Gå til innhold

Anmeldelse av Lenovo Thinkpad T61P

Anbefalte innlegg

Dsjissus... (... wæ, wæ ...) Sheesh.

Haha, er det den delen av måneden igjen? Med forbehold om at du bare spilte dum, kan jeg forklare.

Når det gjelder måten Lenovo har valgt å la bruker reinstallere system, altså fra skjult partisjon eller recovery-CD, er dette en uholdbar løsning da man ikke får original Windows-installasjon, men må ta til takke med en som er satt opp med uønskede programmer, drivere og instillinger. Noen av oss liker et "rent" system der man selv har kontroll.

Av måten jeg karakteriserte fingeravtrykksleseren går det tydelig frem at dette er en subjektiv oppfatning. Jeg forsøker likevel å forklare noen fordeler: Den lar deg ha et langt passord, uten å måtte bruke tid på å skrive det inn hver gang. Jeg regner nok med at sikkerheten er et hakk eller to lavere enn uten, men for meg er det mye raskere og enklere. En annen flott funksjon er at når man logger på med fingeravtrykk ved boot, logges tilhørende bruker på automatisk så fort Windows starter. Her sparer man ventetid.

Når det gjelder diskkrypteringen regner jeg med at det finnes tilgjengelige white papers etc, og at din påstand om at ingen vet nøyaktig hvordan kryptoløsning fungerer er helt feil. Tviler også på at du vet nøyaktig hvordan noen kryptoløsninger er satt opp.

Hvis du på noen måte følte deg støtt av min "anmeldelse", får du heller forklare hva problemet ditt er. "Dsjissus".

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere med blåskjerm; er det ikke bare å skrive ned feilkoden og søke på microsoft.com? Det funker da hvertfall om man har blåskjerm i XP. Sjeldent at man ikke finner problemet.

Nå svarer jeg kun for meg selv, men når jeg hadde disse symptomene, så var det alltid tilfeldige feilkoder.

Memtest er nok definitivt fint å vært igjennom for å utelukke feil med minnet.

Lenke til kommentar
Haha, er det den delen av måneden igjen? Med forbehold om at du bare spilte dum, kan jeg forklare.

Når det gjelder måten Lenovo har valgt å la bruker reinstallere system, altså fra skjult partisjon eller recovery-CD, er dette en uholdbar løsning da man ikke får original Windows-installasjon, men må ta til takke med en som er satt opp med uønskede programmer, drivere og instillinger. Noen av oss liker et "rent" system der man selv har kontroll.

Av måten jeg karakteriserte fingeravtrykksleseren går det tydelig frem at dette er en subjektiv oppfatning. Jeg forsøker likevel å forklare noen fordeler: Den lar deg ha et langt passord, uten å måtte bruke tid på å skrive det inn hver gang. Jeg regner nok med at sikkerheten er et hakk eller to lavere enn uten, men for meg er det mye raskere og enklere. En annen flott funksjon er at når man logger på med fingeravtrykk ved boot, logges tilhørende bruker på automatisk så fort Windows starter. Her sparer man ventetid.

Når det gjelder diskkrypteringen regner jeg med at det finnes tilgjengelige white papers etc, og at din påstand om at ingen vet nøyaktig hvordan kryptoløsning fungerer er helt feil. Tviler også på at du vet nøyaktig hvordan noen kryptoløsninger er satt opp.

Hvis du på noen måte følte deg støtt av min "anmeldelse", får du heller forklare hva problemet ditt er. "Dsjissus".

hehe det er bra noen klarer å holde seg saklig=)

Har en tedens til å brenne av litt jeg=P

Lenke til kommentar

Var litt usikker på om 1234-dama (eller -fyren) trolla eller var seriøs, men jeg prøvde å forklare. Ditt innlegg kom jo før mitt, så det kan nesten se ut som jeg svarte deg, men det gjorde jeg altså ikke:)

Tror forøvrig en liste over + og - med laptopen som er så komplett som mulig vil være til god hjelp for eventuelle kjøpere, da man kan danne seg et bilde av maskinen som man umulig kan få av specs og produsentinformasjon.

Lenke til kommentar
Var litt usikker på om 1234-dama (eller -fyren) trolla eller var seriøs, men jeg prøvde å forklare. Ditt innlegg kom jo før mitt, så det kan nesten se ut som jeg svarte deg, men det gjorde jeg altså ikke:)

Tror forøvrig en liste over + og - med laptopen som er så komplett som mulig vil være til god hjelp for eventuelle kjøpere, da man kan danne seg et bilde av maskinen som man umulig kan få av specs og produsentinformasjon.

Skjønte at det ikke var retta mot meg.

Er enig i at en liste med både positivt å negative er lurt med tanke på at andre skal gjøre seg opp en mening.

Der var nok ikke jeg så flink, men til mitt forsvar var jeg i temmelig lykkerus over at maskinen sto over mine forventninger. og som sagt, vært ute for acer jeg og..., med det merket som grunnlag så ble det ett voldsomt hopp liksom=P

Dog skal det sies at den GAAAMLE ACER travelmate serien (den som er firkanta og ikke så spaca som dagens modeller) har jeg hatt god erfaring med.

Lenke til kommentar
når det kommer til at Fingeravtrykkleseren bare er en gadget og helt ubrukelig,

hva er det for en idiotisk uttalelse? så flott at du ikke trenger en slik sikkerhet.

Men det betyr ikke at andre ikke trenger det....

Jeg gjentar -- fingeravtrykkleseren på thinkpads (og hos veldig mange andre produsenter) er ubrukelig, fordi den ikke virker. Jeg gjentar, for dem, som ikke følger med i denne varmen: den virker *ikke*. Den virker ikke, fordi at:

* Den kan lures veldig enkelt (jfr. f.eks. oppskriften fra C't fra 2007).

* Den ikke er istand til å skille levende fra døde fingre (reflekter over hvorfor det er et problem).

* Lider av de samme problemene som *alle* biometriløsningene (dette er en oppgave til deg -- hvilke problemer er *det*?)

Før du legger ut om idiotiske uttalelser, reflekter litt over det som jeg skrev.

Jeg for eksempel er sjeleglad for å ha denne sikkerheten, da min pc inneholder mange bedriftsdokumenter som er "hemmelige" samtidig som pcen halve dagen blir liggende ubevoktet

på arbeidsplassen. meeeen for all del. Bare en unødvendig gadget ja....

Da er du en *idiot* som lar bedriftshemmelighetene bli voktet av en så usikker løsning. Og du fortjener en omgang av den IT-sikkerhetsansvarlige hos din arbeidsgiver, nettopp fordi du utsetter bedriftsdokumenter på denne måten.

Og så til siste og GRAND finale uttalelsen.

Om ingen vet "nøyaktig" hvordan denne kryptoløsningen er satt opp = ENDA BEDRE SIKKERHET!

Jeg vet ikke engang hvor man skal begynne å angripe denne uttalelsen. Aller først, les og reflekter over denne. Tenk nøye over hva som står der, og søk litt rundt på "Bruce Schneier" for å finne ut hvem mannen egentlig er. Søk også på "security through obscurity" og tenk litt over hva du finner.

Etter at du har gjort det, *og* forstått det som er skrevet, les denne, og tenk over konsekvensene.

Jeg regner med at (...)

"Under siege 2" er en veldig dårlig film (om enn bra hjernedød underholdning) men inneholder et veldig bra sitat -- "assumption is the mother of all fuckups". Reflekter litt over sitatets betydning i konteksten til antagelsen din.

(...) det er standard "128bits eller 256bits" kryptering, med mulighet for

"live kryptering" noe ala truecrypt sitt program, hvor god algoritmen i det er vet jeg ikke. Men regner med at passordet blir valgt ut etter hvordan fingeravtrykket er, at forskjellige trekk i avtrykket gir diverse tall eller noe sånt.

Hvor god algoritmen er, er bare en bitteliten del av saken. De kan godt benytte seg av aes256 på et eller annet tidspunkt, uten at det øker sikkerheten til løsningen i nevneverdig grad (jfr. linken jeg gav).

La meg gjøre det litt enklere -- hvordan vet *du* at løsningen de benytter seg av ikke er en enkel xor basert på en fast nøkkel? Nøkkelen (f.eks. et fingeravtrykk (en eledig sikkerhetsmessig løsning, men la nå dette gå)) kan godt være beskyttet av aes256, uten at systemet er i nærheten av å være rimelig sikker.

Dog å dømme en kryptering under og ned fordi man ikke vet hvordan det fungerer er som å si at en ferrari ikke klarer å kjøre mer en 80km/t pga man ikke har kjørt en..........

Som sagt, ta en titt på det Schneier har skrevet. Så prøv en gang til, etter å ha tenkt over hva han har skrevet.

Av og til blir man litt frustert=P

... av motpartens mangel på innsikt, ja. God grunn til å bli frustrert.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Hindrer noe deg fra å enten anskaffe en standard installasjonsmedium med windows, eller å bruke nlite til å lagre innstillinger til installasjonen din, når du har ryddet vekk ymse craplets som lenovo sender med (de er et langt større problem enn manglende installasjons-CD, spør du meg).

Av måten jeg karakteriserte fingeravtrykksleseren går det tydelig frem at dette er en subjektiv oppfatning.

"Assumption is the mother of all fuckups". Prøv å anta litt mindre og tenke litt mer. Fingeravtrykkleseren er ubrukelig fordi den ikke virker. Den virker *ikke* og det er et *objektivt* utsagn.

Jeg forsøker likevel å forklare noen fordeler: Den lar deg ha et langt passord, uten å måtte bruke tid på å skrive det inn hver gang. Jeg regner nok med at sikkerheten er et hakk eller to lavere enn uten, men for meg er det mye raskere og enklere.

Ja, og for tyven gir dette tilgang til dine dokumenter. Alle vinner. Suveren løsning.

En annen flott funksjon er at når man logger på med fingeravtrykk ved boot, logges tilhørende bruker på automatisk så fort Windows starter. Her sparer man ventetid.

Skal jeg fortelle deg hvorfor det er en dårlig ide, eller kommer du på det selv?

Jeg vet hvordan dm-crypt sammen med cryptsetup-luks er satt opp. Jeg vet også hvordan truecrypt er satt opp. Fordi de har dokumentert dette og fordi jeg har en mulighet til å sjekke dokumentasjonen mot det som faktisk foregår.

Du regner med at det finnes tilgjengelige white papers -- for det første, har du funnet noen? Altså, har du funnet noen white papers som beskriver hvordan passordene er forvaltet, hvordan preboot authentication gjøres, hvordan disken er kryptert (hva slags cipher, hva slags cipher mode), osv? Jeg har prøvd å finne denne informasjonen (fordi jeg er naturlig skeptisk til egne kryptoløsninger) og jeg har ikke funnet noe. Det er selvsagt ikke tegn på noe annet enn min svake google-fu, og jeg tar utsagnet mitt gjerne tilbake, hvis noen kunne tilbakevise det. For det andre, hvordan vet du at innholdet i white papers sammenfaller med implementasjonen? Og for det tredje, en white paper er ikke i nærheten av samme nøyaktighet som tilgang på skikkelig utviklerdokumentasjon og kildekode, og, som nok et ordtak sier, "the devil is in the details".

Jeg føler meg på *ingen* måte støtt av din "anmeldelse". Men jeg synes ikke at plussene dine var utdelt riktig. *Kun* det. Jeg synes at thinklight er en langt større pluss enn en fingeravtrykkleser, nettopp fordi at thinklight er opplagt nyttig (skru av lyset, observer nytteverdien), mens fingeravtrykkleseren, tja, jeg vet ikke helt hva den er bra for.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
når det kommer til at Fingeravtrykkleseren bare er en gadget og helt ubrukelig,

hva er det for en idiotisk uttalelse? så flott at du ikke trenger en slik sikkerhet.

Men det betyr ikke at andre ikke trenger det....

Jeg gjentar -- fingeravtrykkleseren på thinkpads (og hos veldig mange andre produsenter) er ubrukelig, fordi den ikke virker. Jeg gjentar, for dem, som ikke følger med i denne varmen: den virker *ikke*. Den virker ikke, fordi at:

* Den kan lures veldig enkelt (jfr. f.eks. oppskriften fra C't fra 2007).

* Den ikke er istand til å skille levende fra døde fingre (reflekter over hvorfor det er et problem).

* Lider av de samme problemene som *alle* biometriløsningene (dette er en oppgave til deg -- hvilke problemer er *det*?)

Før du legger ut om idiotiske uttalelser, reflekter litt over det som jeg skrev.

Fatter ikke at jeg gidder å svare på dette, men....

Jeg skal ikke be deg kutte av fingern og prøve, men hadde du gjort det, så ville du oppdaget at du ikke kan bruke en avkuttet finger til å logge deg på. Fingeravleseren registrer elektrisitet i kroppen, og den er borte når du har kuttet av noe.

Wiseguy, ass.

Lenke til kommentar
Fatter ikke at jeg gidder å svare på dette, men....

Så gjør ikke det; det er altså ingen tvang.

Jeg skal ikke be deg kutte av fingern og prøve, men hadde du gjort det, så ville du oppdaget at du ikke kan bruke en avkuttet finger til å logge deg på. Fingeravleseren registrer elektrisitet i kroppen, og den er borte når du har kuttet av noe.

Les artikkelen i C't som skisserer angrepet mot nettopp thinkpad sin fingeravtrykkleser. Den er ikke i stand til å skille levende fingre fra de døde. Og man trenger ikke en avkuttet finger (selv om en avkuttet finger ville ha fungert ypperlig, den også).

Wiseguy, ass.

Utsagnene mine er basert på gjentagbare tester. Hva du baserer dine utsagn på vil jeg ikke gjette på.

Lenke til kommentar

Da var arbeidsdagen over=)

Nå har jeg ikke lest hele den avhandlingen om sikkerhet/ ikke orker jeg heller=P

Det eneste jeg vet er at den funksjonen dekker mitt behov. sikkert nok for meg.

Den IT ansvarlige som skulle raka nedi meg pga jeg bruker thinkpad fingeravtrykk leser som sikkerhet skulle pinamed fått motstand=)

At man kan bruke døde fingrer for å låse opp pcen synes jeg er å dra ting litt for langt.

Om jeg hadde hatt noe som var så viktig at folk ville kappa av meg fingeren for å nå tak i sakene, hadde jeg nok gått med våpen som sikkerhet istede...

Det skal også sies om noen står der med kniven så hadde det ikke spilt noe rolle om det hadde vært fingerkryptert eller passord kryptert, de ville fått tilgangen uansett:P

Det som derimot er forskjellen nå er at jeg hater å taste inn passord, noe som har ført til autologin på windows i alle år...

Men med fingeravtrykkleseren har jeg faktisk "passord" som jeg bruker.

Det skal sies at det mest sensitive jeg har bruker variasjonelt bruk av truecrypt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest hele den avhandlingen om sikkerhet/ ikke orker jeg heller=P

Flott utgangspunkt for en diskusjon. Det styrker ikke akkurat min tro til dine evner til å debattere (uten at det egentlig er viktig).

Det var den beste og mest saklige påstanden hittil. Og avhengig av hvor sensitiv bedriftsdokumentene dine er, kan det være en tilstrekkelig løsning (altså, essensielt, passordløst).

At man kan bruke døde fingrer for å låse opp pcen synes jeg er å dra ting litt for langt.

Om jeg hadde hatt noe som var så viktig at folk ville kappa av meg fingeren for å nå tak i sakene, hadde jeg nok gått med våpen som sikkerhet istede...

Du skjønte virkelig ikke poenget. Ok, en gang til og med teskje:

1) fingeravtrykkleseren skiller ikke mellom levende og dødt vev.

2) det betyr at en avkappet finger kan brukes for å lure avtrykkleseren.

3) det betyr også (og dette er et langt mer sannsynlig scenario) at en kopi av fingeravtrykket ditt kan brukes. Kopier av fingeravtrykkene dine er fritt tilgjengelig overalt.

Er det klarere nå?

Det skal også sies om noen står der med kniven så hadde det ikke spilt noe rolle om det hadde vært fingerkryptert eller passord kryptert, de ville fått tilgangen uansett:P

Stemmer. Men det er mye lettere å gi fra seg et passord enn et fingeravtrykk. Søk på "Malaysia", "Mercedes" og "fingerprint" (men det er nok et urealistisk scenario, mtp. hva informasjonen på laptopen din er verdt).

Det som derimot er forskjellen nå er at jeg hater å taste inn passord, noe som har ført til autologin på windows i alle år...

I dag er ordtakenes dag -- "the only thing worse than not being informed is believing that you are". Tenk litt over ordtakets mening (hint: når fingeravtrykket ditt tillater tilgang til dine dokumenter, har du ikke et passord).

Lenke til kommentar

Flott utgangspunkt for en diskusjon. Det styrker ikke akkurat min tro til dine evner til å debattere (uten at det egentlig er viktig).

Det var den beste og mest saklige påstanden hittil. Og avhengig av hvor sensitiv bedriftsdokumentene dine er, kan det være en tilstrekkelig løsning (altså, essensielt, passordløst).

Svar:

Du skjønte virkelig ikke poenget. Ok, en gang til og med teskje:

1) fingeravtrykkleseren skiller ikke mellom levende og dødt vev.

2) det betyr at en avkappet finger kan brukes for å lure avtrykkleseren.

3) det betyr også (og dette er et langt mer sannsynlig scenario) at en kopi av fingeravtrykket ditt kan brukes. Kopier av fingeravtrykkene dine er fritt tilgjengelig overalt.

Er det klarere nå?

Stemmer. Men det er mye lettere å gi fra seg et passord enn et fingeravtrykk. Søk på "Malaysia", "Mercedes" og "fingerprint" (men det er nok et urealistisk scenario, mtp. hva informasjonen på laptopen din er verdt).

I dag er ordtakenes dag -- "the only thing worse than not being informed is believing that you are". Tenk litt over ordtakets mening (hint: når fingeravtrykket ditt tillater tilgang til dine dokumenter, har du ikke et passord).

Nå bryr jeg meg ikke så veldig mye om hva din tro til min evne ligger hen.

jeg sier bare at jeg har bedre ting å gjøre på en å lese hele den avhandlingen.

Generelt prinsipp med all form for sikring er at ingenting er 100% sikkert.

Spørsmålet er bare hvor viktig papirene er/ og hvor paranoid personen er, hva

må til for å få sove godt om natten...

sitat: Det var den beste og mest saklige påstanden hittil. Og avhengig av hvor sensitiv bedriftsdokumentene dine er, kan det være en tilstrekkelig løsning (altså, essensielt, passordløst).

svar: SOM JEG SA! for windows er fingeravtrykket meeer en nok, for de mest sensitive

sakene tar jeg i bruk truecrypt i tillegg...

sitat: fingeravtrykket ditt kan brukes. Kopier av fingeravtrykkene dine er fritt tilgjengelig overalt.

svar: BRUKER ALLTID HANSKER=P

sitat: I dag er ordtakenes dag -- "the only thing worse than not being informed is believing that you are". Tenk litt over ordtakets mening (hint: når fingeravtrykket ditt tillater tilgang til dine dokumenter, har du ikke et passord).

svar: du er veldig gla i ordtak du:P

og som jeg sier igjen, de har ikke tilgang til dokumentene mine, men de har tilgang

til windows installen...

Endret av svennand
Lenke til kommentar

Hindrer noe deg fra å enten anskaffe en standard installasjonsmedium med windows

Ja, Lenovo. Jeg har kjøpt en PC med Windows, da forventer jeg å få Windows og ikke "Windows Super Pro Think Vantage Lenovo pimped Edition with extras and free offers ".

eller å bruke nlite til å lagre innstillinger til installasjonen din, når du har ryddet vekk ymse craplets som lenovo sender med

To gode grunner:

1) vil ikke rydde på et "skittent system" - det skal være rent fra begynnelsen av

2) bedrifter eller mennesker med liv utenom bør slippe å bruke tid til å rydde og fikse og trikse - hvis maskinen ikke er ryddig ved levering, bør man hvertfall ha en mulighet til å få en ren installasjon.

(de er et langt større problem enn manglende installasjons-CD, spør du meg).

Hele poenget med at jeg ønsker en installasjons-CD er jo å bli kvitt disse programmene på en ordentlig måte :roll:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kjapp rydding er gjennomført, og fra nå av roer debatten seg ned, samt slutter å gå på person.

I tillegg har jeg en henstilling - at man rapporterer en tråd behøver ALDRI skrives i tråden. Ei heller burde det diskuteres hvorvidt noen bryter retningslinjene eller ei.

Mange her har altså bare gjort halvparten rett. Tenk litt over det.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, send meg gjerne en pm dersom man har synspunkter)

Lenke til kommentar

Det finnes tydeligvis en hal masse forskjellige kombinasjoner for t61p...

Min har minnekortleser, firewire og WUSB eller hva det nå heter (ikke så nyttig enda)... Men ikke webkamera... Kunne godt satt ett lite et ved siden av Thinklighten.--

Lenke til kommentar

Urk, litt ivrig opprydding av moderatorne.

Hindrer noe deg fra å enten anskaffe en standard installasjonsmedium med windows

Ja, Lenovo.

Det er løgn. Lenovo hindrer deg ikke fra å anskaffe en windows XP/Vista CD/DVD og installere systemet fra scratch.

Jeg har kjøpt en PC med Windows, da forventer jeg å få Windows og ikke "Windows Super Pro Think Vantage Lenovo pimped Edition with extras and free offers ".

Noen av greiene til Lenovo er litt nyttige (APS, for eksempel). Andre (trialversjonen av Norton) er utrolig slitsomme.

eller å bruke nlite til å lagre innstillinger til installasjonen din, når du har ryddet vekk ymse craplets som lenovo sender med

To gode grunner:

1) vil ikke rydde på et "skittent system" - det skal være rent fra begynnelsen av

2) bedrifter eller mennesker med liv utenom bør slippe å bruke tid til å rydde og fikse og trikse - hvis maskinen ikke er ryddig ved levering, bør man hvertfall ha en mulighet til å få en ren installasjon.

Du *har* mulighet til en ren installasjon (d'uh!). Når det gjelder fiksing og triksing -- det må man uansett. Firefox, AVG/F-secure, CCleaner og slikt må rulles inn. I tillegg må man gå gjennom windowsinnstillingene og skru av en mengde av tjenester. Det tar en kveld å få windows i en kjørbar stand (eller, evt., lagre innstillinger i nlite (eller noe lignende)).

(de er et langt større problem enn manglende installasjons-CD, spør du meg).

Hele poenget med at jeg ønsker en installasjons-CD er jo å bli kvitt disse programmene på en ordentlig måte :roll:

Veldig mange produsenter har infisert laptopene deres med craplets. Det er synd, men man er nå der. Og man *har* et valg hvor man får et rent Windowssystem; valget heter Windows XP (eller Vista) installasjons-CD (eller DVD). Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

zotbar: poenget er at man ikke får med en ren installasjons-CD/DVD for Vista eller XP når man kjøper maskinen. Dette må man selv kjøpe utenom om man ønsker det. Jeg tror hele denne diskusjonen startet fordi noen synes dette var en negativ ting ved denne maskinen, at man må ta en ekstra utgift utover innkjøpsprisen for å få denne luksusen. En slik CD, lovlig anskaffet for en som ikke har huset fullt av slike fra før av (for XP trenger du i tillegg en lisens som ikke er tatt i bruk på en annen maskin) får man vel ikke tak i for under tusenlappen, synes du dette er en bagatell?

Lenke til kommentar
zotbar: poenget er at man ikke får med en ren installasjons-CD/DVD for Vista eller XP når man kjøper maskinen.

En ren installasjons-CD/DVD for vista/xp vil mangle essensielle ting som en APS-driver, bare for å ta et enkelt eksempel. Hadde de tilbudt ren vista/xp, ville folk begynne å gnåle om at installasjonsmediet deres mangler komponentene som Lenovo averterer for. Dette er en situasjon der Lenovo ikke /kan/ vinne. De valgte en enkel løsning (OEM-versjon + craplets), som er antageligvis rimeligere for dem.

Dette må man selv kjøpe utenom om man ønsker det. Jeg tror hele denne diskusjonen startet fordi noen synes dette var en negativ ting ved denne maskinen, at man må ta en ekstra utgift utover innkjøpsprisen for å få denne luksusen. En slik CD, lovlig anskaffet for en som ikke har huset fullt av slike fra før av (for XP trenger du i tillegg en lisens som ikke er tatt i bruk på en annen maskin) får man vel ikke tak i for under tusenlappen, synes du dette er en bagatell?

Ja, jeg gjør det. Dels fordi jeg greier meg veldig fint uten xp, dels fordi man sitter fremdeles med et valg (om man har lyst til å rydde i Lenovo sin installasjon eller om man har lyst til å bruke en standard windows-CD og så bruke tid på å installere drivere til de ThinkPad-spesifikke bitene) Men man har fremdeles et valg, og hevde at Lenovo tar vekk det valget er en løgn.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...