Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Man sier man skal feire Norge. Norge er blant annet summen av dets innbyggere. Det er irrasjonelt å ikke forholde seg til dette. Så når en god del av våre innbyggere er innvandrere så feirer vi et land som består av etnisk pakistanere, nordmenn, svensker, dansker, irakere osv.

"Norge er blant annet summen av det innbyggere". Det er i og for seg riktig det, men er ikke Norges innbyggere norske? Fremmedkulturelle som kommer hit og blir norske statborgere, er ikke de norske? Og for å kalle seg norsk må man vel om ikke føle, så vise en viss tilhørlighet til staten man tilhører? Kanskje ikke ... Men en ting er sikkert, man skal hvert fall ikke vise tilhørlighet til en annen stat, på selveste nasjonaldagen.

Det norske flagget kombinert med riksvåpenet er Den norske stats fremste nasjonalsymbol. Å aktivt vise en fremmeds stats nasjonalsymbol på vår stats nasjonaldag, blir for meg et overgrep mot vår stat. Det hører rett og slett ingen steds til. Dere kan si hva dre vil, dog er jeg skråsikker på at majoriteten av norges befolkning, inkludert våre nye landsmenn, er enig i at dette bare er dumt.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et flagg er først og fremst et symbol på en nasjon. Det er vår logo som nasjon. Det burde det være lite tvil om.

Jepp, jeg betviler ikke dette og det er ikke her debatten ligger slik jeg ser det. Spørsmålet er heller om flagget er det eneste eller viktigste symbolet. Å gå i tog og synge nasjonalsangen er da minst like viktige symboler på en hengivelse til landet. Synes det blir noe snevert å avvise innvandrere som respektløse av den grunn at de går med sitt eget flagg for å uttrykke kulturell identitet. Hva med meg og de aller fleste vennene mine i 16-20 års aldersjiktet som nesten aldri går i tog, brekker oss ved tanken på å tre på oss en bunad og er jubler ikke akkurat nasjonalsangen av hele vårt hjerte? Hvis man i det hele tatt skal karakterisere noe som ”respektløst” burde det heller være slik oppførsel og apati i henhold til 17. Mai.

Mangfold og ytringsfrihet er, og vil aldri være, et symbol på Norge. Det vil heller være omvendt - at Norge kan bli et symbol på mangfold og ytringsfrihet. Men det vil fortsatt aldri være en symbolikk som kommer i nærheten av den universale betydningen av et flagg.

Om de så ikke er symboler, er de ikke i det minste langt mer viktige verdier å opprettholde enn å tviholde på tradisjoner og flagg som vi ikke kunne brydd oss mindre om resten av året? Som tom waits for alice sa; resten av året lar vi norske tradisjoner forråtne og visne bort og gradvis erstattes de av tom forbrukerkultur fra USA og det meste vi eter og fortærer, kler på oss, bruker som underholdning og tidsfordriv i dag, stammer definitivt ikke i fra Henrik Wergelands og de som levde på hans tid. Om folk virkelig er interessert i å vedlikeholde det norske, noe jeg støtter fullt ut, ta fatt i den kulturelle forråtnelsen som skjer i hverdagen i stedet for å flippe ut over flagget som vi egentlig ikke bryr oss med bortsett fra på 17. Mai.

Absolutt mangfold er en uniform blanding av alt mulig. En grøt. Det er ikke et mål i seg selv å ha mangfold absolutt overalt. Stående alene er mangfold derfor et meningsløst argument.

Nei, absolutt mangfold er ikke en fullstendig blanding, om en skulle blande alle tradisjoner ville man endt opp med et samfunn med en homogen kultur uten mangfold. Absolutt mangfold og uniform blanding er nesten strake motsetninger. Kulturelt mangfold innebærer at de som kommer inn i et nytt samfunn beholder sine verdier samtidig som en integrerer seg og tar inn over seg tradisjoner og kulturelle trender som råder i det samfunnet du og din familie er ”minoritet” i. Absolutt mangfold ville vært at en tviholdt på alt fra ens egen kultur samtidig som en lever i et samfunn som helhetlig er meget variert kulturelt der det skjer lite integrering.

Det var en analogi for noen innlegg siden, hvor jeg forsøkte å illustrere hvor sterk effekt symbolikk kan ha. Men den gikk altså ikke hjem.

Akkurat hvor var sammenlikningen hvis det er tilfellet? Eller, glem det, det er ikke så viktig for selveste diskusjonen så med mindre du er ekstremt interessert i å kverulere på dette temmelig irrelevante punktet, da kan du gjerne vise hvor denne ”analogien” var.

Det er ikke andre nasjoner vi prøver å integrere, men andre kulturer. Og for all del, innvandrerne må gjerne kle seg i sine nasjonaldrakter og vise sin kultur på stands o.l. på nasjonaldagen. Men nasjonalsymbolet -- selve symbolet for feiringen -- skal være norsk.

Jeg mener da kulturelt samhold og hedring er viktigere enn å bastant klenge seg til symbolikk, men for all del, behold din form for prioritet om du virkelig mener det er viktigere.

Et flagg er først og fremst et symbol på en nasjon, ikke en kultur.

Rart å skape et skille mellom de to når kultur og nasjonalitet henger så tett sammen.

Om noen bytter ut det norske flagget under et arrangement som feirer Norge som nasjon, forteller det meg at man ikke føler seg Norsk, og ikke ønsker å være Norsk.

Hva med faktumet at de deltar i et ”arrangement som feirer Norge som nasjon”? Sier det deg ingenting om hva de synes om landet? Det blir søkt å anta hvilke hensikter og signaler de vil sende. Si nå at de sa til deg direkte; ”Vi gjør dette for å vise at vi er innvandrere som uttrykker vår kulturelle identitet samtidig som vi viser hvor glade vi er for at Norge er et land som er såpass bra å bo i for innvandrere. Vi er innvandrere som vil vise at vi elsker Norge på tross av at vi opprinnelig kommer fra en helt annen nasjon med andre kulturelle tradisjoner.”. Ville du ignorert dette og fortsatt å se på det de gjør som et uttrykk for at de ”ikke føler seg norske/ønsker å være norske”? I så fall ligger noe av problemet på din side.

Det er ikke forenlig med feiringen av Norge, og frmstår mer som en protest i mine øyne. Og jeg er åpenbart ikke alene. Men ser jeg en innvandrer som går i 17. mai tog med norsk flagg, forteller det meg at denne personen føler seg norsk og er stolt av det. En pakistaner med norsk flagg har en mye sterkere symbolsk betydning enn en pakistaner med pakistansk flagg.

Hva med en litauer eller en engelskmann, klarer du umiddelbart å se at ”ja der har vi en østeuropeer og brite som virkelig elsker Norge” hvis ikke de har ett litauisk eller britisk flagg eller et annet like tydelig signal på kulturell opprinnelse?

Jeg ville nok i verste fall sett stygt på dem, og forsøkt å ikke la det ødelegge min feiring. Slik man vanligvis gjør når noen viser mangel på respekt. Jeg ville ihvertfall ikke ha boikottet nasjonaldagen, slik enkelte her har foreslått.

Bra. Enkelte her uttrykker en fremmedfiendtlig holdning som en, uavhengig av standpunkt i denne saken, må kunne si mye mer svertende og provoserende enn å gå med Irsk flagg på 17. Mai.

Skolen burde gi gode råd om folkeskikk og respekt for andre mennesker. Hva de rådene er vil endre seg i takt med tiden, men fortsatt mener jeg det er en god ide å fraråde dem. Først og fremst for å skåne dem fra de mer ekstreme nasjonalistene her.

Ja, de bør lære dem farene ved ekstreme holdninger, det kommer av seg selv gjennom utdanningen, men dette med holdninger og tradisjoner synes jeg ikke skolen skal indoktrinere i for stor grad (se for eksempel USA der de må repetere Pledge of Allegiance ørten hundre ganger i løpet av skolegangen). Om noen i det hele tatt skal sette sine holdninger over på barna bør det være foreldrene.

Å bytte ut det norske flagget med en annen nasjons flagg er det jeg reagerer sterkest på. Å bære både norsk og fremmed lands flagg er sterkt formildende.

Men det blir ikke ”byttet ut”, et stort, stort flertall vil fortsatt vifte det norske flagg. Uansett er det temmelig underforstått at en hedrer Norge om en går i tog i det hele tatt, selv om en går med et annet flagg for å understreke at en kommer fra et annet land.

Men fortsatt er det som sagt ikke andre nasjoner vi prøver å integrere, men andre kulturer.

Som sagt litt over, å skape et skille mellom de to blir dumt da de er så tett sammenflettet.

Hvis vi fjerner symbolikken, så er ikke det å banne i kirken noe annet enn et ord i en bygning. På samme måte som du fjerner symbolikken til flagget og nasjonaldagen ved å kalle det et tøystykke i toget/folkemengden.

Ok. La oss da slutte å fjerne symbolikken siden det ikke ser ut til å komme os noen vei. La oss heller analysere denne analogien. Å banne i kirken er for det meste, i de få tilfellene der det skjer (ser iallfall ikke det for meg som noe hverdagslig der), er det noen som hensiktsmessig viser en forakt mot mye av det sentrale i kirkens verdier. Hvis du sammenlikner det med å vifte et ikke-norsk flagg på grunnlovsdagen, antyder det at å vise kulturell identitet er en fornærmelse mot Norges tradisjonelle verdier. Er det det du vil si med den analogien?

Holy shit... dette inlegget ble langt. Jeg må slutte å prokrastinere så mye på internett. :(

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar

Jeg synes det er unødvendig å legge inn enda et firesiders innlegg, så jeg tar heller enn kort oppsummering.

Diskusjonen ser ut til å bunne ut i symbolikk, effekten av denne, og betydningen av symbolene. Dette i forbindelse med arrangementer som har til hensikt å feire Norge som nasjon.

Et (nasjonal)flagg er et symbol på en nasjon, og jeg tør påstå det fremste symbolet for en nasjon. Det er flagget man dør for i krig og heier på i en fotballkamp. Det er flagget vi først og fremst bruker når vi skal representere vår nasjonale identitet, og dens betydning er så godt som universellt anerkjent.

Enkelte ser ut til å mene at flagget er et viktig symbol for kultur, men klarer noen på stående fot å fortelle meg noe om kulturen disse flaggene symboliserer?

pf-t.gifgg-t.giffm-t.gifqa-t.gif

Om man ønsker å vise sin kultur, finnes det langt bedre symboler man kan bruke. Jeg må konkludere med at om man bruker et nasjonalflagg så er det for å vise sin nasjonale identitet, ikke sin kulturelle identitet.

Så sies det her og der at vi burde ofre litt av våre tradisjoner og symboler til fordel for integrering. Men hvordan blir integreringen hindret av at innvandrere viser at de føler seg norske ved å la seg representere av vårt fremste nasjonalsymbol? Får vi en bedre integrering om vi aksepterer at de feirer sin ex-nasjonalitet på Norges nasjonaldag?

Og hva i all verden har kjøttkaker i hverdagen med nasjonalsymboler å gjøre? Det påvirker hverken nasjonalfølelsen eller flagget som nasjonalsymbol.

I det store og hele har jeg inntrykk av at mesteparten av Norges befolkning er enig med meg, og det er det som gir symbolikken sin styrke. Man kan godt være uenig, men jeg forstår ikke hvorfor man ønsker å krenke det norske folk for ingenting.

Lenke til kommentar
Det blir show å se. Ser for meg fire sikkerhetsvakter i mørk dress og svarte solbriller, løpe mot barnet og dra flagget og barnet ut av toget :rofl: Nå blir det show å gå i barnetog!

For å ikke snakke om bortkastede ressurser. Alle slike tullelover som ikke gjør en eneste nytte er jo de vi burde jobbe for å bekjempe.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke gå med både det norske òg det pakistanske/svenske/indiske flagget?

For all del, folk gjør som de vil - men jeg kjenner trangen til å si at jeg føler de kan vifte med BARE "that significant other flag" alle andre dager enn akkurat 17 mai.. Provosert? Nei, har stort sett ikke vært ute på 17 mai de siste fem årene, ei tror jeg det ville ødelagt min stolthetsfølelse. At "de" vil ut og være glade sammen med alle "oss" andre på en så viktig dag er bare fint.

Lenke til kommentar
Om man har flyttet til Norge og fått norsk statsborgerskap er man Nordmann på alle mulige plan bortsett fra kanskje det personlige.

Null logikk.

Har man flyttet til Norge og fått norsk pass, er man norsk. Nordmann er ikke noe man kan bli, man er født nordmann.

Lenke til kommentar
Da er vi i hvert fall skjønt enige om det. Det er det dessverre ikke alle som er, hverken i år eller i tidligere års diskusjoner om samme emnet. Les noen sider på Bla bla, så får du vite hvor innvandrerne kan stappe burkaen sin.

Nå støtter jeg dog ikke at folk skal gå maskerte i tog og under fest i det offentlige rom, enten det dreier seg om finnlandshette, burka,balaklava etc. Flotte klær, fillete klær, greit nok. Maskering, nei!

Lenke til kommentar
Ser for meg at russen kommer til å få et par ekstra knuter som omhandler utenlandske flagg om dette slår gjennom, og det er forsåvidt helt greit.

Norges nasjonaldag, man feirer Norge, norsk flagg!

17.mai komiteen har sagt at dette ikke er noe de ønsker i deres arrangement så saken er egentlig død. Så russen bør nok finne på andre knuteregler. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal til nød godta at folk fra andre land som tilfeldigvis også har 17. mai som sin nasjonaldag kan få lov til å ha en eller annen slags markering. Men etter litt googling, så klarer jeg ikke å finne andre land enn oss som har nasjonaldag den 17, så da er ikke dette noe problem..

Å dra inn andre lands flagg når man skal feire VÅR nasjonaldag er jo helt bak mål. Blir jo som om gjester skulle begynne å gifte seg i andre folks bryllup eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Å dra inn andre lands flagg når man skal feire VÅR nasjonaldag er jo helt bak mål. Blir jo som om gjester skulle begynne å gifte seg i andre folks bryllup eller noe sånt.

Det er i mine øyne ett hån mot den Norske nasjonaldag.

Men om de mener deres nasjon er overlegen den norske er det kanskje ikke rart de heller vil hylle "sin" nasjon, og vise hvilket land de har tilhørighet til.

Til og med i "fødselsdags"toget...

Lenke til kommentar
Jeg skal til nød godta at folk fra andre land som tilfeldigvis også har 17. mai som sin nasjonaldag kan få lov til å ha en eller annen slags markering. Men etter litt googling, så klarer jeg ikke å finne andre land enn oss som har nasjonaldag den 17, så da er ikke dette noe problem..

Så lenge man holder arrangementene separat så ser jeg ikke noe problem. Og det trenger jo ikke nødvendigvis å være nasjonaldager. Det finnes andre flaggdager og.

Lenke til kommentar
Er vel best å holde de fæle utlendingene på egne uteplasser også. Eller egne butikker. Eller egne offentlige toaletter. Så er man sikre på å slippe kontakt, liksom.

Nåja, virker da som det er de som ønsker unngå kontakt med det norske.

Ikke engang på 17 Mai ønsker de hedre nasjonen Norge.

Lenke til kommentar
Er vel best å holde de fæle utlendingene på egne uteplasser også. Eller egne butikker. Eller egne offentlige toaletter. Så er man sikre på å slippe kontakt, liksom.

Er det ikke nok å gå i tog og ellers delta i feiringen og samtidig vise at man er innvandrer fra [sett inn land her] som trives i Norge?

Lenke til kommentar

Hvem er "de"?

Såvidt jeg registrerte, så var hele denne saken basert på uttalelsen til én mann.

Men du har altså fått dette til å være en utbredt oppfatning blant "dem"?

Hva bygger du det på?

"De" er menneskene denne nevnte mannen representerer.

Kan ikke se at jeg noen plasser sier noe som helst om utbredelsen av denne oppfatning.

Er det ikke nok å gå i tog og ellers delta i feiringen og samtidig vise at man er innvandrer fra [sett inn land her] som trives i Norge?

Nei, ikke om man ikke klarer la være "håne" det norske folk ved at man ikke ønsker bære det norske flagg, men heller "sitt" eget.

Lenke til kommentar

Hvem er "de"?

Såvidt jeg registrerte, så var hele denne saken basert på uttalelsen til én mann.

Men du har altså fått dette til å være en utbredt oppfatning blant "dem"?

Hva bygger du det på?

"De" er menneskene denne nevnte mannen representerer.

Kan ikke se at jeg noen plasser sier noe som helst om utbredelsen av denne oppfatning.

Nei, ikke om man ikke klarer la være "håne" det norske folk ved at man ikke ønsker bære det norske flagg, men heller "sitt" eget.

Ikke nok med at du gjør én manns utsagn om til noe som tydeligvis er representativt for så mange at det blir et stort problem, nå begynner du å uttale deg om hva som er eller ikke er en hån mot det norske folk??!!

Siden når representerer du det norske folk og uttaler deg på vegne av det norske folk? Kan ikke huske å sett at du vant noe valg.

Ved å uttale deg som du gjør, så "håner" du de norske verdier jeg mener det er verdt å ta vare på. Hvis du ikke tåler å se et ikke-norsk flagg i et 17.mai-tog, da er det kanskje ikke flaggbæreren det er noe feil med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...