trekker det i tvil) etter Gauss kurven så er ca 65% innenfor ett std avvik hvis jeg husker riktig fra statistikken her i farta, de resterende er de smarte og de dumme...Det ligger dermed i sakens natur at flertallet ikke nødvendigvis har rett, de er simpelthen bare i flertall. De som er 2 std avvik unna må bare leve med dette tyranniet :-)

Endret av GOH
Lenke til kommentar

17. mai er Norges nasjonaldag. Det norske flagget representerer Norge. Jeg finner det da logisk å feire nasjonaldagen med det flagget som representerer nasjonen. Hvorfor skal man feire Norges nasjonaldag med f.eks Kinesiske flagg - det symboliserer vel ikke nasjonen Norge?

Argumnet for å bruke iransk, kinesisk, somalisk eller pakistansk flagg osv. er atnasjonaldagen dagen er en dag man skal feire seg selv for den man er, og man i hovedsak feirer seg selv, ikke Norge.

Argumentet i mot er som du sier, dette er da norges nasjonaldag, ser ikke overhodet ikke sammenhengen med en flaggfest for alle verdensland dagen vi skrev under grunnloven

For siste gang så repeterer jeg at jeg feirer grunnloven og Norge når jeg feirer og velger et annet flagg, fikk du det med deg nå?

Lenke til kommentar

For siste gang så repeterer jeg at jeg feirer grunnloven og Norge når jeg feirer og velger et annet flagg, fikk du det med deg nå?

Jeg hører du sier det, men jeg oppfatter det ikke slik.

På samme måte som at enkelte mener å hevde at ordet neger er et negativt ladet ord, og ikke et ord som beskriver personer med afrikansk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Og med det sier du at poenget gikk deg hus forbi? :)

Nei, jeg mener at i motsetning til en båt som med sitt flagg kan si "tut-tut! Her kommer en båt med bananer med sjøveien fra Sveits", vil utenlandske flagg i et 17. mai tog utrykke hurra for Nord-Korea og den eneveldene Menta Lee Ill.

Flaggets funksjon er den samme enten den er i toppen av flaggmasta eller du bærer den i gaten. Noe annet, er som påpekt, misforstått og feilaktig.

Så slapp av, om noen går med pakistansk flagg på 17. mai så er det ikke for å vise manglende respekt mot Norge. Kun om man ikke skjønner hva hensikten med å bære flagg er kan man tro slikt.

"Mennesker burde brukt litt mer tid på å prøve å misforstå hverandre mindre" - Morten Harkett.

Jeg får nå leve i håpet og nå har jeg vel sagt mitt i tråden og håper folk innser at det ikke er noe grunn til å hisse seg om man ser et fremmed flagg på 17. mai. Det kan umulig være så mange som velger å leve i uvitenhet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Professoren så ut over sine nye elever. Ingen av dem visste hva han snakket om, men han ønsket å lære dem. En elev reiste seg og sa "vi skjønner ikke hva du sier, du har ikke peiling da vi er 20 og du er 1. Du har ikke noe å lære oss, flertallet har avgjort det." Elevene lærte ikke noe den dagen.
Lenke til kommentar

Savner forøvrig fortsatt en direkte henvisning til hvilke lover/regler for flaggbruk som gjelder for privatpersoner og loven som sier hva flagget skal bety for de nevnte?

Morsomt også at enkelte bruker argumentet om at "flertallet har ikke alltid rett" når de ikke klarer å komme opp med noe bevis på at flertallet i dette eksempelet tar feil. ;)

Dette er "oppned logikk" som feks. å påstå at 2+2<> 4 fordi "ingen regel uten unntak" .

Lenke til kommentar

MMI har gjennomført en undersøkelse for VG. 2 av 3 vil forby bruk av andre flagg i Oslo. Om dette er spesielt for Oslo vet jeg ikke, det er kanskje bare her vi vet hvor skoen trykker.

KILDE

Frp-formann Siv Jensen mener andre lands flagg ikke hører hjemme i barnetoget 17. mai og sier hun regner med at de som går i barnetoget føler seg som norske.

- Hvis man ikke kan bære det norske flagget i toget på Norges nasjonaldag har man vel egentlig ikke så mye å gjøre i det toget, sier Jensen til VG. Hun tror mange blir provosert av ønsket om å vifte med andre lands flagg.

Maryam Dehghan (39) er en av dem som har latt seg provosere. Hun mener det vil være et helt feil signal om hennes datter på 14 skulle gå med et iransk flagg i barnetoget og ikke det norske.

- Dette er en dag nordmenn har kjempet for. Det er en selvstendighetsdag og en grunnlovsdag. Jeg synes det ville være for latterlig hvis mitt flagg skulle heises akkurat den 17. mai. Jeg har ikke bidratt med noe for denne dagen, sier Dehghan.

Helt enig.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Argumentet for er at man skal være absurd politisk korrekt og underslå logikk for å tekke innvandrere som er mer stolt av deres opprinnelige hjemland enn Norge.

Argumentet imot er at det ikke finnes logisk grunnlag for å gå med et annet lands flagg på Norges nasjonaldag.

Nok en gang dreier det seg om en kamp mellom logikk og følelser... ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Så slapp av, om noen går med pakistansk flagg på 17. mai så er det ikke for å vise manglende respekt mot Norge. Kun om man ikke skjønner hva hensikten med å bære flagg er kan man tro slikt. Professoren så ut over sine nye elever. Ingen av dem visste hva han snakket om, men han ønsket å lære dem. En elev reiste seg og sa "vi skjønner ikke hva du sier, du har ikke peiling da vi er 20 og du er 1. Du har ikke noe å lære oss, flertallet har avgjort det." Elevene lærte ikke noe den dagen.

Ser at du har tatt dette til et helt annet nivå.... Haha. Selvfølgelig skjønner alle hva det betyr å gå med flagg. Man skal da fint kunne gå med hvilket som helst flagg man vil til enhver tid, men hva er logikken i å bruke noe annet enn norsk flagg på Norges nasjonaldag? Hva har et annet lands flagg med Norges grunnlov å gjøre? Hva feirer vi på 17. mai? Alle land i verden, eller Norge? Alle mennesker i Norge, eller Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke overvurder logikken! Jeg tror hele debatten viser at det er vel så mye følelser som rasjonaliteten som råder. tror heller uenigheten består i forskjellige verdisyn.

Jeg for min del ønsker alle mulige flagg velkommen i "mitt" 17-maitog. Og jeg ser på det som bekreftelse på at vi respektere ytringsfriheten.

Man bør kjenne og respektere sitt opphav for å forstå sin vei videre.

Norge?

Hva er "Norge"?

Lenke til kommentar

Argumentet for er at man skal være absurd politisk korrekt og underslå logikk for å tekke innvandrere som er mer stolt av deres opprinnelige hjemland enn Norge.

Argumentet imot er at det ikke finnes logisk grunnlag for å gå med et annet lands flagg på Norges nasjonaldag.

Det blir jo påstått at flertallet er imot å tillate andre flagg, hvorfor er det da politisk korrekt? Eller er politisk korrekt bare et dårlig forsøk på å diskreditere de andre debattantene? Ditto med din lite treffende "logikk vs følelser"-kommentar.

Finnes det et logisk grunnlag for å spise pølser på 17 mai? Hva med å gå med genser? Skal vi forby disse to tingene på 17 mai også?

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det bør velges riktig tid og riktig sted for enhver anledning. Selv om Norge er "mitt" land pleier jeg ikke å valse inn i andres bursdager på egne premisser. For det første er vanlig repekt å først være invitert, for det andre er det vanlig respekt å følge vertskapets ønsker for denne tiden. Om ønskene er altfor "rare" for meg til å kunne godta vil jeg heller forlate feiringen.

Finnes det et logisk grunnlag for å spise pølser på 17 mai? Hva med å gå med genser? Skal vi forby disse to tingene på 17 mai også?

Ikke noen annen logikk enn at man er sulten, eller fryser? Ingen av disse to elementene er heller med på å signalisere lojalitet ovenfor et annet land. men for å si det slik: Om jeg hadde vært på feiring hos en gjeng med muslimske vegetarianere hadde jeg selvsagt ikke insistert på selv å dytte i meg koteletter, bare fordi det "er meg" å spise slikt.

Jeg hadde vært glad for å ta del i det samme som vertskapet spiste.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette var en typisk følelsesbetont melding. Ikke særlig logisk heller etter min mening. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å få vifte med flagget fra "ditt land" på den norske nasjonaldagen? Er det samme grunn som å trykke tegninger av muhammed? For å vise at jeg kan? Fordi jeg har rett til det? De feirer sitt land i dag, så da må jeg også feire mitt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Selvfølgelig, men det bør velges riktig tid og riktig sted for enhver anledning. Selv om Norge er "mitt" land pleier jeg ikke å valse inn i andres bursdager på egne premisser. For det første er vanlig repekt å først være invitert, for det andre er det vanlig respekt å følge vertskapets ønsker for denne tiden. Om ønskene er altfor "rare" for meg til å kunne godta vil jeg heller forlate feiringen.

Gjensidig respekt er tingen. Om man blir provosert av å se andres uttrykk på "vår" egen nasjonaldag så sier det meg at vi er rimelig uttrygge på oss selv. Det er forskjell på å valse inn og å vise frem sitt helhetlige uttrykk på en naturlig måte.

Hva synes "vi" om alle våre utflyttede nordmenn som feirer vår nasjonaldag i utlandet? Er det respektløst overfor bostedslandet? Burde disse brav nordmenn føre begge lands flagg?

Hvorfor er det så viktig å få vifte med flagget fra "ditt land" på den norske nasjonaldagen? Er det samme grunn som å trykke tegninger av muhammed? For å vise at jeg kan? Fordi jeg har rett til det? De feirer sitt land i dag, så da må jeg også feire mitt?

Respekt for sitt opphav.

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette forslaget fra Norsk innvandrerforum som så respektløst og frekkt at det kan sammenlignes med et forslag om at alle nordmenn burde bytte ut juleribba med kebab for å erklære vår støttet til de fremmedkulturelle. Slik at de skal føle seg mer velkommene.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gjensidig respekt er tingen. Om man blir provosert av å se andres uttrykk på "vår" egen nasjonaldag så sier det meg at vi er rimelig uttrygge på oss selv. Det er forskjell på å valse inn og å vise frem sitt helhetlige uttrykk på en naturlig måte.
Så lenge begge deler blir oppfattet som "valsing" spiller det ikke noen rolle. For meg er det helt naturlig å spise en kotelett, men det vil bli oppfattet som respektløst for enkelte dersom jeg velger feil tid og sted.

Hva synes "vi" om alle våre utflyttede nordmenn som feirer vår nasjonaldag i utlandet? Er det respektløst overfor bostedslandet? Burde disse brav nordmenn føre begge lands flagg?

Helt ok. Og som en ekstra respektfull gest kan man gjerne bære begge lands flagg.Og utenlendinger i Norge må gjerne feire sine egne nasjonaldag med både flagg og fest.

Som sagt; i bursdagen til Pål feirer vi Pål og synger sanger om Pål. I bursdagen til Per feirer vi Per og synger sanger om Per. Riktig tid og riktig sted!

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Respekt for sitt opphav.

Man må da kunne vise det på alle de andre dagene i årene? Men selvsagt er det jo kjekt å provosere. La oss trykke tegningene om igjen... og om igjen... og o...

Jeg har så langt ikke sett nordmenn i utlandet feire 17.mai på det respektive lands nasjonaldag. De har vel holdt seg til 17. mai for å vifte med sine norske flagg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...