Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp. Jeg går med samisk flagg fordi det er min identitet, selv om jeg feirer 17.mai som er en grunnlovsdag for Norge (selv om ingen nord for Trønderlag var invitert så vidt jeg vet, det var for langt unna Eidsvoll).tolker det slik.

Ja, men som nevnt ganske mange ganger i tråden: Det er ikke din identitet som feks. same, iraner, svenske eller tysker som feires. Til det har vi fødselsdager og evt. navnedager.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ikke problemet i å tillate utenlandske flagg i et 17.maitog. Selvsagt skal ikke disse ta over, men om noen f.eks. binder sammen et norsk og et utenlandsk flagg synes jeg det hovedsaklig symboliserer harmonien mellom deres opprinnelige etnisitet og landet de bor i nå, fremfor at de skal "ta over" nasjonaldagen vår.

Lenke til kommentar
Men det er fortsatt ikkje denne harmonien mellom land som skal feirast, det er Noreg, og kun Noreg som feirast på 17. mai. Som tidligare sagt for å illustrere; Du går ikkje i bursdag til Per og syng for Pål.

Og her kommer vi (igjen) tilbake til dette at man ikke "synger for Pål" med å gå med et annet flagg. Man går ikke med flagget for å feire det landet. Du har nok ikke forstått flaggets funksjon i den sammenheng. :)

Lenke til kommentar
Nettopp. Jeg går med samisk flagg fordi det er min identitet, selv om jeg feirer 17.mai som er en grunnlovsdag for Norge (selv om ingen nord for Trønderlag var invitert så vidt jeg vet, det var for langt unna Eidsvoll).tolker det slik.

Ja, men som nevnt ganske mange ganger i tråden: Det er ikke din identitet som feks. same, iraner, svenske eller tysker som feires. Til det har vi fødselsdager og evt. navnedager.

Hvorfor er dette egentlig så vanskelig å forstå, eller i det minste innfinneseg med?

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette egentlig så vanskelig å forstå, eller i det minste innfinneseg med?

Jeg tror ikke man ønsker forstå, man ønsker heller fremstå som tolerante gode mennesker.

I sin iver etter en slik "salighet" ødelegger de for integrering å øker gnisningene og fremmedfrykten.

Jeg registrerer at feks jeg blir fortalt at jeg ikke forstår flaggets betydning, men ingen respons når jeg ber de opplyste forklare lille dumme uopplyste meg det.

Jeg undres også på når 17 mai ble definert som "feire seg selv" dagen?

Dvs alle verdens nasjonaliteters dag for å feire sin nasjon?

Jeg trodde 17 Mai var Norges dag jeg.....

I min naivitet trodde jeg også at innvandrere som bosetter seg og blir norske statsborgere regner Norge som sitt land, men tar tydeligvis feil der å.

Norge er tydeligvis bare en midlertidig oppholdsplass...

Lenke til kommentar

Det virker ikke som om det er helt konsensus om hvorfor vi feirer 17. mai, og hva vi feirer. Med andre ord er svaret på disse spørsmålene som dukker opp om flagg slett ikke opplagte. Det JEG ikke skjønner er hvorfor noen ikke kan forstå at ikke alle er enige med dem. Selv kan jeg godt forstå hvorfor noen ikke like utenlandske flagg på 17. mai, selv om det for meg er helt uproblematisk. Nei, svarene her er ikke helt opplagte.

Lenke til kommentar
Men det er fortsatt ikkje denne harmonien mellom land som skal feirast, det er Noreg, og kun Noreg som feirast på 17. mai. Som tidligare sagt for å illustrere; Du går ikkje i bursdag til Per og syng for Pål.

Og her kommer vi (igjen) tilbake til dette at man ikke "synger for Pål" med å gå med et annet flagg. Man går ikke med flagget for å feire det landet. Du har nok ikke forstått flaggets funksjon i den sammenheng. :)

Det har ikke noe med flaggets funksjon å gjøre, selvfølgelig går man med flagg for å feire Norge...

Mener du at flagget man bærer ikke har noe med det at man feirer Norge?

Lenke til kommentar
Du går med flagget som eit symbol på Noreg, som er landet vi feirer. Kva ellers?

Se mine tidligere innlegg for en forklaring på hvorfor man går med et flagg. Et flagg er et symbol som viser noe om bæreren av flagget, kort fortalt.

Ok, så da forteller det oss at om en innvandrer av feks pakistansk opprinnelse ikke regner seg som norsk om han går med det pakistanske flagget istedenfor det norske i 17 Mai toget?

Er 17 Mai dagen for å feire bæreren av flagget?

Eller er det dagen for å feire nasjonen Norge?

Synes det er veldig bekymringsfullt om ikke innvandrere med norsk statsborgerskap føler seg som en del av det norske samfunn.

Lenke til kommentar
Du går med flagget som eit symbol på Noreg, som er landet vi feirer. Kva ellers?

Se mine tidligere innlegg for en forklaring på hvorfor man går med et flagg. Et flagg er et symbol som viser noe om bæreren av flagget, kort fortalt. :)

Men på hvilken måte er dette relevant? 17. mai er er Norges nasjonaldag. Ikke en felles folkefest hvor hver enkelt skal selvrealisere seg selv ved å vise sin identitet. Vi feirer Norge som stat, ikke at Ali Muhammed, Christer Hultberg, eller Sigridur Thorsdattir har kommet til landet og vil vise hvor de kommer fra. Det er helt urelevant, vi kunne ikke brydd oss mindre på denne dagen, for 17. mai er det Norge som er i sentrum. Deres respektive stater har egne nasjonaldager hvor deres flagg skal svinge høyest.

Lenke til kommentar

Se mine tidligere innlegg for en forklaring på hvorfor man går med et flagg. Et flagg er et symbol som viser noe om bæreren av flagget, kort fortalt.

Ok, så da forteller det oss at om en innvandrer av feks pakistansk opprinnelse ikke regner seg som norsk om han går med det pakistanske flagget istedenfor det norske i 17 Mai toget?

Nei, det gjør det ikke. Det ene utelater ikke det andre. Men det vil fortelle oss at det pakistanske er en del av hvem han er.

Nei, det er en dag folk pynter seg i sine beste klær og feirer sammen, som seg selv.

Synes det er veldig bekymringsfullt om ikke innvandrere med norsk statsborgerskap føler seg som en del av det norske samfunn.

Man kan ikke trekke den konklusjonen ved at en pakistansk innvandrer viser at han forbinder Pakistan med seg selv. Han viser kun at det er en del av seg selv. Er jo nok av dem som går med begge flagg.

Det er for meg viktig at landets borgere kan vise seg som seg selv på 17. mai og ikke få trådd nedover seg at de skal utgi seg for å være noen andre eller skjule deler av sin egen identitet fordi folk ikke takler identiteten til vedkommende.

Lenke til kommentar
Men på hvilken måte er dette relevant? 17. mai er er Norges nasjonaldag. Ikke en felles folkefest hvor hver enkelt skal selvrealisere seg selv ved å vise sin identitet.

Det er nettopp det det er. Den dagen skal være en refleksjon av hvem vi faktisk er. Men om du ønsker et fiktivt bilde så værsågod. Men det er ikke en oppfatning jeg deler. Feiringen blir ikke ødelagt, Norge blir ikke angrepet ideologisk.

Norge er for ordens skyld summen av alle dets innbyggere. Og det er strengt talt en dag man feirer at vi fikk grunnloven vår. Men det er mindre relevant. Om det var Norge som ble feiret så er det minst like forståelig at det vil være andre flagg enn det norske i toget. Om man da forholder seg til hva flaggets reelle funksjon faktisk er og ikke en oppfunnet og snever definisjon som enkelte forholder seg til her.

Hadde man svart slik på hva flaggets funksjon er på en prøve så ville man maks fått halv pott, om læreren var av den snille sorten. Det er tydeligvis at folk overreagerer fordi man har feile/for snevre kunnskaper om flaggets funksjon.

Lenke til kommentar
Nei, det gjør det ikke. Det ene utelater ikke det andre. Men det vil fortelle oss at det pakistanske er en del av hvem han er.
Samtidig som det forteller oss at det norske ikke er en del av ham?

Er han ikke norsk å? ;)

Nei, det er en dag folk pynter seg i sine beste klær og feirer sammen, som seg selv.

Å hva feires?

Seg selv?

Man kan ikke trekke den konklusjonen ved at en pakistansk innvandrer viser at han forbinder Pakistan med seg selv. Han viser kun at det er en del av seg selv. Er jo nok av dem som går med begge flagg.

Men de som kun går med det pakistanske flagget?

På samme måte som han viser at det pakistanske er en del av ham, viser han at det norske ikke er en del av ham.

Det er for meg viktig at landets borgere kan vise seg som seg selv på 17. mai og ikke få trådd nedover seg at de skal utgi seg for å være noen andre eller skjule deler av sin egen identitet fordi folk ikke takler identiteten til vedkommende.

Hvordan kan du komme til en slik konklusjon?

Men vane tro gjøres dette til en rasismesak, de som er imot at andre flagg enn norske brukes i 17 Mai toget er imot pga de ikke takler identiteten til vedkommende.

Patetisk!!

Kan du forklare meg på hvilken måte noen blir bedt om å skjule sin identitet her?

Kan de ikke ikle seg hvilken nasjonaldrakt de selv ønsker feks?

Å på den måten vise sin "identitet"?

Å atter en gang, er det ikke Norges nasjonaldag som feires?

Du får det til å høres ut som 17 Mai er en festdag der vi feirer oss selv, en egodag, å ikke Norges nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Men på hvilken måte er dette relevant? 17. mai er er Norges nasjonaldag. Ikke en felles folkefest hvor hver enkelt skal selvrealisere seg selv ved å vise sin identitet.

Det er nettopp det det er. Den dagen skal være en refleksjon av hvem vi faktisk er. Men om du ønsker et fiktivt bilde så værsågod. Men det er ikke en oppfatning jeg deler. Feiringen blir ikke ødelagt, Norge blir ikke angrepet ideologisk.

Norge er for ordens skyld summen av alle dets innbyggere. Og det er strengt talt en dag man feirer at vi fikk grunnloven vår. Men det er mindre relevant. Om det var Norge som ble feiret så er det minst like forståelig at det vil være andre flagg enn det norske i toget. Om man da forholder seg til hva flaggets reelle funksjon faktisk er og ikke en oppfunnet og snever definisjon som enkelte forholder seg til her.

Hadde man svart slik på hva flaggets funksjon er på en prøve så ville man maks fått halv pott, om læreren var av den snille sorten. Det er tydeligvis at folk overreagerer fordi man har feile/for snevre kunnskaper om flaggets funksjon.

Norge er summen av alle norges innbyggere, og flagget til Norges innbyggere er jo det Norske.

Hvis det Norske flagget ikke skal representere det norske folk, da har vi et problem.

Lenke til kommentar

Blir helt ulogisk å bruke flagg fra andre nasjoner under NORGES nasjonaldag. Står de å vifter med pakistanske, indiske, danske eller russiske flagg på 17. mai, er det kun for å provosere.

Det blir som om jeg skulle gått inn i en moské under bønnestunden deres, og forkynnet bibelen og det kristne budskap - fordi jeg vil være med, men bare på min egen måte.

Lenke til kommentar

Norge er summen av alle norges innbyggere, og flagget til Norges innbyggere er jo det Norske.

Hvis det Norske flagget ikke skal representere det norske folk, da har vi et problem.

Nettopp! Og det er dette Dotten og flere andre ikke forstår. De har en eller annen vrangforestilling om at innvandrere ikke skal integreres, men holdes som egne folkegrupper i landet vårt. Invandrere skal i prinsippet assimileres i samfunnet. Påtvinges våre skikker og verdier, slik at de ikke utgjør noen trusel mot oss og det vi står for. Se på Frankrike, det er en annen historie.

I offentligheten skal de bære Norsk flagg på 17. mai, eller la være å bære noe som helst. Det er opp til dem. Privat må de selvsagt gjøre som de vil.

Det må bli en slutt på denne overdrevende toleransen og imøtekommenheten. Vi må vise hvor skapet skal stå. Her er vi i Norge, og i Norge er vi norske.

Akkuratt det samme ville gjelde for meg om jeg en dag bestemte meg for å flytte til Jemen for godt. Jeg hadde ikke hatt noen som helst rett til å feire Jemens nasjonaldag med Norsk flagg. Det hadde vært respektløst.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Nettopp! Og det er dette Dotten og flere andre ikke forstår. De har en eller annen vrangforestilling om at innvandrere ikke skal integreres, men holdes som egne folkegrupper i landet vårt.

Stråmann. Ingen har snakket om at innvandrere ikke bør integreres. Derimot har jeg særdeles liten tro på at flagtvinging fremmer integrasjon i særlig grad.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...