Gjest medlem-82119 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når det oppstår ulike problemer i windows så kan man bruke ulike diagnoseverktøy og hjelp i windows. Jeg har alltid forundret meg over at disse verktøyene ikke er bedre til å gi hjelp. F.eks, hvis man ikke kommer inn på et trådløst nettverk får man kun generelle og lite hjelpsomme råd som at årsaken kan være svakt signal og da må man sette maskinen nærmere routeren. men slike ting kan jo windows med letthet selv sjekke FØR windows gir slike råd, er vel bare å lese av sinalstyrkeindikatoren som allerede finnes. Tilsvarende bør det f.eks være mulig selv for windows å f.eks sjekke om routeren krinkaster nettverksnavn FØR den informerer om at det kan være problemet. På samme måte bør jo windows også klare å f.eks sjekke om lyd er mutet hvis man ikke får lyd, om f.eks brannmur blokkerer ting osv. Slik jeg opplever det så får man kun generelle selvfølgeligheter når ting ikke virker, selv om det ikke burde vært så vanskelig å hatt ett diagnoseringsverktøy som kunne sjekket grunnleggende ting og gitt en bedre tilbakemelding på hva som er problemet. Ville det egentlig vært noe problem å få til slike ting i windows, gjerne hatt lesing av s.m.a.r.t, lesing av om vifter går, kunne lest av temperaturer, ulike spenninger osv og gitt muligheten til f.eks å bli varslet hvis spenningen blir for høy/lav, om temp blir faretruende høy osv. Dette er vel allerede klart sensormessig, det er vel kun å lese dem? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Windows kan ikke komme med presis diagnostikk på maskinvare som ikke er laget av Microsoft selv. Dette må produsenten av maskinvaren isåfall ta seg av. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Når det gjelder s.m.a.r.t info, lesing av vifter, spenninger, temperaturer osv så er jo det sensorer som nå vel er rimelig standardiserte. Det er jo mange programmer man kan legge inn som leser disse dataene uten problem, så at windows "ikke kan" betyr vel egentlig "ikke vil"? Når det gjelder signalstyrke osv så er jo dette windowsprogrammer (tenker da på ikonet nede til høyre som også viser signalstyrke, listen over trådløse nettverk som ligger i windows som også viser signalstyrke osv osv. I kontollpanelets enhetsbehandling (under system) får man også vite om enheter fungerer som de skal (selv om jeg ikke vet hvor presist dette er)og det er masse annen info som allerede er tilgjengelig og som jeg tror kunne vært brukt til å gi en mye mer presis diagnose. Med alle de tilleggsfunksjonene som ligger i windows, så burde det vært mulig f.eks å få til en frivillig advarsel som spratt opp hvis f.eks temperaturen steg over en valgt temperatur, hvis strømforsyningen ga spenning som var for høy/lav osv og ja, jeg tror det skulle være teknisk mulig å lage et diagnoseprogram som sjekket grunnleggende status og for eksempel kun foreslo å sette pc nærmere routeren hvis signalet var lavt eller kunne informere om at det ikke ble sendt ut nettverksnavn kun hvis det ikke ble nettopp det og hvis navnet ble registrert ja så trengte man ikke foreslå at det kanskje ikke ble registrert. Lag det bedre eller kutt det ut sier nå jeg... Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Vel Server 2008 kjernen (Som Vista sp1 er bygd på) Åpner opp for det nye WHEA API'et som burde gi mulighet for avanserte diagnostikk for maskinvare. Så det kan godt hende dette blir bedre i fremtiden. Mer om WHEA Lenke til kommentar
TCi Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Vista har et ganske detaljerikt diagnoseverktøy. Kanskje ikke direkte til problemet ditt men. Virker som mange ikke har fått med seg dette verktøyet. http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_rmon.asp Endret 9. april 2008 av TCi Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Så har det vel litt med at hvis det finnes 3 parts programvare som kan gjøre jobben, unngår Microsoft å bli saksøkt for å drive monopol om de lager det perfekte diagnostikk programmet selv. Det er jo der mye av kritikken mot Microsoft ligger, at de legger for mange programmer/funksjoner inn i Windows versjonene, som gjør andre programmer overflødige. Om Microsoft hadde villet så kunne de sikkert ha laget og lagt inn så og si alle programmer vi noen gang hadde hatt bruk for som hadde fungert toppers, men da hadde nok Microsoft blitt oppløst ganske så fort pga monopolisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå