Gå til innhold

Hvordan sjekke eller se om trafo takler 220v?


Anbefalte innlegg

Har 3 skrivere jeg har dratt med meg fra unaiten uten å tenke over saken spesielt godt. Tok frem nå ett år etter, og på en etter en viser det seg at det er 100-127Volt merking. Har relativt gode erfaringer med "plugg greia i kontakten og se om det brenner eller funker" metoden som jeg har brukt tidligere, men finnes det en noe mer vitenskapelig og mindre gal-professor fremgangsmåte for dette? Noe man kan se etter i trafon?

 

Siden skrivere er billigere enn en god pils er det omtrent kun for nysgjerrighetens skyld at jeg bryr meg :-) Men det er omtrent den beste grunnen til noe som helst så selv om jeg hadde spart mye bry og plass ved å dumpe dem i el-retur og latt noen andre brenne seg på dem så vil jeg se, vite og kanskje ødelegge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo åpne opp å se om det finnes tilkoblinger på trafoen for 230V. Å kjøre en 115V trafo på 230 funker i de fleste tilfeller svært dårlig, fordi motstanden i primærviklingen er lavere, og du vil få en dævelsk varmgang. Dessuten vil du få omtrent dobbel så stor spenning ut.

Lenke til kommentar

En ikke-destruktiv test på gammeldagse nettadaptere vil kunne være å koble en liten (<=15W) lyspære i serie med primærsiden, mens man ikke har noe belastning på sekundærsiden. Lyser pæren så er det en 110V trafo, og gjør den det ikke så tåler trafoen trolig 220V.

Transformatorkjernen går nemlig i metning like over påstemplet spenning, og da øker strømmen drastisk. En kjerne som ikke er i metning drar nesten ikke strøm i det hele tatt.

Men nå har vel de skriverne dine en innebygd switchmodeforsyning, og de er ikke like lette å teste utenfra. Om du åpner dem og ser etter hovedkondensatoren(e) så vil den for en 110V forsyning være på 200V DC. For en 220V forsyning vil den være på 400-450V DC. Dersom det er en switchbar forsyning (som i PC) så vil det være 2 st. på 200V hver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...