Stah Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Kamera til fjell-, kajakk-, jakt-, ski- og sykkelturer. Den må tåle litt regn og vind. Drømmer om å kunne få sikkelig gode bilder av dyr i beveggelse, fantasktiske utsikter og nydelige gamle bygninger. Ville helst ha et godt speilrefleks med en fleksi-objektiv, eller må det vare superzoom? Kanskje compakt? Gode anbefalinger ønsket! Endret 8. april 2008 av Stanislaw Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Nærmeste du kommer er vel Olympus E-3. Huset ligger på ca 10000,- nå. EDIT: Link til test. Endret 8. april 2008 av Aetius Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Nærmeste du kommer er vel Olympus E-3. Huset ligger på ca 10000,- nå.Jepp. E-3 med 12-60 burde dekke det meste du beskriver her - på en utmerket måte. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ja, E-3 er nok kameraet for deg. Lenke til kommentar
Stah Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Takk for deres svar. Olympus E3 er nok den beste løsning men den vil koste godt over 20 000. Kunne tenke meg å bruke ca. halvparten til innkjøp av et nytt kamera. Hva blir da den nest beste og kanskje tredje beste løsning for meg? Leste noe om at en av Canon's kameraer også kan i en vis grad avstøtte vann. Har ellers 3 gamle Canon AF objektiver jeg brukte til Canon 100 og hørte at de fungerer fortsatt fint med de nye digitale Canon kameraer. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Leste noe om at en av Canon's kameraer også kan i en vis grad avstøtte vann. En brukt 1D Mark II er nok et godt valg da. Koster rundt 10.000. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nærmeste du kommer er vel Olympus E-3. Huset ligger på ca 10000,- nå.Jepp. E-3 med 12-60 burde dekke det meste du beskriver her - på en utmerket måte. Mener det ligger et brukt E-3 til 9000 på foto.no. Legg til et 14-54/2.8-3.5 for rundt fire lapper, så lander du på 14000 flis. Og da har du et kamera som ikke er vanntett, men så godt beskyttet mot vær at du neppe vil trenge å frykte for elementene. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 På foto.no får du også eit E-1 med 14-54mm til kr 5000,-. Nypris på objektivet er ca kr 4500,-. E-1 er ikkje det kjappaste for dyr i fart, men har eit vannvittig rykte for å tåle det meste. Det er også eit relativt lett kamera å ha med på tur. Så bytter du til E-3 når prisen er innafor budsjettramma. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Har ellers 3 gamle Canon AF objektiver jeg brukte til Canon 100 og hørte at de fungerer fortsatt fintDet nytter ikke med objektiver til normal pris hvis du trenger et værtett kamera. Objektivene må være av samme kvalitet som kamerakroppen. Endret 14. april 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Du kan kanskje vurdere Pentax K10D eller K200D. Disse er ganske værtette, men Kaffilars har sikkert noken anbefalinger her. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Vanntett speilrefleks? There is only one...Nikon Nikonos RS Men den er ikke digital, lages ikke lenger og koster flesk!! Men den tålte det meste... Høres ut som et nyere seriøst hus tåler en del da... Lenke til kommentar
dags Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Rimeligste alternativ for deg til turbruk når det gjelder DSLR vil være ny eller brukt Olympus E-1 med ZD 14-54. Er du heldig får du dette for ca. kr: 5000,- Med dette kan du lage foto i ypperlig kvalitet tom. A3 størrelse. Neste hopp opp vil være Pentax K10D. Går du for det "råeste" i økonomiklassen akkurat nå vil det som mange før ha nevnt være Olympus E-3 med ZD 12-60swd, men det koster å være kar... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Vanntett speilrefleks? There is only one...Nikon Nikonos RSMen den er ikke digital, lages ikke lenger og koster flesk!! Men den tålte det meste... Høres ut som et nyere seriøst hus tåler en del da... Sett bort fra den siste veldig sjeldne varianten fra nittitallet, er Nikonos målsøkere. Ukoblede, sådan. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Du kan kanskje vurdere Pentax K10D eller K200D. Disse er ganske værtette, men Kaffilars har sikkert noken anbefalinger her. Min K10D har vært med på mye rart. Den har falt av sykkel i høy hastighet, havna nede i ei god og våt myr osv. Den har og vært utsatt vann fra oven, også vann fra oven som kommer sidelengs. Og det har vært med vanlig optikk. Myropplevelsen var med 100'% mauell optikk, altså optikk uten elektronikk. Vannet silte ut av objektivet. Men heldigvis pekte det nedover, så huset holdt seg tørt. Eneste forholdsregel jeg har tatt i vanlig bruk er at jeg har tørka av objektivet så det ikke skulle dra inn vann under zooming. Og så er jeg forsiktig så jeg ikke får kondens. Kondens har jeg respekt for. Spesielt med et værtett hus, siden det nok tørker seinere opp. Hvordan den er når det gjelder saltvann over tid, det vet jeg ikke. Men nå ligger det på omtrent 400 meters dyp, så jeg får ikke sjekka. Jeg vil tro du kan få en K10D og en DA* 16-50 brukt for omtrent ti lapper. DA* serien er væravstøtende, så da bør du ha enda litt mer å gå på. Om E-1 eller E-3 er tettere tør jeg ikke å mene noe særlig om. Goffen kan nok gi bedre svar på det enn meg, siden han har brukt begge deler. Søk på Goffen og K10D. Da burde du få treff. MaritimTim PS. Bergans har noen vanntette poser som kan være greie til kanobruk. Går du til Bergans.no og velger Sekker/bæremeiser, da finner du de under ekstrautstyr. Går du for en av de større utgavene kan du la være å komprimere den når du ikke bruker kamera. Da vil det flyte en stund om du går rundt. Endret 14. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå