OnkelGunnar Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 det står i de fleste nettbutikker at 50mm er et normalobjektiv, men leste et annet sted at det variere fra kamere til kamere (pga størrelse på bildebrikken eller noe sånt). jeg har et canon 400d og vill ha et normalobjektiv som kan ta bilde i svakt lys. noen anbefalinger ? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Tja... Canon EF 28mm f/2.8 Canon EF 35mm f/2.0 Canon EF 24mm f/2.8 Sigma 24mm F/1.8 EX Aspherical DG DF Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Det finnes sikkert flere også. Noen andre får uttale seg om kvalitet osv, for jeg har rett og slett ikke peiling på objektiver til Canon. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
grizley Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) det står i de fleste nettbutikker at 50mm er et normalobjektiv, men leste et annet sted at det variere fra kamere til kamere (pga størrelse på bildebrikken eller noe sånt).jeg har et canon 400d og vill ha et normalobjektiv som kan ta bilde i svakt lys. noen anbefalinger ? Hva er budsjettet? Og ønsker du zoom eller fastoptikk? Og hva skal du ta bilder av? EDIT: La til et par spørsmål. Endret 7. april 2008 av grizley Lenke til kommentar
pederk Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Selv holder jeg på å lande på Canon 28mm f/1.8. Med unntak av CA vid åpent så skal det være et flott objektiv. På ditt 400D, og på alle andre kameraer Canon lager som koster under 10000kr, må man gange brennvidden, altså antall millimeter, med 1.6 for å få brennvidde tilsvarende på 35mm film. Det betyr i praksis at om du ganger 28mm med 1.6 så får du omtrent 45mm, som er ganske så nært 50mm (som er normalobjektiv på 35mm film). Som du ser så er alle objektivene Beej80 foreslår i omtrent samme området, og blir et eller annet sted i nærheten av 50mm om du ganger brennvidden med 1.6. Det er vel alt du trenger å vite om dette i første omgang. Grav deg gjennom alle testene du orker om objektiver som høres ut som om de passer, og finn ut hva som passer deg best både kvalitets- og prismessig. Endret 7. april 2008 av pederk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg holder også en knapp på EF 28mm f/1.8. Jeg selv har riktignok både en 24mm f/2.8 og en 35mm f/2. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå