Gå til innhold

16 eller 32 bits farger?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt en Hyundai Q17 S 17" LCD. Lurer litt på om jeg skal kjøre 16 bits eller 32 bits farger. På sidene deres stod det ett eller annet med at den hadde eller støttet 16,7 farger. Er ikke sikkert at det hadde noe med det å gjøre. Men ivertfall. Merker man noen forksjeller på dem to? Hva blir evt dårligere eller bedre? Bilder,video.....?§?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp! men jeg må vite om skjermen klarer det/ støtter det! Dritt om hele driten rætter pga det. Har frks lært at du ikke skal kjøre den LCD skjerm på 160 HZ. Da klikker`n. Samme med color settings, kanskje det er en grense hva den klarer. i dont know

Lenke til kommentar
16 bit = 65536 farger

32bit = 16777216 farger (+ alpha)

 

Som regel blir det merkbart bedre på 24 og 32bit.

 

På sidene deres stod det ett eller annet med at den hadde eller støttet 16,7 farger.

 

16777216 farger:1.000.000=16,7millioner farger

Lenke til kommentar

16 bit = 2^16 farger = ca 65,5 tusen farger

24 bit = 2^24 farger = ca 16,7 millioner farger

32 bit = 2^32 farger = ca 4,3 milliarder farger

 

Det er merkbar forskjell på 16bit og 24 bit, men ikke mellom 24 og 32 bit. Skjermen din klarer heller ikke å vise fargenyanser med bedre nøyaktighet enn 24 bit, så da vil det i hvertfall ikke merkes noen forskjell.

 

Du kan godt sette 32bit om du vil siden det faktisk er lettere å behandle enn 24 bit for GPU'en (driver og ytelsemessig). Skjermen vil fingere fint med 32 bit, men du ser altså ikke flere nyanser enn ved 24 bit.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at 32bit ikke er 4294967296 farger, men 16,8M farger pluss en alpha-channel (eller no sånnt). Aka. RGBA. (I skjermkort sammenheng)  

 

Hva denne alpha-channel brukes til vil jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke er sikker.

Det er bare de nye Matrox Prahelia kortene som støtter ekte 32 bits farger av vanlige skjermkort (10+10+12 bits RGB), vanligvis refererer 32 bits til

ARGB, det den øverste byten er såkalt 'alpha' channel.

 

Alpha verdien angir en pixel's 'translucency', altså hvor mye av den forrige pixelen som skal vise gjennom den nye. Verdien som beregnes og vises på skjermen etter at de to pixlene er lagt sammen er fortsatt 24 bit og dette beregnes før noe går til framebuffer. Altså, 32bit gir 16.7 mill farger. Hvis du ser på linken til hjemmesiden min ser du hva litt aktiv bruk av lave alpha-verdier kan gi, her legges hver ny frame med ca 80% translucency slik at man kan se gjennom ca 5 frames tilbake.

Lenke til kommentar
Skjermen BØR klare 32bits!!
Skjermen merker ikke forskjell på om den får inn 24 eller 32 bit. Brukeren merker heller ikke forskjell da skjermen ikke klarer å vise mer enn 16 mill fargenyanser.

 

Så det er ikke noe "BØR". Skjermen SKAL den uansett klare å motta 32 bit farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...