kterjesen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Til dere som har spørsmål, eler kommentarer til lover og regler innen sykling (det er mer en du tror) Feks ang. service, langing, aldersklasser, generelt og andre spørsmål relatert til sykkelsporten. BMX utgår dessverre, da det er egne kurs for dette Legg inn spørsmål, så vil jeg, evt andre *sakkyndige*, svare så godt vi kan. Har du komentarer eller svar på spørsmål er det selfølgelig bare å skrive i vei. Her kan en selfølgelig også diskutere eventuelle "lovstridige/urettmessige" avgjørelser diskuteres. Det vi ikke er inntresert i er uthenging av enket personer (hvem som tar hvilke avgjørelse osv) Ellers kan endel skjema og regler hentes på http://www.sykling.no eller http://www.uci.ch (UCI er skrevet på engelsk og fransk) Mvh NCF Nasjonal kommisær Kenneth Terjesen Endret 8. april 2008 av kterjesen Lenke til kommentar
mintman Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Hvordan beregnes lisensprisen? Jeg fikk greie på av min klubb at prisen ligger på 450 til 650. Slik som jeg har forstått det, så baseres det på alder? Endret 9. april 2008 av gstavdal Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Hvordan beregnes lisensprisen? Jeg fikk greie på av min klubb at prisen ligger på 450 til 650. Slik som jeg har forstått det, så baseres det på alder? Det stemmer at lisensprisen regnes ut i fra alder. På aktiv lisens går en del av pengene til klubben og noe til NCF, på engangslisens (trimritt) sm koster kr 20,- går 5 kr til arrangøren og 15 NCF Hvordan lisensprisen regnes ut for hvert enkelt år er jeg dessverre usikker på. mvh Nasjonal komm. Terjesen Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Her har det hvert stilt en stund nå..... Er alle så flinke med lover og regler at de kan dette?? eller er det ingen som TØR å spørre??? :-P Ingen tin blir for dumt her så lnege det handle om lover og regler evt arbeidsoppgaver til kommissærer (eller dommere, om du vil) F.eks hvem vet hva reglene sier om Gear (antall tenner på tannhjul feks.) maxdistanse for hver klasse osv??? Lenke til kommentar
master air Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Er vel 52-14 i juniorklassen vis jeg ikke tar helt feil. I cadet er jeg ikke helt sikker, her avhenger det av om du konkurerer i Quebec eller i Ontario. Hva er det for U19 og seniorer? Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Er vel 52-14 i juniorklassen vis jeg ikke tar helt feil. I cadet er jeg ikke helt sikker, her avhenger det av om du konkurerer i Quebec eller i Ontario. Hva er det for U19 og seniorer? Der traff du bra... Det som er med Junior er at antall meter pr omdreining er 7,19m, mens i U19/U23 m-elite, Senior osv er det faktisk ingen begrensninger så teoretisk sett kan en kjøre med f.eks 55-12...(som er det høyeste antall i gear tabellen til NCF (antall meter = 9,78 pr pedal omdreining) Dette er jo da opp til enkelte å bestemme.... Endret 6. juni 2008 av kterjesen Lenke til kommentar
jonna123 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Vil tro 55-12 er ganske tungt? Snakker vi racer eller terreng? Sjønte lite nå Lenke til kommentar
master air Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Landevei. kterjesen, hva er vekt restriksjonene for track? Er det 6.8 kg der ogsaa? Lenke til kommentar
master air Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Beklager dobbelpost, men det er jo ikke noe liv her.. kterjesen 52-14 er strengt tatt 7.93, ikke 7.19. Har ett spørsmål til, vis du har 53-14 og er junior, holder det med å låse den siste delen av casette'n eller må jeg ta av 14t ringen? Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Vil tro 55-12 er ganske tungt? Snakker vi racer eller terreng? Sjønte lite nå Her snakker vi landevei ja, men for al del har du spmål. ang terreng så er det bare å spør.....:-) master air: Vis du er junior med 52-14 så går det greit om du bare "låser" siste delen på casetten. OBS: en skal være klar over at dette ikke gjelder alle ritt i utlandet, men de fleste kommissærer vil alikevel ikke være veldig strenge om du har låste eller har riktig antall "tenner" (med mindre det er Mesterskap av noe slag). Med utrykket "track" går jeg utfra at du mener Bane- sykkel, her er det somme regler som for terreng på vekta. Er det BMX du er ute etter kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å lete i UCI sine regler (sjekk http://www.uci.ch ) UCI sine hjemmesider Beklager glippen med antall meter (skrev feil i farten) det er selfølgelig korrekt med 7,93m Endret 8. juni 2008 av kterjesen Lenke til kommentar
master air Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Med track saa mener jeg bane ja, velodrom. Burde kanskje sakt det, men naar folk snakker om track her saa mener de velodrom. Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Med track saa mener jeg bane ja, velodrom. Burde kanskje sakt det, men naar folk snakker om track her saa mener de velodrom. Når det gjaldt vekt resriksjoner på Bane så tror jeg det er 6,8 kg. Jeg er ikke helt sikke på dette da jeg enda ikke har hvert kommisær på bane ritt (dvs velodrom), men iom at det er en form for "racer-sykkel" vil jeg tro det er 6,8 kg. kom gjerne med flere spørsmål. (det gjelder da OGSÅ andre enn "master air" (ikke noe vondt ment master air du må selfølgelig spør du også.) Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 JAJA har hvert stilt her også en stund nå. Ingen som har flere spørsmål så er jo fint....:-P Det er ingen spørsmål som er for rare/dumme til å spør om hvis du lurer på noe.... Mvh NCF Nasjonal Kommissær -> Lenke til kommentar
master air Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vel, siden ingen spør så kan jeg vel komme med enda ett spørsmål. Selv om det ikke er direkte relatert til å vaere en kommisaer, er det mulig du kan svare. Er det mulig å få racing license uten å vaere medlem i en klubb i Norge enda. Har ikke bestemt meg enda for hvilken klubb jeg skal melde meg inn i når jeg flytter tilbake til Norge, men vil få ordnet lisenser så fort som mulig. Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Kan egnetlig bare henvise til sykling.no - lisenser Om du leser di 2 første linjene så står det følgende: "Alle aktive lisenser skal bestilles gjennom din sykkelklubb, ingen direkte henvendelser til NCFs kontor." desverre. Kort fortalt betyr dette at du må være medlem i en klubb før du får lisens. Hvor i NOrge kommer du til å bo når du kommer hjem? Finnes jo en del klubber å velge i. Evt vet du hvilken krets du vil høre til?? Mvh NCF Nasjonal kommissær: Lenke til kommentar
master air Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Kommer til å bo i Oslo. Etter det jeg har lest på sykklingensverden.com er det bare Rye og BOC som er noe reelt alternativ for meg p.g.a. hvor jeg bor i Oslo. Jeg kan alltids melde meg inn nå, før jeg kommer tilbake, men jeg har lyst til å møte trener/gruppe før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Kommer til å bo i Oslo. Etter det jeg har lest på sykklingensverden.com er det bare Rye og BOC som er noe reelt alternativ for meg p.g.a. hvor jeg bor i Oslo. Jeg kan alltids melde meg inn nå, før jeg kommer tilbake, men jeg har lyst til å møte trener/gruppe før jeg bestemmer meg. Er veldig enig med deg der. må alikevel si, som tidl. aktiv sykelist, at det er som regel veldig mye egentrening når du skal sykle aktivt. Har du syklet tidl eller sykler mye nå for dagen hjelper det veldig. Samme hva slags utgangspunkt du har vil jeg uansett råde deg til å kontakte klubben(e)enten du er hjemme "på ferie eller lignende" eller pr tlf. FØR du kommer hjem. Dette er selfølgelig bare ANBEFALINGER og ikke noen fasit på hvordan ting skal gjøres. Lykke til med sykkelkariæren da...:-) Mvh NCF Nasjonal kommissær: Endret 30. juni 2008 av kterjesen Lenke til kommentar
999ErEtFintTall Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Reglene for utveksling i klassene 13-14 og 15-16 er helt ko-ko! Vi har ikke tunge nok gir til spurtene, føttene går som Duracel-kaniner... Dere burde heller ha regler om hvor mye sykkelen din kan koste, evnt forby carbon i klassene 13-14 Lenke til kommentar
master air Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 De reglene er veldig fornuftige. Når man er 13-14 år gammel og driver å sykler med tungt gir er sjansen for belastningsskader veldig stor. Tenk heller på at du for opp cadence'n din, noe som er mye vanskligere enn styrke. Du bør være glad for at du får god teknikk i ung alder, fremfor å måtte trene det når du har blitt 20 år gammel. Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Reglene for utveksling i klassene 13-14 og 15-16 er helt ko-ko!Vi har ikke tunge nok gir til spurtene, føttene går som Duracel-kaniner... Dere burde heller ha regler om hvor mye sykkelen din kan koste, evnt forby carbon i klassene 13-14 Som "master air" sier er det en grunn for disse reglene er her: nettopp pga fare for belastnings skader. Girene er nesten litt for tunge, spesiel fordi det er mange som sykler tunge gir på flat veg og ike bare i nedoverbakker. Girene er faktisk tunge nok til spurt fordi alle i 13-14 har samme og 15-16 har samme utveksling. Med andre ord må alle tråkke like fort for å få samme fart som igjen vil si at en trenger ikke bare rå kraft i debn alderen, men også teknikk. Tips til trening på dette: kjør bakke-trening og tråkk i 1 eller 2 gir nedover så fort du greier hele veien til du må bremse. LYKKE TIL med videre trening og ritt Mvh NCF Nasjonal kommissær Endret 1. juli 2008 av kterjesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå