Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røde områder i ansiktet! - Kur?

TheClown

Anbefalte innlegg

Heisann, Diskusjon.no. Jeg fikk en gang i Februar noen røde områder i ansiktet mitt. Det er snakk om to områder, en på hvert kinn (litt langt ned). Jeg trodde først at det ville forsvinne fort, men der tok jeg feil. Jeg har hatt disse røde områdene fra Februar til i dag, og det ser ikke ut som om de har tenkt til å forsvinne.

Så jeg lurte på om det er noen andre som har vært utsatt for det samme. Jeg ser på gata og på skolen at flere har disse røde områdene.

Informasjon: Områdene er jevne, men det kan forekomme nupper og/eller kviser på dem. Det er selve huden som er rød. Jeg trodde først at det er fordi jeg dusjer så ofte, men det er det ikke. Jeg har prøvd med hudkrem uten hell. Bilde finnes under spoileren

UNSAFE! D:

laltp0.jpg

- All hjelp mottas med et stort takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Spørsmål:

Er det bare i fjeset? Har du det i ryggen, "pannen", øvre del av brystet?

Blir det verre (rødere) etter en varmdusj? Soling? Svetting? Sterkmat?

Det, "leses og ser" ut som Rosacea.

En helt vanlig hud infeksjon/inflammansjon som er relatert med puberteten, "stress.", allergi, sol, kulde/varme osv...

Det du trenger for å blir kvitt problemet, er en legetime med fastlegen.

Han vil mest sannsynlig skrive ut antibiotika-krem (Tetracyclin) + Roaccutan el. lignende.

vaio ;)

Lenke til kommentar
Spørsmål:

Er det bare i fjeset? Har du det i ryggen, "pannen", øvre del av brystet?

Blir det verre (rødere) etter en varmdusj? Soling? Svetting? Sterkmat?

Det, "leses og ser" ut som Rosacea.

En helt vanlig hud infeksjon/inflammansjon som er relatert med puberteten, "stress.", allergi, sol, kulde/varme osv...

Hei. Jeg har det bare i ansiktet, på kinnene. Men de blir mye rødere etter dusj, sol (tok sol for ikke så lenge siden) og når jeg trener (og dermed svetter). Veit ikke om sistenevnet gir noe utslag.

Tetracyclin fås så vidt jeg vet ikke som krem, og skal heller ikke taes sammen med Roaccutan. Roaccutanbehandling får hun sannsynligvis ikke av fastlegen sin (hvis han/hun ikke tilfeldigvis er hudspesialist), men uansett: Roaccutan for bittelitt rødhet på kinnet? Huff, nei.

De er ganske mye rødere enn det som vises på bildet.. Jeg veit ikke hvorfor det ikke blir så synlig, men når jeg ser meg selv i speilet er de mye mer tydeligere.

Lenke til kommentar

Mathias.

Tetracyclin kan fåes som salve (krem aktig). Og er brukt i behandling mot Acne og Rosacea. :wee:

Roaccutan er indikert for Rosacea behandling, og kan skrives ut av en allmennlege.

Jeg har heller ikke skrevet at Roaccutan skal taes sammen med Tetracyclin.

Men! Behandlingen, for Rosacea, kommer ofte i en kombinasjon. (Har du hatt Dermatologi??)

Du er en liten snik... ;)

Lenke til kommentar
Bare for å oppklare alt; Vaio, ikke at jeg ikke stoler på deg, men er du sikker på dette?

Det kan du finne ut ved å besøke fastlegen din. ;)

Jeg kan kun si at praksisen i Ungarn for Rosacea, er en start på 1-2mnd kur med Tetracyclin (tablettform)

Hvis du er det drar jeg til legen så fort jeg kan og blir kvitt disse røde greiene. Er litt småirriterende

Jeg gir deg ingen diagonose, så du er klar over det. Jeg gir deg kun en pekepinne, på hva det "kan" være.

Uansett må du først til en lege eller to ;)

Lykketil

vaio ;)

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt litt problemer med dette, det som hjalp meg var kremen Milizon (elns) .

Vet ikke hvordan mitt var i styrke til ditt, men det hørtes hvertfall veldig likt ut mtp. at det ble værre med varm dysj & svette.

Du mener Mildison?

Lenke til kommentar
Vaio: Trodde du mente det siden du skrev: "... antibiotika-krem (Tetracyclin) + Roaccutan el. lignende." Du tar feil når det gjelder utskrivning av Roaccutan. Det er sikkert lov i Ungarn, men for å få Roaccutan i Norge må man til en hudlege. Det har med at det ikke er et registrert legemiddel, og må fåes på spesialresept. Har akkurat selv vært hos legen og fått henvisning, så jeg vet dette. :thumbup:

Beklage, min feil. Du har rett. Roaccutan blir skrevet ut av spesialister i Norge.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Heisann, Diskusjon.no. Jeg fikk en gang i Februar noen røde områder i ansiktet mitt. Det er snakk om to områder, en på hvert kinn (litt langt ned). Jeg trodde først at det ville forsvinne fort, men der tok jeg feil. Jeg har hatt disse røde områdene fra Februar til i dag, og det ser ikke ut som om de har tenkt til å forsvinne.

Så jeg lurte på om det er noen andre som har vært utsatt for det samme. Jeg ser på gata og på skolen at flere har disse røde områdene.

Informasjon: Områdene er jevne, men det kan forekomme nupper og/eller kviser på dem. Det er selve huden som er rød. Jeg trodde først at det er fordi jeg dusjer så ofte, men det er det ikke. Jeg har prøvd med hudkrem uten hell. Bilde finnes under spoileren

UNSAFE! D:

laltp0.jpg

- All hjelp mottas med et stort takk

Jeg har også hatt sånne, og etter prøving og feiling fant jeg ut at det bare er en løsning på dette problemet:

Ostehøvel!

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt litt problemer med dette, det som hjalp meg var kremen Milizon (elns) .

Vet ikke hvordan mitt var i styrke til ditt, men det hørtes hvertfall veldig likt ut mtp. at det ble værre med varm dysj & svette.

Du mener Mildison?

Jepp, Mildison var navnet ja :)

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som en form for eksem, kanskje mest sannsynlig kuldeeksem som kan komme med økt eksponering for tørr luft og kulde nå på vinteren.

Føles området tørt når du ikke har brukt hudkrem, og har du flasset der? Har du lignende andre steder på kroppen?

Har hatt et par pasienter med slik kuldeeksem, og det ligner litt utifra bildet, men det er uansett mye enklere for en lege å kunne stille en diagnose ved fysisk å kunne undersøke det.

Hvis det er en slik eksem kan det hjelpe å dusje med ikke fullt så varmt vann og også smøre seg med fuktighetskrem.

Lenke til kommentar

Prøv på å dusje på 36-37 grader og bruk fuktighetskrem. Tar litt tid før det går vekk, men etter en uke bør du begynne å se resultater. Mange får slike tørre områder på overarmene i tillegg til i ansiktet. Har du det?

Lenke til kommentar

Hmm, jo. Når du sier det. På underarmen er det mange sånne røde prikker. Men jeg veit ikke om det er det samme. På underarmen er det liksom prikkene som er røde, men i ansiktet er det huden som er rød og ikke så mange røde prikker.

Jeg kan jo prøve med fuktighetskrem i uka som kommer. Se om det gjør noe resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...