Gå til innhold

Hvor varm kan en hard disk bli?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop puttet en Samsung 5400 rpm 120 gig hd inn i en silentdrive. Av det jeg har hørt så skulle ikke det by på noen problemer. Men for å være på den sikre siden, skulle jeg gjerne visst hvor mange grader en hd tollererer før den kneler. Står ingenting om det på samsung sine sider, manualer etc. Noen som har et svar? Har en temp. måler inne i silentdriven for å følge med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøpte meg 2 små vifter som plasseres foran mine 2 harddisker som står i RAID-0..

resultat er at nå vet jeg hvorfor pc'en hang seg litt for ofte en stund..

viftene kosta bare 90 pengar montert i en festebrakett på www.startit.no som har gratis frakt.. me lige sånn c",)

veldig støyfrie også faktisk

Lenke til kommentar

Dagens skryt/tips/whatever:

Har litt angst for å kverke harddiskene mine (har tatt livet av 2 tidligere - og en av dem er jeg 99,9% sikker på at tok kvelden på grunn av overoppheting - hadde trangt kabinett med lite lufting og diskene var montert helt inntil hverandre og nærmest varmet hverandre opp).

Har nå et Chieftec-kabinett med sånne snap-in 'holdere' for inntil 3 harddisker (eller andre enheter) av gangen.

Har 2 harddisker jeg bruker til vanlig og lagde noen ekstra hull i 'holderen' slik at jeg fikk plassert diskene med 1 cm klaring over den øverste og 1 cm klaring under den nederste og da selfølgelig hadde en drøy cm klaring i mellom dem.

Har 1 stk Papst 12DB vifte montert i forkant av denne'holderen' (er ferdig spor for vifte i Chieftec-kabinettet), og denne ene vifta kjøler da både over- og undersiden på begge diskene helt fint. Har i tillegg en liten Zalman-motstand montert på vifta så den kjører på omtrent halv hastighet.

Selv om luftstrømmen er minimal (kjenner den nesten ikke uten å fukte fingeren) så holder den diskene på en lav temperatur - det kjennes bestandig kaldere ut enn fingeren min når jeg tar på dem, selv etter lang tids defragging. Hvis jeg derimot kobler ut vifta tar det bare et par minutter før de er merkbart varmere enn fingeren min, og det bare av 'vanlig' windows-bruk og ikke noen spesiell belastning.

Lenke til kommentar

OMG!!! Eg vred og wipet disken min (IBM 30GB 7200rpm) fordi eg skal selge den og etter 45min når alt var ferdig tok eg på harddisken og eg fuckings_ brant meg på fingern!! Trodde aldri de ble så varmt eg. Og eg som hadde tenkt å wipe den 2 ganger til :cry: men den sjanges tar eg ikke. Shit_!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...