Avon657 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Hei. Det er første gangen jeg setter sammen en PC og er på jakt etter et godt og stabilt hovedkort som ikke er for dyrt ca.800,- - 1200,- Jeg har lest endel og kommet fram til 3 kvalitetsmerker. ABIT, ASUS, og GIGABYTE. Jeg har et totalt budsjett på ca. 7000,- for hele maskinen. Har laget en skisse (se under) røfft på hva hva slags deler jeg har sett for meg og hva jeg vil gjøre med dem. Feks. Overklokke Intel Quad Core2 Q6600 til kanskje 3MHZ. Brikkesettet er Intel P35 og LGA 775. Jeg setter meget stor pris på noen anbefalinger på hvilke hovedkort jeg burde velge. Jeg er ute etter god ytelse når det gjelder musikkprogram feks. Cubase i forhold til latency på opptak feks. (Vet ikke om hk har noe med det å gjøre.) Har myst på ASUS P5K, P5K, P5KC, ABIT IP35, IP35 PRO og Gigabyte GA-P35-DS4. Jeg blir ganske surrete i hodet av dette fordi det er så mye info på en gang. Håper noen kan være med stake ut kursen litt for meg og som kjenner markedet bedre. Hovedsaklig har jeg tenkt å gå for DDR2, men har også sett på HK som samtidig også støtter DDR3. Her er oversikt over puslebrikkene så langt: -Intels Q6600 (Vil gjerne overklokke til 3 mhz) - HOVEDKORT? - Os disk: Raptor 10.000 rpm 150GB - 2 stk. Samsung SATA 7.200 rpm i RAID 1 speiling - Grafikk-kort 8800GT (Vil være med på COD4 endel). (kanskje vifteløst) - 4 gb ram( Har ikke peiling på hva slags HZ og case latency enda, mest sannsynlig DDR2) (Tar det opp i RAM-forum) - 500 w strømforsyning - Stille kabinett - OS: XP pro 32 bit. men klar til å oppdatere til Vista når driverne som jeg er ute etter har kommet Takker og bukker på forhånd Endret 8. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 IP35 PRO er et godt og billig valg for klokking av q6600. Et Abit ix38 koster ca 1200kr, og dette har jeg. Klokker q6600 til 3,8 ghz. Med en TRUE kjøler. **Official ABIT IP-35 Pro Review/Overclock/Guide Thread** http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147163 **Official ABIT IX38 QuadGT Review/Overclock/Guide Thread** http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=165004 Lykke til med valg av hovedkort Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg vil anbefale deg at du også ser på MSI sitt alternativ. Et meget godt kort fra MSI er P35 Neo-FIR. Det klokker bra, er stabilt og bruker lite strøm slik at det ikke blir så varmt. Har bygd et oppsett med dette kortet og ble meget imponert. Les test på Anandtech av FR utgaven, samme kort men uten Firewire. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) MSI P35 NEO/NEO2 er ikke i klasse med Abit iP35 Pro eller noen av Gigabyte P35-DS3/DS4/DS5 serien, ei heller de rimeligere i Asus P5K serien, skal du ha Asus P35, så er P35 Deluxe å anbefale - Asus er ekstreme til å kastrere "billig" kortene sine. Endret 8. april 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 IP35 PRO er et godt og billig valg for klokking av q6600. Et Abit ix38 koster ca 1200kr, og dette har jeg. Klokker q6600 til 3,8 ghz. Med en TRUE kjøler. **Official ABIT IP-35 Pro Review/Overclock/Guide Thread** http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147163 **Official ABIT IX38 QuadGT Review/Overclock/Guide Thread** http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=165004 Lykke til med valg av hovedkort Hei! Fantastisk digg å få så rask tilbakemelding. Takker stort for det! Har vært meget frustrert fordi det er jo en jungel der ute. Ja jeg har jo myst litt på IP35 PRO kortet og de linkene du sendte gjorde meg mere trygg. Begge kortene ser jo veldig bra ut. Jeg skal putte IP35 PRO i handlekurven og bygge utifra det. Har konset så lenge på P35 brikkesettet og føler meg mest trygg i det landskapet. Nå kan jeg dykke videre i de andre forumene og til slutt få en fin maskin. Takk igjen. Et annet spørsmål mens jeg er her. Er det enkelt og sette opp Raid 1(Speiling/backup) på det kortet? Skal også lese mere i linken du sendte, det står sikkert der også. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Jeg vil anbefale deg at du også ser på MSI sitt alternativ. Et meget godt kort fra MSI er P35 Neo-FIR. Det klokker bra, er stabilt og bruker lite strøm slik at det ikke blir så varmt. Har bygd et oppsett med dette kortet og ble meget imponert. Les test på Anandtech av FR utgaven, samme kort men uten Firewire. Hei! Takk for raskt svar. Jo her tikker det inn forslag. Skal sjekke det ut, men har allerede bestemt meg for et av de tre merkene. Jeg hadde et MSI kort for et par år siden MS-6758/875P NEO-FIS2R og hadde mye problemer med det. Så da har jeg heller lyst til å prøve ut noen andre merker. Men jeg skal overvinne fordommene mine og lese om det. Uansett, takk for tipset. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg har hatt både MSI P35 NEO-F og NEO2, det er helt greie kort, men de er ikke i nærheten av Abit iP35 Pro eller Gigabyte P35´er, spesielt når det gjelder overklokking - noe som igjen sier en del om generell kvailitet - testen hos Anandtech er nok gjort med et "gulleksemplar", noe som ikke er uvanlig i den bransjen. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 MSI P35 NEO/NEO2 er ikke i klasse med Abit iP35 Pro eller noen av Gigabyte P35-DS3/DS4/DS5 serien, ei heller de rimeligere i Asus P5K serien, skal du ha Asus P35, så er P35 Deluxe å anbefale - Asus er ekstreme til å kastrere "billig" kortene sine. Hei! Nå blir jeg roligere og roligere i kroppen. Det er som en stor bautastein blir løftet sakte men sikkert av skuldrene mine. Takker for det! Ja jeg har lest også litt i den P5K Premium/Deluxe tråden her inne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=775170 Det var jo 200 sider så fikk ikke med meg alt. Men det er jo et meget lovende kort det også. Jeg hadde en tanke om at Asus at de selger så billig fordi de selger mye. Var på Datakjeden i Oslo og Digital impuls og begge butikkene anbefalte 5PK, men da hadde jeg ikke nevnt at jeg ville overklokke. Og utifra det lille jeg leste i den P5K-tråden så var det jo store forskjeller når det kom til ytelse. Så nå har jeg to bra kort opp mot hverandre ABIT IP35 PRO og ASUS P5K Deluxe/Premium. Jeg vil være mainstream for å forsikre meg at det blir et stabilt system jeg får. Nå er det inn i studiene og telle i lommeboka. Takk igjen! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Velg Abit iP35 Pro hvis du er ute etter det beste P35 kortet uansett pris (kanskje Foxconn MARS matcher det, men skeptisk), at jeg anbefaler det kortet sier en del - jeg er en ihuga Gigabytemann. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Velg også en E8400 fremfor Q6600 - Q6600 yter stort sett betydelig dårligere i spill en E8400, E8400 klokker også som et lite h..... Kutt ut Raptordisken - det er mest støy og ikke så mye å tjene på det. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Velg Abit iP35 Pro hvis du er ute etter det beste P35 kortet uansett pris (kanskje Foxconn MARS matcher det, men skeptisk), at jeg anbefaler det kortet sier en del - jeg er en ihuga Gigabytemann. Jeg kjenner jeg er i ferd med å lande 100% på ABIT IP35 PRO-kortet. Det er en herrrrelig følelse. Takker igjen og igjen... Dyrt er det heller ikke. Har en kvalitetsfølelse når det kommer til det kortet. Da er dette dagen jeg spikret hoved-kortet. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Velg også en E8400 fremfor Q6600 - Q6600 yter stort sett betydelig dårligere i spill en E8400, E8400 klokker også som et lite h..... Kutt ut Raptordisken - det er mest støy og ikke så mye å tjene på det. Jeg er enig med deg når det gjelder Q6600 når det kommer til spill. Men mest av alt kommer jeg til å lage musikk med Cubase og lignende og da er det bra med et kort som multitasker. Sånn som jeg har forstått det så så er det slik at musikkprogrammene mine støtter dette fullt ut og da blir det en drøm og jobbe med store filer med mange instrument-layers. Når jeg da i tillegg skal overklokke Q6600 har jeg på følelsen at det er mye penger å spare. Skulle jeg ha bygget en spillmaskin hadde jeg nok godt for de CPU`ene som du tipser om. Raptordisken har jeg hørt lager litt lyd, men igjen så koser musikkprogrammene seg også med dette. Men jeg skal nøye lese og studere fordi Raptoren koster jo jævlig mye. Vi får se...nå dykker jeg ihvertfall videre inn i ram-forumet med mitt nye HK. Thanx again. Dere har virkelig gjort dagen min lys! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hvorfor er ikkje alle like hyggelige og takknemlige som Kjøttmunn her på forumet? Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Det er som å gå i en stor mørk labyrint alene, så når jeg får hjelp av folk som har peil så blir jeg superhappy! Hurra igjen for dere! :new_woot: Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ikke sikkert du bør høre på meg da, jeg er visst et selværklert geni som tror jeg har peil visstnok... fordi jeg anbefaler Intel fremfor AMD, men men.. får leve med det da.... Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Det er ikke uten grunn, Intel gir best ytelse. De ligger også lengre fremover i utviklingen enn AMD. Back to topic: Pappa har et QuadGT HK og han har aldri hatt et så stabilt og bra HK på lenge sier han. Tror ikke det er store forskjeller mellom IP35 Pro og QuadGT sett bortsett fra buss hastigheten og CF mulighet med 3 skjermkort på QuadGT Skal man ikke ha CF med 3 skjermkort (noe jeg ser du ikke skal) så er det penger å tjene ved å kjøpe P35 Pro. Morsomt å se noen som virkelig setter pris på hjelp fra forumet Vennlig hilsen H-H Endret 8. april 2008 av Head-Hunter Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Head-Hunter: Hvordan tør du anbefale Intel med den avataren? Da blir du tatt av AMD politiet for foræderi Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) *Snike seg ut bakdøra før AMD politiet kommer * Er nok dessverre fordi jeg bruker en gammel Athlon 4200+ S939 Det eneste som ikke er crappy på denne pcen nå er egentlig skjermkortet som funker fint for mitt bruk H-H Endret 8. april 2008 av Head-Hunter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå