Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Men er du ikke neig i at 17 mai symboliserer det at vi skal feire Norge og vår grunnlovsdag og ikke det å vise hvilket land man er fra?

Man skal feire ja. Og feire som seg selv.

Flagg skal man velge med omhu. Flagget forteller noe om deg. Det er et symbol på blant annet hvem du er og hvor du kommer fra. Så innvandrere må bruke de flagg som gjør at de kan feire dagen som seg selv og ikke hvordan du eller andre mener de bør være. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir så provosert av dere prinsippløse. Når dere en gang opplever vondt dere også, så vil dere kanskje forstå. Dere lever visst inni deres egen lille boble. Naive er dere, snillistiske.

Ser dere seriøst ikke problemet ved å ta inn flere innvandrere enn vi klarer å integrere? For integreres det skal de. De skal bli norske, og ilegges akkurat de samme restriksjoner og sosiale normer som oss.

Ser dere ikke hvordan det vil gå om vi ikke viser hvor skapet skal stå? Bare vi er snille og tolerante så vil de vel lære å respektere oss og våre verdier etter hvert, er det ikke slik dere tenker?

Det er trist å måtte konstatere dette, men mange innvandrere kjenner ingen respekt for nordmenn, de ser på våre vestlige verdier og ler. De har ingen ambisjoner om å ta til seg våre skikker. De bor, og suger av det store brystet, lever på uføretrygd og jobber svart. Verdiene sender de ut av landet, slik at det ikke kommer samfunnet til gode i form av økt kjøpekraft.

På den andre siden er det innvandrere som rett og slett er en fryd å ta inn i landet vårt. Ta for eksempel Tamiler fra Sri Lanka. Drømmefolk. Maken til arbeidsvilje og integreringsvilje skal en lete lenge etter. Dette er innvandere Norge er tjent med å ta inn. Jeg kjenner en del Tamiler, og disse går med Norsk flagg i 17. mai toget.

Ser dere ikke at dette med utenlandske flagg på Norges offisielle flaggdag blir nok et skritt i feil retting? Om 20 år må vi vel be det shariastyrte stortinget om lov til å feire nasjonaldagen med norsk flagg.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Jeg tror, som nevnt, de aller aller fleste som evt. bruker et annet flagg en norsk ikke gjør dette for å provosere eller fornærme. Det hele bygger trolig bare på en misforståelse fra deres side grunnet feks. kulturforskjeller. Om noen vennlig forteller dem at det er ikke slik man feirer 17.Mai her i Norge, tror og håper jeg at de aller fleste vil vise forståelse.

Lenke til kommentar
Jeg blir så provosert av dere prinsippløse. Når dere en gang opplever vondt dere også, så vil dere kanskje forstå. Dere lever visst inni deres egen lille boble. Naive er dere, snillistiske.

Ser dere seriøst ikke problemet ved å ta inn flere innvandrere enn vi klarer å integrere? For integreres det skal de. De skal bli norske, og ilegges akkurat de samme restriksjoner og sosiale normer som oss.

Ser dere ikke hvordan det vil gå om vi ikke viser hvor skapet skal stå? Bare vi er snille og tolerante så vil de vel lære å respektere oss og våre verdier etter hvert, er det ikke slik dere tenker?

Det er trist å måtte konstatere dette, men mange innvandrere kjenner ingen respekt for nordmenn, de ser på våre vestlige verdier og ler. De har ingen ambisjoner om å ta til seg våre skikker. De bor, og suger av det store brystet, lever på uføretrygd og jobber svart. Verdiene sender de ut av landet, slik at det ikke kommer samfunnet til gode i form av økt kjøpekraft.

På den andre siden er det innvandrere som rett og slett er en fryd å ta inn i landet vårt. Ta for eksempel Tamiler fra Sri Lanka. Drømmefolk. Maken til arbeidsvilje og integreringsvilje skal en lete lenge etter. Dette er innvandere Norge er tjent med å ta inn. Jeg kjenner en del Tamiler, og disse går med Norsk flagg i 17. mai toget.

Ser dere ikke at dette med utenlandske flagg på Norges offisielle flaggdag blir nok et skritt i feil retting? Om 20 år må vi vel be det shariastyrte stortinget om lov til å feire nasjonaldagen med norsk flagg.

Det er nok lurt å innse at de som har andre prinisipper enn deg ikke trenger å være "prinisppløse" mange kan nok argumentere for at det er mer prinsippløst å ville nekte folk å flagge. FLere har jo tatt til orde for strengere restrisksjoner i kraft av å være innvandrer, det er fordi man ikke er etnisk norsk det ikke er greit med flere flagg. Og man kan jo spørre seg hva integreringsproblemer har med dette å gjøre, det er intet annet enn en enorm overforenkling å anta at denne flaggveivingen er noe sterkt tegn på integrering, hverken den ene eller andre veien.

At enkelte innvandrergrupperinger har større sosiale problemer enn vanlig er velkjent, men hva er relevansen?

AtW

Lenke til kommentar
Men er du ikke neig i at 17 mai symboliserer det at vi skal feire Norge og vår grunnlovsdag og ikke det å vise hvilket land man er fra?

Flagg skal man velge med omhu. Flagget forteller noe om deg. Det er et symbol på blant annet hvem du er og hvor du kommer fra. Så innvandrere må bruke de flagg som gjør at de kan feire dagen som seg selv og ikke hvordan du eller andre mener de bør være. :)

Det er der jeg uenig med deg, man feirer ikke seg selv eller hvem man selv er man feirer Norge

Lenke til kommentar
Jeg tror rett og slett ikke du forstår hva jeg sier. Når du trekker konklusjonen at man tar avstand fra Norge ved å gå med flagg fra landet man er født i så har du misforstått.

Kan du da forklare?

Jeg stiller spørsmål, jeg konkluderer ikke.

Det er der jeg uenig med deg, man feirer ikke seg selv eller hvem man selv er man feirer Norge

Nettopp!!!

Er det så vanskelig å forstå??

Kan vi forstå dette dithen at 17 Mai ønskes avskaffet og en "internasjonal" multikulturell feire seg selv dag innføres istedet?

Kunne ikke vært mer enig!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

17. mai er en dag for å feire Norge og nordmenn, evt folk som bor i Norge. Personlig synes jeg det er helt uproblematisk om folk som føler tilhørighet til andre flagg enn det norske viser uttrykk for det ved å veive med andre flagg når de feirer dagen sin (dagen til alle nordmenn). Jeg synes ikke det er katastrofalt om man ikke får være med i toget om man skal vifte med andre flagg enn det norske, men mange av argumentene og reaksjonene man ser i denne tråen er svært nasjonalistiske og fremmedfiendtlige reaksjoner jeg liker svært dårlig...

Lenke til kommentar

Jeg tar heller det enn alternativet. :)

Det er et skritt i feil retning at mennesker får være seg selv altså. Jaja, deg om det. Og så var det dette her med den enorme overdrivelsen. Det er du som taler for tvang her. Så ikke bruk det som skremselspropaganda, du møter deg selv bare i døren der. Om du da er for å nekte folk å bruke flagget de selv ønsker å bruke.

Man feirer grunnloven, som seg selv. Ikke så vanskelig å forstå vel? :)

Lenke til kommentar
At man feirer som seg selv syntes jeg er et syltynt argument. Man får selvfølgelig feire som seg selv, man får ha på seg hva man vil, Burka, Iransk folkedrakt, Dress, Bunad. Men flagget er symbolet på hva vi feirer.

Du har ikke forstått hva det vil si å bære et flagg. Hva det faktisk symboliserer. For bæreren er relevant her. Om du er interessert i flagg og dets betydning i langt mer utstrakt begrep enn den snevre og til dels malplasserte som blir brukt her så grip fatt i en signalmann, signallør eller annen flaggekspert i forsvaret (eller i sivil sjøfart). Det kan være interessant lærdom om man ønsker å vite flaggets funksjon.

Lenke til kommentar

Man feirer grunnloven, dvs at Norge ble selvstendig og vi ble et eget land. Alt rundt 17 mai omhandler Norge og det norske folket. Så hvorfor skal man da ha f.eks et pakistansk flagg vaiende i vinden?

Det er 1 dag i året, de resterende dagene kan de bare flagge med hva de vil, hvorfor skal vi ikke få ha den ene dagen som er Norge's dag?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å være så forståelsesfull jeg bare kan, men jeg kan ikke forstå hvordan et gambisk, nigeriansk eller pakistansk flagg kan være med på å si at vi er et flerkulturelt samfunn. Ikke når de i det daglige kanskje ikke er særlig integrert. De sitter hjemme i en forfallen leilighet på grønland, snakker gebrokkent norsk og ungene er kanskje ikke de mest populære i friminuttene. Så går tiden, de vokser, foreldrene blir fortsatt ikke integrert og barna havner i de feile miljøene. Plutselig sitter de der i en bimmer, og kompissen dems, Ali, kjenner halve dealemiljøet i Oslo. Dette var såklart på spissen og dårlig nyansert, og tatt fritt fra fantasien.

Nå må dere forstå at man går ikke med grunnloven under armen og sier "Heia Grunnloven" på 17. Mai. Hva var resultatet av grunnloven? Hva skjedde etter den? Kanskje Norge fortsatt hadde vært undertrykt av danskene hvis det ikke hadde vært for den? Kanskje Danmark hadde fått oljepengene istedetfor? Husk at Norge var ganske fattig hadde det ikke vært for oljen. De var også ganske fattig under danskene. Det var Danmark i fokus.

Alle argumenter for å ha andre flagg på 17. Mai er for meg rett og slett for dårlige. Jeg prøver å forstå poenget, men det faller vekk. På samme måte som innvandrere skal tilpasse seg norske forhold og norsk kultur, kan dem gå med norsk flagg på 17. Mai. Jeg sier ikke at dem skal jobbe og slite og sitte inne på 17. Mai. Det er en festdag og en gladdag, spesielt for små barn. Men det er Norge som land man feirer. Det er nordmenns frihet man feirer. Man feirer at Norge har hatt en sånn enorm utvikling som det har hatt, og man kan til og med trekke det så langt at man kan si at man feirer stortinget, den lovgivende makt og utviklingen for å bekjempe kvinneundertrykkelse. Man feirer at Norge har et av de best oppbygde demokratiene i verden. Man feirer Staten, som i oversatt betydning betyr at vi feirer folket. Uansett bakgrunn. derfor må man forstå at i bunnen av alt, så er det Norges nasjonaldag og Norges bursdag. Etiopia, Somalia og Bosnia står ikke i fokus den dagen; det er Norge. Derfor blir det feil å gå med slike flagg. Det bidrar ikke til økt integrering å gå med et slikt flagg. Det beviser ingenting om flerkulturelt samfunn. Det kommer kun negative ting ut av det for innvandrerene: Økt hat fra etniske nordmenn. Jeg kan fint innrømme at jeg som etnisk norsk snart er møkk lei alt dette maset. Jeg ligger på vippegrensen. Snart kan jeg kalles rasist. Jeg vil ha slutt på dette. Skal dere til Norge, så hold dere innenfor visse premisser og hold flaggene deres langt vekke fra "vår" dag.

Det er rett og slett feil dag å komme vaiende med andre flagg. Dere må gjerne feire 17. mai, men da får dere vise at dere gjør det. Dere kan kle dere opp i det fineste dere har, dere kan gå med deres nasjonaldrakt til og med, men ikke flagget. Jeg ser rett og slett ikke poenget. Det er enda ikke et eneste godt argument for det. På Jens sin bursdag har alle det kjekt, men det er jens som blir feiret og jens som får gavene. Ikke Pål, Jonas, og Petter.

Lenke til kommentar

Det neste som går nå er vel den tradisjonelle norske julefeiringen. Lille julaften nå sist på NRK ble for min del ødelagt. NRK, som seg hør og bør skal være så politisk korrekt som mulig hadde invitert Kohinoor Norberg for å synge julen inn. Selv om hun og hennes mann er i sin fulle rett til å kritisere måten de ble behandlet på, trenger vi ikke å kaste lys over dette på selveste lille julaften. At de inviterte disse Madcongutta var vel bare å kaste bensin på bålet.

Hvor mange fremmedkulturelle bor det i Norge i dag? 5 %? Da er det vel naturlig at 5 % av deltagerne i et slikt program er fremmedkulturelle.

Missforstå meg rett, det er ikke de fremmedkulturelles deltagelse i programmet jeg reagerer på, men heller hva de ønsker/blir bedt om å snakke om.

Hvorfor må alt være så falskt og iscenesatt i dagens samfunn? Å fremstå som politisk korrekt har etter mitt syn begynt å overstyre sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...