droll Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Begynner å bli lei spørsmålet " onkel kan jeg sjekke mailen min " Min løsning på problemet blir å sette sammen en enkel pc som de kan bruke hjemme hos seg selv (nabo huset) , koble den til mitt netverk via en Linux server (Clarkconnect). Problemet ? hvordan begrense ( stenge ) tilgangen til internett mellom 22:00 - 10:00 ( jeg vil ikke ha skylda for nattsurfing ), men samtidig ha tilgang til lokalnetverk . OS = Win 98 eller 2000 Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Begynner å bli lei spørsmålet " onkel kan jeg sjekke mailen min " Min løsning på problemet blir å sette sammen en enkel pc som de kan bruke hjemme hos seg selv (nabo huset) , koble den til mitt netverk via en Linux server (Clarkconnect). Problemet ? hvordan begrense ( stenge ) tilgangen til internett mellom 22:00 - 10:00 ( jeg vil ikke ha skylda for nattsurfing ), men samtidig ha tilgang til lokalnetverk . OS = Win 98 eller 2000 Hvilke internett tilkobling har du? Det du kan gjøre er jo å bare sette opp FW`en (Linux boxen) til å stenge ute ip`en til maskinen du vil begrense tilgang fra. Du bare lager noen crontab`er som åpner/stenger for ip`en via ipchains/iptables på de tider du vil! Lenke til kommentar
droll Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Har adsl og en Smc ruter Hoved pc´n er direkte tilkoblet ruteren sammen med en web/mail server. Serveren kjører idag win net 2003 ,kommer til å legge inn linux på den . Tenkte å koble xtra pc´n på denne for å kunne regulere båndbredden på internett tilgangen . Hadde tenkt å justere tidsbegrensnigen direkte på xtra maskinen , men er det lettere å gjør på serveren , så hvorfor ikke . Hvordan ? , har brukt windows i flere år, begynte å teste Linux for ..2 - 3 uker siden :-) Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg har en 3com officeconnect firewall 25, den kan jeg sette opp regler mot klokka, slik at f.eks kan du kun sjekke mail mellom 16 og 17 Koster penger da men.... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Lag to firewall-script og bruk Cron til å bytte mellom dem på faste tidspunkter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå