Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det neste som går nå er vel den tradisjonelle norske julefeiringen. Lille julaften nå sist på NRK ble for min del ødelagt. NRK, som seg hør og bør skal være så politisk korrekt som mulig hadde invitert Kohinoor Norberg for å synge julen inn. Selv om hun og hennes mann er i sin fulle rett til å kritisere måten de ble behandlet på, trenger vi ikke å kaste lys over dette på selveste lille julaften. At de inviterte disse Madcongutta var vel bare å kaste bensin på bålet.

Hvor mange fremmedkulturelle bor det i Norge i dag? 5 %? Da er det vel naturlig at 5 % av deltagerne i et slikt program er fremmedkulturelle.

Missforstå meg rett, det er ikke de fremmedkulturelles deltagelse i programmet jeg reagerer på, men heller hva de ønsker/blir bedt om å snakke om.

Hvorfor må alt være så falskt og iscenesatt i dagens samfunn? Å fremstå som politisk korrekt har etter mitt syn begynt å overstyre sunn fornuft.

Det er ikke særlig naturlig i øyne nei, jeg så jo på nytt på nytt her om dagen, og 100% av de var etnisk norske! Er det ikke naturlig at 5% av deltagerene ikke var det?

AtW

Er vel en grunn til at man synger "Det er Norge i rødt hvit og blått" og ikke "det er norge i svart grønt og hvitt".

Jeg skal passe på å bruke det franske flagget da, siden vi tar en bokstavtolkning av en frivillig sang som rettsnor.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg prøver å være så forståelsesfull jeg bare kan, men jeg kan ikke forstå hvordan et gambisk, nigeriansk eller pakistansk flagg kan være med på å si at vi er et flerkulturelt samfunn. Ikke når de i det daglige kanskje ikke er særlig integrert. De sitter hjemme i en forfallen leilighet på grønland, snakker gebrokkent norsk og ungene er kanskje ikke de mest populære i friminuttene. Så går tiden, de vokser, foreldrene blir fortsatt ikke integrert og barna havner i de feile miljøene. Plutselig sitter de der i en bimmer, og kompissen dems, Ali, kjenner halve dealemiljøet i Oslo. Dette var såklart på spissen og dårlig nyansert, og tatt fritt fra fantasien.

Nå må dere forstå at man går ikke med grunnloven under armen og sier "Heia Grunnloven" på 17. Mai. Hva var resultatet av grunnloven? Hva skjedde etter den? Kanskje Norge fortsatt hadde vært undertrykt av danskene hvis det ikke hadde vært for den? Kanskje Danmark hadde fått oljepengene istedetfor? Husk at Norge var ganske fattig hadde det ikke vært for oljen. De var også ganske fattig under danskene. Det var Danmark i fokus.

Alle argumenter for å ha andre flagg på 17. Mai er for meg rett og slett for dårlige. Jeg prøver å forstå poenget, men det faller vekk. På samme måte som innvandrere skal tilpasse seg norske forhold og norsk kultur, kan dem gå med norsk flagg på 17. Mai. Jeg sier ikke at dem skal jobbe og slite og sitte inne på 17. Mai. Det er en festdag og en gladdag, spesielt for små barn. Men det er Norge som land man feirer. Det er nordmenns frihet man feirer. Man feirer at Norge har hatt en sånn enorm utvikling som det har hatt, og man kan til og med trekke det så langt at man kan si at man feirer stortinget, den lovgivende makt og utviklingen for å bekjempe kvinneundertrykkelse. Man feirer at Norge har et av de best oppbygde demokratiene i verden. Man feirer Staten, som i oversatt betydning betyr at vi feirer folket. Uansett bakgrunn. derfor må man forstå at i bunnen av alt, så er det Norges nasjonaldag og Norges bursdag. Etiopia, Somalia og Bosnia står ikke i fokus den dagen; det er Norge. Derfor blir det feil å gå med slike flagg. Det bidrar ikke til økt integrering å gå med et slikt flagg. Det beviser ingenting om flerkulturelt samfunn. Det kommer kun negative ting ut av det for innvandrerene: Økt hat fra etniske nordmenn. Jeg kan fint innrømme at jeg som etnisk norsk snart er møkk lei alt dette maset. Jeg ligger på vippegrensen. Snart kan jeg kalles rasist. Jeg vil ha slutt på dette. Skal dere til Norge, så hold dere innenfor visse premisser og hold flaggene deres langt vekke fra "vår" dag.

Det er rett og slett feil dag å komme vaiende med andre flagg. Dere må gjerne feire 17. mai, men da får dere vise at dere gjør det. Dere kan kle dere opp i det fineste dere har, dere kan gå med deres nasjonaldrakt til og med, men ikke flagget. Jeg ser rett og slett ikke poenget. Det er enda ikke et eneste godt argument for det. På Jens sin bursdag har alle det kjekt, men det er jens som blir feiret og jens som får gavene. Ikke Pål, Jonas, og Petter.

Insty: Akkurat det jeg prøver å formidle. Dessverre er jeg ikke den beste til å tenke rasjonelt når sinnet koker. Jeg får jobbe med det :p .

Uansett, debatten stopper her for min del. Vi har fått det som vi vil, og det blir ingen fremmedkulturelle flagg i 17. maitoget med det første - blomster sendes Amir Sheik, leder i 17. maikomiteen i Oslo, en god nordmann :) .

Lenke til kommentar
Husk at Norge var ganske fattig hadde det ikke vært for oljen.

Korrækt. Norge hadde vært et hælvsi u-land om det ikke hadde vært for oljen. Jeg tror faktisk vi hadde vært i nærheten av et prinsippfast og vettugt folkeslag med intgritetten (jeg kan også bruke inntligente ord) i behold som u-land, i motsetning til hvordan vi oppfører oss i dagens "vellykka", overflatiske, dobbeltmoralske KJØPKJØPKJØPSAHØNA-meg-meg-meg-samfunn. God bless America!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men ville bare si min mening.

Jeg er imot fritt valg av flagg på 17 mai. Det er jo den eneste dagen i året vi nordmenn er en smule patriotiske, og det kan vi fortsette med! Hvis det kommer innvandrere til Norge ¨kan de også bruke Norske flagg de også. Vi feirer jo ikke at vi har fått grunnlov i verden, det er jo denne dagen NORGE fikk grunnlov!

Tenk hvordan det hadde tatt seg ut å veivet med store Norske flaff 4 juli da.. :roll:

Lenke til kommentar

Nå er juletiden litt annerledes enn norges nasjonaldag. En norsk jul har veldig lite med religion å gjøre og så om der er noen flerkulturelle med ser jeg ikke helt problemet med.

Men her i denne sammenhengen er det snakk om dagen da norge fikk på plass sin grunnlov. Man feirer ikke bare folket i landet men og Norge som selvstendig land. Det er der jeg mener det blir feil, og respektløst, å flagge med andre flagg enn det norske flagget for det er ikke pakistand, uganda eller Frankrike for den sags skyld man feirer. Det er Norge som blir feiret og da synes jeg at den dagen, den ene lille dagen i det store året, burde være 100% norsk når det kommer til flagget.

Lenke til kommentar
det er ikke særlig naturlig i øyne nei, jeg så jo på nytt på nytt her om dagen, og 100% av de var etnisk norske! Er det ikke naturlig at 5% av deltagerene ikke var det?

Jo, det hadde vært naturlig. Hadde du imidlertid fulgt med i mattetimene på barneskolen ville du ha sett at fire (eller hvor mange det er) mennesker vanskelig lar seg dele inn i noe mindre enn fire. Derfor ville det ha vært naturlig om det hver 5. gang med Nytt på nytt var en fremmedkulturell tilstedet.

Du ser ikke at trangen for å være politisk korrekt gjør at vi får en ubelanse i arrangement som dette?

Lenke til kommentar

Korrækt. Norge hadde vært et hælvsi u-land om det ikke hadde vært for oljen. Jeg tror faktisk vi hadde vært i nærheten av et prinsippfast og vettugt folkeslag med intgritetten (jeg kan også bruke inntligente ord) i behold som u-land, i motsetning til hvordan vi oppfører oss i dagens "vellykka", overflatiske, dobbeltmoralske KJØPKJØPKJØPSAHØNA-meg-meg-meg-samfunn. God bless America!

Jeg tror jeg kan snakke på vegne av de fleste her når jeg sier at vi har fått nok underholdning.

Lenke til kommentar
At man feirer som seg selv syntes jeg er et syltynt argument. Man får selvfølgelig feire som seg selv, man får ha på seg hva man vil, Burka, Iransk folkedrakt, Dress, Bunad. Men flagget er symbolet på hva vi feirer.

Du har ikke forstått hva det vil si å bære et flagg. Hva det faktisk symboliserer. For bæreren er relevant her. Om du er interessert i flagg og dets betydning i langt mer utstrakt begrep enn den snevre og til dels malplasserte som blir brukt her så grip fatt i en signalmann, signallør eller annen flaggekspert i forsvaret (eller i sivil sjøfart). Det kan være interessant lærdom om man ønsker å vite flaggets funksjon.

Nå gjør du det mer komplisert en det er. Man trenger ikke være professor i flagg for å skjønne hva det vil mene å bære et flagg. Hva skal det bety at man har iranske flagg i toget? Hva skal det symboliserer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå har dere vekket meg, og hva nå? :new_woot:

At man feirer som seg selv syntes jeg er et syltynt argument. Man får selvfølgelig feire som seg selv, man får ha på seg hva man vil, Burka, Iransk folkedrakt, Dress, Bunad. Men flagget er symbolet på hva vi feirer.

Du har ikke forstått hva det vil si å bære et flagg. Hva det faktisk symboliserer. For bæreren er relevant her. Om du er interessert i flagg og dets betydning i langt mer utstrakt begrep enn den snevre og til dels malplasserte som blir brukt her så grip fatt i en signalmann, signallør eller annen flaggekspert i forsvaret (eller i sivil sjøfart). Det kan være interessant lærdom om man ønsker å vite flaggets funksjon.

Nå gjør du det mer komplisert en det er. Man trenger ikke være professor i flagg for å skjønne hva det vil mene å bære et flagg. Hva skal det bety at man har iranske flagg i toget? Hva skal det symboliserer?

Det symboliserer at de har ledig kjolestoff! Enkelt, hæ?

Lenke til kommentar
det er ikke særlig naturlig i øyne nei, jeg så jo på nytt på nytt her om dagen, og 100% av de var etnisk norske! Er det ikke naturlig at 5% av deltagerene ikke var det?

Jo, det hadde vært naturlig. Hadde du imidlertid fulgt med i mattetimene på barneskolen ville du ha sett at fire (eller hvor mange det er) mennesker vanskelig lar seg dele inn i noe mindre enn fire. Derfor ville det ha vært naturlig om det hver 5. gang med Nytt på nytt var en fremmedkulturell tilstedet.

Du ser ikke at trangen for å være politisk korrekt gjør at vi får en ubelanse i arrangement som dette?

Eureka, du klarte å dedusere deg fram til hvorfor ditt eget argument var tåplig. Det er menningsløst å dra fram et slik tall på et enkelt program på en dag på NRK. Du med se det som snitt over tid (og potensiellt se på hvordan fordelingen av artister/jorunalister er i forhold til resten av befolkningen)

AtW

Lenke til kommentar

Ettersom folk her virkelig ikke skjønner hva det vil si så begynner jeg å undres over om man faktisk må være "professor i flagg".

Man bærer det eller de flagg man mener best representerer den man er. Når en iransk innvandrer går med iransk flagg på 17. mai så er det fordi flagget er endel av hans identitet. Det er en del av flaggets funksjon, noe jeg er forundret over at man faktisk må være "professor i flagg" for å kunne innse ;)

Det er ikke verre enn at man viser hvem man er. Det har ingenting med respektløshet eller noe "angrep". Da har man misforstått, det er kunnskapsløst. Man er tro mot seg selv og feirer som seg selv. Det er noe man virkelig kan respektere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror jeg kan snakke på vegne av de fleste her når jeg sier at vi har fått nok underholdning.

Går det virkelig an å få nok underholdning? Man er fristet til å tro at noen bør underholdes til døde her, og det er heldigvis ikke en ulovlig måte å kaldkvæle dem på.

Lenke til kommentar

Ettersom folk her virkelig ikke skjønner hva det vil si så begynner jeg å undres over om man faktisk må være "professor i flagg".

Man bærer det eller de flagg man mener best representerer den man er. Når en iransk innvandrer går med iransk flagg på 17. mai så er det fordi flagget er endel av hans identitet. Det er en del av flaggets funksjon, noe jeg er forundret over at man faktisk må være "professor i flagg" for å kunne innse ;)

Det er ikke verre enn at man viser hvem man er. Det har ingenting med respektløshet eller noe "angrep". Da har man misforstått, det er kunnskapsløst. Man er tro mot seg selv og feirer som seg selv. Det er noe man virkelig kan respektere.

Skjønner ikke hva du mener med det, har overhodet ikke noe med det å gjøre når det er 17 mai. Man kan feire som seg selv uten å ta med seg med et utenlandsk flagg da vel?

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg går med samisk flagg fordi det er min identitet, selv om jeg feirer 17.mai som er en grunnlovsdag for Norge (selv om ingen nord for Trønderlag var invitert så vidt jeg vet, det var for langt unna Eidsvoll). Ergo definerer jeg dette nøyaktig likt ATWindsor. Det er fordi det er det jeg mener om saken, dette gnålet om at man har denne meningen fordi man ønsker å være politisk korrekt er jo i beste fall et pussig utsagn. Hadde jeg vært Iraner hadde jeg gått med det flagget, og ikke for å provosere eller fordi jeg ikke ville integreres. Slå dere til ro med at mange tolker det slik.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Hva har utendlandske flagg med 17. mai å gjøre? Ikke noen verdens ting. Det har heller ikke FN-flagget. Hvor ble det av logikk? Kristin Halvorsen, Gahr Støre, og resten av gjengen må ha slått seg i hodet. Eller kanskje de kynisk prøver å virke mer vennlige for innvandrere for å vinne på det politisk...

Et amerikansk, pakistansk, iransk, eller britisk flagg har ingen verdens ting å gjøre med 17. mai og Norges grunnlov. Man må gjerne gå rundt med slike flagg på hvilken som helst dag hvis man absolutt vil det. Men at våre politikere skal aktivt gå ut og oppfordre til å ha andre lands flagg i 17. mai toget kan ikke anses som noe annet enn ren kynisk politikk. For logisk er det iallfall ikke.

Skal nordmenn gå rundt i USA på 4. juli med norske flagg?? Hvorfor? Hva er poenget? Hva er vitsen? Har alle gått helt fra vettet? Skulle gjerne likt å sett Halvorsen trampe rundt i Iran med det norske flagget på Irans nasjonaldag. At det går an å gå på TV og foreslå noe så ulogisk og teit, er virkelig deprimerende.

Hvorfor kan ikke pakistanere feire den pakistanske nasjonaldagen med pakistanske flagg her i Norge? Skal nordmenn gå rundt med norske flagg på den pakistanske nasjonaldagen? Hallo? Anyone home?

Lenke til kommentar
Uansett, debatten stopper her for min del. Vi har fått det som vi vil, og det blir ingen fremmedkulturelle flagg i 17. maitoget med det første - blomster sendes Amir Sheik, leder i 17. maikomiteen i Oslo, en god nordmann :) .

Amir Sheik er ingen nordmann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...