Gå til innhold

Nikon snart større enn Canon

Anbefalte innlegg

Nikon nærmer seg Canon i antall solgte speilreflekskameraer. I følge salgsstatistikken for 2007 har Nikon nå 40% av verdensmarkedet, mens Canon har 43%. Canons markedsandel har falt 4%, mens Nikons andel har økt med 7%.

For de andre produsentene er det små forandringer. Sony på 3. plass med Olympus rett bak. Begge har 6% markedsandel.

Kunne vært interessant å se de norske tallene også.

Kilde: http://www.imaging-resource.com/NEWS/1207604859.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flotte nyheter for Canon-brukere om dette bekymrer Canon, for da skjerper de seg vel og forbedrer seg.

Jepp,kommer vel snart en etterfølger til 40D som kommer til å knive med D300, i tillegg er 5D moden for utskifting så det kommer nok noe der også,sannsyneligvis kommer en ny 5D først .

Nikon har vel ingenting i den prisgruppen meg bekjent .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Får håpe Canon kommer med noe virkelig snadder neste gang.

Oppgraderingene 30D -> 40D og 400D -> 450D var ikke mye å skryte av (selv om det allikevel var et steg i riktig retning)

Neste store ut er nok, som nevnt, erstatteren til 5D. Det kan både bli spennende og sårt tiltrengt (ikke minst pga sirupfart på 5D)

Lenke til kommentar

Den nye 18-55 IS er vel et tegn på at Canon føler seg presset til forbedring. Imidlertid tror jeg de foregående innleggene ser på helt feil del av markedet. 5D/fullformat er ikke der markedsandelene ligger. Canon taper fordi D40 har vært sånn en enorm suksess, på tross av at Olympus-folket her på Akam (:fun:) har følt seg svært forulempet over fraværet av AF-motor. I Japan har Nikon vært størst siden lanseringen av D80, men også D200 solgte langt bedre enn forventet.

For å vinne tilbake markedsandeler må Canon lansere en EOS 3000D.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at Canon tar igjen forspranget med etterkommeren til 5D, jeg sa at den er neste ut (i motsetning til 500D og 50D).

D40 har vært en stor suksess grunnet god markedsføring og lav pris, slik også Samsung GX-10 har blitt en suksess.

Canon trenger ikke gjøre annet enn å dumpe prisen på 400D og markedsføre den som den testvinneren den er i 6-12mnd for å ta igjen noen prosentandeler av markedet.

Vil dette nødvendigvis føre til at de tjener mer penger? Nei.

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at D40 gjør så knakandes suksess (på tross av den kjedelige AF-diskusjonen) fordi en produsent tillater seg å gi brukerne akkurat det de trenger, intet mer eller mindre. Med tanke på at brorparten av kjøperne med høy sannsynlighet tok steget fra kompaktkamera til speilrefleks synes jeg strategien er både smart- men også fin. Det er da ikke slik at alle speilreflekskjøpere på død og liv skal oppgradere seg inn i neste himmelrike (les: D300 og masse masse dyre objektiver).

Jeg skulle gjerne sett flere produkter som gir brukerne akkurat nok, i stedet for å kjøre på kvantitet.

Dessuten skulle det ikke forundre meg om flere kjøpere synes det er helt okay å støtte Nikon, fremfor Canon <- som tross alt fremdeles er teknogiganten av disse to selskapene.

Lenke til kommentar
Den nye 18-55 IS er vel et tegn på at Canon føler seg presset til forbedring. Imidlertid tror jeg de foregående innleggene ser på helt feil del av markedet. 5D/fullformat er ikke der markedsandelene ligger. Canon taper fordi D40 har vært sånn en enorm suksess, på tross av at Olympus-folket her på Akam ( :fun: ) har følt seg svært forulempet over fraværet av AF-motor. I Japan har Nikon vært størst siden lanseringen av D80, men også D200 solgte langt bedre enn forventet.

For å vinne tilbake markedsandeler må Canon lansere en EOS 3000D.

D40 har vært en suksess,men jeg leste da vitterligen at 400D var verdens mest solgte kamera i Innstegsmarkedet og der hører de jo til begge .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
I såfall ville jeg gjerne like å vite hva slags kamera Canon og Nikon har i Innstegsmarkedet Snekkern

Hvem bryr seg om hvilke kameraer som defineres som entusiastmodeller, når man med en edit-knapp kan endre dem til innstegsmodeller? :roll:

Lenke til kommentar
I såfall ville jeg gjerne like å vite hva slags kamera Canon og Nikon har i Innstegsmarkedet Snekkern

Hvem bryr seg om hvilke kameraer som defineres som entusiastmodeller, når man med en edit-knapp kan endre dem til innstegsmodeller? :roll:

Riktig og den er der for å korrigere skrivefeil som oppstår i farten :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...