Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når feks. noen brenner det norske flagg så er det ikke spesifikt rettet mot Norge. Det er bare en generell markering av misnøye mot alle verdens land som har flagg. Kanskje bare folkene som brenner det selv er fra Norge, og derfor vil de gjerne bruke sitt eget stolte flagg til en slik markering. :lol:

Lenke til kommentar

17 mai har tatt helt av, en ung nasjon som ikke klarer å komme videre, barn slutter vel å gå amok pga bursdag etter hvert, håper Norge klarer det etterhvert også. 8 timer med direktesendinger i flere kanaler og full oppstandelse er jo rimelig vilt.

Lenke til kommentar
Jeg vil helst se en kilde som støtter opp dette med at skandinavere (og evt. nordeuropeere) virkelig har ”fellesgen” som er såpass unikt at det er grunnlag til å dele folk inn i grupper ut i fra.

Det er her jeg må beklage å si at denne kilden har jeg ikke. Jeg vet ikke engang om den finnes. Men saken er at folk ser forskjeldig utifra hvor de kommer fra. Slik var det, nå gjelder det selvsagt i mindre grad. Om ikke det finnes det jeg kaller "etniske" likheter, da er det jo rart at indianere ikke får skjegg, at nordeuropeere er lyse i håret, og at østasiatere har "skjeve" øyne. Hvis ikke du forstår hva jeg mener nå, har vi ikke noe felles grunnlag for å debattere, og da er det ingen vits i å fortsette. Men jeg regner med at det absolutte flertall forstår hva jeg sier og faktisk er enig med meg.

Lenke til kommentar
Da burde det jo være helt greit å vifte med amerikanske flagg på Irans nasjonaldag og? Det er jo bare en hyllest til Iran.

Du kan du vifte med Nazi flagget på 17. mai hvis du mener det, Et flagg er mer en et symbol på en nasjon, det er også et symbol på hva den nasjonen står for.

Sier ikke at du er nazist, poenget er at et flagg står for mer enn hvor landet kommer fra.

Nå kommer jeg ikke på noen nåværende stater som opptrer som okkupanter her til lands. Og foruten svært ytterliggående grupperinger så vil vel de fleste si seg enig i det.

Med å vifte en flagg så forteller du om din tilhøringhet og kultur, og med å opptre med et f.eks et tysk flagg i 17. mai-toget så viser du at du som tysker med hva det innebærer, har det bra i landet! :)

Lenke til kommentar
Da burde det jo være helt greit å vifte med amerikanske flagg på Irans nasjonaldag og? Det er jo bare en hyllest til Iran.

Du kan du vifte med Nazi flagget på 17. mai hvis du mener det, Et flagg er mer en et symbol på en nasjon, det er også et symbol på hva den nasjonen står for.

Sier ikke at du er nazist, poenget er at et flagg står for mer enn hvor landet kommer fra.

Nå kommer jeg ikke på noen nåværende stater som opptrer som okkupanter her til lands. Og foruten svært ytterliggående grupperinger så vil vel de fleste si seg enig i det.

Med å vifte en flagg så forteller du om din tilhøringhet og kultur, og med å opptre med et f.eks et tysk flagg i 17. mai-toget så viser du at du som tysker med hva det innebærer, har det bra i landet! :)

Og hvis man er fra Nord Korea, så viser man at man er stolt over å tillhøre et totalitært regime som ikke tillater ytringsfrihet, forkjemper for tortur av egen befolkning og diverse andre grusomheter...

Et flag er mer enn et symbol på landet, det sympoliserer også hva landet står for, på godt å vondt.

Men i hovedsak, det er Norge vi feirer på 17. mai, ikke andre nasjoner, til det så har man FN dagen....

Lenke til kommentar
Nå går vi bare i ring. Hvis du ikke kan/vil se forskjell på en nasjon og en nasjons kultur, så er det ikke så mye å diskutere.

Vi har gjort det en stund nå. :)

Jeg kan og vil se hva forskjellen er. Men som sagt ørten ganger; de såpass sammenflettede og gjensidig avhengige at jeg ikke ser hensikten med å skille mellom dem. Ergo, jeg ser ikke grunnen til at en meksikaner med Mexico flagget og en bunad er mer provoserende enn en meksikaner med norgesflagget og en sombrero (du kan nå gjerne bytte ut sombreroen med den meksikanske nasjonaldrakten, husker bare ikke hva den heter eller om de i det hele tatt har en.) Forstår godt din og flertallets tolkning (gitt at de ikke mener det burde være ulovlig).

Men jeg vet ikke hvor mye det er igjen å diskutere nå, vi gjentar bare egne verbatim i det uendelige. Grunnen til at vi i det hele tatt har holdt på så lenge er at du sannsynligvis er en neste like sta drittsekk som meg… :)

Det er klart, men veldig få nordmenn har personlig tilknytning til innvandrernes flagg. Og jeg ser ikke noe behov for å ha det.

Ikke jeg heller. Men de fleste har heller ikke noen personlig tilknytning til andre lands nasjonaldrakter.

Ja, det var igrunn poenget mitt. Må snart lære meg at ironi og sarkasme fungerer dårlig i skriftlig form :hrm:

Fra egen erfaring funker ikke ironi spesielt godt i muntlig form heller. :(

Lenke til kommentar
Appropos nazi-flagg, så er det vel heller all den kvalmende flaggveivingen, togene, hornmusikken, nasjonalromantiske talene og sangene et utslag av ekstrem nasjonalisme.

Jeg synes oppriktig talt det er synd hvis det er slik du ser på feiringen av 17. mai. Og jeg kan ikke helt forstå hvorfor i all verden dette er ditt syn.

Lenke til kommentar

Tenkte eg skulle stikke inn her no. Eg ser endo ikkje problemet med fleire lands flagg i 17. mai toget.

Samtidig er eg kraftig provosert over terrortiltalte Arfan Bhatti som stiller opp i rettssalen med urnorsk strikkegensar eine dagen og norsk flagg på brystet den andre. Dette er ordentleg misbruk av nasjonalsymbol.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2338801.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2341476.ece

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tenkte eg skulle stikke inn her no. Eg ser endo ikkje problemet med fleire lands flagg i 17. mai toget.

Samtidig er eg kraftig provosert over terrortiltalte Arfan Bhatti som stiller opp i rettssalen med urnorsk strikkegensar eine dagen og norsk flagg på brystet den andre. Dette er ordentleg misbruk av nasjonalsymbol.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2338801.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2341476.ece

Hva mener du nå?

Lenke til kommentar
Å vifte med flagg er å en hyllest, og i konteksts av vår nasjonaldag så er det uvitenhet å tro at et flagg fra andre nasjoner er noe annet en nettopp en det, altså en hyllest til Norge.

Å kalle det for respektløst grenser mot paranoia.

Korleis er det ein hyllest til landet Iran å vifte med amerikanske flagg? I mine auge blir det litt som å synge for Petter når det egentlig er Pål som har bursdag.

Se heller på det som å synge bursdagssangen til Pål på et annet språk enn det norske. ;)

Folk tar jo det mest kritiske synet her. I tillegg er det jo enkelte som tillegger denne gesten noe helt annet enn hva formålet er. De gjør jo ikke dette for å være respektløs eller for å provosere. Men folk føler allikevel for å tillegge dem dette formålet. Det blir for mye Forrest Gump mentalitet. Jeg er bare fryktelig glad for at jeg ikke ser på verden slik, for det ville vært ytterst kjipt. Glasset er halvfullt.

Krisemaksimering kaller jeg det. Man kaster bort krigsmalingen på fjær. :)

Lenke til kommentar
Mulig det har noe med å bo på vestkanten, men jeg har enda til gode å møte noen her som mener at det skal være godtatt.

Selv bor jeg på sydkanten, så på vestlandet er det ingen som mener at det skal være godtatt? Eller er det en annen vestkant enn Norges vestkant du tenker på?

Lenke til kommentar

De fleste jeg møter kunne ikke brydd seg mindre. Takk og pris for det. Å ødelegge festdagen med slik krisemaksimering ser jeg overhodet intet poeng i. Så dette ble tatt opp på debatt på TV2 (hvor de reiser rundt til alle landets små og store steder). En sinna lubben ung dame var helt harnisk over dette, men fikk kun med seg Siv Jensen av folkene i panelet på at flagg burde være norske. Jeg innså der og da at Siv Jensen spikret den definitive spikeren i kisten for at jeg vil vurdere å stemme dem i nærmeste fremtid.

Men hun har vel sikret seg et par tilhengere i denne tråden. Kanskje de bør opprette stillinger som "flagginnspektører", hvor da de velvillige stolte nasjonalistene kan løpe rundt og rive pakistanske flagg ut av hendene på ungene, bare for å vise hvor "flott" og tolerant land det er vi feirer..... :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
De fleste jeg møter kunne ikke brydd seg mindre. Takk og pris for det. Å ødelegge festdagen med slik krisemaksimering ser jeg overhodet intet poeng i. Så dette ble tatt opp på debatt på TV2 (hvor de reiser rundt til alle landets små og store steder). En sinna lubben ung dame var helt harnisk over dette, men fikk kun med seg Siv Jensen av folkene i panelet på at flagg burde være norske. Jeg innså der og da at Siv Jensen spikret den definitive spikeren i kisten for at jeg vil vurdere å stemme dem i fremtiden.

Men hun har vel sikret seg et par tilhengere i denne tråden. Kanskje de bør opprette stillinger som "flagginnspektører", hvor da de velvillige stolte nasjonalistene kan løpe rundt og rive pakistanske flagg ut av hendene på ungene, bare for å vise hvor "flott" og tolerant land det er vi feirer..... :)

På 17. mai skal eg håppe rund og hyle i gatene naken og hive rundt meg med nazi flagg, fordi det er minn måte å feire norge sin nasjonal dag.

Klesdrakta mi, som eg skal ha på meg før eg kasta klea mine skal være: Burka med nazikostyme.

Så ja, la oss være tolerange slik at vi får ha det litt morsomt.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Er det å gjøre narr av motdebatantene dine en del av din tolerante natur også? Du snakker som om du hever deg over oss grunnet våre meninger, enda du så påstålig hevder at dette er en bagatell en ikke skal ta stilling til ... Snakker om dobbelmoral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...