Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Et hån ville jeg kanskje ikke kalt det. Heller en påminnelse om hvilken jobb vi har å gjøre. En fin start ville være å ta tak i denne kvinnediskrimineringen blandt minoritetene i NOrge i dag.

Det er bare det at jeg har vansklig for å se noen som helst kobling mellom denne flagg-veivingen og i hvor stor graf folk er integrert, dikriminerer kvinner, osv. At folk klarer å hisse seg så voldsomt opp over en slik ting er i større grad en påminnelse over at man har en "jobb å gjøre" i mine øyne.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Din tolkning er bare din tolkning, jeg kan gjerne tolke folk som ikke liker utenlandske flag i realiteten mener "jeg vil at vi skal bli et diktatur med fabian stang som overhode".

Men så ser det ut til at de fleste har den tolkningen. Og det gjør en liten forskjell.

De fleste tolker andre flagg som en protest mot integrerring? Om det er riktig har man et problem ja. Da vil jeg dog si problemet liggr hos de som tolker det slik, om tolkningen ikke representerer virkligheten. Bør man la seg kue av flertallets feilaktige tolkninger?

AtW

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve deg på bildet med det amerikanske flagget over, og se hvor mye kultur du klarer å lese ut av det.

Det finnes ikke et eneste symbol i verden som er så beskrivende at en kan lese ut de nasjonalkulturelle trekkene fra det. Den eneste måten å virkelig forstå en kultur er å studere selveste samfunnet. Et flagg er ikke et selvbeskrivende symbol det får sin symbolske styrke gjennom at folk vet hva det brukes til. En som aldri har sett et flagg vil ikke forstå en døyt om hva det representerer, det vil derimot de som har sett og forstått flaggets symbolikk. Og den symbolikken er som sagt nasjonen, og nasjonen er som sagt ikke mye om en ikke regner med nasjonalkulturen.

Poenget er at hvis du mener kultur, så sier du ikke nasjon.

Nei, selvsagt ikke, kulturen er en underbygd del av nasjonen. Derfor vil jeg si at i de aller fleste tilfeller der man snakker om en nasjon så er nasjonalkulturen inklusiv.

Hvis beskyttelsen av symbolet strider med det symbolet representerer så er jeg enig. Men det gjør det ikke i dette tilfellet. Og selv om enkelte ønsker det, så er ikke det en god nok grunn for å skjære av gårde i den andre retningen. Som en annen amerikaner sikkert sa: "Two wrongs don't make a right".

Sånn ca. enig, men det var egentlig bare en beskrivelse av hvorfor jeg er skeptisk til klenging til symbolikk, ikke direkte relatert til dette tilfellet.

Det er nå ikke noen stor fare for at språket dør ut med det første. Og jeg synes Norsk Språkråd er ganske flinke til å fornorske fremmede ord og uttrykk.

Snakker mer om at språket ikke blir vannet ut for mye og mister litt av sin identitet og særpreg. Språkrådet gjør en temmelig god jobb, men jeg er langt mer imponert over det som det islandske språkråd har prestert.

Joda, man hadde norske flagg før det. Det var ikke vanlig med nasjonalflagg så tidlig, men vi hadde blant annet et kongeflagg med rød bakgrunn og løven fra riksvåpenet.

Greit nok, poenget er bare at flagg ikke er essensielle i å holde en nasjon samlet selv om de er viktige og bidrar mye. Tror ikke samfunnet ville kollapset uten et flagg. Tror å utvanning av nasjonalkulturelt særpreg ville hatt langt verre følger.

Lenke til kommentar
De fleste tolker andre flagg som en protest mot integrerring? Om det er riktig har man et problem ja. Da vil jeg dog si problemet liggr hos de som tolker det slik, om tolkningen ikke representerer virkligheten. Bør man la seg kue av flertallets feilaktige tolkninger?

Hvordan er det ikke representativt for virkeligheten? Flertallet kan ikke tolke feilaktig når det er det samme flertallet som legger grunnlaget for tolkningen. Det holder ikke å si "men det var ikke det jeg mente".

Lenke til kommentar
Det finnes ikke et eneste symbol i verden som er så beskrivende at en kan lese ut de nasjonalkulturelle trekkene fra det. Den eneste måten å virkelig forstå en kultur er å studere selveste samfunnet. Et flagg er ikke et selvbeskrivende symbol det får sin symbolske styrke gjennom at folk vet hva det brukes til. En som aldri har sett et flagg vil ikke forstå en døyt om hva det representerer, det vil derimot de som har sett og forstått flaggets symbolikk. Og den symbolikken er som sagt nasjonen, og nasjonen er som sagt ikke mye om en ikke regner med nasjonalkulturen.

Nettopp. Et flagg har universal betydning. Alle vet hva et flagg representerer, men ikke detaljene om nasjonalkultur osv. Derfor er det helt på trynet å bruke flagget som et symbol på nasjonalkultur når ingen kjenner til den. Nasjonaldrakter, musikk, dans og språk er derimot eksempler på symbolikk som faktisk fungerer på det nivået.

Nei, selvsagt ikke, kulturen er en underbygd del av nasjonen. Derfor vil jeg si at i de aller fleste tilfeller der man snakker om en nasjon så er nasjonalkulturen inklusiv.

Inklusiv? Ja. Synlig? Ikke nødvendigvis.

Snakker mer om at språket ikke blir vannet ut for mye og mister litt av sin identitet og særpreg. Språkrådet gjør en temmelig god jobb, men jeg er langt mer imponert over det som det islandske språkråd har prestert.

Det er ikke noe jeg kjenner til, men jeg er nå ihvertfall fornøyd med Norsk Språkråd. Men så jobber jeg også i IT-bransjen :)

Greit nok, poenget er bare at flagg ikke er essensielle i å holde en nasjon samlet selv om de er viktige og bidrar mye. Tror ikke samfunnet ville kollapset uten et flagg. Tror å utvanning av nasjonalkulturelt særpreg ville hatt langt verre følger.

Behovet og betydningen av et nasjonalsymbol og nasjonalkulturellt særpreg er avhengige av hverandre, så det er egentlig meningsløst å diskutere.

Lenke til kommentar
Nettopp. Et flagg har universal betydning. Alle vet hva et flagg representerer, men ikke detaljene om nasjonalkultur osv. Derfor er det helt på trynet å bruke flagget som et symbol på nasjonalkultur når ingen kjenner til den. Nasjonaldrakter, musikk, dans og språk er derimot eksempler på symbolikk som faktisk fungerer på det nivået.

En nasjonaldrakt, en dans, sang, språk, for seg selv beskriver heller ikke kulturen i sin helhet. Det finnes strengt tatt ikke noe symbol som direkte beskriver nasjonalkulturen i særlig grad, og om fantes noe som gjorde det, ville jeg ikke kalt det for et symbol. Flagget representer nasjonalkulturen for dem som kjenner flaggets hensikt. Jeg vil ikke kunne lese ut av det palestinske flagget om nasjonens kulturelle skikker, men jeg vet så godt som de fleste andre at det er et symbol på nasjonen. Nasjonalkulturen i den nasjonen definerer nasjonen. På den måten vil jeg si en kan forstå at dette er et symbol på en nasjonalkultur, uten at det beskriver den. Flagget beskriver heller ikke nasjonen, men den representerer den like fullt.

Inklusiv? Ja. Synlig? Ikke nødvendigvis.

Read above.

Det er ikke noe jeg kjenner til, men jeg er nå ihvertfall fornøyd med Norsk Språkråd.

De gjør for all del en god jobb. Det handler ikke for min del at de gjør en dårlig jobb, men at de kunne gjort en enda bedre jobb innenfor det feltet jeg nevnte. Men dette begynner å bli litt OT.

Men så jobber jeg også i IT-bransjen.

K. Går fortsatt på videregående selv (+ noen deltidsjobber på siden), faktisk der jeg fikk høre en del om denne språksatsingen i andre land.

Lenke til kommentar

17. mai er bursfagen til Norge. Hvorfor skal en feire med andre flagg enn det norske da? Det er norge som har bursdag og det er Norge som skal feires. Ikke alle andre land. De kan vifte med de andre flaggen på deres lands bursdag. Du kommer ikke i en bursdag for å fere deg selv....

Lenke til kommentar
En nasjonaldrakt, en dans, sang, språk, for seg selv beskriver heller ikke kulturen i sin helhet. Det finnes strengt tatt ikke noe symbol som direkte beskriver nasjonalkulturen i særlig grad, og om fantes noe som gjorde det, ville jeg ikke kalt det for et symbol. Flagget representer nasjonalkulturen for dem som kjenner flaggets hensikt. Jeg vil ikke kunne lese ut av det palestinske flagget om nasjonens kulturelle skikker, men jeg vet så godt som de fleste andre at det er et symbol på nasjonen. Nasjonalkulturen i den nasjonen definerer nasjonen. På den måten vil jeg si en kan forstå at dette er et symbol på en nasjonalkultur, uten at det beskriver den. Flagget beskriver heller ikke nasjonen, men den representerer den like fullt.

Du misser poenget mitt litt. Jeg har ikke påstått at noe beskriver kulturen i sin helhet. Men det er veldig mye som beskriver den mye bedre enn et flagg, for dem som ikke kjenner nasjonen som flagget representerer. Så hvis det er målet, er flagget ett av de siste symbolene man drar frem, og da er det logisk å trekke den slutningen at det er noe annet man prøver å oppnå. Når man også vet hvilken betydning det norske flagget har på nasjonaldagen, så er ikke veien så lang til den konklusjonen de fleste åpenbart kommer frem til.

Lenke til kommentar
DETTE mener jeg går for langt. Greit nok at de har like rettigheter ellers, men fy flate. Den NORSKE nasjonaldagen er NORSK. Jeg hadde blitt sint om jeg så andre flagg enn norske.

Du får håpe du ikke ser meg da, jeg har planer om å gå med et norsk og et samisk flagg.

Lenke til kommentar
Du misser poenget mitt litt. Jeg har ikke påstått at noe beskriver kulturen i sin helhet. Men det er veldig mye som beskriver den mye bedre enn et flagg, for dem som ikke kjenner nasjonen som flagget representerer.

Om jeg ser et utenlandsk flagg blant mange norske flagg vet jeg umiddelbart at det er et annet lands flagg, men klarer ikke å se hvilket land eller noe om landet. Det same gjelder for en sombrero eller en burka, det er ikke mye nasjonalidentisk kultur jeg leser ut i fra dem heller.

Så hvis det er målet, er flagget ett av de siste symbolene man drar frem, og da er det logisk å trekke den slutningen at det er noe annet man prøver å oppnå. Når man også vet hvilken betydning det norske flagget har på nasjonaldagen, så er ikke veien så lang til den konklusjonen de fleste åpenbart kommer frem til.

Her får vi (du og flertallet) bare være enige om å være uenige. Jeg leser ikke noe fiendtlig/respektløst eller provoserende ut av at innvandrere drar frem et utenlandsk flagg selv om jeg foretrekker at de bruker et norsk et.

Lenke til kommentar
DETTE mener jeg går for langt. Greit nok at de har like rettigheter ellers, men fy flate. Den NORSKE nasjonaldagen er NORSK. Jeg hadde blitt sint om jeg så andre flagg enn norske.

Du får håpe du ikke ser meg da, jeg har planer om å gå med et norsk og et samisk flagg.

Samiske flagg er jo tilatt... Mente sikkert utelandske, ikke vestlige flagg?!

Lenke til kommentar

Men det er helt greit med vestlige flagg?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Helt greit med Norske flagg, samer er en av norges urbefolkninger, og derfor er det ingenting i veien for same flagget på 17. mai

Lenke til kommentar

AtW

Hehe... Fristende å svare ja, men nei. Bare de tre flagg som er bestem av 17-mai komiteen!

Lenke til kommentar
Om jeg ser et utenlandsk flagg blant mange norske flagg vet jeg umiddelbart at det er et annet lands flagg, men klarer ikke å se hvilket land eller noe om landet. Det same gjelder for en sombrero eller en burka, det er ikke mye nasjonalidentisk kultur jeg leser ut i fra dem heller.

Nettopp det er poenget. Det er ikke den nasjonalidentiske kulturen til andre nasjoner vi vil ha i 17. mai-toget. Vi integrerer ikke andre nasjoner i det norske samfunnet, men andre kulturer. Og sombreroer og burkaer forteller mye om personens kultur, heller enn en nasjonalkultur (Selv om de i stor grad er overlappende).

Lenke til kommentar

AtW

Hehe... Fristende å svare ja, men nei. Bare de tre flagg som er bestem av 17-mai komiteen!

Så om den inkompetente komiteen ikke får det for seg at de kan forby utenlandske flagg, så er det greit? (jeg regner ikke med de har noen myndighet til å forby folk å veive flagg på åpen gate dog).

AtW

Lenke til kommentar
Nei, men i toget er de i alle fall ikke lov!

Ok, så det med hva komiteen bestemmer var egentlig noe irrelevante greier som ikke har noe å si i dine øyne? Og litt på siden, har egenlig komiteen noen rett til å bestemme hva som er lov og ikke i toget? Tget er en ansamling menensker som går i offentlig gater, har komiteen noen juridisk rett til å bestemme hvordan folk kler seg, eller hva de har med?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...