smiled Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 slengte inn et asus kort, med en amd 1,4 ghz prosessor og 256 mb sdram på en pc. Installerete Windows 98 for at pc'n skal hovedsaklig brukes til spilling. Alt gikk fint under installeringen men når den er ferdig og alt er satt opp og jeg prøver å åpne et explorer vindu eller mediaplayer så henger alt seg og pc'n må rebootes. Noen som har vært borti noe lignende eller kan på noen måte hjelpe? På forhånd takk. ) Vennlig hilsen Jan Karlsen smiled @ efnet [email protected] Lenke til kommentar
TooBorg Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Hadde tilsvarende problem for en stund siden. Installerte nyeste driverne til skjermkortet og problemet forsvant. Lenke til kommentar
smiled Skrevet 10. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2002 nye drivere til skjermkortet er lagt inn nå, fortsatt samme problem.. flere forslag? Lenke til kommentar
jonarnes Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Prøv Win 2000 ! Jeg bruker det selv og er storfornøyd med det :smile: Funker bra i spill og er Ekstremt stabilt.... Lenke til kommentar
smiled Skrevet 10. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2002 det er den enkle måten, men jeg vil finne ut hva som er feilen og hvorfor. [ Denne Melding var redigert av: smiled på 2002-01-10 21:29 ] Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Nyeste driverne til hovedkort chipsettet? Lenke til kommentar
smiled Skrevet 11. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2002 jupp, installert dem også...flere forslag? *plages* Lenke til kommentar
smiled Skrevet 11. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2002 heh, usaklig :razz: Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 bios? eller .no? Lenke til kommentar
smiled Skrevet 11. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2002 tja, kanskje det? jeg finner ingen feil sånn i første øyekast..kom igjen folkens, redd helgen for meg så jeg slipper å sitte her med denne dritten hele helga! :smile: Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Quote: On 2002-01-11 17:25, smiled skrev:tja, kanskje det? jeg finner ingen feil sånn i første øyekast..kom igjen folkens, redd helgen for meg så jeg slipper å sitte her med denne dritten hele helga! :smile: Oppgrader explorer og mediaplayer. Opplevde noe lignende på min forrige pc, og der tror jeg det var første versjon av Mediaplayer 7 som ballet det til. Etter en oppgradering funket alt. Eller så kan du prøve å finne nye drivere til lydkortet. Mediaplayer bruker lydkortet, og kanskje har du lyd når du åpner et vindu? Et annet tips er å redusere hardware akselerasjon på lydkortet. Gå til kontrollpanel - lyder og multimedia - lyd - avansert - ytelse og set den ned litt. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
smiled Skrevet 11. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2002 alle oppdateringer er utført, untatt på lydkortet. Jeg skal sjekke dette nærmere når jeg kommer meg hjem. Det hørtes kanskje ut som en fornuftig løsning på problemet mitt, så jeg skal sjekke litt rundt det. Slike brain stormer hjelper sannelig når man setter seg litt fast. :smile: Lenke til kommentar
smiled Skrevet 12. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2002 det hjalp ikke dessverre... Lydkortet er plukket ut men fortsatt henger ting.. Lenke til kommentar
Colin Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Hadde *nøyaktig* samme problem med et Abit kort. Fant ut at det var pga. resurs konflikter som ACPI systemet ikke klarte å finne ut av. Derfor var løsningen å installere Windows 2000 uten ACPI (trykk F5 når den sier "Trykk F6 for å ......." under installasjonen, og velg Normal PC). Aner ikke åssen dette gjøres i Win98. Du kan jo også prøve å slå av APM i biosen, noe mitt hovedkort ikke støttet. Pål Lenke til kommentar
smiled Skrevet 12. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2002 finner ikke noe slikt i BIOS dessverre...kan du utdype litt mere om hva det der er ? Lenke til kommentar
smiled Skrevet 12. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2002 50'c på cpu, er det for mye? Lenke til kommentar
Colin Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 50c på cpu.......under hvilke vilkår? Load? Idle? Uansett.....ACPI er et system i Windows som styrer strømsparing og slikt. Det har også med ressurs fordelig å gjøre, sånn som IRQ, mem adress osv. I mitt tilfelle klarte den tydeligvis ikke å få det ordentlig til, så maskina frøys etter max 5 minutter. I de fleste bioser kan man slå av dette, slik at Windows ikke bryr seg i det hele tatt, men i mitt tilfelle var det ikke slik. Jeg måtte derfor tvinge Windows til å ikke bruke det. Det gjorde jeg ved å installere Win2k uten ACPI: Under installasjonen av 2k, når den sier "Press F6 to install SCSI devices" (eller noe slikt, husker ikke), så trykker du F5, og velger "Normal PC" på menyen. Da bruker ikke Windows ACPI. Det hjalp for meg, og jeg leste på VIA-forumet på http://www.viahardware.com og i FAQ'en der at ACPI ofte skapte problemer på VIA-kort. Håper du får det til å funke. Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå