Gå til innhold

Økonomiutdannelse - hvilken skole?


Anbefalte innlegg

Om jeg skulle finne på å ta fatt på skolen igjen, og ønsker en brukbar økonomiutdannelse. Jeg ønsker jobb innen bank, eller noe annet uten spesielt mye ansvar, men som samtidig gir en lønn over snittet. Tenker i hovedsak på en tre-årig utdanning, men det kan også bli aktuelt med fem år.

 

Jeg er ikke veldig motivert for å ta opp de siste fagene som kreves for studiekompetanse, og estimerer en poengsum på rundt 45 poeng. Siv.øk. på BI og NHH er dermed uaktuelt. Matte er mitt soleklart sterkeste fag fra videregående, og jeg har penger nok til å betale for BI, om det viserer seg å være det beste alternativet.

 

Kommer jeg med denne poengsummen inn på HHB? Er høgskoler jeg kommer inn på med oppgitte poengsum bra nok med tanke på kravet jeg stiller til jobben, om jeg får bra resultater fra høgskolene? Og hva med Samfunnsøkonomi fra diverse universiteter, er det en bra utdannelse?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig så tror jeg at hvilken som helst øk. adm bachelor fra en høyskole vil kunne gi deg det du trenger ifht. det ambisjonsnivået du viser her.

 

Jeg vil anbefale øk. adm på en høyskole, bare sørg for å få gode resultater. Ser ingen grunn til at du skal betale for å gå på BI hvis du ikke ønsker å gå siv. øk (nå snakker jeg om bacheloren selvsagt).

 

Når det gjelder opptaksgrenser så finner du de her:

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

 

I fjor kom alle inn på siviløkonom i Bodø.

Lenke til kommentar

Hva kan man si om handelshøgskolen i Bodø? Hvilket rykte har den, med tanke på at alle kommer inn? Om jeg skal bruke fem år på den skolen, forventer jeg etterhvert godt over 500k i året.

 

Men som sagt, det jeg er ute etter er en ganske lett jobb, uten alt for mye ansvar, men samtidig over 400k i lønn. Typisk bank el.l. Av en eller annen grunn ønsker jeg sterkt å jobbe i bank.

Lenke til kommentar

Den mest aktuelle jobben for deg er vel finansrådgiver, og det trenger man ikke fem år på skole for å bli. Du trenger heller ikke å ha gått på en skole med veldig godt rykte. En treårig bachelor holder i massevis.

 

Når det gjelder lønn så avhenger det veldig, men generelt starter du ikke så høyt som 400 om du hadde begynt å jobbe i dag. 300-320-340 er visst vanlig. Om tre til fem år vil det naturligvis være høyere som følge av ordinær lønnsvekst.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar
Har tittet litt, og Finans-linjen på BI virker spennende, med mange interessante fag. Hvilke jobber kan man få med en slik utdannelse. I følge dere holder det til finansiell rådgiver, men hva mer kan jeg velge i? Ulempen er jo at det koster penger, men føler jeg har råd til det.

 

Den bacheloren er litt overkill i forhold til det å ville jobbe som finansiell rådgiver. Det er en ganske krevende utdannelse, mens det man får bruk for som finansiell rådgiver i bank i de fleste tilfeller er elementær forbrukerøkonomi. Mange med bachelor i finans fra BI begynner å jobbe i meglerhus eller i finansfunksjoner i større selskaper. Ihvertfall har det vært sånn nå i oppgangstider, det kan godt endre seg.

Lenke til kommentar

Hva med dette studiet på UiA, som kalles matematisk finans?

 

http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...tematisk_finans

 

Det står at det gir grunnlag for jobb innen bank og forsikring, men tror dere det er lurere med øk.ad., med tanke på bredden i studiet?

 

Angående master: Det er karekterene fra Bachelor-studiumet man søker med? Og kan jeg ta master på f.eks. BI eller NHH? Hvor vanskelig er det å komme inn på Master?

 

Ellers vil jeg takke for mange gode svar.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler absolutt å vurdere Bodø. Sterkt faglig miljø, godt sosialt miljø, og et fantastisk godt skoleanlegg. Klart BI og Bergen er sinnsykt gode skoler, men om man ikke vil låne masse penger for å studere i Oslo, eller ikke vil flytte til Bergen(urk) så er Bodø det tredje beste alternativet.

 

Jeg er på fjerdeåret her oppe.

Lenke til kommentar

Tittet litt på hjemmesidene deres tidligere i dag, og jeg synes opplegget virker interessant, med mange spennende fag. Billigere enn BI og finere enn Bergen. Dessuten vil jeg sikkert ikke ha nok poeng for NHH eller siv.øk. på BI.

 

Hvordan er det rent faglig i forhold til BI og NHH? De to nevnte har jo et bedre rykte, men tror du man lærer mer på disse skolene enn i Bodø?

Lenke til kommentar

Tja, blir man lykkeligere siviløkonom av å gå på NHH eller NI, det vet jeg ikke. Om man lærer mer eller mindre er vel litt opp til deg, om hvor høyt tempo/mengde innsats du legger i studiet.

 

Det faglige nivået i Bodø er absolutt høyt nok, men på litt andre områder enn BI og Bergen. Samtidig, som jeg nevnte i den andre tråden; finansfagene undervises stort sett av Professorer fra Bergen.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

For det første, Professoren som driver Nordområdesenteret er rakettforsker, siviløkonom og professor i økonomistyring (dyktig russer). Videre er de som driver med innovasjon og entreprenørskap blant norges dyktigste, og til sist er det mange Professorer i samfunnsøkonomi her oppe. Det er noen som jobber med finans, men mange av lærekreftene på dette feltet er Professorer fra NHH.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...