svennand Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 og da var vi i gang igjen... Kan i hvert fall uttale meg på egen erfaring. Mottok Laptopen på hotellrommet. Pakket opp, Oh joy! finally. Starta opp, da ble vista autoinstallert fra den skjulte partisjonen. Vista gikk trengt og der var maaasse "drit" jeg ikke hadde behov for. å rensket opp i dette hadde tatt lang tid. Da tenkte jeg, får vel bare ta å innstallere en ren versjon istede, siden jeg faktisk liker å lage til maskinen akkurat slik jeg vil ha den. Men som sagt, når det ikke følger med en ren innstallasjonsdisk så er dette rett og slett ikke mulig. ja man kan laste ned en kopi på nettet, men er begrenset hvor mye hotell linjen skal gløde... Når man kjøper en Datamaskin med XP eller Vista eller lignendes lisens, Vel da synes i hvert fall jeg at det bør følge med en ren XP eller Vista cd slik at forbrukeren som har "betalt" for dette operativsystemet, nettopp får gjort den innstallasjonene han akkurat ønsket. For de som føler at de trenger alt tilbehøret skulle heller dette følgt med på en egen disk, slik som det er på alle andre typer hardware (Skjermkort,Lydkort+++) Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 svennand for president! Helt enig. Det burde da være mulig å lage en Windows-installasjons-CD, og en Drivers & Utils (denne tilnærmingen har vært praktisert av andre produsenter). Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 hehe. Da har jeg mottat Lenovo N200 saken. kommer vel en miniannmeldelse av den og=) Kan nå ta en fort førsteinntrykk. Den er tykk! er ikke en macbook air for å si det slik=) Virker veldig solid, ingen form for "knirkelyder" o.l Starta opp ferdiginnstallert vista, like stappa med møkk som de alltid er. Telte over kjørende ikon nede i høyre hjørne, 20 STK!!!!! er sånn at halve startlinja er fylt opp liksom=P Kommer tilbake med skikkelig annmeldelse når jeg har fått leket meg litt med den og innstallert XP=) Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Da tenkte jeg, får vel bare ta å innstallere en ren versjon istede, siden jeg faktisk liker å lage til maskinen akkurat slik jeg vil ha den. Men som sagt, når det ikke følger med en ren innstallasjonsdisk så er dette rett og slett ikke mulig. ja man kan laste ned en kopi på nettet, men er begrenset hvor mye hotell linjen skal gløde... Okey, kan du *slutte* å lyve? Gang på gang er du blitt fortalt at det *er* mulig å installere en ren versjon av XP (eller Vista), siden det faktisk *er* tilfellet. Og du vet det selv, men allikevel kommer du med usanne påstander. Når man kjøper en Datamaskin med XP eller Vista eller lignendes lisens,Vel da synes i hvert fall jeg at det bør følge med en ren XP eller Vista cd slik at forbrukeren som har "betalt" for dette operativsystemet, nettopp får gjort den innstallasjonene han akkurat ønsket. Nuvel. Husker du *hvilken* windowsversjon du har kjøpt? Jeg har mine stygge mistanker om at den ikke var retail (det finnes 3 versjoner for XP, ifølge wikipedia -- retail, volume license og OEM). Og når det gjelder OEM-versjonen du har kjøpt, så: [sitat fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP>] System Builders are not allowed the option to create a custom recovery CD/DVD media. (...) OEM licenses are to be installed by professional system manufacturers only. Under Microsoft's OEM License Agreement, they are not to be sold to end-users under any circumstance, and are to be pre-installed on a computer using the OEM Preinstallation Kit (OPK) before shipment to the customer [/sitat] Altså, lisensvilkårene for OEM XP tillater ikke Lenovo å legge ved et optisk medium, med mindre jeg tolker wikipedia feil. Så, hva mener du Lenovo burde ha gjort i dette tilfellet? Bryte lisensvilkårene med Microsoft? Eller inkludere en retailversjon av windows XP, hvilket ville ha økt laptopprisene? Eller mener du at du har kjøpt en thinkpad med en *retail* utgave av windows xp? Lenke til kommentar
m99 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 hehe. Da har jeg mottat Lenovo N200 saken. kommer vel en miniannmeldelse av den og=) Kan nå ta en fort førsteinntrykk. Den er tykk! er ikke en macbook air for å si det slik=) Virker veldig solid, ingen form for "knirkelyder" o.l Starta opp ferdiginnstallert vista, like stappa med møkk som de alltid er. Telte over kjørende ikon nede i høyre hjørne, 20 STK!!!!! er sånn at halve startlinja er fylt opp liksom=P Kommer tilbake med skikkelig annmeldelse når jeg har fått leket meg litt med den og innstallert XP=) Bruk N200-tråden, så dør den ikke ;-) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 hehe. Da har jeg mottat Lenovo N200 saken. kommer vel en miniannmeldelse av den og=) Kan nå ta en fort førsteinntrykk. Den er tykk! er ikke en macbook air for å si det slik=) Virker veldig solid, ingen form for "knirkelyder" o.l Starta opp ferdiginnstallert vista, like stappa med møkk som de alltid er. Telte over kjørende ikon nede i høyre hjørne, 20 STK!!!!! er sånn at halve startlinja er fylt opp liksom=P Kommer tilbake med skikkelig annmeldelse når jeg har fått leket meg litt med den og innstallert XP=) Bruk N200-tråden, så dør den ikke ;-) er der en egen n200 tråd? will check Lenke til kommentar
svennand Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Da tenkte jeg, får vel bare ta å innstallere en ren versjon istede, siden jeg faktisk liker å lage til maskinen akkurat slik jeg vil ha den. Men som sagt, når det ikke følger med en ren innstallasjonsdisk så er dette rett og slett ikke mulig. ja man kan laste ned en kopi på nettet, men er begrenset hvor mye hotell linjen skal gløde... Okey, kan du *slutte* å lyve? Gang på gang er du blitt fortalt at det *er* mulig å installere en ren versjon av XP (eller Vista), siden det faktisk *er* tilfellet. Og du vet det selv, men allikevel kommer du med usanne påstander. Når man kjøper en Datamaskin med XP eller Vista eller lignendes lisens,Vel da synes i hvert fall jeg at det bør følge med en ren XP eller Vista cd slik at forbrukeren som har "betalt" for dette operativsystemet, nettopp får gjort den innstallasjonene han akkurat ønsket. Nuvel. Husker du *hvilken* windowsversjon du har kjøpt? Jeg har mine stygge mistanker om at den ikke var retail (det finnes 3 versjoner for XP, ifølge wikipedia -- retail, volume license og OEM). Og når det gjelder OEM-versjonen du har kjøpt, så: [sitat fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP>] System Builders are not allowed the option to create a custom recovery CD/DVD media. (...) OEM licenses are to be installed by professional system manufacturers only. Under Microsoft's OEM License Agreement, they are not to be sold to end-users under any circumstance, and are to be pre-installed on a computer using the OEM Preinstallation Kit (OPK) before shipment to the customer [/sitat] Altså, lisensvilkårene for OEM XP tillater ikke Lenovo å legge ved et optisk medium, med mindre jeg tolker wikipedia feil. Så, hva mener du Lenovo burde ha gjort i dette tilfellet? Bryte lisensvilkårene med Microsoft? Eller inkludere en retailversjon av windows XP, hvilket ville ha økt laptopprisene? Eller mener du at du har kjøpt en thinkpad med en *retail* utgave av windows xp? forklar meg hvordan jeg skulle ha innstallert en ren versjon, der jeg satt på hotellrommet da. Om det er slik at de lisensene som følger med pcene man kjøper er låst på den måten. Burde ikke Lenovo eller andre produsenter for den del, reklamere med at man får med Windows XP eller Vista uten å fortelle dette... The End Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 forklar meg hvordan jeg skulle ha innstallert en ren versjon, der jeg satt på hotellrommet da. Vet du hvordan man benytter seg av en CD/DVD? Vil du virkelig ha en bruksanvisning på det? 1) Ta en retail-CD/DVD. 2) Putt den i det optiske drevet. 3) Installer. Det spiller ingen rolle om man sitter på hotellet eller ej. Om det er slik at de lisensene som følger med pcene man kjøper er låst på den måten.Burde ikke Lenovo eller andre produsenter for den del, reklamere med at man får med Windows XP eller Vista uten å fortelle dette... Hvor har Lenovo lovet en *retail*-versjon av windows XP/Vista med den aktuelle T61P-modellen? Hvis ikke, hva gnåler du om da? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 forklar meg hvordan jeg skulle ha innstallert en ren versjon, der jeg satt på hotellrommet da. Vet du hvordan man benytter seg av en CD/DVD? Vil du virkelig ha en bruksanvisning på det? 1) Ta en retail-CD/DVD. 2) Putt den i det optiske drevet. 3) Installer. Det spiller ingen rolle om man sitter på hotellet eller ej. Om det er slik at de lisensene som følger med pcene man kjøper er låst på den måten.Burde ikke Lenovo eller andre produsenter for den del, reklamere med at man får med Windows XP eller Vista uten å fortelle dette... Hvor har Lenovo lovet en *retail*-versjon av windows XP/Vista med den aktuelle T61P-modellen? Hvis ikke, hva gnåler du om da? øøøh har ikke noe retail DVD/CD, Når det står Med XP eller Vista i bestillingsteksten. IGNORE MODE er nå satt på, synes argumentene dine er litt for tynne, og atter en gang sklir denne tråden ut til svada. Lenke til kommentar
Kashis Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 På min X60T kan jeg kjøre recovery og velge vekk alt jeg ikke vil ha der. Bare å trykke på ThinkVantage-knappen under oppstart, velge recovery, fjerne alt tullet, og vente til den er ferdig (som tok sin tid på min maskin). Du burde ihvertfall få en rimelig clean install på den måten. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 På min X60T kan jeg kjøre recovery og velge vekk alt jeg ikke vil ha der.Bare å trykke på ThinkVantage-knappen under oppstart, velge recovery, fjerne alt tullet, og vente til den er ferdig (som tok sin tid på min maskin). Du burde ihvertfall få en rimelig clean install på den måten. hmm det var jeg ikke klar over. Skulle prøvd ut denne hadde det ikke vært for at jeg har fjerna den recovery partisjonen=) Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Forøvrig, er det noen som har prøvd Advanced-dockingen, den modellen hvor man kan sette inn et ekstra skjermkort? Jeg har planlagt å kjøpe meg en stasjonær i den kommende fremtid, men en docking med mulighet for to-tre eksterne skjermer ville gjort samme nytte, til en lavere pris. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg skal også gjøre mitt for å ignorere zotbar fremover, virker som det er trolling på gang. Jeg har advanced docken, uten å ha forsøkt en ekstra skjerm. Har imidlertid lest at Vista krever samme driver for alle skjermene (i motsetning til XP). Det største minuset med dockingen, er at den suser tilsynelatende unødvendig. Ellers så er den betydelig større en de andre. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvor har Lenovo lovet en *retail*-versjon av windows XP/Vista med den aktuelle T61P-modellen? Hvis ikke, hva gnåler du om da? øøøh har ikke noe retail DVD/CD, Når det står Med XP eller Vista i bestillingsteksten. Akkurat, ja. Så Lenovo har sitt på det tørre, du har ikke undersøkt hva du har kjøpt og du mener at Lenovo skal bryte lisensavtalen? IGNORE MODE er nå satt på, synes argumentene dine er litt for tynne, Akkurat ja, *mine* argumenter er for tynne. Skjerp deg. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg skal også gjøre mitt for å ignorere zotbar fremover, virker som det er trolling på gang. Jeg har advanced docken, uten å ha forsøkt en ekstra skjerm. Har imidlertid lest at Vista krever samme driver for alle skjermene (i motsetning til XP). Det største minuset med dockingen, er at den suser tilsynelatende unødvendig. Ellers så er den betydelig større en de andre. hva mener du med at dockingen suser unødvendig mye? er det innebygde vifter i den som ikke går ann å skru ned/av? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 btw fant forresten ut av det med at lysstyrken på skjermen ikke var like stor når den var på batteri. Gå inn på Config - Display, i bios, der er ei linje man kan velge mellom Normal/high i lysstyrke når den er på batteri. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Takker for tips svennand, skal teste så fort jeg får maskinen mellom hendene igjen! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Takker for tips svennand, skal teste så fort jeg får maskinen mellom hendene igjen! jeg fikk full lysstyrke når jeg gjorde det=) jippi Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, det er en vifte som går så fort du kobler til maskinen. Vurderer å modde den (eller fjerne den helt), da dockingstasjonen alltid virker kald. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ja, det er en vifte som går så fort du kobler til maskinen. Vurderer å modde den (eller fjerne den helt), da dockingstasjonen alltid virker kald. Kanskje denne kan være til hjelp? BIOS-viftestyringsalgoritmen er skikkelig dust på thinkpads (noen ganger er det nok å trekke strømmen og sette den inn igjen, for å få lavere turtall). Viften *kan* styres i software (thinkpad-acpi for linux, og fx. tpfancontrol for windows). Kombinert med NHC, eller noe annet for å overvåke temperaturen, burde det være ganske trygt også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå