Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er rett og slett litt urovekkende å se hvor mange som tilsynelatende mener at storparten av innvandrere har en fiendtlig holdning til norge.

Kan du motbevise at det ikke er slik? Alle innvandrere jeg har vokst opp med har alltid klaget over hvor ille Norge er, og hvor ille nordmenn er. Dette er selvsagt bare sjalusi eller følelsen av å ikke strekke til og bli godtatt.

Jeg mener ikke å generalisere, men min erfaring er at de fleste innvandrere ser på Norge som et gratis mellomstopp inntil de kan dra tilbake til sitt opprinnelige land. Dette fører til manglende ambisjoner om å integrere seg, følgelig manglende hensikter med å tjene samfunnet.

Det er dessverre slik at mange innvandrere kommer hit, legger seg ut med oss som allerede bor her ved å utfordre våre grenser og verdier, tjener penger, og sender verdiene ut av landet. Dette er greit så lenge vi får "gratis" penger i dette landet, men kan bli svært farlig for økonomien på lang sikt.

Glint: Du er en voksen mann, vær vennlig å oppfør deg som om du i det minste er 12 . Har du ikke noe å si, så ikke si det.

Alle som bor her klager over hvor ille norge er. Innvandrere dom ikke-innvadrere. Om det er som du sier, hvorfor er det ikke da slik at de fleste innvandrere drar tilbake etter å ha vært her noen år? Forøvrig ligger bevisbyrden på de som framsetter påstandene, da det egentlig ikke er mulig å "motbevise at det ikke er slik".

Ironien over å ville forby andre flagg på grunnlovsdagen ligger ganske tjukt på, og tiltroen til at det vil hjelpe noe som helst er også overdreven. Det er nærliggende å trekke paralleller til muhammed-karikaturene. Jeg begynner å føle det er nødvendig å ta med noen utelandske flagg i toget for min egen del...

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
snillisme: ~is'me -n særl om bedriftsledere og myndigheter: misforstått snillhet som går ut på å være overdrevent forståelsesfull og imøtekommende, ofte av frykt for å ta upopulære avgjørelser

Morsomt dette her. Går det virkelig an å være "overdrevent" forståelsesfull og imøtekommende? Hva i alle dager betyr nå det?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal vifte med utenlandske flagg, for meg er det greit 364 dager i året, men ikke 17 mai, om 30 år når hele oslos befolkning er svarte eller delvis mørke ser vi knapt våre norske flagg!

De kan jo alltids legge det til den 16 mai, så får det være opp til kongen om han gidder å vinke fra verandaen eller om det blir for farlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg skjønner ikke hvorfor de skal vifte med utenlandske flagg, for meg er det greit 364 dager i året, men ikke 17 mai, om 30 år når hele oslos befolkning er svarte eller delvis mørke ser vi knapt våre norske flagg!

De kan jo alltids legge det til den 16 mai, så får det være opp til kongen om han gidder å vinke fra verandaen eller om det blir for farlig.

Jeg mener dette har med ytringsfriheten å gjøre. 

Klart jeg skal kunne få veive med akkurat det flagget jeg ønsker.

Eller er 17-Mai en dag for knebling av denne friheten, slik at vi gode nordmenn kommer

til syne i all vår vakre velde?

Lenke til kommentar
Jeg mener dette har med ytringsfriheten å gjøre.

Klart jeg skal kunne få veive med akkurat det flagget jeg ønsker.

Eller er 17-Mai en dag for knebling av denne friheten, slik at vi gode nordmenn kommer

Okey, ytringsfrihet altså?

Hvilket signal\ytring er så dette? ;)

Demonstrasjon mot Norge på Norges "fødselsdag"?

Ønskes ikke Norge hedret, men heller diktaturet de flyktet ifra?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg mener dette har med ytringsfriheten å gjøre.

Klart jeg skal kunne få veive med akkurat det flagget jeg ønsker.

Okey, ytringsfrihet altså?

Hvilket signal\ytring er så dette? ;)

Demonstrasjon mot Norge på Norges "fødselsdag"?

Ønskes ikke Norge hedret, men heller diktaturet de flyktet ifra?

Du snakker egentlig om din egen oppfatning av disse statene. Hvorfor ikke bare ta de som kommer derfra på deres ord? De er kanskje ikke helt fornøyd med sin egen stat, slik vi også er, men de er likevel glad for sitt opphav, slik som vi er.

"Signalet" oppfattes ulikt, men det betyr på ingen måte at den som gir signalet er slik man antar. Det går faktisk an å se positivt på det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du veive med f.eks det pakistanske flagget akkurat den dagen? Hvorfor kan du ikke gjøre det andre dager i året, hvorfor må du gjøre det akkurat 17 mai?

Når det er snakk om ytringsfrihet, hvorfor er det slik at ytringsfriheten kun skal gjelde i vesten? Om du reiser ned til araberland og er kvinne, så må du dekke til deg. Er det ytringsfrihet?

Det er alltid snakk om ytringsfrihet når utlendinger skal få lov å utfolde seg og gjøre som de vil i landet vårt, hvorfor er det aldri snakk om ytringsfrihet og lov til det når folk blir truet på livet fordi de tegner et bildet av en profet med bombe på hodet? Hvor er ytringsfriheten da?

Nei vi graver vår egen grav med denne forferdelige snillismen, gi dem en lillefinger og får du vet ordet av det er det opp om morran kl 6 for å vende hodet mot Mekka og tuten mot himmelen mens man lovpriser Allah.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men du ser ingen problemer med ett slikt "signal"\provosering?

Null forståelse for at det kan provosere?

Nei, full forståelse for at nettopp du lar deg provosere. Hvem har så ansvaret for det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor skal du veive med f.eks det pakistanske flagget akkurat den dagen? Hvorfor kan du ikke gjøre det andre dager i året, hvorfor må du gjøre det akkurat 17 mai?

Når det er snakk om ytringsfrihet, hvorfor er det slik at ytringsfriheten kun skal gjelde i vesten? Om du reiser ned til araberland og er kvinne, så må du dekke til deg. Er det ytringsfrihet?

Det er alltid snakk om ytringsfrihet når utlendinger skal få lov å utfolde seg og gjøre som de vil i landet vårt, hvorfor er det aldri snakk om ytringsfrihet og lov til det når folk blir truet på livet fordi de tegner et bildet av en profet med bombe på hodet? Hvor er ytringsfriheten da?

Nei vi graver vår egen grav med denne forferdelige snillismen, gi dem en lillefinger og får du vet ordet av det er det opp om morran kl 6 for å vende hodet mot Mekka og tuten mot himmelen mens man lovpriser Allah.

Slik jeg oppfatter deg så mener du at vår forståelse av ytringsfrihet egentlig ikke er hensiktsmessig for oss litt usikre gode nordmenn når den utfordres!?

Kan det være at vi taler med to tunger?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man tillate karikaturer som avbilder akkurat muhammed? Det er den ene avbildingen muslimer er mest opptatt av, hvorfor ikke forby akkurat det?

Ellers virker resten av innlegget ditt som du mener det bare er jobb og ulempe med å ha ytringsfrihet. "å nei, hvorfor må vi gjøre dette arbeidet når andre slipper". Personlig ser jeg på ytringsfrihet som en fordel, og i den konteksten er det meningsløst å ta lett på hvor ytringsfrihet, bare fordi andre har det verre.

AtW

Lenke til kommentar

Et Norge som ikke engang takler barn som veiver andre flagg er fint lite å være stolt av. Men så er det ikke det Norge jeg er stolt av og jeg lever nå i håpet om at Norge aldri finner på slikt tøv.

Slapp av, landet går ikke under. Det er fortsatt fullt mulig å feire.

Siden det er inn å finne frem definisjoner.

fornuft fornuf't -en (fra lty, av fornemme) evne til logisk tenkning; sunn sans, dømmekraft, vett ta til f- / bruke (sunn) f- / komme til f- / tale en til f- / det strider mot all f- / lytte til f-ens stemme

nasjonalisme ~is'me -n ideologi som sterkt betoner verdien av nasjonen og den nasjonale egenart; overdreven nasjonalfølelse

Fakta om flagg: Det er et symbol som viser hvem man er.

Enkelte ønsker å nekte innvandrere å vise hvem de er på 17. mai. Skammelig. Noe slikt er ikke noe å være stolt over, i mine øyne.

Men jeg har dessverre lite håp om at budskapet når frem. Det er jo blitt påpekt flere ganger i tråden. Jeg håper inderlig det har nådd frem til noen der ute. :)

Lenke til kommentar

Det finnes en tid og sted for alt. og 17. mai toget er ikke tiden eller stedet for utenlanske flagg, så enkelt er det i mine øyne. Å si at norges nasjonal dag skal feires med andre flagg enn det norske burde ikke være mulig, hvis noen vil feire andre nasjoner så er de frie til å gjøre det på de respektive landenes nasjonal dager.

Lenke til kommentar
snillisme: ~is'me -n særl om bedriftsledere og myndigheter: misforstått snillhet som går ut på å være overdrevent forståelsesfull og imøtekommende, ofte av frykt for å ta upopulære avgjørelser

Morsomt dette her. Går det virkelig an å være "overdrevent" forståelsesfull og imøtekommende? Hva i alle dager betyr nå det?

Haha, og der har vi problemet.

Lenke til kommentar

Jeg mener dette har med ytringsfriheten å gjøre. 

Klart jeg skal kunne få veive med akkurat det flagget jeg ønsker.

Har ikke noe med ytringsfriheten å gjøre. De må gjerne være med å vandre i tog, men da syntes jeg de skal gå med norske flagg. Hvis jeg hadde vært med på nasjonaldagen i Frankrike syntes jeg det ville vært pinlig å gå med et norsk flagg

Lenke til kommentar
Et Norge som ikke engang takler barn som veiver andre flagg er fint lite å være stolt av. Men så er det ikke det Norge jeg er stolt av og jeg lever nå i håpet om at Norge aldri finner på slikt tøv.

Enkelte ønsker å nekte innvandrere å vise hvem de er på 17. mai. Skammelig. Noe slikt er ikke noe å være stolt over, i mine øyne.

Men jeg har dessverre lite håp om at budskapet når frem. Det er jo blitt påpekt flere ganger i tråden. Jeg håper inderlig det har nådd frem til noen der ute. :)

Vil de ikke bli norske da? Er ikke det litt av grunnen til at de kommer? De må gjerne vise hvem de er, men hvorfor på 17 mai? Norges grunnlovsdag eller hva det er, det er vi symboliserer, syntes det blir helt feil at de da skal komme med utenlandske flagg

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil de ikke bli norske da? Er ikke det litt av grunnen til at de kommer? De må gjerne vise hvem de er, men hvorfor på 17 mai? Norges grunnlovsdag eller hva det er, det er vi symboliserer, syntes det blir helt feil at de da skal komme med utenlandske flagg

Ditt problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...