Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ein 18år gammal bruktbil med utslitne og avflassande lettmetallfelgar på, som eg vurderar om eg kanskje vil lakke svarte.. Kva slags lakk bør eg benytte meg av, kvar får eg kjøpt den, og korleis bør eg gå fram for å få best mogleg resultat?

 

Hugs at dette er ein gammal bil som ser forhaldsvis slitt ut, så eg er ikkje avhengig av at det ferdige resultatet skal bli fullstendig strøkent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes spraybokser som heter "felglakk" hos biltema. Tror den er mer gummiaktig enn den vanlige lakken du bruker på en sykkelramme. Vet ikke om den er noe god, men hvis det ikke skal være veldig nøye, ville jeg gått til Biltema.

Veldig nøye, og så velge biltema produkter? Vill si du får mye bedre produkter enn det biltema leverer på dette område altså!

Lenke til kommentar

Sandblåsing av felgene er helt klart det beste ressultatet, uten tvil!

 

Har selv drevet en del med dette da jeg jobbet for et firma som drev med sannblåsing en gang i tiden.

Du får da bort alt gammel lakk og rust, dette gjelder også for alufelger

Sikkert mange som protesterer og påsår at det ikke er mulig å sandblåse alufelger, men det er fult mulig, har selv sandblåst sikkert 50 sett med alufelger og lakket dem opp igjen.

Alufelger bør derimot sandblåses med møbelsand og ikke stargritt som er det vanligste,

møbelsanden er mye finere og lager ikke store sår i alufelgene dine.

Stålfelger derimot bør ha den grove stargitt sanden siden denne "river" litt mere opp stålet og du får da en bedre heft for grunning og lakk og slipper da flassing i ettertid.

 

Felgene grunnes etterpå med en litt tykkere grunning/fyllerprimer som tetter igjen porene og ujevnheter eller småskader du har fått i felgene.

Deretter lakkes felgene i ønsket farge, du kan med fordel legge på ett lag med klarlakk

Dersom du bruker metalik lakk må du uansett ha klarlakk over, den som er på sprayboks med innblandet klarlakk kan vell lettest karakteriseres som søppel.

Dersom du bruker tett farge "uten metalikk" er ikke klarlakk like viktig

Det kan også være en fordel med mykner i klarlakken eller i den "tette" fargen du slipper da at lakken sprekker så lett ved stensprut.

 

Når det gjelder kromming av felger så tror jeg du oppnår best ressultat ved å kontakte spesialfirmaer som dreiver med dette, det er ikke lett å få til med biltema spray eller andre lakkaringsmetoder, ulempen med dette er at det er en litt kostbar afære :cry:

 

Ett annet alternativkan være noe jeg fant på nettet en gang i tiden men husker ikke helt hva den siden heter, men der fikk du kjøpt ferdige mønster eller egendefinerte mønstre som ble overført på ett spesielt papir.

Du la da felgene i ett vannbad og la motivet ligge å flyte over felgen og fjernet da papiret som motivet var på "motivet lå da å fløt som et slags lakk lag oppå vannet derretter var det å løfte opp felgen så mitivet ble liggende igjen på felgen, men dette var veldig nøye og der fikk du bare en sjangs til å få det riktig.

Men det var kjempekult, du kunne da motivlakere felgene dine med ett vilket som helst bilde, mønster eller mange småbilder som dannet mønster eller bare krom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...