Gå til innhold

Vista IDE-kontroller problem ved install [LØST]

Anbefalte innlegg

Hey hey,

Jeg har en STlabs/Sunsway IDE RAID kontroller jeg vil installere Vista på (i RAID).

RAIDet er satt opp og alt i orden, men jeg får ikke RAIDet til å vise som et alternativ under installasjonen. Jeg brukte da silicon image's generiske driver under installasjonsprosessen. Den kom dog ikke opp under kompatible drivere, og når jeg forsøe å velge den uansett ved å klikke vekk "skjul inkompatible drivere" så havnet den likevel ikke i listen.

Jeg tenke "uff da, kanskje de generiske driverene bare ikke funker, synd at Sunsway ikke har Vista64 drivere selv".

Så jeg installerte Vista på en tredje single disk. Det gikk greit naturligvis, mne når VIsta var ferdig å installere så... lo and behold! den installerte drivere til RAID-kontrolleren min som tydeligvis fungerte helt flott!

Så... er det noen måte å ta de ut driverene som Vista installerte på noen måte slik at jeg kna bruke dem på en fresh install? Jeg må jo annta at den må fungere under installasjonen med sine egne drivere tross alt ;)

Jeg kan se i driver detaljene at det refereres til to filer:

pnp680r.sys

silsupp.dll

Disse kan jeg sikkert grave frem i systemet, men trenger jeg ikke også en .ini fil som inneholder informasjon om hvordan systemet installerer disse eller noe sånt? Jeg er ikke en driver-guru, kun en erfaren bruker, men jeg håper noen der ute vet hvordan jeg kan trikse dette til.

Evt... om det finnes noe sted man faktisk kan laste ned Vistas standard drivere på nettet, så hadde jo det vært enda mer ideelt.

Kan noen hjelpe?

-Stigma

EDIT: en siste løsning hadde vært å installere på min tredje disk, og så installere Vista på RAIDet fra den andre disken (for når den er i VIsta så gjenkjenner den jo RAIDet). Problemet da igjen er at den trerdje disken blir stående igjen som systempartisjon, og jeg vet ikek hvordan jeg manuellt kan endre det slik at RAIDet blir systempartisjonen i stedet. Jeg er ikke spesiellt interessert i å ha OS installasjonen og systempartisjonen på forskjellige disker.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ok, mulig det, men hvordan skal jeg kunne modifisere registeret manuellt fra instalasjons-interfacet til Vista? Det tror jeg skal mye til for å klare. Jeg vet ihvertfall ikke, men hvis noen kan fortelle meg hvordan så er det kanskje verdt et forsøk...

Noen andre som kan hjelpe?

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel du kan bygge .inf filen manuelt selv så lenge man kjenner registerverdiene som brukes av driveren og sålenge man kjenner den genrelle oppbyggingen av en .inf fil.

Dog er nok dette ikke helt for vanlige brukere men det skal finnes programvare som gjør dette manuelt for deg ved å bare peke på driver filene.

Lenke til kommentar

Fikk løst det selv (men takk for inspillene likevel).

Løsningen:

Som sagt så hadde altså VIsta noen standard drivere som fungerte, men jeg visst ikek hvordan jeg kunne hente dem ut fra Vista evt. Det fannt jeg nå ut med litt eksperimentering. Det viser seg at det var så enkelt som at Vista har en mappestruktur der den tar vare på alle sine stadnard drivere. Med litt etterfoskning så fannt jeg raskt ut hvilket kryptisk modellkode som tilsvarte den driveren som den hadde lastet inn automatisk og hadde fungert bra. Så var det ikek værre enn å legge den katalogen med over på en USBpenn og bruke den under installasjonen. Dumme Vista fannt den selvfølgleig ikke ved automatisk søk, men så lenge du manuellt browser frem til katalogen så både finner den driveren og gjennkjenner den som kompatibelt.

Jeg holder på å reinstallere mens vi snakker :)

Yippi! ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...